Tánc

"Nagyon várom a felelősségteljes munkákat"

2014.07.24. 07:07
Ajánlom
Nevet változtatott a Honvéd Táncegyüttes és Magyar Nemzeti Táncegyüttes néven a napokban indult jubileumi turnéra a Székely Dózsa György című tánckrónikájával. A parasztháború vezetőjének 500 évvel ezelőtti halálára emlékeznek az előadássorozattal, de a nyáron még láthatóak lesznek a Nemzeti Táncszínház Karmelita Udvarában is, ősszel pedig első bemutatójuk az új néven a Nemzeti Színházban lesz. A névváltoztatásról, a feladatokról Zsuráfszky Zoltán művészeti vezetőt kérdeztük. INTERJÚ

- Immáron nem a Honvéd Táncegyüttesnek, hanem a Magyar Nemzeti Táncegyüttesnek a művészeti vezetője. Miért történt névváltoztatás? Ennek csak praktikus okai vannak, vagy küldetésük, feladatkörük is megváltozik ettől?

- A művészi munka, az ars poetica változatlan és folyamatos. A Honvéd Együttes 65 éve a magyar kultúra központjában dolgozik. Én 2012 óta lettem művészeti vezetője az együttesnek, 1991-től voltam művészeti vezetője és igazgatója a Budapest Táncegyüttesnek, ami 2007-ben betagozódott a Honvéd Együttesbe. Mikor Bolvári-Takács Gábor lett az új ügyvezető, ő kinevezett engem művészeti vezetőnek a Honvéd Együttes élére. Ez az ernyő szervezet, a Honvéd Együttes nem változik, ez marad az anya együttesünk, de a Honvéd Táncszínház nevet közösen, nagyon magas fórumokig egybe hangzóan úgy gondoltuk, hogy megváltoztatjuk. Külföldi turnék kapcsán is fölmerült a kérdés, hogy Army Art Ensemble elnevezés mennyiben fedi azt a művészi munkát, vagyis a magyar tánc és zenei anyanyelv hagyományának megőrzését és megismertetését a világban, amit mi végzünk. Ezért kértem a minisztériumi segítséget, és a szakmai kollégákat a névváltoztatásra. Persze a Honvéd Táncszínház egy nagyon bejáratott, befuttatott név és szerettük, de külföldön nem tudják hova tenni, nem értik, hogy egyenruhába járunk, vagy hogyan kapcsolódunk a katonasághoz? Ezért a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, azaz National Dance Ensemble névre kértem a változtatást. Másrészt nem csak a Magyar Honvédség, hanem az Emberi Erőforrások Minisztériuma is több száz millióval támogatja a munkánkat. Ennek ellenére jó kapcsolatunk van a honvédséggel, 80 előadásnyi kurzust tartunk az év folyamán, azt a művészi munkát, amit a honvédség igényel tőlünk, természetesen ellátjuk.

- Pontosan milyen művészi munkát igényel a honvédség? Előadásokat tartanak, vagy esetleg táncházat is szerveznek a katonáknak?

- Azokba a laktanyákba, vagy klubokba, ahová igényli a haderő, ellátogatunk. A Strausz Kálmán karigazgató úr vezette Honvéd Férfikarral, akiknek a neve változatlan marad, a társadalmi eseményeken is helytállunk.

- A Honvéd Táncegyüttes eddig is Magyarország legnagyobb létszámú, 40 fővel dolgozó hivatalos néptáncegyüttese volt. Már 2012-ben nemzeti minősítést kapott. A névváltoztatással megváltozik az együttes helyzete a magyar néptánc palettán? A Magyar Állami Népi Együttessel milyen a viszonyuk?

