Tánc

Ne maradj le a CAFé Budapest rendkívüli táncbemutatóiról!

2018.09.22. 14:00
Ajánlom
Sokszínű tánckínálattal jön a CAFé Budapest: többek között világhírű koreográfusok modern balettdarabjai, szürrealista táncelőadás és nagysikerű újcirkusz produkció közül válogathatunk.

Recirquel: My Land

A Recirquel új produkciója a közönség mellett a szakma egyöntetű elismerését is kivívta a legnagyobb előadó-művészeti fesztiválon, az Edinburgh Fringe-en. Vági Bence új rendezésében hét virtuóz ukrán vendégművész kutatja az ember és az anyaföld örök érvényű összetartozásának misztikumát.

Recirquel_MyLand_6-111211.jpg

My Land (Fotó/Forrás: Recirquel)

Magyar Nemzeti Balett: Triple Dance

Premierrel készül a fesztiválra a Magyar Nemzeti Balett is. A Triple Dance-ben a modern balett három meghatározó, határokat feszegető alakjának – a sztereotípiákat újraformáló Johan Inger, az saját magát inkább alkotónak, mintsem koreográfusnak tekintő Sharon Eyal és a klasszikus balettet önmagából kifordító William Forsythe – egy-egy koreográfiáját állítják színpadra, egyetlen este alatt. A Ravel Bolerójára komponált Walking Mad olyan utazás, amelyben a néző saját félelmeivel, vágyaival és a lét könnyűségével szembesül. A Bedroom Folk végtelenül letisztult egységét egyedi formavilága és különleges zenei atmoszférája adja, míg a Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniájának utolsó tételére komponált A tökéletesség szédítő ereje Forsythe főhajtása a klasszikus technika előtt.

CAFe_Budapest_18_10_12-14_MNB_Triple_Dance_c_Nagy_Attila1-103428.jpg

Magyar Nemzeti Balett: Triple Dance (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

Peeping Tom: Moeder

Egy régen látott ismerőst köszönthetnek a táncrajongók a Trafóban. A belga társulat szürrealista előadásaival több, mint 10 évvel ezelőtt, 2005-ben találkozhatott a magyar közönség, amikor először egy különleges Kertbe (Le Jardin), majd egy titokzatos Szalonon (Le Salon) keresztül az Alagsorba (Le Sous Sol) kalauzolták az elképedt nézőket. Ezúttal is megmaradtak a jól bevált hármas formátumnál, és egy trilógiában formázva mesélnek egy mindenki által ismert közegről, a családról. A Vader (Apa) után és a 2019-ben elkészülő Kind (Gyerek) előtt október 18-19-én a Moeder (Anya) kerül a Trafó színpadára. A darab retinába égő látvánnyal, asszociatív, mutatványszerű jeleneteken keresztül vizsgálja az emlékezetet, az élet szövetének mozaikos összetételét, az emlékek raktárában kombinálódó és fejlődő eseményeket, amik végül meghatározzák majd, hogy kik vagyunk. Mindeközben meglepő fizikalitással száll szembe a kötött szerepekkel.

CAFe_Budapest_18_10_18-19_Peeping_Tom_Moeder_c_Oleg_Degtiarov1-103654.jpg

Peeping Tom: Moeder (Fotó/Forrás: Oleg Degtiarov)

Joan Català: Pelat

Rizikós, őszinte, merész – ezekkel a jelzőkkel illették Joan Català semmihez sem hasonlítható produkcióját, amelyben az ember mellett a másik főszerep egy fatörzsnek jut. A Pelat egy izgalmakkal teli, mégis költői darab, ami arra vállalkozik, hogy a tánc, a színház és az újcirkusz határait átlépve eltörölje a különbséget a néző és az előadó között. Szép és megható bizalmi játék, egyben közösségi élmény is, hiszen nincs színpad, ami elválasztaná egymástól a két felet. A számos díjat, köztük a belga Miramiro fesztiválon a szakmai zsűri legjobb utcai előadásának járó elismerését is bezsebelő előadás október 16. és 18. között lesz látható Budapest közterein.

CAFe_Budapest_18_10_16-17_Joan_Catala_Pelat-103801.jpg

Joan Catala: Pelat (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Baross Imre Artistaképző: Egyenes Labirintus

Artisták, versek, Yonderboi zenei mixe és két színész a Fővárosi Nagycirkusz porondján – Hegymegi Máté rendező-koreográfus ezekből az elemekből készített egy páratlan összművészeti produkciót. Az Egyenes labirintust Pilinszky János és Yonderboi azonos című művei ihlették. Az impresszív zenei válogatásban Pilinszky, Weöres, Szép Ernő, Shakespeare, Karinthy és Ady költeményei szólalnak meg. Emlékeket, asszociációkat hívnak elő egy idősödő clownban, az ő szemén keresztül látjuk egy párkapcsolat stációit, a felfedezés vágyától a fojtogató hiányig.

CAFe_Budapest_18_10_08_Egyeneslabirintus-104344.jpg

Egyenes labirintus (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Fudato Orchestra – Duna Táncműhely: Rezonancia 451 – Az újjászületés

Magyarország első szimfonikus hibrid kamarazenekara, a Fugato Orchestra, valamint a koreográfiáiban a néptáncot speciális tánctechnikaként alkalmazó Duna Táncműhely közös tánckoncertje, a Rezonancia 451 – Az újjászületés Alpár Balázs zeneszerző műveire épül. Az előadás során a zenészek és a táncosok között interakció alakul ki, s maga a zenekar is a koreográfia szerves részévé válik. A zenei hangulatokból kiindulva a színház és a tánc révén egyedi színpadi világ születik a Várkert Bazárban.

dmkod121-104725.jpg

Duna Táncműhely - Fugato Orchestra: Rezonancia 451 (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Feledi Project – Budafoki Dohnányi Zenekar: Kortárs romantikusok 2.0

Szintén ősbemutatóknak örülhetünk a jubiláló Budafoki Dohnányi Zenekar hangversenyén a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, október 17-én. A Kortárs romantikusok 2.0 című előadás egy nagyzenekarra és jazztrióra írt zongoraversennyel, egy csellóconcertóval és egy 21. századi látványos, lendületes Orfeusz-balettel nyűgözi le a közönséget, melynek koreográfiáját Feledi János jegyzi, vezényel Hollerung Gábor.

2016_feledi_psyche_-15-105137.jpg

Feledi Project: Psyché (Fotó/Forrás: CAFé Budapest)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.