Tánc

Pintér Béla: "Az anyagi érdek felülírja a morált…"

2013.05.12. 10:22
Ajánlom
Immár második darabjukkal vendégszerepelnek Pintér Béláék az Átrium Film-Színházban május 16-án és 17-én: a Parasztopera után a társulat négy éve bemutatott, A Soha Vissza Nem Térő című darabját nézheti meg a közönség. Az idén tizenöt éves társulat vezetőjével a Könyvfesztiválra megjelent drámakötetéről is kérdeztük az író-rendező. INTERJÚ

- Vissza tudod idézni, hogy több mint négy évvel ezelőtt mi indította el benned A Soha Vissza Nem Térő alapgondolatát?

- Két motívum is munkált bennem, de azt már nem tudom megmondani, hogy melyik volt az erősebb. Arra te is biztosan emlékszel, hogy a nyolcvanas években volt egy nagy szovjet-magyar beruházás, aminek a keretében magyar munkásokat vittek ki a Kaszpi-tenger melletti Tengizbe, hogy feltárják az ottani olaj-és földgázmezőket. Akkortájt ez egy mindenki által áhított munka volt, mert rengeteg pénzt lehetett vele keresni. Aztán kevesebb mint tíz év múlva kiderült, hogy történt ott valami, mert egyre-másra haltak meg - elsősorban tüdőrákban - az emberek. Azért is ismerem közelebbről ezt a történetet, mert többek között az én nagybátyám is a "szerencsések" között volt, akinek ez a csodás lehetőség az életébe került. Ez volt tehát a kiindulópont. (A Soha Vissza Nem Térő című előadásban egy négyfős magyar kisvállalkozás csípheti meg a lehetőségek lehetőségét, azaz a beszédes fantázianevű Fatalisztánban kereshetik magukat halálra. A bonyodalom abból származik, hogy csak hárman vehetnek részt a kihagyhatatlan küldetésben... - a szerk.)

- ... és a másik motívum?

- Nem is annyira egy másik motívumról van szó, hanem inkább a zenei matériáról. Nagyon gazdag és hatásos anyagnak tartom ugyanis a munkásmozgalmi dalokat, indulókat. Természetesen a tartalmukkal egyáltalán nem értek egyet, sőt egyenesen röhejesnek találom, éppen ezért a szövegeket át is írtam. Az "átírás" természetesen nem az én találmányom, ezt a mindenkori aktuális hatalom előszeretettel alkalmazza. A demagógia sajnos ma is hat, csak éppenséggel más lózungokkal működik ugyanaz a mechanizmus.

- Ez volt a (kettős) kiindulópont, amire egy nagyon erős, tulajdonképpen általános érvényű, örök emberi gonoszság rakódik - a leggyengébb láncszem, Kuncz bajtársnő eltiprása...

- Valóban. Ebben a darabban a kiválasztott munkaközösség három tagja csak azon az áron kapja meg az áhított munkát, ha kigolyózzák egyik társukat. Az anyagi érdek győz a lelkiismerettel szemben, felülírja a morált, tönkretesz barátságot, emberi kapcsolatot. Az pedig különösen bizarr, hogy a mozgalmi nóták dallamára tombol a vadkapitalizmus.

- Négy év után hogyan szólal meg benned ez a darab?

- Szerintem teljesen érvényes ma is. Egyébként nem szoktunk változtatni az előadásainkon. De szerencsére még a tizennégy évvel ezelőtti Kórház-Bakony is aktuális a mai napig, a 2009-ben bemutatott A Soha Vissza Nem Térő című előadásunkról nem is beszélve.

- Ha már az aktualitásoknál tartunk. Míg a Kórház-Bakony szerepel az idei Könyvfesztiválra megjelent, első drámakötetedben, A Soha Vissza Nem Térő és a Parasztopera nem kapott helyet ebben a mostani  kiadványban. Milyen szempontok alapján válogattad ki a kötetben olvasható nyolc színművet?