- A viszonyunkat a másik hivatásos együtteshez nem befolyásolja a név, eddig is, ezután is teljesen különálló munkát végzünk. A névváltoztatás nem a rivalizálás miatt született meg, hanem a munkánk leképezése. Ezzel mi is részt kérünk abból a magyar, nemzeti, bartóki útból, amit akár az Állami Népi Együttes vagy a Tímár Sándor vezette Csillagszemű Táncegyüttes is magáénak tekint. A népművészetből kiinduló, archív anyagokat felhasználó együttesi munkából úgy érzem, hogy a Honvéd Táncszínház is ugyanúgy kiveszi a részét. Az általam létrehozott repertoár nagyon erősen az autentikus anyagokhoz, Martin György és munkatársai gyűjtéseihez kötődik. A Magyar Nemzeti Táncegyüttes név azokat a korszakokat is jobban leírja, amelyek az együttes életében voltak: Szabó Iván alapította 1949-ben, Molnár István is volt művészeti vezetője, itt dolgozott Horváth Ádám, itt indult a pályája Seregi Lászlónak, Novák Ferenc komoly szakmai munkáját is itt végezte. Számtalan olyan művész dolgozott itt, akik nagyon magas szintre emelték a magyar kultúrában a táncot, a néptáncot. A történelmi tablóinkban, mesedarabjainkban ma is folklórral dolgozunk, a 20-30 estét betöltő repertoárunk egy nemzeti táncegyüttesnek megfelelő. És talán egy újabb korszak kezdődik a Magyar Nemzeti Táncegyüttes elnevezéssel. A Magyar Állami Népi Együttessel ellentétben, akik a Hagyományok Házán belül dolgoznak, nekünk nincs saját színháztermünk mégis mi is 120-130 műsort játszunk évente, köszönhető ez jórészt állandó befogadóhelyünknek, együttműködő partnerünknek a Nemzeti Táncszínháznak, amely csodálatos környezetben, a turisták által is előszeretettel látogatott Budai Várban található.

- A névváltoztatás után az első jelentős turnéjuk a 2010. július 16-17-én a Szegedi Szabadtéri Játékokon bemutatott Székely Dózsa György című tánckrónika újbóli előadás sorozata. A Dóm téren, Magyarország legnagyobb színpadán rendezte meg Novák Péter címszereplésével az előadást, ekkor Európa több országából is érkeztek táncosok a produkcióba. Mennyiben kellett átdolgozni, mennyiben marad nagyszabású a játék a mostani turnéra?

- Valóban az Emberi Erőforrások Minisztériumának segítségével egy erdélyi turnéra indultunk, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes nevet talán egy ilyen előadás sorozattal is könnyebb lesz bevezetni. Nagy sikerrel két estén négyezer-négyezer ember előtt mutattuk be Szegeden a tánckrónikát egy nemzetközi tánctalálkozó keretében, így csatlakoztak hozzánk európai előadók. A Nemzeti Táncszínházzal együttműködve a Művészetek Palotájában négy éve ápoljuk, életben tartjuk ezt az előadást, amelyet a kisebb színpadra át is dolgoztunk. Szarka Tamás zenéjére, Vincze Zsuzsa forgatókönyvével, Tóth Kázmér díszletével és a Dóm téren látható előadáshoz mérhető, nagyszabású kétrészes táncprodukcióval indultunk most útra. A teljes létszám, húsz pár táncol, sőt Sepsiszentgyörgyön a Székely Vágtán 30 lovas is bekapcsolódik a játékba, valamint további táncosok csatlakoznak a háromszéki együttesből. A Margitszigeten Bán Teodóra igazgatónő jóvoltából a Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttessel dolgozunk majd együtt. Nagyon örülök, hogy idén újra lesz a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tematikus, dramatikus néptánc előadás.

- Épp 4 évvel a bemutató után, és ami még érdekesebb épp 500 évvel Dózsa György szörnyű kivégzése után indul az erdélyi turné. Milyen fogadtatást, hangulatokat vár ettől az utazástól?

