Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Opera Magazin
2018.06.22. 10:35
Ajánlom
Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Az ország legtehetségesebb gyerek musicalszínészeit kérdeztük arról, milyen érzésekkel állnak színpadra.

Tizenegyen vannak, egy csapatba tartoznak, de riválisai is egymásnak, bár ez utóbbi egyáltalán nem látszik rajtuk. A legfiatalabb fiú, Császár Patrik mindössze tíz éves, a legidősebb, Császár Benedek tizenöt. Azért gyakorolnak minden hétköznap délután és gyakran hétvégén is, hogy megfeleljenek annak a magas követelményrendszernek, amit Szirtes Tamás rendező és csapata támaszt velük szemben. Gyerekek, de többet dolgoznak, mint a legtöbb felnőtt. Van köztük magántanuló, van, aki iskolai kötelezettségei mellett vállalta a szereppel járó feladatokat.

A47A4607_foto_nagy_attila-161448.jpg

Vizlendvai Áron (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Vizlendvai Áron már három éve alakítja Billy szerepét (idén is ő lesz az egyik), tehetsége már a legelső válogatáson megmutatkozott. 11 éves kora óta táncol, először a Magyar Táncművészeti Egyetemre nyert felvételt.

Akkor, három évvel ezelőtt még fel se merült bennem, hogy balett-táncos szeretnék lenni, de hónapról hónapra egyre jobban megtetszett a munka, amit végeztünk. Egyre komolyabban kezdtem elgondolkodni rajta.

A Billy-castingra is az egyetemen – akkor még főiskolán – hívták fel a figyelmem. Bár részt vettem rajta, úgy éreztem, nagyon rosszul sikerült, hiszen egyáltalán nem tudtam még énekelni. Tavaly ősszel hirtelen több darabban kezdtem el játszani, A nyomorultakban, a József és a színes szélesvásznú álomkabátban, és ezek mellett a Billy Elliotban, így választás elé állítottak, én pedig eljöttem.

Ez volt az első igazán nagy szerep az életemben, és kezdetben úgy éreztem, hogy nem leszek képes megoldani a feladatot. Nem sokat tudtam a színészmesterségről, nem értettem, hogyan kellene eljátszanom egy karaktert a színpadon. Később otthon odaálltam a tükör elé, és elkezdtem mondani a szöveget mindenféle hangszíneken, mélyen és magasan, majd egészen beleéltem magam. Nagyon sokat gyakoroltam, és egyszer csak megéreztem a jó irányt.”

A csapatból csak egyvalaki nem vágyik arra, hogy a címszerepet játssza, a többieknek mind Billyvé válni a legnagyobb álmuk. Császár Patrik azonban nem akar jófiú lenni az idei szériában is Michaelt alakítja. Imád szteppelni, vicces és laza, a gyerekek életét szervező Sükösd Orsolya azt meséli róla, hogy „nagy kedvence az alkotócsapatnak, rendkívül tehetséges színész és szórakoztató ember”.  Patrik családjában sincsenek színészek, de édesanyja légtornász volt, és ismerte a Madách alapítóját, Sárközi Gyulát. Így amikor a fiúban megfogalmazódott, hogy táncolni szeretne, rögtön ide felvételizett. Be is került a kiemelt osztályba, ahol a leendő profikat képzik.

Nagyon izgultam a Billy Elliot premierjén: mi lesz, ha valamit elrontok, és a tanáraim észreveszik! Nagyon meglepett az is, ahogy a közönség reagált: amikor az iskolában próbáljuk a jeleneteimet, soha nem nevet senki. Ezért megdöbbentem, amikor a színpadon ugyanazt mondtam, és hangosan kacagtak a nézők.

Halász Dávid szintén a legelejétől benne van a produkcióban, az első két évadban Michaelként szerepelt, most Billy Elliotnak tanult, és a május 10-i meghallgatás után meg is kapta a szerepet. Ez számára hatalmas tét, bár közben rengeteg más darabban is játszik: A nyomorultakban Gavroche szerepét, a Mary Poppinsban Michaelt. A casting óta teljesen megváltozott az élete: „Nagyon sokat vagyok színházban és magántanuló lettem. Ha akad egy kis szabadidőm, azt tanulással töltöm.”

