Tánc

"Ne meló legyen az előadás!"

2010.01.04. 14:15
Ajánlom
Horváth Csaba koreográfus decemberben debütált Hamletként a József Attila Színházban, s közben új bemutatóra készül a Forte Társulattal. A premier végül januárról áprilisra tevődött át, helyette januárban a nézőket a Csak a felhők című darab várja a Trafóban.

- Zsótér Sándor rád bízta a Hamlet főszerepét. Milyen érzés a prózai szerep?

- Jó érzés. Jó nehéz! Téboly az egész darab, meg persze gyönyörű is. Rengeteget kell dolgoznom a szerepen, küszködöm is vele rendesen, de nagyon szeretem. Korábban egyáltalán nem gondolkoztam azon, milyen lenne prózai színészként színpadra állni: amikor Zsótér Sándor felkért, leestem a székről, bármire számítottam, csak erre nem.

- Eléggé ismer téged, nem?

- Persze, régóta ismerjük már egymást. Neki van egy határozott elképzelése az előadásról, a rendezésében a "színház a színházban"-jelleg a legfontosabb, így a döntésébe belejátszhatott, hogy társulatvezető vagyok: ő ebből a pozícióból mozgat engem a darab folyamán. Ami a legnehezebb, hogy úgy érzem, nekem őt kell képviselnem az előadásban, és persze birkózom a szöveggel is, és azzal, hogy a helyzeteket érvényesen meg tudjam teremteni.

- Mennyire vagy belemenős színész?

- Az vagyok, persze! Valami miatt csak rám esett a választás: azt gondolom, hogy az a feladatom, hogy igazi legyek, és maximálisan belemenjek abba, amit csinálok. De nem vagyok színész, és nem is akartam színész lenni soha, nincsenek tapasztalataim arról, hogy milyen az, amikor az ember úgy csinál, mintha igazi lenne, de nem az.

- Akkor csak magadat használod?

- Hát, másom nincs! De Hamletnek sincs más, csak saját maga, hiszen olyan egyedül van, mint az ujjam. Ebből a történetből nem lehet épen kijönni, ezt nem lehet feldolgozni.

- Zsótér Sándorral már dolgozott a társulatod, tanította is őket a főiskolán.

- Igen, de ettől még minden pillanat meglepetés oda-vissza. Sanyinak annyira nyitott, képlékeny szelleme van, hogy simán kérhet tőlük olyasmit, amit a főiskolai évek tapasztalatai alapján ők véletlenül sem várnának. De az ismeretség, a közös nyelv azért érződik: ez egy nagyon laza, baráti, jó hangulatú próbafolyamat volt.

- Kérlek, az új bemutatóról is mesélj, mely a Figyeljük csöndben a mozgását címet viseli.

- Beckett-szövegekkel foglalkozunk. Teljes Beckett drámákat használunk, de még szelektálnom kell a darabok között. Kedvelem őt, tetszik a darabjainak a zeneisége: egy ideje már folyamatosan arra törekszem, hogy a szöveget zeneként használjam.

- Ha nézem a prózai rendezéseidet vagy azokat a darabokat, melyekben szöveget használsz, azt látom, hogy először egy nagyon erős fizikai állapotba lököd a szereplőket, akik utána onnan, abból az állapotból beszélnek. Az első mindig a testi érzékelés, és csak a második a szöveg.

- Ez általában tényleg így van. Valóban egy adott mozdulatból, adott fizikai állapotból indulok ki, és ahhoz rendelem hozzá a szöveget. De sok múlik a pillanatnyi érzéseken, intuíción: a mozdulatokat és a szavakat egyaránt egy nyelvnek tekintem, amellyel közölni tudok dolgokat.

  

- Elárulok valamit: én sokáig azt hittem, hogy a munkáid során nagyon megkínzod a társulatod tagjait. Aztán rájöttem, hogy tévedtem, mert amikor az ember a mozgásban átlép egy határt, az nem szenvedés, hanem nagyon jó érzés.

