Tánc

Papírba csomagolta az egész New York City Balettet

2015.08.08. 06:45
Ajánlom
A világ legnagyobb galériájának tulajdonosáról van szó, aki teljesen véletlenül sodródott a tánc területére. A hidakat, épületeket, tűzfalakat, tetőket, hajókat saját vásznának, a várost pedig kiállítóteremnek tekintő művész egykori guerilla graffitisből mára kanonikus képzőművész lett. A francia fotós-filmes JR gyorsan szívta magába a tánc világát, hogy aztán a leghíresebb amerikai társulattal egy felejthetetlen összművészeti projektet alkosson. MAGAZIN

Vádolható volna akár nagyzási mániával, provokációval vagy feltűnési viszketegséggel is, de az anonim módon dolgozó JR egyszerűen csak nem foglalkozik a keretekkel. Nincs vászon vagy műterem, ami a megszokott, rögzített pontok közé zárná gondolatait. A perspektíva, amit elénk tár, annyira szokatlan és megkapó, hogy lehetetlen figyelmen kívül hagyni. Az alkotás fizikai határainak kitágításával olyan dimenziókat nyitott meg, amire eddig egy múzeumnak sem volt lehetősége.

A graffiti eszközeiből kiinduló JR a nézőt drága belépőjegyek nélkül helyezte műtárgyak elé, vagy másként nézve, az utcát avatta a művészeti érdeklődés terévé. A múzeumi termek kifordításával olyan társadalmi kérdésekre is felhívta a figyelmet, ami egy klasszikus képgalériában soha nem sikerült volna. Munkái, melyek gyakran társadalmi konfliktusokat és személyes történeteket tematizálnak, városokat, országokat, népeket, folyókat és óceánokat kötnek össze, szó szoros értelemben.

Mint a legtöbb tinédzser griffitis, eleinte ő is aláírásokat hagyott a házfalakon, majd egy metróban talált kamerával elkezdte megörökíteni fiatal barátait és a graffiti módszerét. 2003-ban a fotók fekete-fehér fénymásolataiból Expo 2 Rue címmel illegális bemutatót rendezett Párizs utcáin, többek közt az előkelő Champs-Elysée-n ragasztva ki vörös spray-vel keretbe foglalt fotóit.

A 2005-ös franciaországi zavargások idején Portrait of Generation címmel a Párizs külvárosában élők portréját a belváros elegáns negyedeiben helyezte el. Ezeket a média torzításától mentes arcokat egy évvel később már a városháza előtt állították ki, az illegális projekt pedig bekerült a hivatalos köztudatba. 2007-ben a világ legnagyobb illegális kiállítását rendezte meg nyolc izraeli és palesztin város közfalain (Face 2 face). A fal mindkét oldalán azonos foglalkozású, grimaszoló palesztinok és izraeliek hatalmas portréit helyezte egymás mellé öt barátjával, két létrával és kétezer négyzetméter papír segítségével.

A háborúk, a bűnözés, az erőszak, a politikai és vallási fanatizmus áldozatainak emléket állítva (Women Are Heroes) 2008-ban Rio de Janeiro egyik nyomornegyedében a városban elhunyt nők hozzátartozóit fotózta le, és fotóikkal bevonta a favela oldalát, ahonnan utána a JR védjegyévé vált óriás szemek pillantottak vissza a külvilágra.

2011-ben JR már a TED díjazottjaként tartott előadást arról, hogy vajon a művészet képes-e megváltoztatni a világot. Elképzelése szerint, ha a művészet cselekvő emberekből, ragasztóból és papírból áll össze, akkor a lehetetlenre is képes. Ezt a tételt bizonyította Inside Out Project című munkájával, amiben bárki szabadon részt vehetett a világ bármely pontján, és 2015 júniusában a pontosan dokumentált projekt 127 országban közel kétszázötvenezer kinyomtatott poszterrel zárult. Ennek részeként JR 2013-ban a Times Square-en több ezer New York-i és turista portréját ragasztotta le a járdákra, versenybe szállva a reklámoktól villogó tér kihívásával.

