Tánc

Őrültek, és ezt élvezet nézni

2017.04.05. 11:36
Ajánlom
Beteljesítette a címhez fűzött reményeket a svéd újcirkusz társulat, a Svalbard Company: All Genius All Idiot című előadása a Trafóban, ami a Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként volt látható.

Magam sem szeretem az öncélú „őrültködést” a színpadon, amikor az az érzésem, hogy az előadók magukat komolyan véve a színházi keret adta szabadságot arra használják, hogy megmutassák, mennyire nem hétköznapiak ők, mennyivel szabadabbak, mint mi, egyszerű halandók, akik az elsötétített nézőtéren ülünk. 

All Genius All Idiots

All Genius All Idiots (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Első ránézésre a négy fiatal artista előadásában is ez történik: 

jól olvasható narratívának nyoma sincs, metaszínház ez a javából, a korlátokat tudatosan átlépő, performatív és provokatív geg-gyűjtemény, amivel semmi mást nem akarnak, csak megmutatni az élet abszurditását.

Mégis, az önmaguk felett érzett végtelen irónia, a soha nem látott képzettársítások, a hihetetlen mennyiségű energia, és az ehhez párosuló rendkívüli technikai felkészültség láttán aggodalmam hamar átfordul ámulatba.

All Genius All Idiot

All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Ha az előadás egészén végigvitt történet nincs is, makrosztorik vannak, amik hol valami mitikus múltból elősejlő archetipikus képek, hol láthatóan belső poénból született helyzetkomikumok, hol csak azzal való játék, hogy még a gravitáció és a fizika törvényei sem hatnak rájuk, nemhogy a társadalmi szabályok.

A díszlet például elég beszédes: leszakadt óriásplakát sörreklámmal, szemeteszacskók, összeborogatott bevásárlókocsik. A fogyasztói társadalom végnapjait idézik ezek, amiben kontrasztosan hat a bundába bújt artisták -  ösztönállatok, talán farkasok - és egy agancsos, andogrün figura megjelenése. Utóbbi, Ben Smith, mint egy mítoszból idetévedt csodaszarvas, a törzsi jegyeket és a posztmodern giccset szürreálisan elegyítő alakot ölt. Ő élőben szolgáltatja a zenét: énekel, basszusgitározik, atmoszférát teremt hangokkal, mindezt egy 15 centis magassarkúban. Majd miután elkönyveltük őt queer showmannek, tökéletes időzítéssel az előadás kétharmadánál bundájával együtt a finomkodást is levetkőzve egyszer csak olyan trükköket mutat, amitől leesik az állunk: karból kinyomja, vagy fején megtartja társát – miközben énekel.

A cirkusz elemei itt egyáltalán nem hagyományos módon jelennek meg: nincs dobpergés, nincs tökéletes spicc, sem hosszú másodpercekig kitartott pózok. 

Ehelyett a nagy káoszban, vetődések és ugrások, kortárs táncos elemek között egyszer csak ott terem előttünk az emberfeletti teljesítmény, ami szervesen illeszkedik az addigi történésekbe. 

All Genius All Idiot

All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint)

Ebből a szempontból zseniális Tom Brand is, aki a levegőakrobatikát teljes természetességgel építi be egy mozdulatsorba, mintha csak a levegő a talaj meghosszabbítása volna. Új értelmet nyernek a cirkuszban is látott, kötélről való leforgások azzal, hogy az egészet belehelyezi egy közegbe, ami itt a víz: az előbb említett Ben Smith ugyanis egyszer a víz hangjait idézi elő, Tom Brand pedig mozdulataival úgy tesz, mintha ebben a csökkentett gravitációjú, folyékony közegben táncolna. Aztán ott van még Santiago Ruiz Albalate, a spanyol származású akrobata, akinek specialitása a függőleges, kínai rúd, de emellett, ha kell, spanyolul rappel. Végül, de nem utolsó sorban John Simon Wiborn, aki amellett, hogy kortárs táncos, a partnerakrobatika és az egyensúlyozás nagymestere, vakmerőségben és színpadi provokációban nem ismer határokat. 

Svalbard Company: All Genius All Idiot

Svalbard Company: All Genius All Idiot (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Müpa)

De nem is érdemes itt egyéni teljesítményekről beszélni, hiszen az egész előadásban éppen az az összjáték a csodálatos, aminek láttán nemcsak a próbatermi hangulat önfeledtsége jön át, de a köztük lévő teljes bizalom is, ami még arra is alkalmat ad, hogy viccet csináljak abból, hogy minden pillanatban egymás testi épségéért felelnek. Azt üzenik:

ha nem tudsz mértéktartó lenni a színpadon, legyél sok, de nagyon!”

Ebbe az is belefér, hogy egymás hasán és lágy részein ugrálnak, hogy rázendítenek az Éj királynőjének áriájára, ami átfordul majommakogásba, vagy hogy az előadást - minden dramaturgiai elvet elvetve- ötször fejeznek be, míg végül már a vastapsban fürdőzve Ben Smith az anyukájától kezdve a szerelemén át a közönségnek is megköszöni a lehetőséget. 

Ritka, mikor ilyen szemléletes és élvezetes, keserűségtől mentes az abszurditás ünneplése. 

Sikerük titka egyben a népszerűsége csúcsán lévő műfajnak, az újcirkusz sikerének titka is. Ha valamire, arra mindenképpen alkalmasak ugyanis a cirkusz elemei a színházban, hogy egy másodlagos valóságot, valami egészen újszerű nézőpontot mutassanak fel. Nem tudni, a világ abszurditásának, vagy a cirkusz varázsának számlájára írható-e, de most épp ezzel a színházi nyelvvel kerültünk a legközelebb a hétköznapok valóságához. 

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Jazz/World

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Könyv

A sors kövei – 140 éve született Virginia Woolf

A modern angol próza és lélektani regény egyik megteremtőjeként is ismert Virginia Woolf a 20. század egyik legnagyobb hatású irodalmi alkotója, aki bár sikeres írói karriert tudhat maga mögött, az életében elszenvedett traumákat sosem tudta feldolgozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Tánc ajánló

Tánc, románc és csipkés ármányok – Élő történelem a Pesti Vigadóban

Az új évben tematikus épülettörténeti sétákkal várja látogatóit a Pesti Vigadó. A januári idegenvezetés „Báli szokások a Pesti Vigadóban” tematika alapján épül fel.
Tánc videó

Queen sztepp cipőben – VIDEÓ

Michael és Matthew Gardiner – vagy ismertebb nevükön a Gardiner fivérek – néhány éve azzal szereztek maguknak hírnevet, hogy popslágereken keresztül népszerűsítették a sztepptáncot. Legújabb videójukban a Queen Another one bites the dust című klasszikusára táncolnak Galway egyik autóútján.
Tánc hír

Aki a legtöbbet tette az innovatív tánckultúráért - Szabó György kapta a 2021. év Eck Imre-díját

Szabó Györgynek, a Trafó Kortárs Művészetek Háza menedzser-igazgatójának ítélte oda az Eck Imre-díjat az Eck Imre Közalapítvány kuratóriuma. A kitüntetést Eck Júlia kuratóriumi elnök és Péterffy Attila, Pécs Megyei Jogú Város polgármestere adták át.
Tánc hír

Az internetre költözik a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivál

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált. Az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától, Facebook-oldalukon táncfilmeket vetítenek.