Tánc

Pap Adrienn: "Temperamentumos, spanyol nő bőrébe bújok"

2013.01.29. 07:05
Ajánlom
Csinos, törékeny és megnyerően kedves, vidám lány válaszolgat a kérdéseimre, pontosan olyan, ahogy ideálisan egy balerinát elképzelünk. A Magyar Nemzeti Balett magántáncosnőjét, Pap Adriennt tavaly novemberben Junior Prima-díjjal tüntették ki, most februárban pedig a Don Quijote-ban láthatjuk ismét színpadon.

- Igaz, hogy a balett miatt neked a többi táncoshoz képest is gyorsabban kellett önállósodnod?

- Székesfehérváron születtem, így már tízévesen elkerültem a szüleimtől, amikor felvételiztem a Táncművészetire. Ilyen fiatalon pedig különösen erős honvággyal kellett megküzdenem, még ha tetszett is az iskola, és hetente találkozhattam a szüleimmel. A megterhelő próbanapok végén nehéz volt a családom nélkül tölteni a hétköznap estéket, emiatt a kollégiumban a nevelők igyekeztek is minél többet figyelni ránk.

- Ősszel tudtál arról, hogy beneveztek a Junior Prima-díjra, és esélyes vagy?

- Ez valójában meglepetés volt számomra, mivel próbálják nagy titokban tartani az ilyen kitüntetéseket. Igaz, már előző évben is jelölt voltam, és érzékeltem, hogy idén már máshogy mentek a dolgok: előtte megkerestek, és bemutatkozó kisfilmet forgattak velem. Apró célzásokból és az előkészületekből tehát mégis sejtettem, fontos, hogy ott legyek a díjátadón. Végül azonban csak ott fedték fel a nyertesek neveit, és így még nagyobb volt az öröm, amikor a megtiszteltetés ért.

- Az ekkor készült kisfilmedben egy emlékezetes amerikai útról beszélsz. Milyen élmények értek ott?

- Még a Táncművészeti Főiskolára jártam, mikor diákcsere program keretében ellátogathattunk a North Carolina School of the Arts-ba egy hónapra. Különleges helyzetben voltunk, mert az iskolában tanító Pándi Gyula balettművész vendégszeretetét élvezhettük. Míg mások a campuson laktak, mi Pándi mesternél szállhattunk meg, és bejárhattunk a művészeti iskola balett- és repertoáróráira. Ezen kívül ott ismerhettük meg igazán a Balanchine-koreográfiákat. Ez nagy pillanat volt, mert itthon kevés alkalmunk van Balanchine-t táncolni, kint pedig sok variációt megtanulhattunk „eredeti" környezetben. Érdekes volt kipróbálni, miként lehet a balettban szabadabban használni a felsőtestünket az itthon megszokott technikákhoz képest.

- Az Operaházban februártól ismét látható Don Quijote-ban két szereped is van. Mit kell tudnunk ezekről a figurákról?

- A két barátnő egyikét és Ámor szerepét táncolom. A két barátnő - még ha nem is a főszerepek közé tartoznak - jelenléte mégis meghatározó a színpadon, mert az első felvonás elején és a második felvonásban végig színen vannak, és mi is aktív részesei vagyunk a kocsmajelenetnek. Két eléggé eltérő karakterről van szó, az egyiknél egy temperamentumos spanyol nő bőrébe bújok, Ámorként pedig egy kedves, repkedő, légies alakot játszom.

- A két barátnő ráadásul egy kettős szerep.

- Igen, a különlegessége a figuráknak, hogy mindketten ugyanazt táncoljuk, hol párhuzamosan, hol pedig tükörmozgásban. A technikai nehézsége az, hogy úgy kell látszódnia kívülről, mintha hajszálpontosan egyszerre táncolnánk. Ez a szokásosnál több begyakorlást, megbeszélést és odafigyelést igényel a partnerrel közösen: előre pontosítjuk, mikor nyitja ki például a legyezőt, hogyan viszi a kezét. Boros Ildikó lesz a párom, akinek ez lesz az első előadása a gyermeke megszületése után.

- A Don Quijote kapcsán jellemzően nem a mű mélységéről szoktak beszélni, hisz ez a darab szándéka szerint inkább egy színes, szórakoztatni vágyó balett. Szerinted milyen összetevők adják a népszerűségét?

- Biztos, hogy szerepet játszik ebben a táncok sokfélesége és a fodrokkal, legyezőkkel teletűzdelt látványvilág is. Ráadásul ez a vérbő, élettel teli, mediterrán világ tőlünk, magyaroktól messze áll, ezért kíváncsiak is vagyunk rá. A balettmesterek segítséget adnak abban is, hogy a klasszikus balett elemeihez milyen mozdulatokkal, gyorsításokkal és lassításokkal tegyük hozzá a spanyolos hevességet úgy, hogy élethűek legyenek ezek az ábrázolni kívánt, déli nők.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Kezdőket és profikat is vár a Duda Éva Társulat nyári workshopja

A Duda Éva Társulat első alkalommal rendezi meg nyolc napon át tartó intenzív kurzusát augusztus 1. és 8. között, amelyre kezdőket, haladókat és profi táncosokat is várnak.
Tánc ajánló

A Cirkusz az Éjszakában zárja a Müpa online közvetítéssorozatát

A Recirquel előadása június 28-án 19 órától első alkalommal látható teljes egészében online.
Tánc ajánló

Hazai és nemzetközi néptánc kavalkáddal készül a Nemzeti Táncszínház

A flamenco, a tangó, a kortárs és a hagyományőrző magyar táncok töltik be a Millenárist július 16. és 23. között a Nemzeti Táncszínház nyáresti, szabadtéri táncestjein, a TáncParkon.
Tánc interjú

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.