Tánc

Pintér Béla: "Az anyagi érdek felülírja a morált…"

2013.05.12. 10:22
Ajánlom
Immár második darabjukkal vendégszerepelnek Pintér Béláék az Átrium Film-Színházban május 16-án és 17-én: a Parasztopera után a társulat négy éve bemutatott, A Soha Vissza Nem Térő című darabját nézheti meg a közönség. Az idén tizenöt éves társulat vezetőjével a Könyvfesztiválra megjelent drámakötetéről is kérdeztük az író-rendező. INTERJÚ

- Vissza tudod idézni, hogy több mint négy évvel ezelőtt mi indította el benned A Soha Vissza Nem Térő alapgondolatát?

- Két motívum is munkált bennem, de azt már nem tudom megmondani, hogy melyik volt az erősebb. Arra te is biztosan emlékszel, hogy a nyolcvanas években volt egy nagy szovjet-magyar beruházás, aminek a keretében magyar munkásokat vittek ki a Kaszpi-tenger melletti Tengizbe, hogy feltárják az ottani olaj-és földgázmezőket. Akkortájt ez egy mindenki által áhított munka volt, mert rengeteg pénzt lehetett vele keresni. Aztán kevesebb mint tíz év múlva kiderült, hogy történt ott valami, mert egyre-másra haltak meg - elsősorban tüdőrákban - az emberek. Azért is ismerem közelebbről ezt a történetet, mert többek között az én nagybátyám is a "szerencsések" között volt, akinek ez a csodás lehetőség az életébe került. Ez volt tehát a kiindulópont. (A Soha Vissza Nem Térő című előadásban egy négyfős magyar kisvállalkozás csípheti meg a lehetőségek lehetőségét, azaz a beszédes fantázianevű Fatalisztánban kereshetik magukat halálra. A bonyodalom abból származik, hogy csak hárman vehetnek részt a kihagyhatatlan küldetésben... - a szerk.)

- ... és a másik motívum?

- Nem is annyira egy másik motívumról van szó, hanem inkább a zenei matériáról. Nagyon gazdag és hatásos anyagnak tartom ugyanis a munkásmozgalmi dalokat, indulókat. Természetesen a tartalmukkal egyáltalán nem értek egyet, sőt egyenesen röhejesnek találom, éppen ezért a szövegeket át is írtam. Az "átírás" természetesen nem az én találmányom, ezt a mindenkori aktuális hatalom előszeretettel alkalmazza. A demagógia sajnos ma is hat, csak éppenséggel más lózungokkal működik ugyanaz a mechanizmus.

- Ez volt a (kettős) kiindulópont, amire egy nagyon erős, tulajdonképpen általános érvényű, örök emberi gonoszság rakódik - a leggyengébb láncszem, Kuncz bajtársnő eltiprása...

- Valóban. Ebben a darabban a kiválasztott munkaközösség három tagja csak azon az áron kapja meg az áhított munkát, ha kigolyózzák egyik társukat. Az anyagi érdek győz a lelkiismerettel szemben, felülírja a morált, tönkretesz barátságot, emberi kapcsolatot. Az pedig különösen bizarr, hogy a mozgalmi nóták dallamára tombol a vadkapitalizmus.

- Négy év után hogyan szólal meg benned ez a darab?

- Szerintem teljesen érvényes ma is. Egyébként nem szoktunk változtatni az előadásainkon. De szerencsére még a tizennégy évvel ezelőtti Kórház-Bakony is aktuális a mai napig, a 2009-ben bemutatott A Soha Vissza Nem Térő című előadásunkról nem is beszélve.

- Ha már az aktualitásoknál tartunk. Míg a Kórház-Bakony szerepel az idei Könyvfesztiválra megjelent, első drámakötetedben, A Soha Vissza Nem Térő és a Parasztopera nem kapott helyet ebben a mostani  kiadványban. Milyen szempontok alapján válogattad ki a kötetben olvasható nyolc színművet?