Bacsur Dániel tavaly a Magas fiút (a darab egyik gyerekmellékszerepe – a szerk.) játszotta, most is így lesz, és közben az új Szirtes-darabba, a Rocksuliba is beválasztották. Ő egész kiskorától néptáncolt, fordulatot az életében az hozott, amikor az Erkel Színházban először látta a Billy Elliotot: „Nagyon megtetszett a mű, és el tudtam képzelni magam benne. Pörgős és fárasztó a hozzá tartozó képzés, de nagyon szeretem. És nagyon jó egy ilyen nagy hírű énekesnőnél tanulni, mint Toldy Mária”. Dániel csak gyerekkorát szenteli a színházi életnek: „Felnőttként már másra vágyom. Nagyon érdekel az elektrotechnika, most is építek robotokat, azzal szeretnék majd foglalkozni.”

Nem ő az egyetlen, aki a Sir Elton John–Lee Hall szerzőpáros alkotásának hatására kezdett el balettozni, Havasi Tamás is az Erkel Színházban döntötte el, hogy felvételizik a Magyar Nemzeti Balettintézetbe. Most másodikos, idén a darabban Magas fiú lesz, de azért tanul, hogy nemsokára már Billyként állhasson színpadra.

20170701_billyelliott_015_foto_palyi_zsofia-161517.jpg

Lukács Olivér (Fotó/Forrás: Pályi Zsófia)

Lukács Olivér két éve tagja a csapatnak, közben a táncművészeti növendéke is. Michael szerepét kapta meg elsőre, aminek kevésbé örült, de az énektudásán még sokat kellett csiszolnia, idén már Billyként láthatja a közönség. „Nekem Billy a szívem csücske, egyrészt azért, mert ez egy nagyobb feladat, másrészt megtaláltam benne magam: vele ugyanaz történt, ami velem, váratlanul megtetszik neki a balett és nem akar már mást csinálni. Ebben a szerepben önmagam lehetek.” Olivér akkor döntötte el végérvényesen, hogy a klasszikus tánc lesz az élete, amikor fellépett az Opera Diótörőjében:

„Láttam a nagy balett-táncosokat és tudtam, hogy én is ilyen szeretnék lenni”.

Bakonyi Simon rögtön a címszerepet kapta a második castingon, tavaly már játszotta is, és idén sem lesz ez másként. Őt a családja háromévesen íratta be a Madáchba: „Nagyon szerettem volna táncolni, de eleinte anyukám nem foglalkozott ezzel, végül annyit mondogattam neki, hogy beadta a derekát és elhozott ide. Megkedveltem és a mai napig idejárok.”

A saját első színpadi élményükre mindannyian büszkén csillogó szemmel gondolnak vissza, bár van, aki már csak a meghajlásra tud visszaemlékezni. „A Jézus Krisztus Szupersztárban alakítottam az első szerepem, de ott inkább táncolni kellett, kevésbé volt szükség színészi képességekre. Az első alkalmat, amikor Billyt alakítottam, szinte nem is tudom felidézni. Egy része kimaradt az emlékezetemből: nem az előadásra, az érzelmeimre nem emlékszem. Amikor bementem és elkezdődött a darab, nagyon rosszul voltam: rettenetesen izgultam és rádöbbentem, hogy már nincs kiút, nem mehetek haza, nem jelenthetek beteget. Aztán 5-10 perc után már nem figyeltem semmire, ami zavart volna” – meséli Császár Benedek, aki ugyan csak két éve táncol, de rögtön beválasztották a főszerepre.

Vass Torda egyszerre készült két figura megformálására idén, tavaly Pici fiúként (a darab másik gyerekmellékszerepe – a szerk.) volt a színpadon: „Ugyanannyira szerettem volna a két szerepet, mert Michael humoros alak, de Billy többet szerepel a színpadon, többet is kell színészkedni. Ne játszd túl magad, de kevés se legyél – ez a színészmesterségben a legnehezebb számomra.”

Ketten, Puczkó-Smith Levente és Sütő Zalán idén kaphattak először szerepet. Levente már az első casting óta szeretne a darabba bekerülni, most végre Billy Elliot lehet: „Először túl fiatal voltam, azt mondták, hogy jöjjek vissza a következő körben. Akkor viszont a hangom nem volt elég képzett, ezért elkezdtem énektanárhoz járni. Három éve nem tudtam, mire vállalkoztam, másodjára már értettem, de sejtettem, hogy a hang probléma lesz majd, ezért nem is viselt meg, hogy nem sikerült akkor.” Zalán a társastánc világából érkezett a színházba: „Háromszoros országos bajnok voltam, utána tértem át a balettra. Színpadon először az Össztáncban játszottam, ezt követte a Tévedések vígjátéka és a Légy jó mindhalálig.” Most Michael szerepét kapta meg:

„Galambos Erzsi egyik interjújában azt mondta, hogy ő annyira tehetséges, hogy a kis szerepből is nagyot tud csinálni. Erre gondolok felkészülés közben.”

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2018. nyári számában jelent meg.

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.