Tánc

Pap Adrienn: "Temperamentumos, spanyol nő bőrébe bújok"

2013.01.29. 07:05
Ajánlom
Csinos, törékeny és megnyerően kedves, vidám lány válaszolgat a kérdéseimre, pontosan olyan, ahogy ideálisan egy balerinát elképzelünk. A Magyar Nemzeti Balett magántáncosnőjét, Pap Adriennt tavaly novemberben Junior Prima-díjjal tüntették ki, most februárban pedig a Don Quijote-ban láthatjuk ismét színpadon.

- Igaz, hogy a balett miatt neked a többi táncoshoz képest is gyorsabban kellett önállósodnod?

- Székesfehérváron születtem, így már tízévesen elkerültem a szüleimtől, amikor felvételiztem a Táncművészetire. Ilyen fiatalon pedig különösen erős honvággyal kellett megküzdenem, még ha tetszett is az iskola, és hetente találkozhattam a szüleimmel. A megterhelő próbanapok végén nehéz volt a családom nélkül tölteni a hétköznap estéket, emiatt a kollégiumban a nevelők igyekeztek is minél többet figyelni ránk.

- Ősszel tudtál arról, hogy beneveztek a Junior Prima-díjra, és esélyes vagy?

- Ez valójában meglepetés volt számomra, mivel próbálják nagy titokban tartani az ilyen kitüntetéseket. Igaz, már előző évben is jelölt voltam, és érzékeltem, hogy idén már máshogy mentek a dolgok: előtte megkerestek, és bemutatkozó kisfilmet forgattak velem. Apró célzásokból és az előkészületekből tehát mégis sejtettem, fontos, hogy ott legyek a díjátadón. Végül azonban csak ott fedték fel a nyertesek neveit, és így még nagyobb volt az öröm, amikor a megtiszteltetés ért.

- Az ekkor készült kisfilmedben egy emlékezetes amerikai útról beszélsz. Milyen élmények értek ott?

- Még a Táncművészeti Főiskolára jártam, mikor diákcsere program keretében ellátogathattunk a North Carolina School of the Arts-ba egy hónapra. Különleges helyzetben voltunk, mert az iskolában tanító Pándi Gyula balettművész vendégszeretetét élvezhettük. Míg mások a campuson laktak, mi Pándi mesternél szállhattunk meg, és bejárhattunk a művészeti iskola balett- és repertoáróráira. Ezen kívül ott ismerhettük meg igazán a Balanchine-koreográfiákat. Ez nagy pillanat volt, mert itthon kevés alkalmunk van Balanchine-t táncolni, kint pedig sok variációt megtanulhattunk „eredeti" környezetben. Érdekes volt kipróbálni, miként lehet a balettban szabadabban használni a felsőtestünket az itthon megszokott technikákhoz képest.

- Az Operaházban februártól ismét látható Don Quijote-ban két szereped is van. Mit kell tudnunk ezekről a figurákról?

- A két barátnő egyikét és Ámor szerepét táncolom. A két barátnő - még ha nem is a főszerepek közé tartoznak - jelenléte mégis meghatározó a színpadon, mert az első felvonás elején és a második felvonásban végig színen vannak, és mi is aktív részesei vagyunk a kocsmajelenetnek. Két eléggé eltérő karakterről van szó, az egyiknél egy temperamentumos spanyol nő bőrébe bújok, Ámorként pedig egy kedves, repkedő, légies alakot játszom.

- A két barátnő ráadásul egy kettős szerep.

- Igen, a különlegessége a figuráknak, hogy mindketten ugyanazt táncoljuk, hol párhuzamosan, hol pedig tükörmozgásban. A technikai nehézsége az, hogy úgy kell látszódnia kívülről, mintha hajszálpontosan egyszerre táncolnánk. Ez a szokásosnál több begyakorlást, megbeszélést és odafigyelést igényel a partnerrel közösen: előre pontosítjuk, mikor nyitja ki például a legyezőt, hogyan viszi a kezét. Boros Ildikó lesz a párom, akinek ez lesz az első előadása a gyermeke megszületése után.

- A Don Quijote kapcsán jellemzően nem a mű mélységéről szoktak beszélni, hisz ez a darab szándéka szerint inkább egy színes, szórakoztatni vágyó balett. Szerinted milyen összetevők adják a népszerűségét?

- Biztos, hogy szerepet játszik ebben a táncok sokfélesége és a fodrokkal, legyezőkkel teletűzdelt látványvilág is. Ráadásul ez a vérbő, élettel teli, mediterrán világ tőlünk, magyaroktól messze áll, ezért kíváncsiak is vagyunk rá. A balettmesterek segítséget adnak abban is, hogy a klasszikus balett elemeihez milyen mozdulatokkal, gyorsításokkal és lassításokkal tegyük hozzá a spanyolos hevességet úgy, hogy élethűek legyenek ezek az ábrázolni kívánt, déli nők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Könyv

Közös sorozattal jelentkezik Nyáry Krisztián és Bősze Ádám

A magyar széppróza napján, Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján mutatják be az Óbudai Társaskör második jubileumi produkcióját Jókai sétány 200 címmel. Nyáry Krisztián irodalomtörténész és Bősze Ádám zenetörténész új sorozata február 18-án debütál.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Vizuál

Vasárnap zár a Magyar Nemzeti Galéria biedermeier-kiállítása

Február 16-ig láthatja a közönség a Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című tárlatot a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítás egyedülálló módon ad átfogó képet a biedermeier nevével fémjelzett korszak művészetéről, mely Valentin-napon páros kedvezménnyel tekinthető meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Itt a friss Shakespeare-táncpremier: A makrancos hölgy

Február elsején debütált A makrancos hölgy Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínházban. Shakespeare ismert vígjátéka Barta Dóra koreográfus-rendező elgondolása mentén kelt életre a színház balett-tagozatának előadásában.
Tánc ajánló

Ünnepélyes keretek között adták át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát a Hagyományok Házában

A csárdás az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára került fel. Az átadóünnepség táncművészek, néptánccsoportok jelenlétében zajlott.
Tánc hír

Szatmárnémetiben lépett fel a Magyar Állami Népi Együttes

Az Egycsillagú égbolt programsorozatának keretében a magyar tánckultúra egyik legjelentősebb társulata január 26-án a Körtánc című összeállítással lépett színpadra Szatmárnémetiben. A sikeres előadásról és közeli terveikről Mihályi Gábor számolt be.
Tánc ajánló

A commedia dell’arte szellemében született meg a Feledi Project új bemutatója

Az itthon ritkán látható Pulcinella nemcsak egy színházi előadás, hanem tisztelgés az olasz kultúra és színházművészet gazdag hagyománya előtt. A produkció pergő ritmusa, látványos koreográfiái és szívhez szóló humora garantáltan magával ragadja a közönséget.