Tánc

Nemes Zsófia: "Megmozgatni testileg, lelkileg"

2011.11.24. 15:10
Ajánlom
Az idén 7. évadját kezdő MU Terminál kortárs táncműhely a Fidelio Táncest részeként november 25-én mutatja be az új évad és az új csapat első (A) estjét. Az este első produkcióját: Amikor elered az eső... címmel Nemes Zsófia koreografálta.

- Mit koreografáltál most és honnan jött ez a költői cím?

- Elég nehéz megmondani, hogy az agy vagy a test melyik szegletéből buggyant elő ez a cím.  Bementem augusztusban a Terminálba a MU Színházban, ahol akkor Fejes Ádám már dolgozott az idei új csapattal. Már az első alkalom után nagyon sok benyomás ért, sok-sok friss impulzus, energia, és részben ennek a leképezése az alapgondolat. Mikor újra bementem a csapathoz, megszületett a cím. Egyszer csak valahonnan előbukkant az eső-motívum, és azonnal megfogott. Képek születtek, lendületek, amiket szerettem volna a fiatalokkal megvalósítani, formába önteni. Érdekelt, hogyan lehet a címet, ezt a három szót megragadni, hiszen olyan sok minden van ebben: érzés, kép, ritmus, hangulat.

- Hogyan dolgoztatok a Terminállal? Kik voltak az alkotótársaid?

- Általában véve szeretek úgy dolgozni, hogy az emberekre szabom az előadást. Azt hiszem, elég maximalista vagyok, és ennek jegyében szerettem volna őket minden szinten megmozgatni: testileg, szellemileg, lelkileg, ahogy csak lehet. Remélem sikerült, és ők is jó élményekkel, sok motivációval fognak a következő projektbe belevágni. Ez az első közös munkájuk a Terminálban, tehát ezt figyelembe véve akartam kihívás elé állítani őket. Több célt tűztem ki nekik, de nem csak nekik, magamnak is. Először is, hogy jól meg legyenek táncoltatva és azt élvezzék is. Aztán kapjanak bevezetést egy erős technikai formába, amivel igazából még csak most ismerkednek. Harmadszor, hogy ők is kapjanak teret, hogy beletegyék magukat. Negyedszer, hogy a lelküket is megmozgassák az előadásban. Alkotóként Gergely Attila volt segítségemre, aki az előadás zenei munkatársa, és aki amúgy a következő projektet készíti majd a fiatalokkal. Vele szinte folyamatosan dolgozunk együtt. A ruhatervezés pedig Hoffmann Adrienn munkáját dicséri.

- Miért Adyt választottad a Merlinben bemutatásra kerülő decemberi premiered témájának?

- Igazából nem én választottam Adyt, hanem Ady talált rám. Hegedűs Sándor keresett meg, hogy ő Adyt nagyon el tudná képzelni egy előadásban, így erről sokat beszélgettünk. Fő ihletője ennek az előadásnak, hogy Ady szerelmi lírájában valódi társai egymásnak a férfi és a nő. Ez egy másfajta szerelem, amiben nem alá-fölérendelt szerepek vannak, hanem egymás kiegészítője a férfi és a nő. Valódi párosság jelenik meg. Azt hiszem, az egyik legfontosabb szó benne, az őszinteség. A csupasz, meztelen valóságunk, akik pőrén és mezítelenül vagyunk, ahogy majd odafent is bekopogtatunk, amikor elszámolunk. Bármilyen is az anyagi helyzetünk, azok vagyunk, ahogy élünk, ahogy az életet megéljük. Ami a személyes része, és ami miatt számomra nagyon szép ez az előadás, hogy Ady Endre volt édesatyám kedvenc költője. Ezért a család hétköznapjaiban is mindig benne élt Ady, apukám rengeteg versét tudta fejből. Így én tulajdonképpen vele nőttem fel. Ezen keresztül pedig, édesatyám is kicsit benne lesz a történetben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.