Tánc

Pina Bausch, a modern tánc úttörője 80 éves lenne

2020.07.27. 09:25
Ajánlom
A német koreográfus a tánc, a színház, az érzelmek, a nyelv és a dal összekapcsolásával forradalmasította a táncszínházat. Hitvallása ez volt: "nem úgy akarok mozogni, mint egy táncos, azt akarom megmutatni, ami mozgat".

Solingenben született Philippine Bausch néven. New Yorkban, a Juilliard School diákjaként ismerkedett meg az amerikai modern tánctechnikákkal, majd tagja lett a Metropolitan Balettnek. Hazatérve, a hatvanas években együtt dolgozott a német expresszionista tánc egyik megalapítójának tekintett Kurt Joss-szal.

Bausch a wuppertali színházon belül 1973-ban hozta létre a Tanztheater Wuppertalt, a világhírűvé vált együttes élén több mint három évtizedet töltött el.

A társulat tagjainak kiválasztásakor táncost és személyiséget is keresett, mert a színpadi összművészet megteremtésére törekedett.

Koreográfiáiban leginkább a férfi-nő kapcsolat foglalkoztatta, a táncot és a színházat ötvöző műveibe belefoglalta az éneket, a beszédet, a pantomimot és hétköznapi jeleneteket is. Táncosai a színpadon a mozgás mellett meg is szólaltak, és mindig megpróbáltak az adott ország nyelvén beszélni, ahol felléptek.

A társulat a világ mintegy 40 országában több mint 400 vendégjátékon szerepelt. Bausch első olyan rendezése, amelyet nem saját társulata mutatott be, 1997-ben a Goethe Intézet felkérésére készült, a Párizsi Opera balett-társulatával a Tavaszi áldozatot vitte színre, a koreográfia a technikai személyzetet is kihívás elé állította, mert a színpadot földdel kellett felszórni.

1977-ben Kékszakáll címen készített Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájából koreográfiát.

Társulatával többször is fellépett Budapesten: 1995-ben Nelken (Szegfűk) és Café Müller című darabjukat láthatta a közönség a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

1999-ben hosszabb időt töltött Magyarországon, táncosaival a Trafóban dolgozott.

Bausch közben beutazta az országot, táncházakba, koncertekre, piacokra, fürdőkbe járt, megismerkedett a cigány kultúrával, megkedvelte Sebestyén Márta hangját, és eljutott erdélyi falvakba is.

A Budapesten született Wiesenland (Zöld föld) című produkciót 2000 májusában mutatták be a Vígszínházban. Utóbb ebből a darabból választott részleteket Pedro Almodóvar spanyol rendező Beszélj hozzá című filmjéhez, amelyben Bausch önmagát alakította. 2011 júniusában a soros magyar európai uniós elnökség keretében a Sweet Mambo című darabot táncolta társulata Budapesten. Személyes ismeretségben volt Novák Ferenc koreográfussal, a Honvéd Táncszínház alapítójával, aki azt mondta róla:

nála nem létezett egyetlen vitatható mozdulat sem, minden gesztust megindokolt, ugyanakkor maximálisan számított táncosai kreativitására.

Pina Bausch a múlt század második felének egyik legnagyobb táncszínházi alkotója volt, akit egy neves tánctörténész a magatartásformák archeológusának nevezett.

Művészetét számos kitüntetéssel ismerték el, egyebek közt megkapta a Kyoto-díjat, a Goethe-díjat, a New York-i Bessie-díjat, a brit Laurence Olivier-díjat, a francia Becsületrendet, valamint a japán Praemium Imperiale kitüntetést, és az amerikai művészeti és tudományos akadémia tagjának is megválasztották.

1983-ban Federico Fellini És a hajó megy című filmjében Lherimia hercegnőt alakította. Utolsó koreográfiáját Ein Stück von Pina Bausch címmel 2009 júniusában mutatták be Wuppertalban.

A premierrel egy időben a láncdohányos művésznél tüdőrákot diagnosztizáltak és öt nappal később, június 30-án meghalt.

Wim Wenders évekig készült a róla szóló háromdimenziós dokumentumfilmre, amelyet egyfajta road movie-nak szánt, de Bausch néhány nappal a forgatás kezdete előtt meghalt. A német rendező félbehagyta a munkát, de aztán a társulat táncosainak kérésére mégis elkészített a Pina című filmet, amelyet 2011-ben a legjobb dokumentumfilm és a legjobb idegen nyelvű film kategóriában is Oscar-díjra jelöltek, és elnyerte a legjobb dokumentumfilmnek járó Európai Filmdíjat. Wenders megmutatni akarta a darabokat, nem elmondani, hogy miről szólnak, mert ezt maga Bausch is mindig megtagadta.

A wuppertali táncszínház alapítójának halála után együtt maradt, bár a társulatban óvatos fiatalítási és átalakítási folyamatok indultak.

2015 szeptemberében először mutattak be olyan darabot, amelyet más koreográfus készített, 2018 tavaszán pedig vendégkoreográfusok egész estés munkáit is műsorra tűzték, de a repertoár javát továbbra is Bausch világhírű kompozíciói teszik ki.

2016 márciusában Bonnban nyílt meg az első átfogó múzeumi kiállítás a Pina Bausch Táncszínházról. Az év végén Emlékszilánkok címmel a budapesti Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetben is tárlatot rendeztek a társulat történetéből. A tervek szerint 2022-ben Pina Bausch Táncközpont létesül Wuppertalban, ahol táncszínháza mellett vendégelőadóknak szánt produkciós központ és a nevét viselő alapítvány is helyet kap. Utóbbi vezetője fia, aki tavaly jelentette be, hogy online világszerte elérhetővé teszik Bausch szakmai hagyatékát. Az archívum 9000 videót, 200 ezer fotót és számtalan produkciós dokumentumot tartalmaz a koreográfus összesen 46 művéről.

Az egész világ Pina Bausch koreográfiáját táncolja! Csatlakozz!

Kapcsolódó

Az egész világ Pina Bausch koreográfiáját táncolja! Csatlakozz!

Mindig is arról álmodoztál, hogy egyszer táncolj egy Pina Bausch-darabban? Itt a lehetőség, ráadásul részese lehetsz a világ legnagyobb szabású táncperformanszának!

Elérhetővé válik online Pina Bausch hagyatéka

Elérhetővé válik online Pina Bausch hagyatéka

Az archívum 9000 videót, 200 ezer fotót és számtalan produkciós dokumentumot tartalmaz a néhai koreográfus összesen 46 művéről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Plusz

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.
Színház

Bodolay Géza vezetheti az SZFE Színházművészeti Intézetét

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is vezető rendező Bagossy Lászlót váltja az intézetvezetői poszton – írta meg a HVG.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.
Tánc hír

Philip Glass zenéjére táncolnak a Feledi Project táncosai

Feledi János Philip Glass Metamorfózis című, zongorára írt művére készített koreográfiát. A társadalmunk, létünk átváltozásáról szóló produkció november 3-tól látható a Nemzeti Táncszínházban.