Tánc

Ősmese Hollywoodban

2010.08.30. 12:11
Ajánlom
A CineMaestro-sorozatban vetített előadás alapján el sem hisszük, hogy Prokofjev nem a harmincas évekbe álmodta a maga Hamupipőkéjét.

A Művészetek Palotájában is látható Metropolitan-előadásokkal szemben a legnagyobb különbség, hogy amit kapunk, nem élő közvetítés, hanem egy korábbi felvétel. A mostani Hamupipőke is egy 2007-es változat, az interneten itt-ott ízelítőt is találunk belőle. Felmerül a kérdés, miért érdemes elzarándokolni a moziba és befizetni az előadásra, amikor azt a világhálóról DVD-n is megvásárolhatjuk. Azon túl, hogy a CineMaestrón a jegy mellé igényes műsorfüzet és a premieren Szinetár bevezetője is jár, egy zenés előadás élménye a moziteremben maradandóbb lehet, semmint elsőre gondolnánk. A Hamupipőke erre kitűnő bizonyíték.

A hatalmas vászon a táncosokat olyan közelségbe hozza, és a digitális hangkeverésnek köszönhetően a zene olyan sok irányból, elementáris erővel támad le bennünket, hogy hasonló élményt csak abban az esetben kapnánk, ha a színházban a színpad és a zenekari árok között foglalnánk helyet. Mindebből az is következik, hogy a moziban csak a kivételes előadásoknak van helyük. Ha az énekesek, táncosok híján vannak a színészi képességeknek, az egész bukásra van ítélve: egyetlen oda nem illő mimika, egyetlen pontatlan kéztartás sem maradhat a közelképen észrevétlen. Ha valamelyik hangszer téveszt, és a hangvágó elsiklik fölötte, az a surround hangzás miatt sokkal jobban bántja a fület, mint ha valamelyik dalszínház nézőterén ülnénk. De még egy tökéletes előadás is unalmas lehet, ha a vágó nem variálja megfelelően a beállításokat, és nem a koreográfiának és a drámaiságnak megfelelően szerkeszti össze a több kameraállásból felvett anyagot.

A Hamupipőke a sorozat eddigi darabjaitól eltérően nem a londoni Covent Garden, hanem a párizsi Palais Garnier előadása. A világ egyik legjobb társulata adja elő Rudolf Nurejev koreográfiáját. A Grimm testvérek meséjét az egykori legendás táncos a gazdasági világválság Amerikájába helyezte át: Hamupipőke színésznő akar lenni, édesapja whiskybe fojtja bánatát, a herceg itt ünnepelt filmsztár, a király pedig Howard Hughes-szerű producer. Nurejev koncepciójában a Seregi-balettekhez hasonlóan minden a mesének és a sziporkázó ötleteknek, semmint a zárt számoknak rendelődik alá. Olyan világ ez, ahol a főszerepet játszó Agnès Letestu Chaplinnek öltözve szteppelhet, eltáncolt burleszkként jelennek meg a korszak divatos filmműfajai, közben a sztárt adó José Martinez latin-amerikai lokálokon és kínai ópiumbarlangokon keresztül kutatja a közös felvétel előtt eltűnt szerelmét. A hattyúk tavához hasonlóan Nurejev itt is úgy keveri a klasszikus és a modern balett elemeit, hogy a látvány végig lebilincsel, a történet pedig könnyen követhető. Ahogy a Párizsi Opera balett-társulatától elvárható, minden táncos hibátlanul teljesít, a muzsika betölti a teret, a főszerepekben a műfaj klasszisai tündökölnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.