Tánc

Ne maradj le a CAFé Budapest rendkívüli táncbemutatóiról!

2018.09.22. 14:00
Ajánlom
Sokszínű tánckínálattal jön a CAFé Budapest: többek között világhírű koreográfusok modern balettdarabjai, szürrealista táncelőadás és nagysikerű újcirkusz produkció közül válogathatunk.

Recirquel: My Land

A Recirquel új produkciója a közönség mellett a szakma egyöntetű elismerését is kivívta a legnagyobb előadó-művészeti fesztiválon, az Edinburgh Fringe-en. Vági Bence új rendezésében hét virtuóz ukrán vendégművész kutatja az ember és az anyaföld örök érvényű összetartozásának misztikumát.

Recirquel_MyLand_6-111211.jpg

My Land (Fotó/Forrás: Recirquel)

Magyar Nemzeti Balett: Triple Dance

Premierrel készül a fesztiválra a Magyar Nemzeti Balett is. A Triple Dance-ben a modern balett három meghatározó, határokat feszegető alakjának – a sztereotípiákat újraformáló Johan Inger, az saját magát inkább alkotónak, mintsem koreográfusnak tekintő Sharon Eyal és a klasszikus balettet önmagából kifordító William Forsythe – egy-egy koreográfiáját állítják színpadra, egyetlen este alatt. A Ravel Bolerójára komponált Walking Mad olyan utazás, amelyben a néző saját félelmeivel, vágyaival és a lét könnyűségével szembesül. A Bedroom Folk végtelenül letisztult egységét egyedi formavilága és különleges zenei atmoszférája adja, míg a Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniájának utolsó tételére komponált A tökéletesség szédítő ereje Forsythe főhajtása a klasszikus technika előtt.

CAFe_Budapest_18_10_12-14_MNB_Triple_Dance_c_Nagy_Attila1-103428.jpg

Magyar Nemzeti Balett: Triple Dance (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Peeping Tom: Moeder

Egy régen látott ismerőst köszönthetnek a táncrajongók a Trafóban. A belga társulat szürrealista előadásaival több, mint 10 évvel ezelőtt, 2005-ben találkozhatott a magyar közönség, amikor először egy különleges Kertbe (Le Jardin), majd egy titokzatos Szalonon (Le Salon) keresztül az Alagsorba (Le Sous Sol) kalauzolták az elképedt nézőket. Ezúttal is megmaradtak a jól bevált hármas formátumnál, és egy trilógiában formázva mesélnek egy mindenki által ismert közegről, a családról. A Vader (Apa) után és a 2019-ben elkészülő Kind (Gyerek) előtt október 18-19-én a Moeder (Anya) kerül a Trafó színpadára. A darab retinába égő látvánnyal, asszociatív, mutatványszerű jeleneteken keresztül vizsgálja az emlékezetet, az élet szövetének mozaikos összetételét, az emlékek raktárában kombinálódó és fejlődő eseményeket, amik végül meghatározzák majd, hogy kik vagyunk. Mindeközben meglepő fizikalitással száll szembe a kötött szerepekkel.

CAFe_Budapest_18_10_18-19_Peeping_Tom_Moeder_c_Oleg_Degtiarov1-103654.jpg

Peeping Tom: Moeder (Fotó/Forrás: Oleg Degtiarov)

Joan Català: Pelat

Rizikós, őszinte, merész – ezekkel a jelzőkkel illették Joan Català semmihez sem hasonlítható produkcióját, amelyben az ember mellett a másik főszerep egy fatörzsnek jut. A Pelat egy izgalmakkal teli, mégis költői darab, ami arra vállalkozik, hogy a tánc, a színház és az újcirkusz határait átlépve eltörölje a különbséget a néző és az előadó között. Szép és megható bizalmi játék, egyben közösségi élmény is, hiszen nincs színpad, ami elválasztaná egymástól a két felet. A számos díjat, köztük a belga Miramiro fesztiválon a szakmai zsűri legjobb utcai előadásának járó elismerését is bezsebelő előadás október 16. és 18. között lesz látható Budapest közterein.

CAFe_Budapest_18_10_16-17_Joan_Catala_Pelat-103801.jpg

Joan Catala: Pelat (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Baross Imre Artistaképző: Egyenes Labirintus

Artisták, versek, Yonderboi zenei mixe és két színész a Fővárosi Nagycirkusz porondján – Hegymegi Máté rendező-koreográfus ezekből az elemekből készített egy páratlan összművészeti produkciót. Az Egyenes labirintust Pilinszky János és Yonderboi azonos című művei ihlették. Az impresszív zenei válogatásban Pilinszky, Weöres, Szép Ernő, Shakespeare, Karinthy és Ady költeményei szólalnak meg. Emlékeket, asszociációkat hívnak elő egy idősödő clownban, az ő szemén keresztül látjuk egy párkapcsolat stációit, a felfedezés vágyától a fojtogató hiányig.

CAFe_Budapest_18_10_08_Egyeneslabirintus-104344.jpg

Egyenes labirintus (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Fudato Orchestra – Duna Táncműhely: Rezonancia 451 – Az újjászületés

Magyarország első szimfonikus hibrid kamarazenekara, a Fugato Orchestra, valamint a koreográfiáiban a néptáncot speciális tánctechnikaként alkalmazó Duna Táncműhely közös tánckoncertje, a Rezonancia 451 – Az újjászületés Alpár Balázs zeneszerző műveire épül. Az előadás során a zenészek és a táncosok között interakció alakul ki, s maga a zenekar is a koreográfia szerves részévé válik. A zenei hangulatokból kiindulva a színház és a tánc révén egyedi színpadi világ születik a Várkert Bazárban.

dmkod121-104725.jpg

Duna Táncműhely - Fugato Orchestra: Rezonancia 451 (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Feledi Project – Budafoki Dohnányi Zenekar: Kortárs romantikusok 2.0

Szintén ősbemutatóknak örülhetünk a jubiláló Budafoki Dohnányi Zenekar hangversenyén a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, október 17-én. A Kortárs romantikusok 2.0 című előadás egy nagyzenekarra és jazztrióra írt zongoraversennyel, egy csellóconcertóval és egy 21. századi látványos, lendületes Orfeusz-balettel nyűgözi le a közönséget, melynek koreográfiáját Feledi János jegyzi, vezényel Hollerung Gábor.

2016_feledi_psyche_-15-105137.jpg

Feledi Project: Psyché (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.