Tánc

Pap, festő, pszichológus akart lenni – a táncművészetet választotta

Kult50: Gergye Krisztián
2018.10.24. 13:05
Ajánlom
Összetett gondolatiságot fejez ki a mozdulatok nyelvén, Oskar Kokoschka és Egon Schiele a kedvenc festője, és szereti a groteszk humort és Istent egy darabban megjeleníteni. A Kult50 portréja Gergye Krisztiánról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Gyerekkorában pap, festőművész és pszichológus is szeretett volna lenni Gergye Krisztián, aki végül ápoló végzettséggel vágott bele az előadóművészetbe, ahol tulajdonképpen ezeknek a szintézisét hozta létre. Amikor még az Országos Pszichiátriai Intézetben ápolóként dolgozott, az éjszakai ügyeletben tradicionális jávai táncokat gyakorolt, ami miatt sokszor őt is „bolondnak” nézték. Azóta is ez táncos anyanyelve, amely nemcsak a mozdulatok, de a gondolatiság szintjén is rendre megnyilvánul nála.

Ez a kultúra úgy fogja fel az emberi testet, mint egy üres edényt, amibe hagyni kell istent aláereszkedni. Bizonyos mozdulatok a mai napig megjelennek a koreográfiáimban, de alapvetően saját művészi irányba mentem el

– mondta a Librariusnak adott interjújában. Ezt az ürességet pedig ő valóban bármilyen minőséggel meg tudja tölteni, igazi kaméleonként alkot a színpadon úgy koreográfusként, mint táncosként. Belefér ebbe a legsúlyosabb drámaiság, a leggroteszkebb humor, a plasztikus bábtáncoltatás és a letisztult mozdulatok, a feminin finomság és a férfias határozottság, a térspecifikus performanszművészet és az alkalmazott színházi koreografálás. Amit viszont minden erejével kerülni igyekszik, az a középszerűség és a nézői közöny.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Előadásai mögött mindig összetett gondolatiság van, olyan mondanivaló, amivel létkérdésekre keres válaszokat. Ezek megfogalmazásához gyakran nyúl inspirációként a képzőművészethez és az irodalomhoz. „A figuratív festészetben mindig az örök érvényre emelt pillanatok és a megállított mozdulatok időtlensége ragadott meg. Amikor ezeknek a képeknek a mögöttesét sikerül megmutatni, és a test által a színpadon újra mozdulatba hozni, úgy érzem, megtörténik a csoda” – fogalmazott a Fideliónak adott interjújában. Egyik első nagy sikeréhez, az E. SCH EROTO című szólóelőadáshoz Egon Schiele képeit vette alapul, amelyek akkor önfelismerésként hatottak rá: az akt műfaját újragondoló festő művein keresztül átértelmezte a színpadi nem fogalmát.

2014-ben szintén a képzőművészettől ihletve hozta létre sajátos táncperformanszát, az Aukciót,

amelyben a mozdulatok céljaként és végeredményeként festmények születtek. 2015-ben elővette másik kedvenc festőjét, a polihisztor Oskar Kokoschkát, akinek a zeneszerző Mahlerhez és a femme fatale múzsa Alma Mahlerhez fűződő viszonya apropóján Kokoschka babája címmel elképesztően látványos és progresszív előadást készített. Ebben „debütáltak” az azóta több előadásában is hangsúlyos szerephez jutó bábok, amikkel egyfajta metagesztusként az alkotás teremtő jellegére is reflektál.

