Tánc

Őrültek, és ezt élvezet nézni

2017.04.05. 11:36
Ajánlom
Beteljesítette a címhez fűzött reményeket a svéd újcirkusz társulat, a Svalbard Company: All Genius All Idiot című előadása a Trafóban, ami a Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként volt látható.

Magam sem szeretem az öncélú „őrültködést” a színpadon, amikor az az érzésem, hogy az előadók magukat komolyan véve a színházi keret adta szabadságot arra használják, hogy megmutassák, mennyire nem hétköznapiak ők, mennyivel szabadabbak, mint mi, egyszerű halandók, akik az elsötétített nézőtéren ülünk. 

All Genius All Idiots

All Genius All Idiots (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Első ránézésre a négy fiatal artista előadásában is ez történik: 

jól olvasható narratívának nyoma sincs, metaszínház ez a javából, a korlátokat tudatosan átlépő, performatív és provokatív geg-gyűjtemény, amivel semmi mást nem akarnak, csak megmutatni az élet abszurditását.

Mégis, az önmaguk felett érzett végtelen irónia, a soha nem látott képzettársítások, a hihetetlen mennyiségű energia, és az ehhez párosuló rendkívüli technikai felkészültség láttán aggodalmam hamar átfordul ámulatba.

All Genius All Idiot

All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Ha az előadás egészén végigvitt történet nincs is, makrosztorik vannak, amik hol valami mitikus múltból elősejlő archetipikus képek, hol láthatóan belső poénból született helyzetkomikumok, hol csak azzal való játék, hogy még a gravitáció és a fizika törvényei sem hatnak rájuk, nemhogy a társadalmi szabályok.

A díszlet például elég beszédes: leszakadt óriásplakát sörreklámmal, szemeteszacskók, összeborogatott bevásárlókocsik. A fogyasztói társadalom végnapjait idézik ezek, amiben kontrasztosan hat a bundába bújt artisták -  ösztönállatok, talán farkasok - és egy agancsos, andogrün figura megjelenése. Utóbbi, Ben Smith, mint egy mítoszból idetévedt csodaszarvas, a törzsi jegyeket és a posztmodern giccset szürreálisan elegyítő alakot ölt. Ő élőben szolgáltatja a zenét: énekel, basszusgitározik, atmoszférát teremt hangokkal, mindezt egy 15 centis magassarkúban. Majd miután elkönyveltük őt queer showmannek, tökéletes időzítéssel az előadás kétharmadánál bundájával együtt a finomkodást is levetkőzve egyszer csak olyan trükköket mutat, amitől leesik az állunk: karból kinyomja, vagy fején megtartja társát – miközben énekel.

A cirkusz elemei itt egyáltalán nem hagyományos módon jelennek meg: nincs dobpergés, nincs tökéletes spicc, sem hosszú másodpercekig kitartott pózok. 

Ehelyett a nagy káoszban, vetődések és ugrások, kortárs táncos elemek között egyszer csak ott terem előttünk az emberfeletti teljesítmény, ami szervesen illeszkedik az addigi történésekbe. 

All Genius All Idiot

All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Ebből a szempontból zseniális Tom Brand is, aki a levegőakrobatikát teljes természetességgel építi be egy mozdulatsorba, mintha csak a levegő a talaj meghosszabbítása volna. Új értelmet nyernek a cirkuszban is látott, kötélről való leforgások azzal, hogy az egészet belehelyezi egy közegbe, ami itt a víz: az előbb említett Ben Smith ugyanis egyszer a víz hangjait idézi elő, Tom Brand pedig mozdulataival úgy tesz, mintha ebben a csökkentett gravitációjú, folyékony közegben táncolna. Aztán ott van még Santiago Ruiz Albalate, a spanyol származású akrobata, akinek specialitása a függőleges, kínai rúd, de emellett, ha kell, spanyolul rappel. Végül, de nem utolsó sorban John Simon Wiborn, aki amellett, hogy kortárs táncos, a partnerakrobatika és az egyensúlyozás nagymestere, vakmerőségben és színpadi provokációban nem ismer határokat. 

Svalbard Company: All Genius All Idiot

Svalbard Company: All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Müpa)

De nem is érdemes itt egyéni teljesítményekről beszélni, hiszen az egész előadásban éppen az az összjáték a csodálatos, aminek láttán nemcsak a próbatermi hangulat önfeledtsége jön át, de a köztük lévő teljes bizalom is, ami még arra is alkalmat ad, hogy viccet csináljak abból, hogy minden pillanatban egymás testi épségéért felelnek. Azt üzenik:

ha nem tudsz mértéktartó lenni a színpadon, legyél sok, de nagyon!”

Ebbe az is belefér, hogy egymás hasán és lágy részein ugrálnak, hogy rázendítenek az Éj királynőjének áriájára, ami átfordul majommakogásba, vagy hogy az előadást - minden dramaturgiai elvet elvetve- ötször fejeznek be, míg végül már a vastapsban fürdőzve Ben Smith az anyukájától kezdve a szerelemén át a közönségnek is megköszöni a lehetőséget. 

Ritka, mikor ilyen szemléletes és élvezetes, keserűségtől mentes az abszurditás ünneplése. 

Sikerük titka egyben a népszerűsége csúcsán lévő műfajnak, az újcirkusz sikerének titka is. Ha valamire, arra mindenképpen alkalmasak ugyanis a cirkusz elemei a színházban, hogy egy másodlagos valóságot, valami egészen újszerű nézőpontot mutassanak fel. Nem tudni, a világ abszurditásának, vagy a cirkusz varázsának számlájára írható-e, de most épp ezzel a színházi nyelvvel kerültünk a legközelebb a hétköznapok valóságához. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Vizuál

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élet és a halál közti lebegés – Újra színpadon Feledi János Rekviemje

A felújított előadás március 4-én látható a Nemzeti Táncszínházban, a Budapest Táncfesztivál programjában.
Tánc magazin

Elbűvölte a Jacqueline du Pré életéről szóló balett Daniel Barenboim karmestert

Bemutatták a legendás csellista életéről szóló balettelőadást a brit Királyi Operaházban. Özvegye, Daniel Barenboim is pozitívan nyilatkozott a produkcióról.
Tánc hír

Névtelen vádak miatt felfüggesztették a Berlini Állami Balettiskola két vezetőjét

A bejelentés a tanítványokkal való rossz bánásmódról szól. A két vezetőt a kivizsgálás idejére felmentették a munkavégzés alól.
Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.