Tánc

Partra vetett néző

2007.09.27. 00:00
Ajánlom
A kortárs tánc kifejezés ápol és eltakar. Annyira tág a fogalom, hogy szinte minden belefér. S ez a szabadság egyfelől roppant vonzó, másfelől a "virágozzék minden virág" demokratikus elve felvetheti annak a kérdését, hogy akkor bármit fel lehet-e tenni egy színpadra kortárs tánc fedőnévvel?

Részlet az előadásból

Lehet, hogy ez a bevezetés igazságtalanul keménynek tűnik, s feltételezi, hogy létezik valami olyan abszolút érték, amely alapján meghúzható egy vonal, amely alatt már nem színpadképes a mű. Ez a kategorikusság azonban könnyen lehet riasztó, s ha elutasítjuk, akkor máris átbillentünk a másik végletbe. Én semmiképpen nem tudom feloldani ezt az ellentmondást, a „virágozzék” híve vagyok elméletileg, de ezzel együtt számos nézői tapasztalatom mégis felveti az általam megválaszolatlanul hagyott kérdést.

Berger Gyula, aki a magyarországi modern, illetve kortárs tánc egyik úttörőjének nyugodtan nevezhető (ld.: nyolcvanas évek), az utóbbi években többnyire amatőrökkel vagy legalábbis nem professzionális táncosokkal dolgozik. Darabjaiban nem elsősorban a technikai kivitelezés minél magasabb színvonalára helyezi a hangsúlyt. Sokkal fontosabb számára a kísérletezés, az a belső út, amelyet mindig változó csapatának tagjai végigjárnak egy-egy előadás létrejötte során. Ez az alapvetően filozofikus hozzáállás a darabjaiban is kiindulási pont. Ahogy jelenlegi felállásában is a ZÉRÓ kifejezés egy olyan filozófiai értelemben vett magra, kezdetre utal, amelyből aztán minden kibontható. Ez a pontszerűség valamilyen tisztaságot, egyszerűséget is feltételez, amely egyfelől meg is valósul a Sirálysikoly című előadásban is.

Másfelől ott van a társulat nevének másik fele, a BALETT, amelyhez óhatatlanul a technika, a professzionalizmus, a színpadszerűség társul. S az erre való törekvés is megjelenik a darabban, azonban a kétféle minőség nem hozott létre egy újat, hanem idegen matériák maradtak egymás mellett, inkább keltett zavart, mint harmóniát. Az előadás négy táncosa egyenrangú félként indul bele a közös munkába, ám Monojlovits Eszter és Muraközy Zsuzsa és a férfi táncos jelenléte egészen más hangulatú, technikájú, másra fókuszáló volt, mint Vadas Zsófia Tamara kemény, erőteljes, a kortárs tánc formáit magabiztosan megvalósító karaktere. S ez az elkülönböződés itt zavaró volt, hiszen dramaturgiai, jelentésbeli szerepe nem volt. Alapvetően a különböző tudásokból adódtak, s végül az erősebb jelenlét, ha nem is akarattal, de szükségszerűen elnyomta a gyengébbet.

A darab cselekménytelensége, ennek a bizonytalan, tapogatózó, keresgélő sirály-állapotnak a felszínre hozatala, a belső szabadság és rabság megmutatásának kísérlete kellőképpen elvont téma ahhoz, hogy egy kevésbé erős struktúrájú előadás alatt, amelyben a látvány és a zene sem ad igazi támpontokat a néző kissé partra vetett sirályként figyeljen vagy lankadjon az előtte zajló eseményeken.

(2007. szeptember 25. 20:00 MU Színház (Budapest) - Zéró Balett: Sirálysikoly; km.: Buday Enikő, Monojlovits Eszter, Muraközy Zsuzsa, Vostenák György; koreográfus.: Berger Gyula)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.
Tánc hír

Philip Glass zenéjére táncolnak a Feledi Project táncosai

Feledi János Philip Glass Metamorfózis című, zongorára írt művére készített koreográfiát. A társadalmunk, létünk átváltozásáról szóló produkció november 3-tól látható a Nemzeti Táncszínházban.