Tánc

Ősmese Hollywoodban

2010.08.30. 12:11
Ajánlom
A CineMaestro-sorozatban vetített előadás alapján el sem hisszük, hogy Prokofjev nem a harmincas évekbe álmodta a maga Hamupipőkéjét.

A Művészetek Palotájában is látható Metropolitan-előadásokkal szemben a legnagyobb különbség, hogy amit kapunk, nem élő közvetítés, hanem egy korábbi felvétel. A mostani Hamupipőke is egy 2007-es változat, az interneten itt-ott ízelítőt is találunk belőle. Felmerül a kérdés, miért érdemes elzarándokolni a moziba és befizetni az előadásra, amikor azt a világhálóról DVD-n is megvásárolhatjuk. Azon túl, hogy a CineMaestrón a jegy mellé igényes műsorfüzet és a premieren Szinetár bevezetője is jár, egy zenés előadás élménye a moziteremben maradandóbb lehet, semmint elsőre gondolnánk. A Hamupipőke erre kitűnő bizonyíték.

A hatalmas vászon a táncosokat olyan közelségbe hozza, és a digitális hangkeverésnek köszönhetően a zene olyan sok irányból, elementáris erővel támad le bennünket, hogy hasonló élményt csak abban az esetben kapnánk, ha a színházban a színpad és a zenekari árok között foglalnánk helyet. Mindebből az is következik, hogy a moziban csak a kivételes előadásoknak van helyük. Ha az énekesek, táncosok híján vannak a színészi képességeknek, az egész bukásra van ítélve: egyetlen oda nem illő mimika, egyetlen pontatlan kéztartás sem maradhat a közelképen észrevétlen. Ha valamelyik hangszer téveszt, és a hangvágó elsiklik fölötte, az a surround hangzás miatt sokkal jobban bántja a fület, mint ha valamelyik dalszínház nézőterén ülnénk. De még egy tökéletes előadás is unalmas lehet, ha a vágó nem variálja megfelelően a beállításokat, és nem a koreográfiának és a drámaiságnak megfelelően szerkeszti össze a több kameraállásból felvett anyagot.

A Hamupipőke a sorozat eddigi darabjaitól eltérően nem a londoni Covent Garden, hanem a párizsi Palais Garnier előadása. A világ egyik legjobb társulata adja elő Rudolf Nurejev koreográfiáját. A Grimm testvérek meséjét az egykori legendás táncos a gazdasági világválság Amerikájába helyezte át: Hamupipőke színésznő akar lenni, édesapja whiskybe fojtja bánatát, a herceg itt ünnepelt filmsztár, a király pedig Howard Hughes-szerű producer. Nurejev koncepciójában a Seregi-balettekhez hasonlóan minden a mesének és a sziporkázó ötleteknek, semmint a zárt számoknak rendelődik alá. Olyan világ ez, ahol a főszerepet játszó Agnès Letestu Chaplinnek öltözve szteppelhet, eltáncolt burleszkként jelennek meg a korszak divatos filmműfajai, közben a sztárt adó José Martinez latin-amerikai lokálokon és kínai ópiumbarlangokon keresztül kutatja a közös felvétel előtt eltűnt szerelmét. A hattyúk tavához hasonlóan Nurejev itt is úgy keveri a klasszikus és a modern balett elemeit, hogy a látvány végig lebilincsel, a történet pedig könnyen követhető. Ahogy a Párizsi Opera balett-társulatától elvárható, minden táncos hibátlanul teljesít, a muzsika betölti a teret, a főszerepekben a műfaj klasszisai tündökölnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.
Tánc ajánló

Da Vinci életéről készült táncelőadás

Az 500 éve elhunyt Leonardo da Vinciről készített táncdarabot Da Vinci mosolya címmel Nemes Zsófia, a PR-Evolution művészeti vezetője.