2014 januárjában JR-t a New York City Ballet hívta meg egy közös munkára, ami nemcsak az alulról induló kezdeményezés, hanem az intézményes oldal érdeklődését és nyitottságát is jelzi. Habár a fotós saját bevallása szerint korábban nem nézett balettelőadásokat, csupán a street dance fogta meg, a munkára készülve hónapokat töltött a balett világában. A társulat egy gigantikus méretű installáció elkészítésében vett részt, melyet a Lincoln Center David H. Koch Theater padlóján helyeztek el. JR két és fél nap alatt nyolcvan földön fekvő, különböző pozícióba állított balett-táncost fotózott le az elmaradhatatlan papírba burkolva. Az életnagyságú táncosfotókat egy szem formájába rendezte, melynek lenyűgöző formái a hatalmas átrium távolságában érzékelhetők igazán.

A papíralapú fotózást olyan siker övezte, hogy JR 2014 áprilisában saját előadást mutatott be a társulattal. A modern balettet, a képzőművészetet, a filmet, a kortárs zenét és a street dance-et magas színvonalon és szervesen egybeolvasztó Les Bosquets szuperprodukcióhoz további két művészt vont be: a balerinákkal közösen színpadra lépő Lil Buck street dance-sztárt és a francia kliprendező-zenész Woodkidet. A 2005-ös francia lázongások ihlette előadás és a belőle készült film minden képzeletet felülmúlt. Hogy a vastapsot a világ egyik leghíresebb balett-társulatának nagyszínpadán az intézményes kereteket leghatározottabban elutasító illegális fotós fogadhatta, az csak a mű szokatlan merészségét és nagyszerűségét emeli ki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Fődíjat nyert Szajki Péter filmje New Yorkban

Összesen öt díjat, köztük a fődíjat hozhatta el Szajki Péter Most van most című alkotása a New York Film Awards-on.
Zöldhullám

Környezettudatosság klímaszorongás nélkül a Gárdonyi téren

A városlakókkal együtt, a hiánypótLÁSS! című köztéri installáció keretében „építette vissza” a Gárdonyi tér hiányzó fáját Kele Juci képzőművész. A kivágott fa helyén borostyánból készült zöld üzenőfalra bárki elhelyezhette a szebb jövő érdekében elgondolt vállalását.
Színház

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Könyv

Milan Kundera kapta a Franz Kafka-díjat

Június 10-én átadták a tavaly odaítélt Franz Kafka-díjat Prágában. A 20. alkalommal odaítélt kitüntetést Milan Kundera képviselője vette át.
Vizuál

KÉP-regény: Favella, fakanál, fatányér…

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Rocinha favellában megélt tapasztalatairól mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc ajánló

Körbetáncolja a Földet a Góbi Rita Társulat

Az univerzum nagyságát és a magányosan létező egyén folyamatos útkeresését tematizálja a Góbi Rita Társulat legújabb produkciója, melyet június 19-én mutatnak be az online térben.
Tánc hír

Verbunkost táncol a Kárpát-medence

Hagyományteremtő céllal, az egész Kárpát-medencére kiterjedő eseménysorozatot indít útjára a Hagyományok Háza. A június 12-én első alkalommal megrendezésre kerülő Verbunk Napja egy országhatárokon átívelő kezdeményezés, melyen több száz táncos egy időben táncolja majd a tájegységekre jellemző verbunkosokat.
Tánc ajánló

Tánc-cirkuszi kavalkád, élőzenével kísérve

Június 5-én debütál a Duda Éva Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója a RAMAZURI. Duda Éva Társulat ezzel az előadással elemelkedik a hagyományos táncszínházi formáktól és egy látványos, élőzenével kísért, valamint akrobatikai elemekkel tarkított tánc-cirkuszi előadást tűz színpadra.
Tánc hír

"Gyűrjed a szoknya / csapjad a csizma ráncát"

A Gyermek Néptáncosok Országos Szólótánc Fesztiváljának döntőjét június 4. és 6. között rendezik meg Szarvason. A rangos verseny regionális fordulóin közel ezer gyermek mérette meg magát három korcsoportban, és a válogatókon eltáncolt több mint 460 produkció közül, a zsűri végül 71-et választott ki.