Tánc

Nem elfelejteni

2011.06.16. 13:45
Ajánlom
Ez a mondat többször elhangzik a Wuppertali Táncszínház Sweet Mambo című előadásában. Magyarul.

Ennek pedig az az oka, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz az előadók és a nézők: a táncosok egy kicsit belelássanak az adott nép gondolkodásába, kultúrájába a hangzáson, a struktúrán keresztül, a nézők pedig közvetítő (nyelv) nélkül értsék azt, amit a színpadon/-ról mondanak. Egyszerű, nem? Mindezt a Wuppertali Táncszínház három táncosától, Julie Shanahantől, Daphnis Kokkinostól és Nazareth Panaderótól, valamint a társulat egyik művészeti vezetőjétől, Robert Sturmtól tudjuk meg.

A három táncos évtizedeket dolgozott Pina Bauschsal. Julie Shanahan ausztrál. Egy ottani fesztiválon látott egy Bausch-darabot, és rájött: ez az, amit csinálna. A család, a gyökerek azonban visszatartónak bizonyult. Két évvel később egy kurzuson vett részt Németországban, dolgozott Brémában és Bochumban, majd Wuppertalban meghallgatást hirdettek, ahol száznál több táncos közül őt választotta a koreográfus. Az egy évre tervezett távollétből így lett több, mint két évtized. A spanyol Nazareth Panadero 1979-ben egy párizsi kortárs társulatnál dolgozott. A Kékszakáll annyira megérintette, hogy találkozni akart Pina Bauschsal. Egy évre tervezett ő is, a sikeres meghallgatás után azonban maradt. Daphnis Kokkinos krétai. Athénban tanult, a Café Müller olyan hatással volt rá, hogy megfogadta, a táncakadémia elvégzése után Wuppertalban fog dolgozni. Diplomázás után három éjszakát vonatozott Jugoszlávián át, leszállt a vonatról, az ismeretlen városban rossz irányba indult, majd csak megtalálta, amit keresett. Pina Bausch átölelte, elmondta, nincs meghallgatás, de bejárhat órákra. Majd két év múlva, egy tokiói fellépést követően felajánlotta neki, hogy csatlakozzon a társulathoz, mert épp van egy üres hely. Robert Sturm 2009 óta a Wuppertali Táncszínház egyik művészeti igazgatója. 1999-ben, a Magyarországon készült Wiesenland (Zöld föld) alatt lett Pina Bausch produkciós asszisztense - erről az időszakról az öröm és a kellemesség nosztalgiájával beszélnek a táncosok -; előtte Vlad Mugur asszisztense volt, Taub Jánossal, Tompa Gáborral dolgozott, ő is rendezett. A Wiesenland után csatlakozva Pina Bauschhoz ő is egy-két évre tervezte a wuppertali munkát.

A koreográfus munkamódszeréről lehet tudni, hogy a személyiség és a kérdések erejében hitt. A táncosainál nem csupán a tánctudás érdekelte, hanem az, milyen emberek, a darabok így belőlük, rájuk épültek, és rejtett tehetségeik felfedezésére is képes volt. (Nazareth említi, hogy ő nem gondolt arra, van hangja, képes megszólalni a színpadon.) Robert Sturm úgy magyarázza ezt a metódust, hogy míg egy rendező a struktúra mélyére akar leásni, Pina Bausch belülről dolgozott, a kis részleteket aprólékosan rakta egymás mellé. Ezért például a díszlet is mindig az utolsó pillanatban készült el, hiszen a díszletnek a mozgáshoz kell idomulni. A cím is a próbák folyamán konkretizálódik a kezdeti ein Stückből. (A Sweet Mambo egyrészt a Mambo Blueszal párhuzamosan keletkezett, a bemutatóját egy évvel később tartották, másrészt a darab első zenéjének ez a címe, ilyeténképp a folytatólagosságra is utal.) Ez az organikus munka egy táncos betegségénél vagy kiválásánál egész más következményekkel jár: nem mindig automatikus a szerepátvétel, az is előfordul, hogy felosztják a szerepeket vagy módosítanak rajta.  

Pina Bausch 2009 nyarán hirtelen hunyt el. Akkor már két évtizede terveztek egy filmet Wim Wendersszel, és a forgatások megkezdése előtt álltak. A társulat úgy döntött, Pina nélkül, Pina miatt belevágnak. A Berlini Filmfesztiválon idén nagy sikert aratott a 3D-ben készült film, a visszhangok szerint olyanok számára is közelebb vitte a koreográfust és a Wuppertali Táncszínházat a technika, akik addig nem hallottak róla. Robert Sturm megerősíti: nőtt az érdeklődés irántuk. Amikor a jövőről érdeklődöm, elmondja, 2012-ben a londoni kulturális olimpia programjában tíz darabjukat húsz előadásban játsszák majd, turnéznak, harminc darab van repertoáron (naponta tréningeznek, klasszikus balettmesterek irányításával - köztük Pallai Ágnessel, aki nemrég halt meg -, mert Pina Bausch szerint ez az alap, a modern elég a színpadon), és a Pina utániságról is kell gondolkodniuk, de idő erre csak 2012 után lesz.

A Sweet Mambóra Nazareth a "Pina testamentuma" kifejezést használja. Gyönyörű végrendelet, nagyon élő. A társulat kötelességének érzi, hogy megőrizze. Ezért épül majd egy eleven, használókat váró archívum Wuppertalban, és ezért kezdik szép lassan kiadni az életművet DVD-n. A Párizsi Opera már kiadta az Orfeusz és Eurüdikét, a Wim Wenders által felvett négy darabot a ZDF sugározza majd, és filmnek készült A császárnő panasza is elérhető lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.