Tánc

New York egyik legnívósabb színháztermében lép fel a Recirquel

2019.01.29. 16:40
Ajánlom
Az 1700 fős Brooklyn Academy of Music-ba (BAM) kapott meghívást a társulat kétfős, Non Solus című előadása, amit február 14. és 16. között három alkalommal ad elő Illés Renátó és Zsíros Gábor.

Rethey_Prikkel_Tamas_foto1-150629.png

Non Solus (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

„Olyan ez számunkra, mintha a művészeten belül olimpiai szinten kezdenénk versenyezni”

– mondta Vági Bence társulatvezető a New York-i vendégszereplés kapcsán. Az európai kortárs művészetet is reprezentáló, progresszív amerikai intézmény színvonalát jelzi, hogy olyan világsztárok darabjai voltak és vannak itt repertoáron, mint Mihail Barisnyikov vagy Pina Bausch. Mint az a sajtótájékoztatón kiderült, a BAM producere, Joseph V. Melillo öt éve kíséri figyelemmel a Recirquel fejlődési folyamatát, és bár mindig dicsérte őket, ez volt az első olyan előadás, amit színvonalban és stílusban a színház profiljához illőnek talált. Vági Bence úgy véli, ez a mérföldkőnek számító New York-i vendégszereplés azt is jelezheti, hogy kialakulóban van a társulat önálló stílusa, amit a tánc és az újcirkusz fúziója miatt cirque dance-re kereszteltek.

Az előadók elárulták, a 2015-ben készült Non Solus próbafolyamata nemcsak amiatt volt rendkívül intenzív, mert kettejükre hárul a hatvan perces előadással járó teljes mentális és fizikai terhelés, hanem azért is, mert akkor

mindössze ez a három hónap állt rendelkezésükre, hogy megtanulják egymás műfaját.

Illés Renátó a Baross Imre Artistaképzőben sajátította el a klasszikus cirkusz és a levegőakrobatika eszközkészletét, Zsíros Gábor pedig a tánc felől érkezett, mivel a Magyar Táncművészeti Egyetem elvégzése után évekig dolgozott a hazai és nemzetközi kortárs táncszcénában. Bár mindketten belekóstoltak már a másik műfajába, valójában ez a darab volt az, ahol Renátónak táncossá, Gábornak pedig artistává kellett avanzsálnia. Mindketten életük egyik legnehezebb próbafolyamatának nevezték a Non Solusra való felkészülést. „Minden előadás olyan, mintha premier lenne” – mondta Illés Renátó, Zsíros Gábor pedig elárulta, számára a legnehezebb része a mentális előkészületnek felépíteni önmagában azt az önbizalmat és felelősségtudatot, hogy az ő kezében van a másik ember élete.

Pozsonyi_Roland_non_solus_1280px_0169-151411.jpg

Non Solus (Fotó/Forrás: Pozsonyi Roland)

A Non Solus magját a Meztelen bohóc című előadásuk záróképe jelentette, ahol Renátó és Gábor ketten vannak a színpado. Mint azt Vági Bence elárulta, ebből a képből fejlődött tovább az előadás koncepciója egy chilei sivatagban átélt mágikus naplemente hatására, ahol „jelenetről jelenetre lepörgött előtte az előadás felépítése”. A Non Solus – ami annyit tesz, ’nem egyedül’ – egy keletkezéstörténetet foglal magában: test és lélek, élő és élettelen, születés és elmúlás összefonódásáról mesél. Az előadás zenéjét Terjék Gábor szerkesztette össze három zenei irányzatból: saját, „az univerzum csendjének atmoszféráját keltő” elektronikus zenéjéből, Bach három kompozíciójából, valamint Fassang László orgonaműveiből. Az előadás kapcsán Vági Bence szövegmozaikjaival ellátott album is megjelent Réthey-Prikkel Tamás fotóiból, aki a színpad tükörfalai mögül, Iványi Árpád díszletei között örökítette meg az előadás atmoszféráját.

Vági Bence úgy fogalmazott, neki nem célja a klasszikus cirkusz egységét megbontani, és önálló stílusként hivatkozni az újcirkuszra. Szerinte minél magasabb szinten kell sajátítani a szakma alapjait, utána pedig csak az a kérdés, hogy

„megjelenik-e valami az előadóművész arcán, ami nem külső póz, hanem belülről fakadó érzelem”.

A Recirquel társulattól legközelebb a My Land című, Fringe Fesztivál-nagydíjas előadás látható a Müpában február 12-től 16-ig öt alkalommal.

(címlapkép: Réthey-Prikkel Tamás)

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

Kapcsolódó

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

A Recirquel legújabb produkciójában hét ukrán artistával dolgozott Vági Bence társulatvezető. A My Land című produkció a kritikusok véleménye alapján a legjobb előadás volt a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, az Edinburg Fringe Festivalon, a napokban pedig a magyar közönség is láthatja a formabontó produkciót a Müpában, a CAFe Budapest programjában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.
Tánc magazin

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?
Tánc ajánló

Harminc év után Diótörő az Operettszínházban

A Budapesti Operettszínház színpadán harminc év után láthat ismét balettelőadást a közönség. Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikusa kerül színpadra, amelyben a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is bemutatkoznak.
Tánc videó

Ezek a videók bizonyítják, hogy a balettosoknak is van humora

Gondolta volna, hogy a kimerítő balettórák és előadások között paródiavideók forgatásával ütik el az idejüket a táncosok?
Tánc táncterápia

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.