Tánc

Nem elfelejteni

2011.06.16. 13:45
Ajánlom
Ez a mondat többször elhangzik a Wuppertali Táncszínház Sweet Mambo című előadásában. Magyarul.

Ennek pedig az az oka, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz az előadók és a nézők: a táncosok egy kicsit belelássanak az adott nép gondolkodásába, kultúrájába a hangzáson, a struktúrán keresztül, a nézők pedig közvetítő (nyelv) nélkül értsék azt, amit a színpadon/-ról mondanak. Egyszerű, nem? Mindezt a Wuppertali Táncszínház három táncosától, Julie Shanahantől, Daphnis Kokkinostól és Nazareth Panaderótól, valamint a társulat egyik művészeti vezetőjétől, Robert Sturmtól tudjuk meg.

A három táncos évtizedeket dolgozott Pina Bauschsal. Julie Shanahan ausztrál. Egy ottani fesztiválon látott egy Bausch-darabot, és rájött: ez az, amit csinálna. A család, a gyökerek azonban visszatartónak bizonyult. Két évvel később egy kurzuson vett részt Németországban, dolgozott Brémában és Bochumban, majd Wuppertalban meghallgatást hirdettek, ahol száznál több táncos közül őt választotta a koreográfus. Az egy évre tervezett távollétből így lett több, mint két évtized. A spanyol Nazareth Panadero 1979-ben egy párizsi kortárs társulatnál dolgozott. A Kékszakáll annyira megérintette, hogy találkozni akart Pina Bauschsal. Egy évre tervezett ő is, a sikeres meghallgatás után azonban maradt. Daphnis Kokkinos krétai. Athénban tanult, a Café Müller olyan hatással volt rá, hogy megfogadta, a táncakadémia elvégzése után Wuppertalban fog dolgozni. Diplomázás után három éjszakát vonatozott Jugoszlávián át, leszállt a vonatról, az ismeretlen városban rossz irányba indult, majd csak megtalálta, amit keresett. Pina Bausch átölelte, elmondta, nincs meghallgatás, de bejárhat órákra. Majd két év múlva, egy tokiói fellépést követően felajánlotta neki, hogy csatlakozzon a társulathoz, mert épp van egy üres hely. Robert Sturm 2009 óta a Wuppertali Táncszínház egyik művészeti igazgatója. 1999-ben, a Magyarországon készült Wiesenland (Zöld föld) alatt lett Pina Bausch produkciós asszisztense - erről az időszakról az öröm és a kellemesség nosztalgiájával beszélnek a táncosok -; előtte Vlad Mugur asszisztense volt, Taub Jánossal, Tompa Gáborral dolgozott, ő is rendezett. A Wiesenland után csatlakozva Pina Bauschhoz ő is egy-két évre tervezte a wuppertali munkát.

A koreográfus munkamódszeréről lehet tudni, hogy a személyiség és a kérdések erejében hitt. A táncosainál nem csupán a tánctudás érdekelte, hanem az, milyen emberek, a darabok így belőlük, rájuk épültek, és rejtett tehetségeik felfedezésére is képes volt. (Nazareth említi, hogy ő nem gondolt arra, van hangja, képes megszólalni a színpadon.) Robert Sturm úgy magyarázza ezt a metódust, hogy míg egy rendező a struktúra mélyére akar leásni, Pina Bausch belülről dolgozott, a kis részleteket aprólékosan rakta egymás mellé. Ezért például a díszlet is mindig az utolsó pillanatban készült el, hiszen a díszletnek a mozgáshoz kell idomulni. A cím is a próbák folyamán konkretizálódik a kezdeti ein Stückből. (A Sweet Mambo egyrészt a Mambo Blueszal párhuzamosan keletkezett, a bemutatóját egy évvel később tartották, másrészt a darab első zenéjének ez a címe, ilyeténképp a folytatólagosságra is utal.) Ez az organikus munka egy táncos betegségénél vagy kiválásánál egész más következményekkel jár: nem mindig automatikus a szerepátvétel, az is előfordul, hogy felosztják a szerepeket vagy módosítanak rajta.  

Pina Bausch 2009 nyarán hirtelen hunyt el. Akkor már két évtizede terveztek egy filmet Wim Wendersszel, és a forgatások megkezdése előtt álltak. A társulat úgy döntött, Pina nélkül, Pina miatt belevágnak. A Berlini Filmfesztiválon idén nagy sikert aratott a 3D-ben készült film, a visszhangok szerint olyanok számára is közelebb vitte a koreográfust és a Wuppertali Táncszínházat a technika, akik addig nem hallottak róla. Robert Sturm megerősíti: nőtt az érdeklődés irántuk. Amikor a jövőről érdeklődöm, elmondja, 2012-ben a londoni kulturális olimpia programjában tíz darabjukat húsz előadásban játsszák majd, turnéznak, harminc darab van repertoáron (naponta tréningeznek, klasszikus balettmesterek irányításával - köztük Pallai Ágnessel, aki nemrég halt meg -, mert Pina Bausch szerint ez az alap, a modern elég a színpadon), és a Pina utániságról is kell gondolkodniuk, de idő erre csak 2012 után lesz.

A Sweet Mambóra Nazareth a "Pina testamentuma" kifejezést használja. Gyönyörű végrendelet, nagyon élő. A társulat kötelességének érzi, hogy megőrizze. Ezért épül majd egy eleven, használókat váró archívum Wuppertalban, és ezért kezdik szép lassan kiadni az életművet DVD-n. A Párizsi Opera már kiadta az Orfeusz és Eurüdikét, a Wim Wenders által felvett négy darabot a ZDF sugározza majd, és filmnek készült A császárnő panasza is elérhető lesz.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.