Tánc

„Nem minden fa nő egyenesen!”

2017.04.26. 08:53
Ajánlom
Klasszikus tánctanulmányai után más utat választott, alkotásaiban a kortárs mozdulatformák válnak abszolút módon uralkodóvá. Blaskó Borbálával a Balettintézetről, az esseni évekről és a koreográfusi gondolkodásmódjáról beszélgettünk a Pukedli és Hajsza című előadásai kapcsán, amelyek május 9-én lesznek ismét láthatóak az Átrium Film-Színházban.

- Eredendően balettművésznek készült, a Balettintézet után azonban egyre hangsúlyosabb lett az életében a kortárs tánc. Hogyan történt ez a külső szemmel talán éles váltás?

-Művészcsaládból jövök, a szüleim színművészek, és én is olyan típusú képzést kerestem, ami a művészi kifejezést elősegíti. A klasszikus balett azonban erőteljesen a rendszerre, a szabályszerűségre, a fegyelemre és az alázatra nevel. Ezt egy idő után a magam számára túlszabályozottnak, merevnek éreztem, ezért fordultam a szabadabb formák felé.

Úgy tapasztaltam, hogy a klasszikus tánc hátráltat az önkifejezésben, a saját érzéseim megfogalmazásában.

Egyre lényegesebbé vált számomra, hogy belőlem, az egyénből fakadjon a mozdulat, akkor is, ha az szabálytalan. Sokkal jobban tetszik ugyanis a színpadon egy groteszk, abszurd jelenet, ahol a csúnya is lehet gyönyörű. Nem minden fa nő egyenesen, az egyik ág erre hajlik, a másik arra. Ahhoz azonban, hogy felborítsam és visszájára fordítsam a rendet, először meg kellett ismernem az alapokat. Ezért mindenképpen hasznos, hogy foglalkoztam klasszikus balettal.

Blaskó Borbála

Blaskó Borbála (Fotó/Forrás: Bodnár Dávid)

- Ez vezetett ahhoz, hogy Bozsik Yvette hatására más irányt vegyen a pályáján?

-Yvette mesélte, hogy neki egy vágya volt: tanulni Pina Bauschtól és eljutni az iskolájába, Essenbe. Ő javasolta, hogy próbáljak ott szerencsét. A felvételi egy hétig tartott, és a táncnak sok formáját felölelte, többek között improvizálni kellett, aminek során arra voltak kíváncsiak, hogy én milyen vagyok, önmagamból mit adok. Olyan helyzetekbe terelt ez a vizsga, amelyeket addig nem tapasztaltam. Azután itt végeztem a négyéves kortárs táncos képzést is, és egy kétéves pedagógusképzésre is kint maradtam. A Folkwang Hochschuléban mindig azt tanácsolták, hogy a saját mércémet tartsam szem előtt, ne egy általános elváráshoz igazodjak.

Itt találtam meg, hogy mi a feladatom, a küldetésem a saját művészi utamon.

Ebben nagy segítséget nyújtott az is, hogy sokféle stílust tanultunk a klasszikustól kezdve a kinetográfián (táncjelíráson) át a Limón- és Laban-technikáig.

Blaskó Borbála

Blaskó Borbála (Fotó/Forrás: Bege Nóra)

- Hogyan kezdődött a koreográfusi tevékenysége?

-Essenben minden februárban Pina Bausch felügyelete alatt volt egy úgynevezett Junge Choreographen, amelynek keretében a fiatalok önálló alkotásokkal bemutatkozhattak. Ezekre minden évben készültünk, ami azért is volt nagyon hasznos és termékeny, mert teret adott az egyéni koreográfiáknak. Ez vezetett oda, hogy hazatérve elkezdjek saját darabokban is gondolkodni. Eddig három készült el, tavaly mutattuk be a Hekabét, idén pedig a Pukedlit és a Hajszát. A bemutató létrejöttében nagy segítséget nyújtott, hogy az L1 Egyesület – amelynek Ladjánszki Márta a művészeti alelnöke – a rezidensi programjába engem is beválogatott.

- Látható a darabjaiban, hogy mindig van egy kiindulópont, egy kapaszkodó, amelyre azok gondolatilag épülnek: egy irodalmi mű, egy mitológiai alak vagy épp egy festmény. Mi az oka ennek?

Mivel elvonatkoztatott módon szeretnék megjeleníteni gondolatokat, állapotokat, szükségét érzem, hogy valamiféle keretet találjak a mondanivalómnak. Sokszor használok éles, erőteljes mozdulatokat és játszom a maszkulinitás és feminitás határaival. Mindig is izgatott a határátlépés, és ezt igyekszem a darabjaimba is belecsempészni. Ez megjelenik a mozgásvilágban, de a sminkekben, hajakban és a viszonyrendszerekben is. Nem szeretek direktben fogalmazni, sokkal inkább utalni és lebegtetni.

A felnőtt visszafogja, kontrollálja magát, én a gyermeki, az ösztönös léthez szeretném visszavinni a nézőket.

Ez a határkeresés a darabjaim műfajában is megjelenik: például a Pukedli című alkotásomat – amely Witold Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című drámájából készült – performanszként definiáltam. Mivel kávézóban játsszuk a darabot, a nézői viselkedésre is igyekeztem rákérdezni. Mennyire felelünk meg a társadalmi elvárásoknak? Hogy tudunk kikerülni a kontrollált térből és kissé öntörvényűen viselkedni? A nézőket olyan helyzetbe akartam hozni, hogy kimozduljanak a kényelmi pozícióból. Muszáj kilépni a megszokásokból, hogy önmagunkhoz közelebb juthassunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.
Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.
Tánc hír

Az artistaművészet előtt tiszteleg a Fővárosi Nagycirkusz új online műsora

A cirkusz új épületének 50. évfordulóját egyedülálló programokkal ünnepli az intézmény, köztük egy nagyszabású produkcióval, a Dinasztiákkal.