Tánc

Papírba csomagolta az egész New York City Balettet

2015.08.08. 06:45
Ajánlom
A világ legnagyobb galériájának tulajdonosáról van szó, aki teljesen véletlenül sodródott a tánc területére. A hidakat, épületeket, tűzfalakat, tetőket, hajókat saját vásznának, a várost pedig kiállítóteremnek tekintő művész egykori guerilla graffitisből mára kanonikus képzőművész lett. A francia fotós-filmes JR gyorsan szívta magába a tánc világát, hogy aztán a leghíresebb amerikai társulattal egy felejthetetlen összművészeti projektet alkosson. MAGAZIN

Vádolható volna akár nagyzási mániával, provokációval vagy feltűnési viszketegséggel is, de az anonim módon dolgozó JR egyszerűen csak nem foglalkozik a keretekkel. Nincs vászon vagy műterem, ami a megszokott, rögzített pontok közé zárná gondolatait. A perspektíva, amit elénk tár, annyira szokatlan és megkapó, hogy lehetetlen figyelmen kívül hagyni. Az alkotás fizikai határainak kitágításával olyan dimenziókat nyitott meg, amire eddig egy múzeumnak sem volt lehetősége.

A graffiti eszközeiből kiinduló JR a nézőt drága belépőjegyek nélkül helyezte műtárgyak elé, vagy másként nézve, az utcát avatta a művészeti érdeklődés terévé. A múzeumi termek kifordításával olyan társadalmi kérdésekre is felhívta a figyelmet, ami egy klasszikus képgalériában soha nem sikerült volna. Munkái, melyek gyakran társadalmi konfliktusokat és személyes történeteket tematizálnak, városokat, országokat, népeket, folyókat és óceánokat kötnek össze, szó szoros értelemben.

Mint a legtöbb tinédzser griffitis, eleinte ő is aláírásokat hagyott a házfalakon, majd egy metróban talált kamerával elkezdte megörökíteni fiatal barátait és a graffiti módszerét. 2003-ban a fotók fekete-fehér fénymásolataiból Expo 2 Rue címmel illegális bemutatót rendezett Párizs utcáin, többek közt az előkelő Champs-Elysée-n ragasztva ki vörös spray-vel keretbe foglalt fotóit.

A 2005-ös franciaországi zavargások idején Portrait of Generation címmel a Párizs külvárosában élők portréját a belváros elegáns negyedeiben helyezte el. Ezeket a média torzításától mentes arcokat egy évvel később már a városháza előtt állították ki, az illegális projekt pedig bekerült a hivatalos köztudatba. 2007-ben a világ legnagyobb illegális kiállítását rendezte meg nyolc izraeli és palesztin város közfalain (Face 2 face). A fal mindkét oldalán azonos foglalkozású, grimaszoló palesztinok és izraeliek hatalmas portréit helyezte egymás mellé öt barátjával, két létrával és kétezer négyzetméter papír segítségével.

A háborúk, a bűnözés, az erőszak, a politikai és vallási fanatizmus áldozatainak emléket állítva (Women Are Heroes) 2008-ban Rio de Janeiro egyik nyomornegyedében a városban elhunyt nők hozzátartozóit fotózta le, és fotóikkal bevonta a favela oldalát, ahonnan utána a JR védjegyévé vált óriás szemek pillantottak vissza a külvilágra.

2011-ben JR már a TED díjazottjaként tartott előadást arról, hogy vajon a művészet képes-e megváltoztatni a világot. Elképzelése szerint, ha a művészet cselekvő emberekből, ragasztóból és papírból áll össze, akkor a lehetetlenre is képes. Ezt a tételt bizonyította Inside Out Project című munkájával, amiben bárki szabadon részt vehetett a világ bármely pontján, és 2015 júniusában a pontosan dokumentált projekt 127 országban közel kétszázötvenezer kinyomtatott poszterrel zárult. Ennek részeként JR 2013-ban a Times Square-en több ezer New York-i és turista portréját ragasztotta le a járdákra, versenybe szállva a reklámoktól villogó tér kihívásával.

2014 januárjában JR-t a New York City Ballet hívta meg egy közös munkára, ami nemcsak az alulról induló kezdeményezés, hanem az intézményes oldal érdeklődését és nyitottságát is jelzi. Habár a fotós saját bevallása szerint korábban nem nézett balettelőadásokat, csupán a street dance fogta meg, a munkára készülve hónapokat töltött a balett világában. A társulat egy gigantikus méretű installáció elkészítésében vett részt, melyet a Lincoln Center David H. Koch Theater padlóján helyeztek el. JR két és fél nap alatt nyolcvan földön fekvő, különböző pozícióba állított balett-táncost fotózott le az elmaradhatatlan papírba burkolva. Az életnagyságú táncosfotókat egy szem formájába rendezte, melynek lenyűgöző formái a hatalmas átrium távolságában érzékelhetők igazán.

A papíralapú fotózást olyan siker övezte, hogy JR 2014 áprilisában saját előadást mutatott be a társulattal. A modern balettet, a képzőművészetet, a filmet, a kortárs zenét és a street dance-et magas színvonalon és szervesen egybeolvasztó Les Bosquets szuperprodukcióhoz további két művészt vont be: a balerinákkal közösen színpadra lépő Lil Buck street dance-sztárt és a francia kliprendező-zenész Woodkidet. A 2005-ös francia lázongások ihlette előadás és a belőle készült film minden képzeletet felülmúlt. Hogy a vastapsot a világ egyik leghíresebb balett-társulatának nagyszínpadán az intézményes kereteket leghatározottabban elutasító illegális fotós fogadhatta, az csak a mű szokatlan merészségét és nagyszerűségét emeli ki.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.
Tánc feledi jános

Feledi János a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője

A táncos-koreográfus szeptember 1-jén kezdi meg munkáját a társulat élén.