Tánc

Novák Ferenc: "Ritkán látható a színpadon háromszáz táncos"

2012.07.11. 07:04
Ajánlom
A Kossuth-díjas Novák Ferenc táncos-koreográfust több mint negyvenéves szakmai kapcsolat fűzi a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz. Nyolcvanadik születésnapja alkalmából egy nagy, szabadtéri néptáncprodukció megrendezésére kérték fel. A Hegyen-völgyön lakodalom próbáiról és a sikeres szegedi évtizedekről beszélgettünk a Szegedi Nemzetközi Néptáncfesztivál egykori művészeti vezetőjével.

- Múlt évben egyszerre ünnepelte nyolcvanéves születésnapját a Szegedi Szabadtéri Játékokkal, akkor kapta ajándékba ezt a felkérést.

- Az előkészületekből teljesen kihagytak, csak azt tudtam, hogy lesz egy ünnepség, de hogy mi lesz azon az ünnepségen, azt nagy titokban tartották előttem. Főleg ahhoz képest, hogy ki mindenki lépett fel ott. Két rendezvény is volt, az egyik a Nemzeti Táncszínházban, ez inkább családias jellegű volt, a másik pedig a Vígszínházban a Budapesti Tavaszi Fesztivál hivatalos műsora volt, itt vettem át az ajándékot Bátyai Edinától. Ügyesek voltak, meg voltam hatódva.

- Miért a Hegyen-völgyön lakodalom lett a most bemutatásra kerülő produkció?

- Edinával még akkor megbeszéltük, hogy mivel a legelső produkció, amit Szegeden csináltam 1972-ben, a Hegyen-völgyön lakodalom volt, ezért maradjon ez, még ha az előadás természetesen nem is lesz ugyanaz. 1972-ben a kornak megfelelően még szimfonikus zenekarral játszottuk a produkciót, és hatalmas sikere volt az előadásnak.

- Mennyiben más 2012-ben egy ekkora szabadtéri táncelőadás megrendezése, mint negyven évvel ezelőtt?

- Megjelenésében kicsit meg kellett változtatni, tehát például látványosabb díszletet terveztünk hozzá. Megbontottuk a dramaturgiát is, a mostani előadásba bekerült néhány allegorikus jelenet, ami 1972-ben még eszébe nem jutott volna az embernek. Meghívtam Horváth Csabát, akivel csináltunk egy pas de deux-t, ami a szerelemről szól, de közben a színpadon alul párhuzamosan egy gyerekjáték is folyik. Az első Hegyen-völgyön lakodalomnál ilyen típusú színpadi együttmozgásról még szó sem volt.

- Mi szerint válogatta össze a részt vevő művészeket?

- Teljesen saját csapatról van szó. Horváth Csaba tanítványom volt, őt szerettem volna a két allegorikus jelenet koreográfusának felkérni. Foltin Jolán és Stoller Antal természetes részt vettek a munkában, hiszen ők mind a ketten benne voltak az összes szegedi produkcióban. Makovinyi Tibor, a Honvéd Együttes volt tánckarvezetőjét, önálló koreográfust is a csapatban akartam tudni. Lengyel Szabolcs a legfiatalabb tanítványi generáció tagjaként van ott a koreográfusok közt. A produkció zenéjét Kiss Ferenc írja, illetve állítja össze. Az együttesekből a hozzám közelállókat hívtam meg: a Bihari Táncegyüttest, a Vasas Művészegyüttest, valamint az összes szegedi táncegyüttest is.

- A közönség korábban interneten szavazhatott arra, hogy három táncos-koreográfus közül ki legyen az egyik főszereplő. Végül Román Sándor és Gergye Krisztián mellett a fia, Novák Péter kapta a legtöbb szavazatot, így ő játssza majd a Násznagyot.

- Először is, Csuja Imre lesz a Vőfély, akinek népi alexandrinusban írt vőfélyszövegeket adtunk. Az Énekmondó szerepére Herczku Ágnest kértem fel, Péter fiam pedig a Násznagy lesz. A násznagyról egyébként igen téves elképzelések vannak errefelé, mert a násznagy nem biztos, hogy rokon, hanem egy tekintélyes ember, aki tulajdonképpen felvigyáz az egész szertartásrendszer módjára, és egyben házigazda jellegű tisztet is betölt. Péternek végül nem is adtunk verses szövegeket, neki azt kell csinálni, amihez a legjobban ért: mintha egy műsorban lenne, időnként beleavatkozik az eseményekbe, figyelmezteti az embereket.

- Hogyan tekint vissza arra a negyven évre, amikor Szegeden alkotott?

- Sok sikeres produkciót csináltam itt, és nagyon örülök neki, hogy mindegyiknél fel tudtam kérni egy magyar költőt a munkához. Többek közt együtt dolgoztam Ágh Istvánnal, Bella Istvánnal, Kormos Istvánnal, Nagy Lászlóval, Kis Annával. Legtöbbjükkel abban állapodtunk meg, hogy eredeti verseket írnak az előadásaimhoz. Valamint nemcsak én, hanem sok tanítványom is csinált aztán Szegeden koreográfiát: Foltin Jolán, Stoller Antal, Diószegi László. Szintén emlékezetes volt, amikor 1985-ben Markó Ivánnal közösen csináltuk meg itt a Szarvassá változott fiak című táncjátékot, amiben az első részt, a balladát koreografáltam én. Óriási sikere volt a Markóval való közös munkának. Rengeteg emlék és produkció köt tehát ide, ezért talán mondhatom azt, hogy Szeged nekem a kedvenc vidéki városom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.