Tánc

Őrültek, és ezt élvezet nézni

2017.04.05. 11:36
Ajánlom
Beteljesítette a címhez fűzött reményeket a svéd újcirkusz társulat, a Svalbard Company: All Genius All Idiot című előadása a Trafóban, ami a Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként volt látható.

Magam sem szeretem az öncélú „őrültködést” a színpadon, amikor az az érzésem, hogy az előadók magukat komolyan véve a színházi keret adta szabadságot arra használják, hogy megmutassák, mennyire nem hétköznapiak ők, mennyivel szabadabbak, mint mi, egyszerű halandók, akik az elsötétített nézőtéren ülünk. 

All Genius All Idiots

All Genius All Idiots (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Első ránézésre a négy fiatal artista előadásában is ez történik: 

jól olvasható narratívának nyoma sincs, metaszínház ez a javából, a korlátokat tudatosan átlépő, performatív és provokatív geg-gyűjtemény, amivel semmi mást nem akarnak, csak megmutatni az élet abszurditását.

Mégis, az önmaguk felett érzett végtelen irónia, a soha nem látott képzettársítások, a hihetetlen mennyiségű energia, és az ehhez párosuló rendkívüli technikai felkészültség láttán aggodalmam hamar átfordul ámulatba.

All Genius All Idiot

All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Ha az előadás egészén végigvitt történet nincs is, makrosztorik vannak, amik hol valami mitikus múltból elősejlő archetipikus képek, hol láthatóan belső poénból született helyzetkomikumok, hol csak azzal való játék, hogy még a gravitáció és a fizika törvényei sem hatnak rájuk, nemhogy a társadalmi szabályok.

A díszlet például elég beszédes: leszakadt óriásplakát sörreklámmal, szemeteszacskók, összeborogatott bevásárlókocsik. A fogyasztói társadalom végnapjait idézik ezek, amiben kontrasztosan hat a bundába bújt artisták -  ösztönállatok, talán farkasok - és egy agancsos, andogrün figura megjelenése. Utóbbi, Ben Smith, mint egy mítoszból idetévedt csodaszarvas, a törzsi jegyeket és a posztmodern giccset szürreálisan elegyítő alakot ölt. Ő élőben szolgáltatja a zenét: énekel, basszusgitározik, atmoszférát teremt hangokkal, mindezt egy 15 centis magassarkúban. Majd miután elkönyveltük őt queer showmannek, tökéletes időzítéssel az előadás kétharmadánál bundájával együtt a finomkodást is levetkőzve egyszer csak olyan trükköket mutat, amitől leesik az állunk: karból kinyomja, vagy fején megtartja társát – miközben énekel.

A cirkusz elemei itt egyáltalán nem hagyományos módon jelennek meg: nincs dobpergés, nincs tökéletes spicc, sem hosszú másodpercekig kitartott pózok. 

Ehelyett a nagy káoszban, vetődések és ugrások, kortárs táncos elemek között egyszer csak ott terem előttünk az emberfeletti teljesítmény, ami szervesen illeszkedik az addigi történésekbe. 

All Genius All Idiot

All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Ebből a szempontból zseniális Tom Brand is, aki a levegőakrobatikát teljes természetességgel építi be egy mozdulatsorba, mintha csak a levegő a talaj meghosszabbítása volna. Új értelmet nyernek a cirkuszban is látott, kötélről való leforgások azzal, hogy az egészet belehelyezi egy közegbe, ami itt a víz: az előbb említett Ben Smith ugyanis egyszer a víz hangjait idézi elő, Tom Brand pedig mozdulataival úgy tesz, mintha ebben a csökkentett gravitációjú, folyékony közegben táncolna. Aztán ott van még Santiago Ruiz Albalate, a spanyol származású akrobata, akinek specialitása a függőleges, kínai rúd, de emellett, ha kell, spanyolul rappel. Végül, de nem utolsó sorban John Simon Wiborn, aki amellett, hogy kortárs táncos, a partnerakrobatika és az egyensúlyozás nagymestere, vakmerőségben és színpadi provokációban nem ismer határokat. 

Svalbard Company: All Genius All Idiot

Svalbard Company: All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Müpa)

De nem is érdemes itt egyéni teljesítményekről beszélni, hiszen az egész előadásban éppen az az összjáték a csodálatos, aminek láttán nemcsak a próbatermi hangulat önfeledtsége jön át, de a köztük lévő teljes bizalom is, ami még arra is alkalmat ad, hogy viccet csináljak abból, hogy minden pillanatban egymás testi épségéért felelnek. Azt üzenik:

ha nem tudsz mértéktartó lenni a színpadon, legyél sok, de nagyon!”

Ebbe az is belefér, hogy egymás hasán és lágy részein ugrálnak, hogy rázendítenek az Éj királynőjének áriájára, ami átfordul majommakogásba, vagy hogy az előadást - minden dramaturgiai elvet elvetve- ötször fejeznek be, míg végül már a vastapsban fürdőzve Ben Smith az anyukájától kezdve a szerelemén át a közönségnek is megköszöni a lehetőséget. 

Ritka, mikor ilyen szemléletes és élvezetes, keserűségtől mentes az abszurditás ünneplése. 

Sikerük titka egyben a népszerűsége csúcsán lévő műfajnak, az újcirkusz sikerének titka is. Ha valamire, arra mindenképpen alkalmasak ugyanis a cirkusz elemei a színházban, hogy egy másodlagos valóságot, valami egészen újszerű nézőpontot mutassanak fel. Nem tudni, a világ abszurditásának, vagy a cirkusz varázsának számlájára írható-e, de most épp ezzel a színházi nyelvvel kerültünk a legközelebb a hétköznapok valóságához. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Tánc

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A világ táncai 1 előadásban

Japán taiko ritmusok, vad afro táncok, a velencei karnevál hangulata, egy tradicionális zsidó esküvői ceremónia, spanyol flamenco, ír sztepptánc, görög szirtaki és mulatós cigánytánc - mindez egyetlen előadásban a magyar táncélet egyik legkarakteresebb együttesétől, a Varidance-től.
Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Gyepesi Flóra beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.