Tánc

Nevetve sírni, sírva nevetni – Cacti a Nemzeti Balett előadásában

2020.09.11. 15:25
Ajánlom
A kaktuszok nem sírnak. Legalábbis egyikünk sem találkozott még könnyező tüskékkel – vagy mégis? A világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman Cacti című darabja csontig-velőig hatoló őszinteséggel mutatja be a kortárs tánc világát, humoros és fájdalmasan pontos képet adva arról, mennyire fontos számunkra a művészet „értelmezése”. Néha lényegesebb, mint a művészet maga. Ekman legsikeresebb koreográfiája a Magyar Nemzeti Balett tolmácsolásában érkezik Budapestre.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020. őszi számában jelent meg.

Alexander Ekman darabja a kritika kritikája: el tudjuk-e fogadni, hogy néha nincs szükség analízisre, hogy elég megéreznünk a másik ember dinamikáját, hogy a művészet befogadása nem feltétlenül egy fejvezérelt, kognitív folyamat? El tudjuk-e fogadni, hogy mindannyian mást látunk, akkor is, amikor ugyanazt a darabot nézzük?

És észrevesszük-e, hogy a másik oldalon az ember, a táncos levetkőz minden védelmet, „tüskét”, és a meztelen lelkét adja nekünk?

Amikor a táncmű született – éppen tíz évvel ezelőtt – Ekman éppen egy nehéz életciklusban volt: „Tele voltam zavarral és dühvel, amikor egy-egy újságban találkoztam a saját munkámról szóló írásokkal. Egyáltalán nem éreztem tisztességes dolognak, hogy valaki, aki csak ott ül a nézőtéren, eldönti és megmondja mindenki másnak, hogy miről szólnak a darabjaim. Le is álltam a kritikák olvasgatásával, továbbra is megkérdőjelezem a kritika műfajának tisztességességét.”

Ez a koreográfia azt ábrázolja, hogy hogyan figyeljük az alkotásokat: milyen gyakran érzünk késztetést arra, hogy analizáljuk a műveket. „Én abban hiszek, hogy nincs »helyes« út, hogy mindenki oly módon interpretálhatja és tapasztalhatja meg a művészetet, ahogy neki jól esik. Lehet, hogy csak egy érzést ébreszt benned, amit talán nem is tudsz szavakba önteni, lehet, hogy nagyon is nyilvánvaló számodra az adott darab üzenete.”

A Cacti 2010-ben készült a Nederlands Dans Theater 2 (NDT 2, az ifjabb táncosok együttesének táncszínháza) számára, és ironikus módon a kritikusok és a közönség kedvence lett, 2013-ban nominálták a neves Olivier Awardra is. Ez a darab ugyanis tényleg unikális a tánc világában: a katonás pontosság, a végtelen tudatossággal előkészített koreográfia a saját fontosságunkra épülő világaink kíméletlen kritikáját fogalmazza meg egy nagyon erős, ugyanakkor a valósággal empatizáló táncnyelven.

Ekmant a mozgásanyag készítésében a tibeti szerzetesek rituális gyakorlatainak látványa inspirálta.

alexander_ekman_foto_nagy_attila-152638.jpg

Alexander Ekman (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

A közönség valószínűleg már az első képnél kacagni kezd, a nevetés pedig egészen addig tart, amíg sírásba nem fordul, amíg rá nem jövünk, hogy mennyire törékenyek és sebezhetőek a művészek a színpadon. Ha a védtelenség, a kiszolgáltatottság láthatóvá válik, az emberi kegyetlenség is szembetűnő lesz még akkor is, ha nincs konkrétan megnevezve.

2019-ben Alexander Ekman Episode31 című koreográfiáját láthatta a magyar közönség. Az akkor Budapestre is ellátogató művész arról beszélt, mi a fontos neki saját táncműveiben: „A legjobb az, ha úgy tudok gondolatokat ébreszteni, hogy közben szórakoztatok is. Az elmúlt években több mint negyven darabot koreografáltam, voltak köztük olyanok, melyek inkább a gondolatiságért, az üzenetért születtek, mások inkább a szemet vonzották. Ami igazán fontos nekem, hogy az alkotásaim minden perce magával ragadó legyen, hogy a néző egy pillanatra se veszítse el a figyelmét. Azt hiszem, ha a közönség unatkozik, akkor nem értem el a célomat.”

