Tánc

Nem az előadás, a kísérletezés a cél

2010.04.14. 08:48
Ajánlom
Talló Gergellyel, a Műhely Alapítvány vezetőjével Az Ismeretlen Kutatása improvizációs alkotóműhelyről beszélgettünk, mely egy olyan, táncosoknak szóló program, melynek célja egy produkciós kényszer nélküli, kísérletező időszak biztosítása. Az idei résztvevők bemutatkozása április 20-án lesz a MU Színházban

- Kérlek, beszélj kicsit a kezdetekről! Mik voltak az alapvető elképzeléseitek, és merre halad most a program?

 2005-ben Michaela Pein - Mimi - előállt egy ötlettel, hogy jó lenne egy improvizációs műhelyt létrehozni. Az én régi vágyam pedig az volt, hogy egy olyan programra lenne szükség, melynek keretében a táncosok egy hosszabb időszakon át alkothatnak, kísérletezhetnek, anélkül, hogy előadást kéne létrehozniuk. 2006 tavaszán hirdettük meg először Az Ismeretlen Kutatását, kezdetben nulla forintból, csupán próbahelyet és szakmai tanácsokat tudtunk adni az alkotóknak. A program első három évében meghívásos alapon jutottak be a résztvevők, most viszont már pályázati úton jelentkezhetnek. Az volt az elképzelésünk, - és a mai napig is így működik a program - hogy lehetőséget nyújtunk arra, hogy egy 2-2,5 hónapos időszakban a kiválasztott alkotók improvizációval foglalkozzanak, kutassanak, együtt dolgozva egy-egy nem táncos területről jövő művésszel. Arra törekedtünk, hogy a közönség is közelebb kerülhessen az alkotófolyamathoz, így mindig tartunk egy nyilvános témafelvetést, egy köztes, és egy záró munkabemutatót. Ennek az az előnye, hogy azok a nézők, akik végigkövetik a három eseményt, érzik, hogy meg vannak szólítva, kíváncsiak az újabb fázisokra, az alkotók pedig rengeteg visszajelzést kapnak a folyamat során.

- Gál Eszter hogyan került képbe?

- Mi eleve szerettük volna, ha Mimi mellett az L1 Egyesület tagjai kicsit bábáskodnának a program résztvevői felett, és Eszter volt az, akit ebbe valóban időt és energiát fektetett. Amióta Mimi és Hargitay Ákos kiköltöztek Bécsbe, Eszter felelős a program művészeti oldaláért, mi pedig, a Műhely Alapítvány, a szervezési és anyagi hátteret adjuk a programhoz.

- Kik szoktak jelentkezni a programra?

- Nagyon vegyes. Sok a külföldi érdeklődő. A második évtől kezdve a DÉPARTS program támogatásának köszönhetően ösztöndíjat is tudunk adni a jelentkezőknek. Négy táncost/koreográfust hívunk meg egy évben, abból egy jelentkező külföldi általában.     

- Elég hullámzó színvonalúak a munkabemutatók. Előfordul, hogy a harmadik fázis is úgy hat, mintha az első lenne.

Azt gondolom, ez teljesen rendben van. Mi azzal szoktuk kezdeni, hogy tudatosítjuk az alkotókban, hogy nem kell előadást csinálniuk, és előfordulhat bármi, még az is, hogy valaki megakad a kutatási folyamatban, vagy az új ötletei felülírják az eredeti ötletét. A közönség felé is kommunikáljuk, hogy ezek nem előadások: hiszen ingyenesek a programhoz kapcsolódó események, az összes fázist megmutatjuk, a záró esttel szándékosan nem egy hagyományosabb színházi időpontban, hanem keddenként jelentkezünk, a közönséget pedig először egy közös játék várja, melyben a kortárs tánchoz fűződő kérdéseiket fogalmazhatják meg.

- Kik voltak szerinted eddig a legizgalmasabbak?

Úgy érzem, kicsit más, amit én sikeresnek gondolok, és más, amit te, mert más szemszögből nézzük. Nekem az a fontos, hogy ki érti meg, hogy a cél nem egy előadás, és hogy végre komótosan kísérletezhet, gondolkozhat, kalandozhat produkciós kényszer nélkül. Szerintem nagyon jól alakult például Murányi Zsófia és Oravecz Péter munkája, akik a szöveg és a tánc viszonyát vizsgálták. Nagyon jó témafelvetés volt Gold Beáé, aki Tanulmány a koreografológiáról címmel foglalta össze, amit az alkotó és a kritika viszonyáról gondolt. Folyamatosan ontotta a jobbnál jobb ötleteket, melyeket szorgosan szelektálnia kellett útközben. Hód Adrienn Kapcsolódjunk és bömböltessük című munkájában pedig az volt az érdekes, hogy a záró est után képes volt egy nagyon izgalmas darabot készíteni, abból a teljesen más alapanyagból, amivel a kutatási időszakban foglalkozott. Téri Gáspár munkáját is nagyon izgalmasnak tartottam, ő a Kitchen Budapest tagjaival dolgozott a tánc és a mesterséges intelligencia lehetséges kapcsolatán. De a programban résztvevő összes alkotó munkájáról tudnék számomra izgalmasat mondani.

- Mesélnél a mostani ösztöndíjasokról?

Idén nagyon nehéz volt választani, a külföldiek között például három rendkívül izgalmas pályázónk volt, végül Anna Nowicka mellett döntöttünk, aki azt vizsgálja, hogy válik szét és olvad össze egy ember személyisége és szerepei. Anna Szenteleki Dóra videoművésszel dolgozik, akivel azelőtt egyáltalán nem ismerték egymást. Nálunk különben az a gyakorlat a külföldi jelentkezők esetén, hogy a táncosok megírják a pályázatukban, hogy milyen művészeti ágból keresnének partnert, és az első 8-10 nap azzal telik, hogy találkozókat szervezünk nekik, alkotótársat kerítünk. Hadi Júlia a másik ösztöndíjasunk, ő a zaj, zene, szöveg, mozgás viszonyát vizsgálja Tabbouch Lindával, Arany Virággal és Latorczai Balázzsal. Ők még mindig csak az eszközökkel játszanak, és megmondom őszintén, engem ez egyáltalán nem zavar. Azzal kísérleteznek, hogy egy adott mozgás milyen zörejt ad ki, egy adott zajra hogy lehet mozdulni, vagy hogy lehet-e jelentés nélküli szöveget mondani. Kíváncsian várom, mit mutatnak majd nekünk április 20-án este a MU Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.
Zenés színház

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.