Tánc

Pap, festő, pszichológus akart lenni – a táncművészetet választotta

Kult50: Gergye Krisztián
2018.10.24. 13:05
Ajánlom
Összetett gondolatiságot fejez ki a mozdulatok nyelvén, Oskar Kokoschka és Egon Schiele a kedvenc festője, és szereti a groteszk humort és Istent egy darabban megjeleníteni. A Kult50 portréja Gergye Krisztiánról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Gyerekkorában pap, festőművész és pszichológus is szeretett volna lenni Gergye Krisztián, aki végül ápoló végzettséggel vágott bele az előadóművészetbe, ahol tulajdonképpen ezeknek a szintézisét hozta létre. Amikor még az Országos Pszichiátriai Intézetben ápolóként dolgozott, az éjszakai ügyeletben tradicionális jávai táncokat gyakorolt, ami miatt sokszor őt is „bolondnak” nézték. Azóta is ez táncos anyanyelve, amely nemcsak a mozdulatok, de a gondolatiság szintjén is rendre megnyilvánul nála.

Ez a kultúra úgy fogja fel az emberi testet, mint egy üres edényt, amibe hagyni kell istent aláereszkedni. Bizonyos mozdulatok a mai napig megjelennek a koreográfiáimban, de alapvetően saját művészi irányba mentem el

– mondta a Librariusnak adott interjújában. Ezt az ürességet pedig ő valóban bármilyen minőséggel meg tudja tölteni, igazi kaméleonként alkot a színpadon úgy koreográfusként, mint táncosként. Belefér ebbe a legsúlyosabb drámaiság, a leggroteszkebb humor, a plasztikus bábtáncoltatás és a letisztult mozdulatok, a feminin finomság és a férfias határozottság, a térspecifikus performanszművészet és az alkalmazott színházi koreografálás. Amit viszont minden erejével kerülni igyekszik, az a középszerűség és a nézői közöny.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Előadásai mögött mindig összetett gondolatiság van, olyan mondanivaló, amivel létkérdésekre keres válaszokat. Ezek megfogalmazásához gyakran nyúl inspirációként a képzőművészethez és az irodalomhoz. „A figuratív festészetben mindig az örök érvényre emelt pillanatok és a megállított mozdulatok időtlensége ragadott meg. Amikor ezeknek a képeknek a mögöttesét sikerül megmutatni, és a test által a színpadon újra mozdulatba hozni, úgy érzem, megtörténik a csoda” – fogalmazott a Fideliónak adott interjújában. Egyik első nagy sikeréhez, az E. SCH EROTO című szólóelőadáshoz Egon Schiele képeit vette alapul, amelyek akkor önfelismerésként hatottak rá: az akt műfaját újragondoló festő művein keresztül átértelmezte a színpadi nem fogalmát.

2014-ben szintén a képzőművészettől ihletve hozta létre sajátos táncperformanszát, az Aukciót,

amelyben a mozdulatok céljaként és végeredményeként festmények születtek. 2015-ben elővette másik kedvenc festőjét, a polihisztor Oskar Kokoschkát, akinek a zeneszerző Mahlerhez és a femme fatale múzsa Alma Mahlerhez fűződő viszonya apropóján Kokoschka babája címmel elképesztően látványos és progresszív előadást készített. Ebben „debütáltak” az azóta több előadásában is hangsúlyos szerephez jutó bábok, amikkel egyfajta metagesztusként az alkotás teremtő jellegére is reflektál.

Ugyancsak 2016-ban művészettörténeti felkészültségéről és szintetizálókészségéről is bizonyítványt állított ki a Lautrec táncolni fog című alkotással, ahol Henri de Toulouse-Lautrec festői világából kiindulva keltette éltre a XIX. század utolsó negyedének pezsgő, kifinomult, de olykor nyomasztóan sűrű és beteges művészvilágát. Az előadáshoz a társművészetekből csatlakozott Tárnok Marica bábművész, valamint Philipp György és Kolonits Klára operaénekesek, akik saját műfajuk határait meghaladva tudták felmutatni sokrétű tehetségüket.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Tiszeker Dániel)

Bátorság volt ez mind a szereplők, mind Gergye Krisztián részéről, ahogy az is, amikor 2017-ben „befalazva” címmel Ország Lili képzőművész hommage-át rendezte meg, nem máshol, mint a Budapest Bábszínházban. Ország Lili több mint két évtizeden át volt az Állami Bábszínház tagja, a darab így, adekvát módon, az ő képeiből vett idézetek bábos megjelenítésén alapult. „Alkotás közben is folyton a tapasztalás érdekel, a megélés lehetőségének a felmutatása. Az életre szóló élmény foglalkoztat, hogy belemerülhessek egy-egy kép vagy érzet valós mélységébe, és a nézőnek is lehetőséget teremtsek saját élményének a megtapasztalására” – nyilatkozta az előadás kapcsán a szinhaz.org-nak. Gergye Krisztián vidéki munkái mellett (Miskolci Balett: Harlequinade, Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában) az egyik legnagyobb szabású tavalyi alkotása kétség kívül Bartók Béla A csodálatos mandarin és A fából faragott királyfi című műveihez készített koreográfiája volt, ahol a Budapesti Fesztiválzenekarral hágták át a szüntelenül határátlépésre csábító műfaji záróvonalakat.

(A címlapfotó Dömölky Dániel munkája)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Világrekord kísérlet: a legtöbb táncos spiccen

Az Amercian Ballet Theater sztárpárosa, James Whiteside és Isabella Boylston álma egy olyan világrekord felállítása, amiben a legtöbb táncos emelkedik spiccre egyidejűleg.
Tánc hír

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Tánc magazin

Kezek és lábak nélkül – Breaktáncosok, akinek szárnyakat ad a tánc

Az ILL-ABILITIES egy montreali székhelyű tánccsoport, ami nyolc olyan kiváló breaktáncost egyesít a világ különböző tájairól, akik testi hátrányukat leküzdve kerültek az élvonalba.
Tánc lapszemle

„Az életed árán is” – Meddig feszíthetik a húrt a táncosok?

Érdekes véleménycikk jelent meg a Dance Magazine oldalán: egy elismert koreográfus arról elmélkedik, mennyire fenntartható 2019-ben az a régi szemlélet, miszerint a balett-táncosoknak „bele kell halniuk” a táncba.
Tánc lapszemle

Az előadások nyolcvan százalékát férfiak koreografálják

Habár a közelmúltban tendenciává vált – főleg a nyugati országokban – a női koreográfusok jelenlétének erősítése, még mindig nem beszélhetünk a nemek közti egyenlőségről ezen a területen – írta meg a Dancemagazine.com.