Tánc

Negatív Éden

2007.10.05. 00:00
Ajánlom
Úgy tűnik nekem, hogy vannak a (kortárs tánc)színháznak olyan előadói, társulatai, amelyekhez nem lehet valamifajta pátosz, valamifajta pozitívnak tartott előítélet nélkül közeledni. Erről persze "tehet" az adott előadó és/vagy társulat, ám a kritikusi elfogultság közmegegyezéses hangoztatása nagyon leszűkítheti nemcsak a befogadás, hanem akár az alkotás kereteit is.

Fotó: Dusa Gábor

Nagy József magyarországi fellépéseit mintha ez a szent áhítat kísérné. Azaz, ha ő, vagy társulata lép színre, csak a roppant elvont, metafizikus értelmezéseknek, bonyolult elméleti fejtegetéseknek lenne létjogosultsága. Ezt természetesen generálta az a nagyon szigorú, szinte minden darabjában domináló fekete-fehér világ, az a kérlelhetetlen következetesség, amellyel emberi alaphelyzeteket vagy éppen az ember szélsőséges kiszolgáltatottságát megjeleníti. Humora is sokszor nagyon áttételes, intellektuális humor, amelynek élvezéséhez nagyon fontos a kontextus minél pontosabb értése.

Legutóbbi trafóbeli fellépésére egy 2004-es darab, az Éden felújítását hozta. A színpadkép minimalizmusa, és a nagyon kevés, de nagyon hangsúlyos kellék használata nagyon koncentrálttá tette a látványt. Az élőzene, a színpadon oldalt helyet kapó Dél-alföldi Szaxofonegyüttes és a jazzt mindezzel társító Szelevényi Ákos fizikai jelenléte is fontos része volt a hatás, a kompozíció egészének. A szituációk egymásutánja teljesen absztrakt módon befogadhatónak tűnt, ám furcsa mód, mégis narratívvá válik az előadás. Nemcsak attól, hogy a műsorfüzetet elolvasva megtudhattuk, hogy a "darab kiindulópontjául egy olyan költő sorsa szolgál, aki otthonától távol, hosszú évekig arról álmodik, hogy hazatér, és amikor ez a vágya teljesül, hazaérve börtönbe kerül…", hanem a darabban elhangzó szövegek óhatatlanul elmozdítanak az elbeszélés, a történetelvűség irányába.

Bár ezek a szövegek nem hagyományos értelemben egybefüggő, értelmes szövegek, ám rituális, ima-jellegű monotóniájuk, stilisztikájuk mégis csak erős jelentésképző szereppel bír.
Egy emberi szenvedéstörténet kísérőszövegei lesznek, amely szenvedéstörténet az európai keresztény kultúra alapvető passiójára vonatkoztatható vissza. Mindez egyértelművé teheti, hogy az előadás kellőképpen és egyenletesen nyomasztó, gyakorlatilag végig nincs feloldás a téma és a megjelenítés súlyossága alól. Az előadásnak sok képe, részlete valóban szinte megrendítően szép és erőteljes hatású. Például a nyitóképben a szálfákkal bevonuló férfitáncosok, vagy a férfiakat a hátukon bevonszoló nők jelenete, vagy az előrenyúló színpadnyelvre helyezett hatosa a táncosoknak, vagy az arcát besározó idős férfi látványa és monológja. Ám e sok részlet - szépség egészében mégis egy olyan értelemben nehezen befogadható, nyomasztó előadást hozott létre, amelynek az emléke nem feltétlenül felemelő. És ezt most nem kifejezetten a témára, hanem magára az előadásra értem.

(2007. október 2. 20:00 Trafó –Nagy József &JEL Színház: Éden (Apocrif codex))

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.
Tánc hír

Philip Glass zenéjére táncolnak a Feledi Project táncosai

Feledi János Philip Glass Metamorfózis című, zongorára írt művére készített koreográfiát. A társadalmunk, létünk átváltozásáról szóló produkció november 3-tól látható a Nemzeti Táncszínházban.