Tánc

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

2018.06.23. 13:25
Ajánlom
Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.

A Frenák Pál Társulat idén technikai okokból nem a legfrissebb, HIR-O című előadását hozta a táncfesztiválra, hanem a Fa_UN címűt, mely Maurer Milán, Esterházy Fanni és Frenák Pál szólóiból áll össze. Rég láttuk Frenák Pált a színpadon, és külön izgalmas, hogy ő, akinek Győrből indult a pályája, most, harmincöt év elteltével visszatért ide. A Fa_UNban megjelennek a már ismert – sokak szerint önismétlésből eredő – motívumok: a tér vertikális használata, ami itt egy kötélrendszer, amelyen Maurer Milán pókemberként, indákon közlekedő erdei faunként lejti fizikai táncát. A mozgásanyag jellemzően repetitív, animális, szépelgéstől mentes, de mégis a technikai képzettség látszatát nem elfedő mivolta. A hangos effektek erős használta.

Ezeket már mind ismerjük Frenák Páltól, de ebben a darabban mégis szépen összeállnak a motívumok, ami miatt egy egyedi – önmagában és nem az életműben nézve – remekműről beszélünk.

Frenák Pál elárulta, hogy „egy archaikus, ősi faunelképzelést állít szembe egy mai faunnal, aki például egy száguldó motoros is lehet”. Olykor a zenével megidézi Nizsinszkij Debussy zenéjére készült híres botránydarabját, az Egy faun délutánját, amelyben először ábrázolták a testiséget és erotikát nyíltan. Persze itt is van jó adag erotika és jó adag fedetlen test, de a hangsúly nem ezen van. Nizsinszkij életrajza is beleíródott már a mű történetébe, aki közismerten szerelmi viszonyt folytatott a társulat vezetőjével, az azonos nemű Gyagilevvel. A mű így szólhat a szerelem és a nemiség relatív voltáról, amire Maurer Milán több helyen utal is a szándékoltan feminin mozdulataival. Itt kapcsolódik össze ez a rész az egyébként hangulatában teljesen eltérő Frenák-szólóval, aki viszont egy (francia sanzonénekes)-dívát hoz, de igazából egyáltalán nem ilyen konkrét a karaktere. A fókusz a nőiség érzékeny megjelenítésén van. És amit csinál, az csodálatos. Talpig fehér szoknyában, fehérre festett testtel, fején óriási rózsával jelenik meg, amit úgy rezegtet apró fejmozdulataival, mint a szellő a rezedát. Nem fordul át paródiába, sem iróniába, de mégis van humora, ahogy

a szemünk láttára elveszíti "frenákpálságát", és átalakul nővé.

Erre talán tényleg csak a butoh képes, hogy a karakter nem valamiféle felvett dologként, hanem jelenidejű átváltozásként tűnjön fel. Frenák Pál ugyanis már elmesélte, hogy ebben a szólóban a japán butoh táncos legenda Kazuo Ohno inspirálta, akivel személyesen is sok időt töltött, és aki 90 éves kora után egyik darabjában egy idős nőt interpretált. Emellett Frenák a női családtagjairól, anyjáról és nővéréről is mesél, aki öngyilkos lett. (Talán így jön képbe a motorbaleset hangja, ami összeköti a Milán és a Fanni, valamint és az ő részét az előadásban). Pedig nem sok mindent csinál mozgásban: a szoknyáját lebegteti szinte ugyanazzal az egy mozdulattal, valamint a gyerekkorából hozott jelnyelvvel mesél nekünk szívről és még ki tudja, miről. Mégis – elemeltségében is közvetít valami maradandóan esszenciálisat.

35971224_1731586633604611_1824087969414250496_o-131639.jpg

Frenák Pál Társulat: FA_UN (Fotó/Forrás: Facebook)

 

Az est második darabja a Szegedi Kortárs Balett Négy évszak – Feminizma című előadása volt, ami Juronics Tamástól szokatlanabb módon női fókuszból mutatja be a nők és férfiak világa közti átjárhatatlanságot. Ebben Tereskova Feminizma című írása segítette őt. Amennyire elemelt és finoman sejtető volt a frenáki elképzelés a nemi szerepekről, itt annyira konkrét, helyenként már didaktikus mesét kaptunk. De ezzel együtt is nagyon sok erős pillanata volt a műnek. A jól olvasható történet nagyjából arról szólt, ahogyan egy nő az álomszerű, egyenrangú társkapcsolatról szóló gyerekkori álmodozásból felnőttkorára eljut oda, hogy a szerelem nehéz, mivel a nő iránt érzett gyengédséget a férfiben mindig felülírja a barátai iránt érzett erős, férfi összetartás. Amikor a nő rájön, hogy soha nem fogja tudni teljesen birtokolni a férfi szívét, mert abban jó nagy hely kell a barátoknak, akkor elférfiasodik, majd a saját eszközeiket ellenük fordítva szexuálisan kihasználja a férfiakat, míg végleg meghal benne a tiszta szerelemről ábrándozó gyermeki önmaga. Ez pedig itt már a halál szimbolikus bekövetkezte is, hiszen, ha elpusztul a remény – amiről tudjuk, hogy utoljára hal meg – akkor nem marad semmi. Juronics Tamás koreográfiájában nagyon hatásosak és hitelesek a férfiak összetartozásáról szóló táncok, melyekben időnként néptáncelemeket is felhasznált annak érzékeltetésére, mennyire háttérbe szorulnak ekkor a nők. Gyönyörűen érzékeny a mindössze 15 éves Pataki Noémi tánca, aki korához képest hihetetlen érett mozdulatokkal fejezi ki a szerelem még érintetlen, harmatos gyerekkori képzetét. Szigyártó Szandra a főszereplő nő pedig nagyon szép ívvel építi fel a lágy, odaadó nőből, a fokozatosan egyre keményebbé váló, egyre dühösebb, végül igazi Tomb Raiderbe, majd fedetlen keblű torreádornőbe forduló fejlődéstörténetét. Én nem hiányoltam volna a végéről a szimbolikus befejezést, amikor az idősebb férfi formájában megérkezik a Halál, aki ellen a nő először ugyanúgy a szexualitás fegyverzetét akarja bevetni. Az idős férfi elutasítja azt, viszont felébreszti a nőben szunnyadó, a szerelemről tisztán álmodó gyereklányt, míg végül ketten egyesülve megnyugvást lelnek a halálban.

