Tánc

Nem az előadás, a kísérletezés a cél

2010.04.14. 08:48
Ajánlom
Talló Gergellyel, a Műhely Alapítvány vezetőjével Az Ismeretlen Kutatása improvizációs alkotóműhelyről beszélgettünk, mely egy olyan, táncosoknak szóló program, melynek célja egy produkciós kényszer nélküli, kísérletező időszak biztosítása. Az idei résztvevők bemutatkozása április 20-án lesz a MU Színházban

- Kérlek, beszélj kicsit a kezdetekről! Mik voltak az alapvető elképzeléseitek, és merre halad most a program?

 2005-ben Michaela Pein - Mimi - előállt egy ötlettel, hogy jó lenne egy improvizációs műhelyt létrehozni. Az én régi vágyam pedig az volt, hogy egy olyan programra lenne szükség, melynek keretében a táncosok egy hosszabb időszakon át alkothatnak, kísérletezhetnek, anélkül, hogy előadást kéne létrehozniuk. 2006 tavaszán hirdettük meg először Az Ismeretlen Kutatását, kezdetben nulla forintból, csupán próbahelyet és szakmai tanácsokat tudtunk adni az alkotóknak. A program első három évében meghívásos alapon jutottak be a résztvevők, most viszont már pályázati úton jelentkezhetnek. Az volt az elképzelésünk, - és a mai napig is így működik a program - hogy lehetőséget nyújtunk arra, hogy egy 2-2,5 hónapos időszakban a kiválasztott alkotók improvizációval foglalkozzanak, kutassanak, együtt dolgozva egy-egy nem táncos területről jövő művésszel. Arra törekedtünk, hogy a közönség is közelebb kerülhessen az alkotófolyamathoz, így mindig tartunk egy nyilvános témafelvetést, egy köztes, és egy záró munkabemutatót. Ennek az az előnye, hogy azok a nézők, akik végigkövetik a három eseményt, érzik, hogy meg vannak szólítva, kíváncsiak az újabb fázisokra, az alkotók pedig rengeteg visszajelzést kapnak a folyamat során.

- Gál Eszter hogyan került képbe?

- Mi eleve szerettük volna, ha Mimi mellett az L1 Egyesület tagjai kicsit bábáskodnának a program résztvevői felett, és Eszter volt az, akit ebbe valóban időt és energiát fektetett. Amióta Mimi és Hargitay Ákos kiköltöztek Bécsbe, Eszter felelős a program művészeti oldaláért, mi pedig, a Műhely Alapítvány, a szervezési és anyagi hátteret adjuk a programhoz.

- Kik szoktak jelentkezni a programra?

- Nagyon vegyes. Sok a külföldi érdeklődő. A második évtől kezdve a DÉPARTS program támogatásának köszönhetően ösztöndíjat is tudunk adni a jelentkezőknek. Négy táncost/koreográfust hívunk meg egy évben, abból egy jelentkező külföldi általában.     

- Elég hullámzó színvonalúak a munkabemutatók. Előfordul, hogy a harmadik fázis is úgy hat, mintha az első lenne.

Azt gondolom, ez teljesen rendben van. Mi azzal szoktuk kezdeni, hogy tudatosítjuk az alkotókban, hogy nem kell előadást csinálniuk, és előfordulhat bármi, még az is, hogy valaki megakad a kutatási folyamatban, vagy az új ötletei felülírják az eredeti ötletét. A közönség felé is kommunikáljuk, hogy ezek nem előadások: hiszen ingyenesek a programhoz kapcsolódó események, az összes fázist megmutatjuk, a záró esttel szándékosan nem egy hagyományosabb színházi időpontban, hanem keddenként jelentkezünk, a közönséget pedig először egy közös játék várja, melyben a kortárs tánchoz fűződő kérdéseiket fogalmazhatják meg.

- Kik voltak szerinted eddig a legizgalmasabbak?

