Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

2019.07.16. 16:20
Ajánlom
Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.

A Nemzeti Táncszínház kiköltözött a Karmelita-kolostorból, hogy helyet adjon a Miniszterelnökségnek, majd négy évig tartó huzavona után elkészült Zoboki Gábor építész tervei alapján az új épület a Millenáris Parkban.

Nem ez volt a 168 Óra interjújának fő témája Novák Ferenccel, a 88 éves, Kossuth-díjas koreográfussal, de alighanem ez volt a legfájdalmasabb.

„Európai színvonal, zsinórpadlás nélkül is tökéletesen használható színpad, gyönyörű öltözők, kényelmes nézőtér, isteni hely, szinte a világ csodája.

A megnyitón mindenki eszméletlenül boldog volt. Aztán elkezdett működni az intézmény, és egyszer csak rájöttünk, hogy ez a táncszínház nem a miénk”

– idézte fel Novák Ferenc „Tata” a februári átadást. (A megnyitóról mi itt írtunk.) A koreográfus természetesen arra utalt, hogy a Nemzeti Táncszínház a Millenáris Park igazgatósága alá tartozik, így bármikor bérbe adhatják más rendezvényekre is. „A táncszínház vezetője és a tanácsadó testület (Bozsik Yvette, Kiss János, Korniss Péter, Szakály György és Novák Ferenc) elfogadhatónak tartjuk, hogy időnként bérbe adják a gyönyörű táncszínházat, de olyan szerződéssel, amely nem hozza lehetetlen helyzetbe a színház működését. Ez az épület szebb és alkalmasabb, mint a korábbi volt, de azt a magunkénak érezhettük, és a miénk is volt” – mondta az interjúban Novák Ferenc.

A mostani épületet a Táncszínháznak pénzért kell bérelnie – ahogy mi is írtunk róla, a Millenáris Kht. legalább 50 milliót kér havonta.

IMG_9590_NTSZ_epuletbejaras_VenerOrsolya-142143.jpg

Nemzeti Táncszínház (Fotó/Forrás: Véner Orsolya)

Novák Ferenc elmondta, hogy a mai táncosoknak anyagi nehézségeik vannak, különösen rossz helyzetben vannak a Duna Művészegyüttes táncosai és a vidékiek. A helyzetet tovább rontotta a kivezetett tao. „A tao helyett ígért pénzeket pedig egy-két ember osztja, úgy gondolom, nagyon igazságtalanul.”

A 168 Óra interjúja a Győri Táncfesztiválon készült, ahová Novák Ferenc minden évben elmegy.

Táncolni már nem tudok, de irányítani igen, ha szükség van rám

– mondta. Felidézte, hogy mindig erős volt a irodalmi és a néprajzi érdeklődése, az egyetemen László Gyulától tanult régészetet. A tudós pálya és a tánc között kellett döntenie, végül, ahogy ő fogalmaz, prostituálódott: „Nézze, a könyv megmarad, a tudományos életben számontartják. A tánc elmúlik akkor is, ha filmre veszik.”

Novák Ferenc annak idején a táncszínház mellett döntött, holott a „magyar értelmiség népi kultúrából érkező része is úgy gondolta: ha már felfedeztük, összegyűjtöttük ezt a páratlan kincset, akkor azt a maga tisztaságában és nem táncszínházként kell bemutatni”. Művészetében a magyar néptánciskola és a folklórelemek színházi megjelenítése keveredik, tanítványai munkája nyomán indult be a magyar táncházmozgalom. ’72 tavaszán életre szóló barátja, Csoóri Sándor és köre válogatás nélkül beengedték a fiatalokat a Fehérvári úti kultúrházba: „és az igazság az, hogy így lett [a táncház] tömegmozgalom.”

A teljes interjút itt lehet elolvasni.

A fejléckép forrása: Müpa

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Vizuál

Erőszakterápia és macsónosztalgia Tarantino kilencedikje

Volt egyszer egy férfiasabb világ, ahol a koszos hippik felett győzött John Wayne. Sharon Tate csillogó szemmel nézi a saját filmjét, és a rendező ilyen csillogónak akarja látni a mi szemünket is.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Kezek és lábak nélkül – Breaktáncosok, akinek szárnyakat ad a tánc

Az ILL-ABILITIES egy montreali székhelyű tánccsoport, ami nyolc olyan kiváló breaktáncost egyesít a világ különböző tájairól, akik testi hátrányukat leküzdve kerültek az élvonalba.
Tánc lapszemle

„Az életed árán is” – Meddig feszíthetik a húrt a táncosok?

Érdekes véleménycikk jelent meg a Dance Magazine oldalán: egy elismert koreográfus arról elmélkedik, mennyire fenntartható 2019-ben az a régi szemlélet, miszerint a balett-táncosoknak „bele kell halniuk” a táncba.
Tánc lapszemle

Az előadások nyolcvan százalékát férfiak koreografálják

Habár a közelmúltban tendenciává vált – főleg a nyugati országokban – a női koreográfusok jelenlétének erősítése, még mindig nem beszélhetünk a nemek közti egyenlőségről ezen a területen – írta meg a Dancemagazine.com.
Tánc ajánló

A magyar mozikban is bemutatják a Carlos Acostáról szóló életrajzi filmet

Út a királyi operába címmel augusztus 22-től kerül a mozikba az eredetileg Yuli címet viselő alkotás, ami a havannai nyomortelepről a legnagyobb balettszínpadokig jutó balett-táncos pályáját követi nyomon. A filmet a Cirko Film forgalmazza.
Tánc hír

130 év után elköltözik a Cirkusz a Városligetből

A Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a Nyugati-pályaudvar mellé költözik a Fővárosi Nagycirkusz – számolt be róla a hvg.hu.