Tánc

Pap, festő, pszichológus akart lenni – a táncművészetet választotta

Kult50: Gergye Krisztián
2018.10.24. 13:05
Ajánlom
Összetett gondolatiságot fejez ki a mozdulatok nyelvén, Oskar Kokoschka és Egon Schiele a kedvenc festője, és szereti a groteszk humort és Istent egy darabban megjeleníteni. A Kult50 portréja Gergye Krisztiánról.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Gyerekkorában pap, festőművész és pszichológus is szeretett volna lenni Gergye Krisztián, aki végül ápoló végzettséggel vágott bele az előadóművészetbe, ahol tulajdonképpen ezeknek a szintézisét hozta létre. Amikor még az Országos Pszichiátriai Intézetben ápolóként dolgozott, az éjszakai ügyeletben tradicionális jávai táncokat gyakorolt, ami miatt sokszor őt is „bolondnak” nézték. Azóta is ez táncos anyanyelve, amely nemcsak a mozdulatok, de a gondolatiság szintjén is rendre megnyilvánul nála.

Ez a kultúra úgy fogja fel az emberi testet, mint egy üres edényt, amibe hagyni kell istent aláereszkedni. Bizonyos mozdulatok a mai napig megjelennek a koreográfiáimban, de alapvetően saját művészi irányba mentem el

– mondta a Librariusnak adott interjújában. Ezt az ürességet pedig ő valóban bármilyen minőséggel meg tudja tölteni, igazi kaméleonként alkot a színpadon úgy koreográfusként, mint táncosként. Belefér ebbe a legsúlyosabb drámaiság, a leggroteszkebb humor, a plasztikus bábtáncoltatás és a letisztult mozdulatok, a feminin finomság és a férfias határozottság, a térspecifikus performanszművészet és az alkalmazott színházi koreografálás. Amit viszont minden erejével kerülni igyekszik, az a középszerűség és a nézői közöny.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Előadásai mögött mindig összetett gondolatiság van, olyan mondanivaló, amivel létkérdésekre keres válaszokat. Ezek megfogalmazásához gyakran nyúl inspirációként a képzőművészethez és az irodalomhoz. „A figuratív festészetben mindig az örök érvényre emelt pillanatok és a megállított mozdulatok időtlensége ragadott meg. Amikor ezeknek a képeknek a mögöttesét sikerül megmutatni, és a test által a színpadon újra mozdulatba hozni, úgy érzem, megtörténik a csoda” – fogalmazott a Fideliónak adott interjújában. Egyik első nagy sikeréhez, az E. SCH EROTO című szólóelőadáshoz Egon Schiele képeit vette alapul, amelyek akkor önfelismerésként hatottak rá: az akt műfaját újragondoló festő művein keresztül átértelmezte a színpadi nem fogalmát.

2014-ben szintén a képzőművészettől ihletve hozta létre sajátos táncperformanszát, az Aukciót,

amelyben a mozdulatok céljaként és végeredményeként festmények születtek. 2015-ben elővette másik kedvenc festőjét, a polihisztor Oskar Kokoschkát, akinek a zeneszerző Mahlerhez és a femme fatale múzsa Alma Mahlerhez fűződő viszonya apropóján Kokoschka babája címmel elképesztően látványos és progresszív előadást készített. Ebben „debütáltak” az azóta több előadásában is hangsúlyos szerephez jutó bábok, amikkel egyfajta metagesztusként az alkotás teremtő jellegére is reflektál.

Ugyancsak 2016-ban művészettörténeti felkészültségéről és szintetizálókészségéről is bizonyítványt állított ki a Lautrec táncolni fog című alkotással, ahol Henri de Toulouse-Lautrec festői világából kiindulva keltette éltre a XIX. század utolsó negyedének pezsgő, kifinomult, de olykor nyomasztóan sűrű és beteges művészvilágát. Az előadáshoz a társművészetekből csatlakozott Tárnok Marica bábművész, valamint Philipp György és Kolonits Klára operaénekesek, akik saját műfajuk határait meghaladva tudták felmutatni sokrétű tehetségüket.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Tiszeker Dániel)

Bátorság volt ez mind a szereplők, mind Gergye Krisztián részéről, ahogy az is, amikor 2017-ben „befalazva” címmel Ország Lili képzőművész hommage-át rendezte meg, nem máshol, mint a Budapest Bábszínházban. Ország Lili több mint két évtizeden át volt az Állami Bábszínház tagja, a darab így, adekvát módon, az ő képeiből vett idézetek bábos megjelenítésén alapult. „Alkotás közben is folyton a tapasztalás érdekel, a megélés lehetőségének a felmutatása. Az életre szóló élmény foglalkoztat, hogy belemerülhessek egy-egy kép vagy érzet valós mélységébe, és a nézőnek is lehetőséget teremtsek saját élményének a megtapasztalására” – nyilatkozta az előadás kapcsán a szinhaz.org-nak. Gergye Krisztián vidéki munkái mellett (Miskolci Balett: Harlequinade, Hevesi Sándor Színház: A vihar kapujában) az egyik legnagyobb szabású tavalyi alkotása kétség kívül Bartók Béla A csodálatos mandarin és A fából faragott királyfi című műveihez készített koreográfiája volt, ahol a Budapesti Fesztiválzenekarral hágták át a szüntelenül határátlépésre csábító műfaji záróvonalakat.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Az arcukkal is táncolnak

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.
Tánc videó

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.
Tánc ajánló

Mozdulatművészeti sorozat indult a Műcsarnokban

A Rejtett történetek című kiállításához kapcsolódóan a budapesti Műcsarnok átfogó mozdulatművészeti programsorozat indított keddenként.
Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.
Tánc ajánló

Spanyol vendégkoreogárfus darabja debütál a Győri Balettnél

Sötét, csönd címmel mutatja be a társulat november 10-én Győrben, november 21-én pedig a Müpában a spanyol Angel Rodrígez kétfelvonásos balettjét az első világháború végének 100. évfordulója alkalmából.