- Temesváron kezdtünk, ahol 500 évvel ezelőtt szinte napra pontosan megtörtént a kivégzés. Dózsa Györgyről mindannyian tanulunk az iskolában, számos magyar költő megénekelte Petőfitől Ady-ig mindenki fontos történelmi pillanatnak tekintette a parasztháborút. Bár az elmúlt évszázadokban mindig valamiféle politikához próbálták kapcsolni Dózsa személyét, a tetteit, a halálát, ez a darab, a tánckrónika elkerül minden politikai skatulyát. Sokkal inkább a koreográfiára, a kárpát-medencei tánchagyományokra, a szerb, magyar, horvát, román táncok bemutatására, a középkori tánckultúra felelevenítésére koncentrálunk, nem is a nemzetté válás utáni időszak táncait, a verbunkos stílust láthatják, hanem a korábbi ugrós kultúrát, azt a lüktetést és erőt, amelyben még a népek együtt indultak a török ellen. Dózsa tépelődésére, Pálfy Piroskával, a szegedi főbíró lányával való szerelmére, a katarzis élményű megtorlásra, a csata- és párbajjelenetekre, Bakócz Tamás megjelenésére, a keresztes háború kezdetére, a kereszt felvételére helyezzük a hangsúlyt, ez mind-mind olyan pillanat, ami nagyon szép drámai táncszínházi lehetőséget hordoz magában. Novák Péter kiváló alakítást nyújt a címszerepben, jól táncol, jól énekel, a prózai szerepet nagyon jól megfogalmazza és rajta kívül is komoly szereposztást láthatnak a nézők Kertész Péter és Oberfrank Pál Bakócz szerepében, Fekete Zsuzsanna a női főszerepben. Én remélem, hogy szeretettel fogadnak minket, mert nem először megyünk Erdélybe. Tavaly ötvenötezer ember látta az István a királyt Kolozsváron és remélem, hogy a Dózsa tánckrónikára is szép számban jönnek el a nézők. Tehát Temesváron kezdtünk, a Székely Vágtán Sepsiszentgyörgyön, Veszprémben, Nyíregyházán folytatjuk, de megyünk, mint említettem Kolozsvárra, Szekszárdra, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is bemutatkozunk Budapesten, majd Szabadkán fejezzük majd be a Dózsa tánckrónika nyári előadássorozatát. Majd ősszel, novemberben búcsúzunk az 500. évfordulótól, az Erkel Színházban két előadást tartunk.

- A Székely Dózsa György előadásain túl a nyáron és a következő évad elején milyen további produkciók lesznek láthatók a Magyar Nemzeti Táncegyüttestől?

- Augusztus 5-én a Nemzeti Táncszínházban a Karmelita Udvarban lépünk majd fel az Élő Martin Archívum - Kalotaszeg című műsorunkkal, ezzel is tisztelegve a nagyszerű tudós életműve és a székely, román és cigány zenei és táncos adatközlőkhagyománya előtt. Majd szintén augusztus elején megyünk Jászberénybe a Csángó Fesztiválra. Folyamatosan dolgozunk a nyár hátralévő részében is, ősszel pedig várjuk az Erkel Színházban a Dózsa előadásokat és megyünk Törökországba októberközepén. Nem árulok el titkot egy újabb nagy munkára is vállalkozunk Vidnyánszky Attilával a Nemzeti Színház igazgatójával aKörhintát fogjuk elkészíteni, társrendezőként veszek részt a munkában. Vincze Zsuzsa írta át a történetet egy táncos-prózai bemutatóvá. Tehát a Magyar Nemzeti Táncegyüttes a Nemzeti Színházban fog február 20-án új bemutatóval jelentkezni. Nagyon várom ezeket a felelősségteljes munkákat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Grecsó Zoltán: „A szabad tánc óriási erőt ad”

Rendkívül sikeres volt a kezdet tavaly, nem kérdés a folytatás: az idén 16 éves Willany Leó Improvizációs Táncszínház január 31. és február 2. között a második Willany Leó Improvizációs Fesztivált rendezi meg – együttműködésben a Trafóval.
Tánc ajánló

Neves ukrán balett-társulat viszi színre A hattyúk tavát a Kongresszusi Központban

A balettirodalom legismertebb műve, egy legendás történet Csajkovszkij halhatatlan zenéjével most az Ukrainian Classical Ballet előadásában látható! A társulat A hattyúk tavával tér vissza márciusban a Budapest Kongresszusi Központba.
Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.