Tánc

Papírba csomagolta az egész New York City Balettet

2015.08.08. 06:45
Ajánlom
A világ legnagyobb galériájának tulajdonosáról van szó, aki teljesen véletlenül sodródott a tánc területére. A hidakat, épületeket, tűzfalakat, tetőket, hajókat saját vásznának, a várost pedig kiállítóteremnek tekintő művész egykori guerilla graffitisből mára kanonikus képzőművész lett. A francia fotós-filmes JR gyorsan szívta magába a tánc világát, hogy aztán a leghíresebb amerikai társulattal egy felejthetetlen összművészeti projektet alkosson. MAGAZIN

Vádolható volna akár nagyzási mániával, provokációval vagy feltűnési viszketegséggel is, de az anonim módon dolgozó JR egyszerűen csak nem foglalkozik a keretekkel. Nincs vászon vagy műterem, ami a megszokott, rögzített pontok közé zárná gondolatait. A perspektíva, amit elénk tár, annyira szokatlan és megkapó, hogy lehetetlen figyelmen kívül hagyni. Az alkotás fizikai határainak kitágításával olyan dimenziókat nyitott meg, amire eddig egy múzeumnak sem volt lehetősége.

A graffiti eszközeiből kiinduló JR a nézőt drága belépőjegyek nélkül helyezte műtárgyak elé, vagy másként nézve, az utcát avatta a művészeti érdeklődés terévé. A múzeumi termek kifordításával olyan társadalmi kérdésekre is felhívta a figyelmet, ami egy klasszikus képgalériában soha nem sikerült volna. Munkái, melyek gyakran társadalmi konfliktusokat és személyes történeteket tematizálnak, városokat, országokat, népeket, folyókat és óceánokat kötnek össze, szó szoros értelemben.

Mint a legtöbb tinédzser griffitis, eleinte ő is aláírásokat hagyott a házfalakon, majd egy metróban talált kamerával elkezdte megörökíteni fiatal barátait és a graffiti módszerét. 2003-ban a fotók fekete-fehér fénymásolataiból Expo 2 Rue címmel illegális bemutatót rendezett Párizs utcáin, többek közt az előkelő Champs-Elysée-n ragasztva ki vörös spray-vel keretbe foglalt fotóit.

A 2005-ös franciaországi zavargások idején Portrait of Generation címmel a Párizs külvárosában élők portréját a belváros elegáns negyedeiben helyezte el. Ezeket a média torzításától mentes arcokat egy évvel később már a városháza előtt állították ki, az illegális projekt pedig bekerült a hivatalos köztudatba. 2007-ben a világ legnagyobb illegális kiállítását rendezte meg nyolc izraeli és palesztin város közfalain (Face 2 face). A fal mindkét oldalán azonos foglalkozású, grimaszoló palesztinok és izraeliek hatalmas portréit helyezte egymás mellé öt barátjával, két létrával és kétezer négyzetméter papír segítségével.

A háborúk, a bűnözés, az erőszak, a politikai és vallási fanatizmus áldozatainak emléket állítva (Women Are Heroes) 2008-ban Rio de Janeiro egyik nyomornegyedében a városban elhunyt nők hozzátartozóit fotózta le, és fotóikkal bevonta a favela oldalát, ahonnan utána a JR védjegyévé vált óriás szemek pillantottak vissza a külvilágra.

2011-ben JR már a TED díjazottjaként tartott előadást arról, hogy vajon a művészet képes-e megváltoztatni a világot. Elképzelése szerint, ha a művészet cselekvő emberekből, ragasztóból és papírból áll össze, akkor a lehetetlenre is képes. Ezt a tételt bizonyította Inside Out Project című munkájával, amiben bárki szabadon részt vehetett a világ bármely pontján, és 2015 júniusában a pontosan dokumentált projekt 127 országban közel kétszázötvenezer kinyomtatott poszterrel zárult. Ennek részeként JR 2013-ban a Times Square-en több ezer New York-i és turista portréját ragasztotta le a járdákra, versenybe szállva a reklámoktól villogó tér kihívásával.

2014 januárjában JR-t a New York City Ballet hívta meg egy közös munkára, ami nemcsak az alulról induló kezdeményezés, hanem az intézményes oldal érdeklődését és nyitottságát is jelzi. Habár a fotós saját bevallása szerint korábban nem nézett balettelőadásokat, csupán a street dance fogta meg, a munkára készülve hónapokat töltött a balett világában. A társulat egy gigantikus méretű installáció elkészítésében vett részt, melyet a Lincoln Center David H. Koch Theater padlóján helyeztek el. JR két és fél nap alatt nyolcvan földön fekvő, különböző pozícióba állított balett-táncost fotózott le az elmaradhatatlan papírba burkolva. Az életnagyságú táncosfotókat egy szem formájába rendezte, melynek lenyűgöző formái a hatalmas átrium távolságában érzékelhetők igazán.

A papíralapú fotózást olyan siker övezte, hogy JR 2014 áprilisában saját előadást mutatott be a társulattal. A modern balettet, a képzőművészetet, a filmet, a kortárs zenét és a street dance-et magas színvonalon és szervesen egybeolvasztó Les Bosquets szuperprodukcióhoz további két művészt vont be: a balerinákkal közösen színpadra lépő Lil Buck street dance-sztárt és a francia kliprendező-zenész Woodkidet. A 2005-ös francia lázongások ihlette előadás és a belőle készült film minden képzeletet felülmúlt. Hogy a vastapsot a világ egyik leghíresebb balett-társulatának nagyszínpadán az intézményes kereteket leghatározottabban elutasító illegális fotós fogadhatta, az csak a mű szokatlan merészségét és nagyszerűségét emeli ki.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Grecsó Zoltán: „A szabad tánc óriási erőt ad”

Rendkívül sikeres volt a kezdet tavaly, nem kérdés a folytatás: az idén 16 éves Willany Leó Improvizációs Táncszínház január 31. és február 2. között a második Willany Leó Improvizációs Fesztivált rendezi meg – együttműködésben a Trafóval.
Tánc ajánló

Neves ukrán balett-társulat viszi színre A hattyúk tavát a Kongresszusi Központban

A balettirodalom legismertebb műve, egy legendás történet Csajkovszkij halhatatlan zenéjével most az Ukrainian Classical Ballet előadásában látható! A társulat A hattyúk tavával tér vissza márciusban a Budapest Kongresszusi Központba.
Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.