Tánc

Negatív Éden

2007.10.05. 00:00
Ajánlom
Úgy tűnik nekem, hogy vannak a (kortárs tánc)színháznak olyan előadói, társulatai, amelyekhez nem lehet valamifajta pátosz, valamifajta pozitívnak tartott előítélet nélkül közeledni. Erről persze "tehet" az adott előadó és/vagy társulat, ám a kritikusi elfogultság közmegegyezéses hangoztatása nagyon leszűkítheti nemcsak a befogadás, hanem akár az alkotás kereteit is.

Fotó: Dusa Gábor

Nagy József magyarországi fellépéseit mintha ez a szent áhítat kísérné. Azaz, ha ő, vagy társulata lép színre, csak a roppant elvont, metafizikus értelmezéseknek, bonyolult elméleti fejtegetéseknek lenne létjogosultsága. Ezt természetesen generálta az a nagyon szigorú, szinte minden darabjában domináló fekete-fehér világ, az a kérlelhetetlen következetesség, amellyel emberi alaphelyzeteket vagy éppen az ember szélsőséges kiszolgáltatottságát megjeleníti. Humora is sokszor nagyon áttételes, intellektuális humor, amelynek élvezéséhez nagyon fontos a kontextus minél pontosabb értése.

Legutóbbi trafóbeli fellépésére egy 2004-es darab, az Éden felújítását hozta. A színpadkép minimalizmusa, és a nagyon kevés, de nagyon hangsúlyos kellék használata nagyon koncentrálttá tette a látványt. Az élőzene, a színpadon oldalt helyet kapó Dél-alföldi Szaxofonegyüttes és a jazzt mindezzel társító Szelevényi Ákos fizikai jelenléte is fontos része volt a hatás, a kompozíció egészének. A szituációk egymásutánja teljesen absztrakt módon befogadhatónak tűnt, ám furcsa mód, mégis narratívvá válik az előadás. Nemcsak attól, hogy a műsorfüzetet elolvasva megtudhattuk, hogy a "darab kiindulópontjául egy olyan költő sorsa szolgál, aki otthonától távol, hosszú évekig arról álmodik, hogy hazatér, és amikor ez a vágya teljesül, hazaérve börtönbe kerül…", hanem a darabban elhangzó szövegek óhatatlanul elmozdítanak az elbeszélés, a történetelvűség irányába.

Bár ezek a szövegek nem hagyományos értelemben egybefüggő, értelmes szövegek, ám rituális, ima-jellegű monotóniájuk, stilisztikájuk mégis csak erős jelentésképző szereppel bír.
Egy emberi szenvedéstörténet kísérőszövegei lesznek, amely szenvedéstörténet az európai keresztény kultúra alapvető passiójára vonatkoztatható vissza. Mindez egyértelművé teheti, hogy az előadás kellőképpen és egyenletesen nyomasztó, gyakorlatilag végig nincs feloldás a téma és a megjelenítés súlyossága alól. Az előadásnak sok képe, részlete valóban szinte megrendítően szép és erőteljes hatású. Például a nyitóképben a szálfákkal bevonuló férfitáncosok, vagy a férfiakat a hátukon bevonszoló nők jelenete, vagy az előrenyúló színpadnyelvre helyezett hatosa a táncosoknak, vagy az arcát besározó idős férfi látványa és monológja. Ám e sok részlet - szépség egészében mégis egy olyan értelemben nehezen befogadható, nyomasztó előadást hozott létre, amelynek az emléke nem feltétlenül felemelő. És ezt most nem kifejezetten a témára, hanem magára az előadásra értem.

(2007. október 2. 20:00 Trafó –Nagy József &JEL Színház: Éden (Apocrif codex))

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Klasszikus

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.