Tánc

Pillanatnyiság az örökkévalóságban

2016.02.29. 14:18
Ajánlom
Különleges és merész, asszociatív és intuitív: Goda Gábor társulatának Kérész Művek című performansz-sorozata egy olyan kísérleti színház, ahol a társulat tagjai minden alkalommal vendégül látnak más művészeket is, akikkel egy nap alatt egy rendhagyó, kérész életű darabot hoznak létre. Erről kérdezte őt a Nemzeti Táncszínház riportere.

- Mikor indult a Kérész Művek?

- 2010-ben a Színházak éjszakájára állítottuk össze a programunkat és semmiképp nem akartunk csak egy előadást bemutatni. Egy kötetlen, oldott estét szerettünk volna, ahol miközben a nézők borozgatnak, beszélgetnek, mi akciókat, performanszokat hozunk létre. Ekkor született meg a Kérész Művek, és szerencsére nagyon működött. Olyan volt ez, mint egy furcsa varieté: nehéz meghatározni a műfaját, de a lényeg, hogy a közönség mellett a társulat is nagyon jól érezte magát.

Goda Gábor

Goda Gábor (Fotó/Forrás: Schiller Kata)

- Mi is ez pontosan? Egy egyszeri és megismételhetetlen performansz, ami ott és akkor születik meg a nézők szeme láttára?

- Maga az előadás 1 nap alatt áll össze és minden résztvevő alkotó is egyben. Nem minden esetben van előre meghatározott koncepció, valamikor kialakul bennem egy gondolat, adok egy vezérvonalat, egy mondatot, egy idézetet, egy kérdést. Erre mindenki hoz egy megvalósítható ötletet, egy tiszta koncepciót, ami lehet egy tánc, egy videó, egy képzőművészeti installáció is. Nagyon izgalmas, hogy a hely és a korszak, amiben élünk, hogyan inspirálja a gondolkozást. Eztán jön a próbafolyamat és az előkészületek. Ki kell építeni a teret, bevilágítani, filmet forgatni és vágni, zenét komponálni. A színészek és táncosok egyaránt fúrnak-faragnak. Én eközben figyelek és megpróbálom összeállítani az előadás gerincét, létrehozni egy egységet a sok gondolatból. A közönség pedig ennek a folyamat végét látja majd. Az este alatt én karmesterként irányítom a folyamatokat, meghatározom a ritmust, és a megbeszéltekhez képest akár előadás közben változtatok is, ha kell. Ez az én performanszom a performanszban.

- Kiket választottál alkotótársadul a következő XLIII. epizódban?

- Eleinte kizárólag Artusos művészek vettek részt, akikkel többéves közös műhelymunka volt a hátunk mögött és kialakult már a közös nyelvünk, gondolatmenetünk. Aztán egyre többet dolgoztunk más társulatokkal vagy akár külföldi művészekkel, akik a közös munkát megelőzően megtanulják a képekben és akciókban való gondolkozást egy rövid workshop alatt.

A Budapest Táncfesztiválon a Közép-Európa Táncszínház lesz a partnerünk, akik felkértek engem egy előadás elkészítésére, és így jött az ötlet, hogy a Kérész Művek egy nagyon sajátos, Artusos dolog, és ebbe szeretném beavatni őket.

Artus: Kérész a Trezorban

Artus: Kérész a Trezorban

- Mi alkotja a mostani előadás gerincét? Hogy kerül Kérész a Trezorba?

- A KET indít egy sorozatot, aminek a Trezor nevet adták. Koreográfusokat kérnek fel arra, hogy készítsenek nekik egy-egy olyan előadást, ami nyomot hagy az életükben, én pedig pont ezt a kettősséget találtam érdekesnek A kérdés az, hogy a pillanatnyiság és az örökkévalóság egymásnak ellentmond-e, vagy éppenséggel egy és ugyanaz. A közös munka során kapott tapasztalatot pedig betehetik a trezorba.

- Mire számíthatnak a nézők március 1-jén a MOMban?

- Semmiképp ne szokványos színházi élményre! Teljesen átalakítjuk a teret, kocsmát csinálunk a MOMból, nem lesz nézőtér, sem színpad, viszont bárhol, bármikor történhet valami akció.

Egy hétig a táncé a főszerep Budapesten

Február 24. és március 3. között a táncé a főszerep Budapesten. A programról bővebben ide kattintva olvashat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.