- Az első kötetbe a klasszikus szerkezetű darabok kerültek. Ha anyagi kereteink megengedik, megjelentetünk egy második kötetet is a formabontóbb szövegekkel. Ahol a zene a szöveggel egyenértékű - a Parasztopera és a Gyévuska esetében -, ott az előadás hangzóanyagát mindenképp mellékelni kellene a szöveghez, de A Soha Vissza Nem Térőnél is nagyon fontos például, hogy milyen dallammal szólalnak meg a mondatok. A mostani válogatásban két kivételt találhatunk: az egyik az első darabom, a Kórház-Bakony, amelyben elég fontos szerepet kapott a szöveg mellett a tánc; és a Tündöklő Középszer, amelynek az az érdekessége, hogy versben íródott.

- Azt értem, hogy milyen szempontok szóltak a mellett, hogy milyen színművek szerepeljenek az első drámakötetedben, de az mi alapján dőlt el, hogy ezzel a két darabotokkal, a Parasztoperával és A Soha Vissza Nem Térővel vendégszerepeljetek az Átriumban?

- Ennek elsősorban technikai okai voltak, amivel senkit nem untatnék. Egyébként bizonyos szempontból nem tartom kizártnak, hogy A Soha Vissza Nem Térőnek nagyobb ereje lesz az Átriumban, mint a Parasztoperának, mert ez a darab direktebb hatású. Németországban például elég komoly karrierje volt, hét-nyolc helyen játszottuk egy turné keretében, és nagyon szerették az ottani nézők. Nagyon remélem, hogy az Átrium nézőit is éppúgy megszólítja majd ez az előadás, mint ahogy az megtörtént külföldön, illetve vidéken az elmúlt évek során. Máskülönben tervezzük, hogy elővesszük a régi nagy sikerdarabunkat, A Sehova Kapuját, amit szintén az Átrium Film-Színházban fogunk játszani.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Klasszikus

Baráth Emőke ad barokk koncertet a Müpában

Az évad művésze cím idei birtokosa, a nemzetközi hírű szoprán, Baráth Emőke a historikus zene egyik legkiemelkedőbb formációjával, a Fabio Biondi vezette Europa Galante zenekarral ad koncertet június 28-án.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újra táncosok népesítik be a Millenáris Parkot

A Nemzeti Táncszínház – ismét megrendezve a 2019-ben életre hívott fesztiválját – a szabadban zárja az évadot, a Millenáris Parkba invitálva az érdeklődőket július 14. és 24. között.
Tánc hír

Váratlanul lemondott posztjáról a Párizsi Opera táncigazgatója

Aurélie Dupont június 16-án jelentette be, hogy július 31-ével távozik a tánctagozat éléről, mert személyes terveinek szeretné szentelni az idejét.
Tánc ajánló

A jövő táncos sztárjai Magyarországon

A Holland Nemzeti Balett tehetségkutató programjának fiatal táncosait két alkalommal, június 11-én és 12-én köszönthetjük a Nemzeti Táncszínházban, ahol a Shooting Stars című előadásukban a klasszikus balett határait feszegetve izgalmas, modern koreográfiákat állítanak színpadra.
Tánc ajánló

Modern est a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek

Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiáinak bemutatói mellett Jiří Kylián Petite Mort és Hat tánc című népszerű darabjai is láthatók a Magyar Nemzeti Balett Egyensúlyban című modern estjén június 3. és 11. között hat alkalommal az OPERA Eiffel Műhelyházában.
Tánc duna karnevál

Táncba öltözik a város – itt a 27. Duna Karnevál

Június 3. és 12. között újra karneváli hangulatban, nemzetközi és hazai fellépőkkel rendezik meg a 27. Duna Karnevált. Többek közt a FolKid Gyermek Népművészeti Fesztivál gálaestje, látványos felvonulás, hungarikumok bemutatása és június 10-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nagyszabású gála várja az érdeklődőket.