Tánc

Öt fiatal női koreográfus, akire érdemes odafigyelni

2019.06.28. 00:00
Ajánlom
Frissek, van humoruk, és nem hunynak szemet korunk égető kérdései felett sem. Feltörekvő koreográfusok, akik a tánc új hangján szólnak.

Charlotte Edmonds

Talán olvasóink is emlékeznek arra a víz alatti balettre, ami a depresszió poklát szemléltette Francesca Hayward balerina mozgásán keresztül. A koreográfiát egy szemtelenül fiatal, tejfelszőke hölgy, Charlotte Edmonds követte el. A Rambert School koreográfia szakának elvégzése után a Royal Ballet hároméves koreográfusi programjának első résztvevője lett, ahol Wayne McGregor mentorálta őt. Már ekkor lenyűgözte a szakmát és a közönséget éleslátásával és újszerű gondolataival. Emlékezetes alkotása volt a Piggy in The Middle, ahol a serdülőkori identitáskereséssel és a fiatalkori szerelemmel foglalkozott, és kellékként kosárlabdákat használt. Amióta pedig szabadúszó lett, koreografált a műanyagszennyezésről, sorozatot készített a diszlexiáról, most pedig éppen a klímaválságot foglalja táncba. Ezeket a komoly témákat is mindig meglepő könnyedséggel közelíti meg, azzal a céllal, hogy a táncszínpadok és a táncparkett közötti szakadékot valahogy betemesse. Így tett akkor is, amikor a Royal Ballet szólistájának, Joseph Sissensnek készített koreográfiát a szintipopot játszó Hot Chip zenéjére.

Ruth Brill

A harmincéves koreográfus nemrég egy olyan Péter és a farkas-koreográfiát készített a Birmingham Royal Ballet számára, amiben Petert egy női táncos táncolja, az állatkosztümök színes sportöltözékek, és ami egy játszótéren játszódik. Brill munkái erőteljes klasszikus alapokon nyugszanak, mégis tele vannak humorral és fantáziával. Mindig keresi a kapcsolatot a közönséggel, ezért koreografált már rögbi világkupára, és táncos villámcsődületet (flashmob) is szervezett. A következő munkájában három társulat vesz részt: a London Children’s Ballet, a New English Ballet Theatre és a National Youth Ballet.

„Itt az idő, hogy a mi generációnk is megmutassa magát. Nekünk már más elmesélésre váró tapasztalataink és történeteink vannak.

Elérkezett a pillanat, amikor kiléphetünk azokból a szerepkörökből, amiket az előző generációtól örököltünk” – fogalmazott nemrégiben.

Stina Quagebeur

A belga táncosnő már azóta fantáziál saját táncelőadásokról, mióta gyerekként megérintették őt Mats Ek és Maurice Béjart koreográfiái. Az Angol Nemzeti Balett táncosaként is élt a koreográfusi szenvedélyének, de csak 34 évesen billent át a mérleg az alkotás irányába. Legutóbb Tamara Rojo női koreográfusokat felvonultató sorozatában készített táncadaptációt Ibsen Nórájából. A narratívaközpontú darabot körkörös mozdulatokkal, tornádószerű piruettekkel vezette elő, amiben Nóra gondolatait egy külön tánckarral is megjelenítette. Ez a darab is erősen tanúskodik Quagebeur pszichológia iránti vonzalmáról, amit korábbi darabjaiban is már bizonyított. Volt, hogy Edward Hopper olajfestményéből, A Room in New Yorkból kiindulva vitte színre egy ellentmondásos házassági történetet, és Vera Brittain háborús tapasztalatairól szóló Testament of Youth című regényéből is készített táncelőadást.

Sophie Laplane

A 35 éves francia alkotó 13 éven keresztül táncolt a Skót Balettnál, mielőtt rezidens alkotója lett a társulatnak. Első saját koreográfiáját, a Sibilót 2016-ban hozta létre, szofisztikált, klasszikus mozdulatokkal, amik humorral, szaggatott mozdulatokkal, hajlékony felsőtestekkel találkoznak. A Click! című alkotásában a táncosok vállpárnázott, fényes kosztümökben, spicc-cipőben tündökölnek a színen, miközben szinte pingponglabdaként mozognak a groove-os zenére. Laplane ugyanakkor már a film és a 360 fokos videó műfajában is kipróbálta magát. A Maze című duettjéből videót is készített egy lepusztult Glasgow-i uszodában, nemrég pedig a Skót Balett 50. évfordulója alkalmából koreografált a nemi szerepekre is rákérdező előadást Mozart zenéjére.

Arielle Smith

A havannai születésű 22 éves alkotó már számos koreográfiát készített a National Youth Ballet társulata számára, most pedig éppen saját társulatát építi fiatal és tehetséges táncosokkal. Smith kedvencei az absztrakt tömegmozgások, mint ahogy azt a Storm című koreográfiájában is megmutatta. Darabjaiból az emberi természet iránti valós kíváncsiság sugárzik. „Arielle egy csoda” – mondja róla mentora, Matthew Bourne, akivel közösen éppen egy Rómeó és Júlia-koreográfiát álmodnak színre. „Nagyon szerettem a koreográfiáját, amit a National Youth Ballet számára készített. Nagyon kortárs, nagyon új. Életkora ellenére rendkívül érett alkotó. A közös munka során pedig sokat nevetünk. Azt hiszem, egy nagyszerű jövő elé néz Arielle” – fogalmazott Arielle-ről.

(forrás: The Guardian)

Vízalatti balett szemlélteti, milyen depresszióval élni

Kapcsolódó

Vízalatti balett szemlélteti, milyen depresszióval élni

A Royal Balett szólótáncosa, Francesca Hayward alámerült, hogy felhívja a figyelmet egy fontos ügyre.

Miért nincsenek női duettek a klasszikus balettban?

Miért nincsenek női duettek a klasszikus balettban?

Erre kérdezett rá a Royal Ballet két balerinája, Beatriz Stix-Brunell és Yasmine Naghdi, és hogy megtörjék a trendet, azonnal el is táncolták a harmadik társuk, Kristen McNally által koreografált pas de deux-t.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc szabó réka

Locarnóban is vetítik Szabó Réka „tünetes” filmjét

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje is meghívást kapott az augusztus 9-én kezdődő Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválra. A Tünet Együttes munkáját nyomon követő film a mustra Kritikusok Hete programjában lesz először látható.
Tánc interjú

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.
Tánc ajánló

Egy fesztivál, ahol a testek ellentmondanak a gravitációnak

Súlytalanság, levegő, szabadság. Idén először rendezik meg augusztus 11. és 18. között a Flying Bodies Fesztivált az azonos nevű kurzussorozat folytatásaként az Artus Stúdióban.