- Az első kötetbe a klasszikus szerkezetű darabok kerültek. Ha anyagi kereteink megengedik, megjelentetünk egy második kötetet is a formabontóbb szövegekkel. Ahol a zene a szöveggel egyenértékű - a Parasztopera és a Gyévuska esetében -, ott az előadás hangzóanyagát mindenképp mellékelni kellene a szöveghez, de A Soha Vissza Nem Térőnél is nagyon fontos például, hogy milyen dallammal szólalnak meg a mondatok. A mostani válogatásban két kivételt találhatunk: az egyik az első darabom, a Kórház-Bakony, amelyben elég fontos szerepet kapott a szöveg mellett a tánc; és a Tündöklő Középszer, amelynek az az érdekessége, hogy versben íródott.

- Azt értem, hogy milyen szempontok szóltak a mellett, hogy milyen színművek szerepeljenek az első drámakötetedben, de az mi alapján dőlt el, hogy ezzel a két darabotokkal, a Parasztoperával és A Soha Vissza Nem Térővel vendégszerepeljetek az Átriumban?

- Ennek elsősorban technikai okai voltak, amivel senkit nem untatnék. Egyébként bizonyos szempontból nem tartom kizártnak, hogy A Soha Vissza Nem Térőnek nagyobb ereje lesz az Átriumban, mint a Parasztoperának, mert ez a darab direktebb hatású. Németországban például elég komoly karrierje volt, hét-nyolc helyen játszottuk egy turné keretében, és nagyon szerették az ottani nézők. Nagyon remélem, hogy az Átrium nézőit is éppúgy megszólítja majd ez az előadás, mint ahogy az megtörtént külföldön, illetve vidéken az elmúlt évek során. Máskülönben tervezzük, hogy elővesszük a régi nagy sikerdarabunkat, A Sehova Kapuját, amit szintén az Átrium Film-Színházban fogunk játszani.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 filmújdonság könnyű nyári estékre

Régen volt ilyen bőséges kínálat nyáron a mozikban, sőt őszre is számos filmbemutatót ígérnek a forgalmazók. Könnyű, nyári estékhez gyűjtöttünk össze néhány új filmet, amelyeket a kertmozik műsorán is érdemes keresgetni.
Zenés színház

„Azért dolgozunk, hogy értéket teremtsünk” – amerikai turnéra készül az Operettissima

Egyedülálló nemzetközi együttműködés jött létre az Operettissima és a legnagyobb amerikai közszolgálati televízió, a PBS között, melynek eredményeképpen egy stream koncerten, valamint egy nagyszabású turné keretében ismertethetik meg az alkotók az operettet a helyi közönséggel.
Vizuál

Nagyszabású Cézanne- és szürrealista tárlat nyílik a Tate-ben

Cézanne alkotásai mellett a Surrealism Beyond Borders (Határok nélküli szürrealizmus) című kiállításon a szürrealisták világába nyerhetnek betekintést a látogatók, de az egyik legjelentősebb brit kortárs művészeti díj, a Turner nyerteseinek műveit is bemutatják – adta hírül a The Guardian.
Tánc

Augusztusban Miskolcon táncol a világ

Augusztus 24. és 28. között rendezik meg a tavaly elhalasztott Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált Miskolcon. A hazai és nemzetközi táncvilág legkülönlegesebb produkció érkeznek Miskolci Nemzeti Színház színpadára, de nem maradnak el a hagyományos kísérőprogramok sem.
Klasszikus

Ismeretlen ismerősök: Mexikó klasszikus zeneszerzői

María Granillo Reflejos-Tükröződések című művét hallgatva úgy érzékeltem, hogy ez az alkotás számos kulturális utalást vet fel. Jó példája ez a mexikói zeneszerzők tradícióból inspirálódó, de szüntelen az új hangzásokat kereső alkotói szemléletének.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Augusztusban Miskolcon táncol a világ

Augusztus 24. és 28. között rendezik meg a tavaly elhalasztott Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivált Miskolcon. A hazai és nemzetközi táncvilág legkülönlegesebb produkció érkeznek Miskolci Nemzeti Színház színpadára, de nem maradnak el a hagyományos kísérőprogramok sem.
Tánc ajánló

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.
Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.