Szerző: Braun Anna

Az előadás szeptember 11-én 20.00 órakor, 12-én és 13-án 19.00 órakor látható az Eiffel Műhelyházban.

További információ ide kattintva>>>

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020. őszi számában jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kiemelkedő életművek és emberi teljesítmények – Átadták az Cziffra Fesztivál díjait

Idén rekordszámú pályázat érkezett. A díjakra a Cziffra Fesztivál felhívása szerint művészeket, kulturális szakembereket lehetett jelölni; a döntést végül a jelölési időszak lezárultával az öttagú szakmai zsűri hozta meg.
Színház

„Minden téren jönnek előre a nők” – Interjú Péterfy Borival

Az Átrium új bemutatója, a Mefisztó Klaus Mann Mephistójának szabad átirata a kortárs kabaré műfajában, sok zenével és meglepetéssel. Az Urbán András rendezte előadásban Péterfy Bori a többi színészhez hasonlóan sokféle karaktert villant fel.
Klasszikus

Világsztárok a Müpában: klasszikusok és ősbemutatók az új évadban

Türelemre, alázatra és rugalmasságra tanított az előző időszak – idézte fel az elmúlt másfél évet Káel Csaba vezérigazgató a Müpa évadnyitó sajtótájékoztatóján, emlékeztetve rá, hogy ez a nyitás most többet és mást jelent mindenki számára. A következő szezon a megújulás jegyében telik: a visszatérő közönségkedvencek mellett számos új program érkezik az intézménybe, a magyar sztárok mellett pedig a nemzetközi művészvilág kiemelkedő alkotói is képviseltetik majd magukat a koncerttermekben.
Vizuál

Évtizedes elfeledettség után először látható Péli Tamás monumentális pannója

A Születés című alkotás szeptember 26-ig látható a BTM Vármúzeum Barokk Csarnokában. A páratlan jelentőségű, de hányattatott sorsú, ez idáig a közönség elől elzárt fára festett táblakép központi motívuma a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.
Klasszikus

Barokk forgatag – Zenei időutazásra hív a 37. Régi Zenei Napok

Minden eddiginél több koncerttel és kurzussal várja közönségét és hallgatóit a Régi Zenei Napok Vácon és Gödöllőn július 3. és 10. között. A műsorban különleges zenei csemegék is helyet kaptak, a professzorok között érkezik Malcolm Bilson és Simon Standage.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc hír

Verbunkost táncol a Kárpát-medence

Hagyományteremtő céllal, az egész Kárpát-medencére kiterjedő eseménysorozatot indít útjára a Hagyományok Háza. A június 12-én első alkalommal megrendezésre kerülő Verbunk Napja egy országhatárokon átívelő kezdeményezés, melyen több száz táncos egy időben táncolja majd a tájegységekre jellemző verbunkosokat.
Tánc ajánló

Tánc-cirkuszi kavalkád, élőzenével kísérve

Június 5-én debütál a Duda Éva Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója a RAMAZURI. Duda Éva Társulat ezzel az előadással elemelkedik a hagyományos táncszínházi formáktól és egy látványos, élőzenével kísért, valamint akrobatikai elemekkel tarkított tánc-cirkuszi előadást tűz színpadra.
Tánc hír

"Gyűrjed a szoknya / csapjad a csizma ráncát"

A Gyermek Néptáncosok Országos Szólótánc Fesztiváljának döntőjét június 4. és 6. között rendezik meg Szarvason. A rangos verseny regionális fordulóin közel ezer gyermek mérette meg magát három korcsoportban, és a válogatókon eltáncolt több mint 460 produkció közül, a zsűri végül 71-et választott ki.
Tánc ajánló

Róna Viktor és Orosz Adél - Ritka pillanatok a magyar balett aranykorából

Folytatódik a Percről-percre Róna Viktorral tánctörténeti sorozat ezúttal Orosz Adél művészetének felidézésével az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet youtube csatornáján. Május 31-én a Kincsvadászat videósorozat Lakatos Gabriella balettművész pályáját idézi fel.