Tánc

New York egyik legnívósabb színháztermében lép fel a Recirquel

2019.01.29. 16:40
Ajánlom
Az 1700 fős Brooklyn Academy of Music-ba (BAM) kapott meghívást a társulat kétfős, Non Solus című előadása, amit február 14. és 16. között három alkalommal ad elő Illés Renátó és Zsíros Gábor.

Rethey_Prikkel_Tamas_foto1-150629.png

Non Solus (Fotó/Forrás: Réthey-Prikkel Tamás)

„Olyan ez számunkra, mintha a művészeten belül olimpiai szinten kezdenénk versenyezni”

– mondta Vági Bence társulatvezető a New York-i vendégszereplés kapcsán. Az európai kortárs művészetet is reprezentáló, progresszív amerikai intézmény színvonalát jelzi, hogy olyan világsztárok darabjai voltak és vannak itt repertoáron, mint Mihail Barisnyikov vagy Pina Bausch. Mint az a sajtótájékoztatón kiderült, a BAM producere, Joseph V. Melillo öt éve kíséri figyelemmel a Recirquel fejlődési folyamatát, és bár mindig dicsérte őket, ez volt az első olyan előadás, amit színvonalban és stílusban a színház profiljához illőnek talált. Vági Bence úgy véli, ez a mérföldkőnek számító New York-i vendégszereplés azt is jelezheti, hogy kialakulóban van a társulat önálló stílusa, amit a tánc és az újcirkusz fúziója miatt cirque dance-re kereszteltek.

Az előadók elárulták, a 2015-ben készült Non Solus próbafolyamata nemcsak amiatt volt rendkívül intenzív, mert kettejükre hárul a hatvan perces előadással járó teljes mentális és fizikai terhelés, hanem azért is, mert akkor

mindössze ez a három hónap állt rendelkezésükre, hogy megtanulják egymás műfaját.

Illés Renátó a Baross Imre Artistaképzőben sajátította el a klasszikus cirkusz és a levegőakrobatika eszközkészletét, Zsíros Gábor pedig a tánc felől érkezett, mivel a Magyar Táncművészeti Egyetem elvégzése után évekig dolgozott a hazai és nemzetközi kortárs táncszcénában. Bár mindketten belekóstoltak már a másik műfajába, valójában ez a darab volt az, ahol Renátónak táncossá, Gábornak pedig artistává kellett avanzsálnia. Mindketten életük egyik legnehezebb próbafolyamatának nevezték a Non Solusra való felkészülést. „Minden előadás olyan, mintha premier lenne” – mondta Illés Renátó, Zsíros Gábor pedig elárulta, számára a legnehezebb része a mentális előkészületnek felépíteni önmagában azt az önbizalmat és felelősségtudatot, hogy az ő kezében van a másik ember élete.

Pozsonyi_Roland_non_solus_1280px_0169-151411.jpg

Non Solus (Fotó/Forrás: Pozsonyi Roland)

A Non Solus magját a Meztelen bohóc című előadásuk záróképe jelentette, ahol Renátó és Gábor ketten vannak a színpado. Mint azt Vági Bence elárulta, ebből a képből fejlődött tovább az előadás koncepciója egy chilei sivatagban átélt mágikus naplemente hatására, ahol „jelenetről jelenetre lepörgött előtte az előadás felépítése”. A Non Solus – ami annyit tesz, ’nem egyedül’ – egy keletkezéstörténetet foglal magában: test és lélek, élő és élettelen, születés és elmúlás összefonódásáról mesél. Az előadás zenéjét Terjék Gábor szerkesztette össze három zenei irányzatból: saját, „az univerzum csendjének atmoszféráját keltő” elektronikus zenéjéből, Bach három kompozíciójából, valamint Fassang László orgonaműveiből. Az előadás kapcsán Vági Bence szövegmozaikjaival ellátott album is megjelent Réthey-Prikkel Tamás fotóiból, aki a színpad tükörfalai mögül, Iványi Árpád díszletei között örökítette meg az előadás atmoszféráját.

Vági Bence úgy fogalmazott, neki nem célja a klasszikus cirkusz egységét megbontani, és önálló stílusként hivatkozni az újcirkuszra. Szerinte minél magasabb szinten kell sajátítani a szakma alapjait, utána pedig csak az a kérdés, hogy

„megjelenik-e valami az előadóművész arcán, ami nem külső póz, hanem belülről fakadó érzelem”.

A Recirquel társulattól legközelebb a My Land című, Fringe Fesztivál-nagydíjas előadás látható a Müpában február 12-től 16-ig öt alkalommal.

(címlapkép: Réthey-Prikkel Tamás)

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

Kapcsolódó

Vági Bence: „A My Land sikere az egész társulat sikere”

A Recirquel legújabb produkciójában hét ukrán artistával dolgozott Vági Bence társulatvezető. A My Land című produkció a kritikusok véleménye alapján a legjobb előadás volt a világ legnagyobb művészeti fesztiválján, az Edinburg Fringe Festivalon, a napokban pedig a magyar közönség is láthatja a formabontó produkciót a Müpában, a CAFe Budapest programjában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.