Tánc

„Nem lesz dance-alap a fuszulykaszárára” – a Római parton született a Varidance új előadása

2021.05.27. 16:15
Ajánlom
Több hónapos várakozás után, május 27-én bemutatják a Varidance élőzenés tánckölteményét, a Kacsóh Pongrác daljátékából készült János vitézt. A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházban megelevenedő klasszikus ezúttal a tánc nyelvén szólal meg Szirtes Edina Mókus átdolgozásában, Vári Bertalan koreográfiájával.

Az alaptörténet nem változott, a viszonyok mindenki számára ismerősek lehetnek, az előadás légkörét viszont – talán épp a pandémia idején kialakult bizonytalanság, illetve a Római partra szorult munkaértekezletek miatt – izgalommal teli várakozás jellemzi.

A Varidance produkciója nem akar szembemenni a hagyományokkal, nem lesz benne – ahogy Ferenczi György, a közreműködő 1-ső Pesti Rackák zenekar vezetője mondta – „dance-alap a fuszulykaszárára”, csak letisztultság, egyedi hangzás és a 21. századi színház követelményeihez illő, szemkápráztató látványvilág.

166_20201217195307__REW9292-145747.jpg

Jelenet a Varidance János vitéz című előadásából (Fotó/Forrás: Varidance)

„Azt csináltam, hogy a főbb dallamokat, hangokat, amiket megjegyez az ember, azokat elkezdtem játszani a zongorán, énekeltem hozzá, mintha egy pop-dal lenne. Dallamként kezeltem” – mesélte a Varidance próbanaplójában Szirtes Edina Mókus, hozzátéve, hogy a könnyebb munka érdekében ilyenkor muszáj elfelejteni az egyébként zseniális eredeti változatot.

A nézőktől is ezt kéri az alkotógárda: úgy üljenek be az előadásra, hogy az ajtón kívül hagynak minden gondolatot, ami a történettel kapcsolatban bennük kavarog.

Ugyanis pont ez az előzetes János vitéz-élmény teszi nehézzé az alkotók számára a darabbal való munkát, a megújulást: olyan ismert az alapmű, a legtöbb ember a régi előadás okozta varázst szeretné újra átélni a nézőtéren, ahhoz viszonyítva ítéli meg az új produkció sikerességét.

A csapat számára ezúttal az újrakomponált zene is kihívás, és már-már mértani feladat elé állítja Vári Bertalant, a társulat vezetőjét és koreográfusát, aki a táncosokkal együtt gondolkodva alkotta meg a jeleneteket. A pandémiás helyzetben ugyanis próbálni sem volt könnyű: csak a Szirtes Edina Mókus által küldött demókat tudták alapul venni.

A munka azonban nem állt meg, az eredmény pedig a május 27-i zártkörű bemutatón látható először.

Szereposztás:

Kukorica Jancsi – Hernicz Albert / Perger Balázs
Iluska – Bánházy Eszter / Dunaveczki Éva / Szeretva Renáta
Bagó – Simon Gergő / Végső Zsolt
Mostoha – Jaklics Liliána / Simó Anna / Zolja Adél
Francia király – Végső Zsolt / Széchenyi Krisztián
Francia király lánya – Dunaveczki Éva / Hahn Jusztina Sára
Strázsamester – Széchenyi Krisztián / Simon Gergő
Huszárok, Leányok, Tündérek – Csasztvan András, Deák Bálint, Halmosi Dzsenifer, Kecskeméti Gergely, Péter Szilvia, Veres Tamás

Közreműködnek: Szirtes Edina Mókus és Ferenczi György 1-ső Pesti Rackák

Rendező-koreográfus: Vári Bertalan

A május 27-i premieren még csak a szakmai közönség láthatja az előadást, ám utána a társulat turnéra indul, szeptemberben pedig több alkalommal is műsorra tűzik majd a János vitézt – melyre minden érdeklődőt szeretettel várnak.

A társulat ezen felül tervezi egy hanghordozó kiadását is, melyen az áthangszerelt, de jól ismert dalok lesznek hallhatók.

Fejléckép: jelenet az előadásból (forrás: Varidance)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Tánc hír

A háború kezdete óta először tartottak előadást Lvivben

A Nemzeti Opera május 6-i balettelőadását, a Giselle-t 300 ember láthatta.
Tánc ajánló

Akiknek a házfal is táncparkett – újra Magyarországon a vertikális tánc úttörői

Képzeld el a következőt: teljes nyugalomban sétálsz az utcán a többi emberrel együtt, amikor a semmiből hirtelen megszólal a zene, és az egyik épület oldalán fél tucat artista kötélen leereszkedve táncolni kezd a muzsika ütemére. Valami ilyesmit tesz a BANDALOOP. Érdemes fürkészni a nagyvárosok házfalait!
Tánc ajánló

Kováts Adél és lánya, Kováts Rozália is fellép az ArtMan Egyesület táncestjén

Különleges táncelőadást láthat május 10-én a Trafó közönsége: a két vegyes képességű táncosokból álló alkotócsapat előadása a közreműködők saját élethelyzetére reflektál.
Tánc ajánló

Az emberi útkeresésről: a Feledi Project TestTérKép bemutatója a Nemzeti Táncszínházban

A TestTérKép előadás a párkapcsolat, a közösségi viszonyok és az egyén saját történetét kutatja ezekben a hétköznapi drámákban, ahol nincs semmi, amit más ne élt volna meg, mégis, a történés pillanatában újszerű és felfoghatatlan minden pillanat. A Feledi Project bemutatója május 9-én várja az érdeklődőket.