35882605_1731587343604540_8228694569294757888_o-131759.jpg

Szegedi Kortárs Balett: Négy évszak - Feminizma (Fotó/Forrás: Facebook)

Az est harmadik darabja az Udvarhely Néptáncműhely Apám tánca című kamaradarabja volt, ami Könczei Árpád rendező 25 éves darabjának felújításaként került színpadra. Ebből következőleg a táncszínházi, narratív elemeket csak nyomokban tartalmazott az előadás, és többségében egy zeneileg és koreográfiailag jól megszerkesztett előadást láttunk. Ugyanakkor ez nem értékítélet, önmagában is beszédesek a népdalok szövegei, a különböző táncokban a nők-férfiak szerepei. Az előadás a főszereplő verbális megszólalásai alapján a fő mondanivaló is az ősöktől kapott örökség továbbvitelének fontossága, hogy „el ne zárják a forrást”. Szívesen megnéztem volna persze mindezt valamilyen dramatikus, konfliktusos helyzetben, de a rendező nem törekedett erre, inkább csak hagyta, hogy a táncosok kőkemény fizikai munkáján, pontos mozdulatain keresztül nyilvánuljon meg a sokat tapasztalt emberi sorsokat tükröző táncok mibenléte, ami persze jól konzerválta a hagyományos nemi szerepeket is. A nők szépek, finomak és erős hátteret biztosítanak a férfiaknak, akiknek – mint az állatvilágban – lehetőségük nyílik erejük, és ügyességük fitogtatására. Ez a világ önmagában kerek, élvezetes, gazdag, és nincs szükség a kortárs előadásokkal való összehasonlításra. Vagy mégis?

35026742_1731587070271234_1934427186782011392_o-131754.jpg

Udvarhely Néptáncműhely: Apám tánca (Fotó/Forrás: Facebook)

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Kapcsolódó

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Loósz Krisztina táncművész

A Győri Balett egykori magántáncosát tragikusan fiatalon, 57 évesen érte a halál – tudatta az intézmény a Facebook-oldalán.
Tánc ajánló

Szinergiák – Különleges találkozásoknak ad otthont a Fővárosi Nagycirkusz

A társművészeteké a főszerep idén ősszel a Fővárosi Nagycirkuszban. A Carmina Burana mágikus világa, az Urban Verbunk egyszerre újító és hagyományőrző táncművészete, a Duda Éva Társulat újraértelmezett táncszínháza és a Monte Christo grófja című musical, valamint a Kijevi Cirkuszakadémia művészeti projektje várja a közönséget.
Tánc hír

„Premier” fesztivál a Nemzeti Táncszínházban

Három nemzetközi társulat részvételével és hazai bemutatókkal veszi kezdetét a tánc legrangosabb hazai ünnepe, a Budapest Táncfesztivál, melyet szeptember 18. és október 9. között rendeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc hír

Rendhagyó fesztivállal búcsúzik a jubiláló L1danceFest

Huszadik, és egyben utolsó alkalommal rendezik meg szeptember 1. és 5. között az L1 Egyesület a kortárs előadóművészetek egyik legrangosabb szemléjét, amely a jubileum alkalmából a budapesti bázis mellett számos vidéki helyszínen képviselteti magát.
Tánc ajánló

Külföldi és hazai táncművészek a tánc legrangosabb ünnepén a Nemzeti Táncszínházban

Nem könnyű, sőt majdnem lehetetlen csak egy előadást választani az idei Budapest Táncfesztivál programkínálatából. Ha lehetne, azt ajánlanánk a közönségnek, hogy minden estét töltsenek a Millenárison, ünnepeljék a táncművészetet a Nemzeti Táncszínház programjaival. Neves külföldi táncegyüttesek, jubiláló magyar művészek és természetesen a hazai közönség kedvencei is ott vannak az előadók sorában a 2021-es Budapest Táncfesztiválon.