Úgy érzem, kicsit más, amit én sikeresnek gondolok, és más, amit te, mert más szemszögből nézzük. Nekem az a fontos, hogy ki érti meg, hogy a cél nem egy előadás, és hogy végre komótosan kísérletezhet, gondolkozhat, kalandozhat produkciós kényszer nélkül. Szerintem nagyon jól alakult például Murányi Zsófia és Oravecz Péter munkája, akik a szöveg és a tánc viszonyát vizsgálták. Nagyon jó témafelvetés volt Gold Beáé, aki Tanulmány a koreografológiáról címmel foglalta össze, amit az alkotó és a kritika viszonyáról gondolt. Folyamatosan ontotta a jobbnál jobb ötleteket, melyeket szorgosan szelektálnia kellett útközben. Hód Adrienn Kapcsolódjunk és bömböltessük című munkájában pedig az volt az érdekes, hogy a záró est után képes volt egy nagyon izgalmas darabot készíteni, abból a teljesen más alapanyagból, amivel a kutatási időszakban foglalkozott. Téri Gáspár munkáját is nagyon izgalmasnak tartottam, ő a Kitchen Budapest tagjaival dolgozott a tánc és a mesterséges intelligencia lehetséges kapcsolatán. De a programban résztvevő összes alkotó munkájáról tudnék számomra izgalmasat mondani.

- Mesélnél a mostani ösztöndíjasokról?

Idén nagyon nehéz volt választani, a külföldiek között például három rendkívül izgalmas pályázónk volt, végül Anna Nowicka mellett döntöttünk, aki azt vizsgálja, hogy válik szét és olvad össze egy ember személyisége és szerepei. Anna Szenteleki Dóra videoművésszel dolgozik, akivel azelőtt egyáltalán nem ismerték egymást. Nálunk különben az a gyakorlat a külföldi jelentkezők esetén, hogy a táncosok megírják a pályázatukban, hogy milyen művészeti ágból keresnének partnert, és az első 8-10 nap azzal telik, hogy találkozókat szervezünk nekik, alkotótársat kerítünk. Hadi Júlia a másik ösztöndíjasunk, ő a zaj, zene, szöveg, mozgás viszonyát vizsgálja Tabbouch Lindával, Arany Virággal és Latorczai Balázzsal. Ők még mindig csak az eszközökkel játszanak, és megmondom őszintén, engem ez egyáltalán nem zavar. Azzal kísérleteznek, hogy egy adott mozgás milyen zörejt ad ki, egy adott zajra hogy lehet mozdulni, vagy hogy lehet-e jelentés nélküli szöveget mondani. Kíváncsian várom, mit mutatnak majd nekünk április 20-án este a MU Színházban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.
Tánc ajánló

Eltáncolt fájdalom – Frida Kahlóról készít előadást Duda Éva

Eleonora Accalai főszereplésével mutat be Frida Kahlo életéről és művészetéről szóló előadást a Duda Éva Társulat. A FRIDA, az élet múzsája című, látványszínházi produkció bemutatóját december 7-én tartják a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Ritkán játszott és koreografált darab Feledi János új alkotása

Magyarországon ritka eseménynek számít, hogy Sztravinszkij Pulcinella-története kerül színpadra, így annál rendkívülibb, hogy ennek a szórakoztató műnek a zenéjére készít koreográfiát Feledi János, a Feledi Project művészeti vezetője.
Tánc interjú

„A tiszta tánc már kevés” – Beszélgetés Feledi Jánossal

A Feledi Project alapítója és egyszemélyes motorja a folyamatos kihívásokat keresi, amelyek első pillanatban akár lehetetlennek is tűnnek. Feledi Jánost arról is kérdeztük, hol áll most és merre tart az idén tízesztendős Project.
Tánc hír

Budapest Ballet Grand Prix néven rendez balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem

Új nemzetközi balettversenyt hív életre Budapest Ballet Grand Prix néven a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE). A hazai balett- és táncművészet népszerűsítésére létrehozott eseményt 2023. november 20. és 24. között rendezik meg először.