Tánc

New York egyik legnívósabb színháztermében lép fel a Recirquel

2019.01.29. 16:40
Ajánlom
Az 1700 fős Brooklyn Academy of Music-ba (BAM) kapott meghívást a társulat kétfős, Non Solus című előadása, amit február 14. és 16. között három alkalommal ad elő Illés Renátó és Zsíros Gábor.

Rethey_Prikkel_Tamas_foto1-150629.png

Non Solus (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

„Olyan ez számunkra, mintha a művészeten belül olimpiai szinten kezdenénk versenyezni”

– mondta Vági Bence társulatvezető a New York-i vendégszereplés kapcsán. Az európai kortárs művészetet is reprezentáló, progresszív amerikai intézmény színvonalát jelzi, hogy olyan világsztárok darabjai voltak és vannak itt repertoáron, mint Mihail Barisnyikov vagy Pina Bausch. Mint az a sajtótájékoztatón kiderült, a BAM producere, Joseph V. Melillo öt éve kíséri figyelemmel a Recirquel fejlődési folyamatát, és bár mindig dicsérte őket, ez volt az első olyan előadás, amit színvonalban és stílusban a színház profiljához illőnek talált. Vági Bence úgy véli, ez a mérföldkőnek számító New York-i vendégszereplés azt is jelezheti, hogy kialakulóban van a társulat önálló stílusa, amit a tánc és az újcirkusz fúziója miatt cirque dance-re kereszteltek.

Az előadók elárulták, a 2015-ben készült Non Solus próbafolyamata nemcsak amiatt volt rendkívül intenzív, mert kettejükre hárul a hatvan perces előadással járó teljes mentális és fizikai terhelés, hanem azért is, mert akkor

mindössze ez a három hónap állt rendelkezésükre, hogy megtanulják egymás műfaját.

Illés Renátó a Baross Imre Artistaképzőben sajátította el a klasszikus cirkusz és a levegőakrobatika eszközkészletét, Zsíros Gábor pedig a tánc felől érkezett, mivel a Magyar Táncművészeti Egyetem elvégzése után évekig dolgozott a hazai és nemzetközi kortárs táncszcénában. Bár mindketten belekóstoltak már a másik műfajába, valójában ez a darab volt az, ahol Renátónak táncossá, Gábornak pedig artistává kellett avanzsálnia. Mindketten életük egyik legnehezebb próbafolyamatának nevezték a Non Solusra való felkészülést. „Minden előadás olyan, mintha premier lenne” – mondta Illés Renátó, Zsíros Gábor pedig elárulta, számára a legnehezebb része a mentális előkészületnek felépíteni önmagában azt az önbizalmat és felelősségtudatot, hogy az ő kezében van a másik ember élete.

Pozsonyi_Roland_non_solus_1280px_0169-151411.jpg

Non Solus (Fotó/Forrás: Pozsonyi Roland)

A Non Solus magját a Meztelen bohóc című előadásuk záróképe jelentette, ahol Renátó és Gábor ketten vannak a színpado. Mint azt Vági Bence elárulta, ebből a képből fejlődött tovább az előadás koncepciója egy chilei sivatagban átélt mágikus naplemente hatására, ahol „jelenetről jelenetre lepörgött előtte az előadás felépítése”. A Non Solus – ami annyit tesz, ’nem egyedül’ – egy keletkezéstörténetet foglal magában: test és lélek, élő és élettelen, születés és elmúlás összefonódásáról mesél. Az előadás zenéjét Terjék Gábor szerkesztette össze három zenei irányzatból: saját, „az univerzum csendjének atmoszféráját keltő” elektronikus zenéjéből, Bach három kompozíciójából, valamint Fassang László orgonaműveiből. Az előadás kapcsán Vági Bence szövegmozaikjaival ellátott album is megjelent Réthey-Prikkel Tamás fotóiból, aki a színpad tükörfalai mögül, Iványi Árpád díszletei között örökítette meg az előadás atmoszféráját.

Vági Bence úgy fogalmazott, neki nem célja a klasszikus cirkusz egységét megbontani, és önálló stílusként hivatkozni az újcirkuszra. Szerinte minél magasabb szinten kell sajátítani a szakma alapjait, utána pedig csak az a kérdés, hogy

„megjelenik-e valami az előadóművész arcán, ami nem külső póz, hanem belülről fakadó érzelem”.

A Recirquel társulattól legközelebb a My Land című, Fringe Fesztivál-nagydíjas előadás látható a Müpában február 12-től 16-ig öt alkalommal.

(címlapkép: Réthey-Prikkel Tamás)

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

Kapcsolódó

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

A Recirquel legújabb produkciójában hét ukrán artistával dolgozott Vági Bence társulatvezető. A My Land című produkció a kritikusok véleménye alapján a legjobb előadás volt a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, az Edinburg Fringe Festivalon, a napokban pedig a magyar közönség is láthatja a formabontó produkciót a Müpában, a CAFe Budapest programjában.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ritkán játszott és koreografált darab Feledi János új alkotása

Magyarországon ritka eseménynek számít, hogy Sztravinszkij Pulcinella-története kerül színpadra, így annál rendkívülibb, hogy ennek a szórakoztató műnek a zenéjére készít koreográfiát Feledi János, a Feledi Project művészeti vezetője.
Tánc interjú

„A tiszta tánc már kevés” – Beszélgetés Feledi Jánossal

A Feledi Project alapítója és egyszemélyes motorja a folyamatos kihívásokat keresi, amelyek első pillanatban akár lehetetlennek is tűnnek. Feledi Jánost arról is kérdeztük, hol áll most és merre tart az idén tízesztendős Project.
Tánc hír

Budapest Ballet Grand Prix néven rendez balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem

Új nemzetközi balettversenyt hív életre Budapest Ballet Grand Prix néven a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE). A hazai balett- és táncművészet népszerűsítésére létrehozott eseményt 2023. november 20. és 24. között rendezik meg először.
Tánc hír

Lánykérés táncelőadáson

A Bethlen Téri Színház SŐT7 Fesztiválján kérte meg a Liselotte és a május című előadás rendező-koreográfusa, Bánházy Eszter kezét táncművész kedvese, Hernicz Albert, aki az Experidance együttesből lehet ismert a nagyközönség számára.
Tánc hír

Taroltak a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói a Milánóban rendezett versenyen

Kiválóan szerepeltek a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói a 2022. október végén, a Milánóban megrendezett 5th Milano Dance Competition professzionális nemzetközi táncversenyen: összesen 12 díjat nyertek.