- Dehogy kínzom őket, egy frászt! Imádom őket, mást se csinálok, csak szeretgetem mindegyiket. Annyira csalóka, hogy mit lát az ember. Például megőrülök, amikor azt hallom, hogy mekkora munka van az előadásainkban: kit érdekel, a kérdés az, hogy jó vagy nem jó?! Ha csak a munkát látja a közönség, már rég baj van. Mindig azt szoktam kérni, hogy az előadás ne meló legyen. A próba, az valóban meló, de amikor játszanak, akkor élvezzék, hiszen az jó érzés, amikor az ember mozog!

- Milyen érzés a saját társulatod élén állni? Már együtt töltöttetek néhány évet.

- Szabadabb vagyok, mint a pályám során korábban, elsősorban azért, mert nagyon jó a partneri viszonyom ezzel a társasággal, nagyon jól működik a kommunikáció köztünk. Örömmel tölt el, ahogy látom, hogy fejlődnek, változnak a társulatom tagjai egyik napról a másikra, egyik darabról a másikra. Hivatalosan most hétfős a társulat, a Fortéhez eredetileg Földeáki Nóra, Krisztik Csaba, Kádas József, Andrássy Máté és Blaskó Borbála tartozik, és most csatlakozott hozzánk Sipos Vera és Simkó Katalin. Tök jó a csapat: mind okosak, szépek, tehetségesek! Viszont képtelenség, hogy például, amikor a Kalevalát meghívták Finnországba, befuccsolt az egész, mert sem a meghívó fél, sem mi nem tudtuk előteremteni a pénzt. Lehet, hogy tényleg szükségünk lenne egy olyan menedzserre, aki elég önálló és karakán ahhoz, hogy levegye rólam a szervezési kérdések terhét, és persze ismeri és szereti a darabjainkat.

Megosztás

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Ezekért a kötetekért mindenképp érdemes lesz ellátogatni a 95. Ünnepi Könyvhétre

Június 13. és 16. között rendezik meg a 95. Ünnepi Könyvhetet Budapesten a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén. A magyar irodalmi élet egyik legrangosabb eseményére készülve kiválogattunk néhány különösen izgalmas kötetet.
Színház

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről.
Klasszikus

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Plusz

Lemondott Csák János miniszter

A politikus azzal indokolta döntését, hogy itt az idő átadni a stafétát a fiatalabbaknak. Egy interjúban arról beszélt, elégedett az elmúlt két év során elért eredményeivel. A kulturális és innovációs tárca vezetését Hankó Balázs vette át.
Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Győrbe csábítja a mozdulatok szerelmeseit a Magyar Táncfesztivál

A június 19-23. között zajló eseménysorozaton a hazai kortárs táncélet kimagasló alkotóival, premierekkel, ingyenes szabadtéri műsorokkal és számos gyerekprogrammal készül a mustrát szervező Győri Balett.
Tánc ajánló

Népszerű előadásaival és két új bemutatóval készül az új évadra a Hagyományok Háza

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Hagyományok Háza, a már repertoáron lévő, közkedvelt táncelőadásaik mellett új zenekari sorozatot is indítanak, a szezon egyik premierje pedig a fiatal alkotókra épít.
Tánc hír

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Tánc hír

Európa egyik legelismertebb balettversenyének előszobájába került a Táncművészeti Egyetem fiatal hallgatója

Benedetta Maria Carrara, a Magyar Táncművészeti Egyetem ötödik évfolyamos klasszikus balett hallgatója ott lesz a Prix de Lausanne nyári kurzusán és a verseny előválogatóján.
Tánc hír

Átadták a Lábán Rudolf-díjakat

A Lábán Rudolf-díj kuratóriuma május 17-én pénteken adta át a 2023. év legjobb hazai kortárs táncelőadásáért járó független szakmai díját.