Ugyancsak 2016-ban művészettörténeti felkészültségéről és szintetizálókészségéről is bizonyítványt állított ki a Lautrec táncolni fog című alkotással, ahol Henri de Toulouse-Lautrec festői világából kiindulva keltette éltre a XIX. század utolsó negyedének pezsgő, kifinomult, de olykor nyomasztóan sűrű és beteges művészvilágát. Az előadáshoz a társművészetekből csatlakozott Tárnok Marica bábművész, valamint Philipp György és Kolonits Klára operaénekesek, akik saját műfajuk határait meghaladva tudták felmutatni sokrétű tehetségüket.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Tiszeker Dániel)

Bátorság volt ez mind a szereplők, mind Gergye Krisztián részéről, ahogy az is, amikor 2017-ben „befalazva” címmel Ország Lili képzőművész hommage-át rendezte meg, nem máshol, mint a Budapest Bábszínházban. Ország Lili több mint két évtizeden át volt az Állami Bábszínház tagja, a darab így, adekvát módon, az ő képeiből vett idézetek bábos megjelenítésén alapult. „Alkotás közben is folyton a tapasztalás érdekel, a megélés lehetőségének a felmutatása. Az életre szóló élmény foglalkoztat, hogy belemerülhessek egy-egy kép vagy érzet valós mélységébe, és a nézőnek is lehetőséget teremtsek saját élményének a megtapasztalására” – nyilatkozta az előadás kapcsán a szinhaz.org-nak. Gergye Krisztián vidéki munkái mellett (Miskolci Balett: Harlequinade, Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában) az egyik legnagyobb szabású tavalyi alkotása kétség kívül Bartók Béla A csodálatos mandarin és A fából faragott királyfi című műveihez készített koreográfiája volt, ahol a Budapesti Fesztiválzenekarral hágták át a szüntelenül határátlépésre csábító műfaji záróvonalakat.

(A címlapfotó Dömölky Dániel munkája)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kerekes Vica: „Olyan, mintha több száz éve lennék itt a Földön” 

Bemutatták Szász Attila új, romantikus történelmi thrillerét, az Apró meséket. A II. világháború utáni zűrzavaros időkben játszódó szerelmi háromszög női főszereplőjével, Kerekes Vicával beszélgettünk szerepekről, visszatérésről és az erőszakos jelenetek megéléséről is. 
Színház

Zongoraművésznek taníttatták, mégis inkább édesanyja nyomdokaiba lépett – Voith Ági 75 éves

Már debütáló előadása, A kaktusz virága megmutatta komikusi és zenei tehetségét, partnere pedig későbbi férje, Bodrogi Gyula volt. Március 17-én ünnepli hetvenötödik születésnapját Voith Ági Jászai Mari-díjas színésznő. 
Klasszikus

Egy piros játékzongorával kezdődött a karrierje

A Zeneakadémia nagytermében ad szólóestet Nyikolaj Luganszkij, az ünnepelt orosz zongoraművész.
Zenés színház

Kovács János az Operaház korrepetitorainak munkáját méltatta

A Kossuth-díjas karmester szeretné, hogy az Operaház órabérben foglalkoztatott korrepetitorai nagyobb megbecsülést kapjanak.
Plusz

Kiderült, hogy a hanghullámoknak is van tömegük

Eddig a fizika egyik alapvetése volt, hogy a hangnak nincs tömege, de kiderült, hogy van, és hat rá a gravitáció is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.
Tánc hír

A cirkusz fogja megmenteni a kortárstánc képzést?

Nemrég a kortárs táncművész és -pedagógusképzés beszüntetéséről adott ki közleményt az Angelus Iván vezetésével működő Budapest Kortárstánc Főiskola. Most azonban együttműködési megállapodást kötöttek a Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft-vel egy új képzés beindításával kapcsolatban.
Tánc hír

Vági Bence Európa legnagyobb utazócirkusz-társulatát rendezi

A világhírű Circus Krone a magyar Recirquel Újcirkusz Társulat művészeti vezetőjét kérte fel, hogy közösen gondolják újra a cirkuszművészetet egy nagyszabású, formabontó előadásban.
Tánc ajánló

A látszatvalósággal számol le a Hodworks új előadása, a Délibáb

„Ellenmű, fricska, vitairat, pamflet, látlelet, emlékmű – ilyen és ezekhez hasonló fogalmak repkednek az ember fejében a Hodworks bemutatóját, a Délibábot nézve” - írja Halász Tamás kritikus a Hodworks legújabb előadásáról, amely legközelebb március 17-én látható a MU Színházban.