Tánc

„Nem minden fa nő egyenesen!”

2017.04.26. 08:53
Ajánlom
Klasszikus tánctanulmányai után más utat választott, alkotásaiban a kortárs mozdulatformák válnak abszolút módon uralkodóvá. Blaskó Borbálával a Balettintézetről, az esseni évekről és a koreográfusi gondolkodásmódjáról beszélgettünk a Pukedli és Hajsza című előadásai kapcsán, amelyek május 9-én lesznek ismét láthatóak az Átrium Film-Színházban.

- Eredendően balettművésznek készült, a Balettintézet után azonban egyre hangsúlyosabb lett az életében a kortárs tánc. Hogyan történt ez a külső szemmel talán éles váltás?

-Művészcsaládból jövök, a szüleim színművészek, és én is olyan típusú képzést kerestem, ami a művészi kifejezést elősegíti. A klasszikus balett azonban erőteljesen a rendszerre, a szabályszerűségre, a fegyelemre és az alázatra nevel. Ezt egy idő után a magam számára túlszabályozottnak, merevnek éreztem, ezért fordultam a szabadabb formák felé.

Úgy tapasztaltam, hogy a klasszikus tánc hátráltat az önkifejezésben, a saját érzéseim megfogalmazásában.

Egyre lényegesebbé vált számomra, hogy belőlem, az egyénből fakadjon a mozdulat, akkor is, ha az szabálytalan. Sokkal jobban tetszik ugyanis a színpadon egy groteszk, abszurd jelenet, ahol a csúnya is lehet gyönyörű. Nem minden fa nő egyenesen, az egyik ág erre hajlik, a másik arra. Ahhoz azonban, hogy felborítsam és visszájára fordítsam a rendet, először meg kellett ismernem az alapokat. Ezért mindenképpen hasznos, hogy foglalkoztam klasszikus balettal.

Blaskó Borbála

Blaskó Borbála (Fotó/Forrás: Bodnár Dávid)

- Ez vezetett ahhoz, hogy Bozsik Yvette hatására más irányt vegyen a pályáján?

-Yvette mesélte, hogy neki egy vágya volt: tanulni Pina Bauschtól és eljutni az iskolájába, Essenbe. Ő javasolta, hogy próbáljak ott szerencsét. A felvételi egy hétig tartott, és a táncnak sok formáját felölelte, többek között improvizálni kellett, aminek során arra voltak kíváncsiak, hogy én milyen vagyok, önmagamból mit adok. Olyan helyzetekbe terelt ez a vizsga, amelyeket addig nem tapasztaltam. Azután itt végeztem a négyéves kortárs táncos képzést is, és egy kétéves pedagógusképzésre is kint maradtam. A Folkwang Hochschuléban mindig azt tanácsolták, hogy a saját mércémet tartsam szem előtt, ne egy általános elváráshoz igazodjak.

Itt találtam meg, hogy mi a feladatom, a küldetésem a saját művészi utamon.

Ebben nagy segítséget nyújtott az is, hogy sokféle stílust tanultunk a klasszikustól kezdve a kinetográfián (táncjelíráson) át a Limón- és Laban-technikáig.

Blaskó Borbála

Blaskó Borbála (Fotó/Forrás: Bege Nóra)

- Hogyan kezdődött a koreográfusi tevékenysége?

-Essenben minden februárban Pina Bausch felügyelete alatt volt egy úgynevezett Junge Choreographen, amelynek keretében a fiatalok önálló alkotásokkal bemutatkozhattak. Ezekre minden évben készültünk, ami azért is volt nagyon hasznos és termékeny, mert teret adott az egyéni koreográfiáknak. Ez vezetett oda, hogy hazatérve elkezdjek saját darabokban is gondolkodni. Eddig három készült el, tavaly mutattuk be a Hekabét, idén pedig a Pukedlit és a Hajszát. A bemutató létrejöttében nagy segítséget nyújtott, hogy az L1 Egyesület – amelynek Ladjánszki Márta a művészeti alelnöke – a rezidensi programjába engem is beválogatott.

- Látható a darabjaiban, hogy mindig van egy kiindulópont, egy kapaszkodó, amelyre azok gondolatilag épülnek: egy irodalmi mű, egy mitológiai alak vagy épp egy festmény. Mi az oka ennek?

Mivel elvonatkoztatott módon szeretnék megjeleníteni gondolatokat, állapotokat, szükségét érzem, hogy valamiféle keretet találjak a mondanivalómnak. Sokszor használok éles, erőteljes mozdulatokat és játszom a maszkulinitás és feminitás határaival. Mindig is izgatott a határátlépés, és ezt igyekszem a darabjaimba is belecsempészni. Ez megjelenik a mozgásvilágban, de a sminkekben, hajakban és a viszonyrendszerekben is. Nem szeretek direktben fogalmazni, sokkal inkább utalni és lebegtetni.

A felnőtt visszafogja, kontrollálja magát, én a gyermeki, az ösztönös léthez szeretném visszavinni a nézőket.

Ez a határkeresés a darabjaim műfajában is megjelenik: például a Pukedli című alkotásomat – amely Witold Gombrowicz Yvonne, burgundi hercegnő című drámájából készült – performanszként definiáltam. Mivel kávézóban játsszuk a darabot, a nézői viselkedésre is igyekeztem rákérdezni. Mennyire felelünk meg a társadalmi elvárásoknak? Hogy tudunk kikerülni a kontrollált térből és kissé öntörvényűen viselkedni? A nézőket olyan helyzetbe akartam hozni, hogy kimozduljanak a kényelmi pozícióból. Muszáj kilépni a megszokásokból, hogy önmagunkhoz közelebb juthassunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.
Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.
Tánc ajánló

Reflektorfényben a táncművészet Magyarországon!

Egyedülálló magyarországi bemutatókkal, külföldi és hazai sztárokkal, formabontó előadásokkal készül Közép-Európa egyik legnagyobb tánceseménye, a Budapest Táncfesztivál. Február közepétől két hétig a táncvilág reflektora Budapestre irányul. A nemzetközi kulturális esemény idén a Nemzeti Táncszínház új épületének ünnepélyes megnyitójával veszi kezdetét február 15-én.
Tánc interjú

"A legfontosabb szempont, hogy mire van szüksége egy táncművésznek" - Interjú Ertl Péterrel

Négy év bizonytalanság után elkészült a Nemzeti Táncszínház új otthona a Millenáris Parkban, amit az intézmény nemzetközi rendezvényén, a február 16-án induló Budapest Táncfesztiválon avatnak fel. Ertl Péter igazgatót emellett a tao-változásokról is kérdeztük.