Tánc

Ősmese Hollywoodban

2010.08.30. 12:11
Ajánlom
A CineMaestro-sorozatban vetített előadás alapján el sem hisszük, hogy Prokofjev nem a harmincas évekbe álmodta a maga Hamupipőkéjét.

A Művészetek Palotájában is látható Metropolitan-előadásokkal szemben a legnagyobb különbség, hogy amit kapunk, nem élő közvetítés, hanem egy korábbi felvétel. A mostani Hamupipőke is egy 2007-es változat, az interneten itt-ott ízelítőt is találunk belőle. Felmerül a kérdés, miért érdemes elzarándokolni a moziba és befizetni az előadásra, amikor azt a világhálóról DVD-n is megvásárolhatjuk. Azon túl, hogy a CineMaestrón a jegy mellé igényes műsorfüzet és a premieren Szinetár bevezetője is jár, egy zenés előadás élménye a moziteremben maradandóbb lehet, semmint elsőre gondolnánk. A Hamupipőke erre kitűnő bizonyíték.

A hatalmas vászon a táncosokat olyan közelségbe hozza, és a digitális hangkeverésnek köszönhetően a zene olyan sok irányból, elementáris erővel támad le bennünket, hogy hasonló élményt csak abban az esetben kapnánk, ha a színházban a színpad és a zenekari árok között foglalnánk helyet. Mindebből az is következik, hogy a moziban csak a kivételes előadásoknak van helyük. Ha az énekesek, táncosok híján vannak a színészi képességeknek, az egész bukásra van ítélve: egyetlen oda nem illő mimika, egyetlen pontatlan kéztartás sem maradhat a közelképen észrevétlen. Ha valamelyik hangszer téveszt, és a hangvágó elsiklik fölötte, az a surround hangzás miatt sokkal jobban bántja a fület, mint ha valamelyik dalszínház nézőterén ülnénk. De még egy tökéletes előadás is unalmas lehet, ha a vágó nem variálja megfelelően a beállításokat, és nem a koreográfiának és a drámaiságnak megfelelően szerkeszti össze a több kameraállásból felvett anyagot.

A Hamupipőke a sorozat eddigi darabjaitól eltérően nem a londoni Covent Garden, hanem a párizsi Palais Garnier előadása. A világ egyik legjobb társulata adja elő Rudolf Nurejev koreográfiáját. A Grimm testvérek meséjét az egykori legendás táncos a gazdasági világválság Amerikájába helyezte át: Hamupipőke színésznő akar lenni, édesapja whiskybe fojtja bánatát, a herceg itt ünnepelt filmsztár, a király pedig Howard Hughes-szerű producer. Nurejev koncepciójában a Seregi-balettekhez hasonlóan minden a mesének és a sziporkázó ötleteknek, semmint a zárt számoknak rendelődik alá. Olyan világ ez, ahol a főszerepet játszó Agnès Letestu Chaplinnek öltözve szteppelhet, eltáncolt burleszkként jelennek meg a korszak divatos filmműfajai, közben a sztárt adó José Martinez latin-amerikai lokálokon és kínai ópiumbarlangokon keresztül kutatja a közös felvétel előtt eltűnt szerelmét. A hattyúk tavához hasonlóan Nurejev itt is úgy keveri a klasszikus és a modern balett elemeit, hogy a látvány végig lebilincsel, a történet pedig könnyen követhető. Ahogy a Párizsi Opera balett-társulatától elvárható, minden táncos hibátlanul teljesít, a muzsika betölti a teret, a főszerepekben a műfaj klasszisai tündökölnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Viselnéd ezeket az ékszereket?

Idén szeptemberben ötödik alkalommal rendezik meg a kortárs ékszereket bemutató programsorozat, az Ékszerek Éjszakája, ahol hazai és külföldi ékszertervezők alkotásaival is találkozhatnak az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ha táncolsz, akkor biztos te is tütüben tolod” – Férfi táncosokat kérdeztünk a nemi sztereotípiákról

A #BoysDanceToo kampány kapcsán kíváncsiak lettünk arra, valóban ki vannak-e téve a férfi táncosok a negatív sztereotípiáknak. Klasszikus balett, modern- és kortárs táncosokat kérdeztünk személyes tapasztalataikról.
Tánc hír

Jelentkezz az első urban dance vs. kortárs tánc párbajra!

Első alkalommal találkozik a két műfaj a Trafóban október 4-én. Ezen a napon nem a különbségek számítanak, csak a mozgás szenvedélyes szeretete. Bár versenyre kelnek a táncosok, a párbaj célja a tanulás és a tudásmegosztás.
Tánc ajánló

A zsonglőrködés forradalmára a Trafóban játszik az érzékeinkkel

A világ egyik legnagyobb zsonglőrjeként számontartott Jérôme Thomas és társulata a Magnétic című előadással mutatkozik be a Trafóban szeptember 20-án és 21-én.
Tánc kulturális örökség napjai

Járt már balettórán? Most érdemes benézni a Táncművészeti Egyetemre

Nyílt balett- és néptáncóra, könyvbemutató, épületbejás, jelmezek és berendezett enteriőr várja a látogatókat a kulturális örökség napjai alkalmából a Magyar Táncművészeti Egyetemen szombaton.
Tánc interjú

A finn művész, aki rengeteget tesz a magyar kortárs táncért: Jenna Jalonen

Az 5. dunaParton négy ízben is színpadra lép a 16 éves kora óta főleg Magyarországon élő Jenna Jalonen, akivel nyelvi és kulturális különbségekről és eltérő nézői reakciókról beszélgettünk.