Tánc

Prométheusz nyughatatlan unokái – Tűzzsonglőrök a Szigeten

2017.08.08. 12:06
Ajánlom
Nincs Sziget Fesztivál „tüzesek” nélkül. Idén a Cirque Du Sziget mellett a Fidelio Színház és Táncsátor előtti téren is csodálhatjuk majd attrakcióikat, addig pedig megpróbálunk néhány információval szolgálni erről a rejtve működő, underground kultúráról.
Tűzzsonglőrök körében él az a mondás, hogy kétféle emberből válik jó lángidomár: aki már gyerekkorában is piromán hajlamokkal bírt, és aki egy gyufa begyújtásától is rettegett.

Ez nem véletlen, hiszen a tűz a legellentmondásosabb elem: melegséget ad, és perzsel, mindent elpusztíthat, ugyanakkor újjáéledést, megtisztulást is hozhat. És mint ilyen, előhívja az emberből a vágyat, hogy hatalmába kerítse, irányítása alá vesse azt. Vannak, akiknél ez a vágy mindent felülír és napi 4-6 órát is gyakorolnak, hogy minél közelebb kerüljenek a tűz misztériumához. Ők a tűzzsonglőrök.

Kócos Cirkusz

Kócos Cirkusz

Ópiumháború és tűzzsonglőrködés?

Bár úgy tűnhet, hogy a tűzzsonglőrködés egy újszerű jelenség, már a Krisztus előtti időkben is operáltak lángoló eszközökkel. Időszámításunk előtt 2000 környékéről például találtak olyan egyiptomi hieroglifát, ami égő fáklyákkal zsonglőrködő alakokat ábrázolt, de más ősi kultúrákban, köztük a Polinéz-szigeteken is megtalálható ez a jelenség.

A tűzzsonglőrködés újjáéledése két területen, Európában és Ázsiában zajlott egymástól függetlenül. Európában az 1800-as években a hivatásos, „úri” zsonglőr megjelenésével jött vissza a köztudatba: a társadalom megbecsült tagjaként a zsonglőrnek égő eszközökkel is tudnia kellett szórakoztatni közönségét. Ázsiában először Kínában jelentek meg a tüzes mutatványosok a második ópiumháborúval egy időben, 1855 körül. Ugyanebben az időszakban sok más keleti kultúrában is újra „lángra kapott” a tüzes művészetek kultusza, mivel ezzel is saját kultúrájuk ősiségét igyekeztek bizonygatni.

Tűzzsonglőrök itthon és külföldön

Legutóbb az ezredforduló környékén kapott újabb löketet a tűzzsonglőrködés, amikor világszerte mozgalomszerűen megjelentek az autodidakta zsonglőrök. Magyarországon a kétezres évek környékén óriási divatja volt ennek: több, mint hetven amatőr társulat jött ekkor létre. Azóta számuk megcsappant és az élvonal messze lehagyta az hobbizsonglőröket. A körülbelül 10-15 „professzionális társulat” valódi művészeti produktumot igyekszik létrehozni és főállásként űzi ezt a tevékenységet. Kevés emberről beszélünk, akik autodidakta módon, szerencsésebb helyzetben külföldi workshopokon, nemzetközi vagy magyar zsonglőrtalálkozókon, de leginkább Youtube-videókról vagy egymástól tanulták a trükköket.

Lévén Magyarország kis ország, a zsonglőr szcénán belül is megfigyelhető egy hierarchikus megosztottság:

az Artistaképzőt végzettek és a kőcirkuszban dolgozók lenézik az autodidakta zsonglőröket. Közülük pedig azok, akik ebből élnek, joggal haragszanak azokra a hobbizsonglőrökre, akik minimális trükk-készlettel, az árakat lenyomva rontják a profibbak esélyeit. Külföldön, főként Franciaországban és Németországban más a helyzet: ott minden városban működik zsonglőrklub, és ezáltal folyamatosan fejlődik az általános színvonal. Egyébként is egy állandóan fejlődő művészeti ágról beszélünk. Egyrészt folyamatosan jelennek meg az újabb és újabb fejlesztésű eszközök, másrészt művészileg is egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy a tűzzsonglőr trükkök ne csak önmagukban, hanem valamilyen koncepció részeként jelenjenek meg. Itthon a Tűzmadarak voltak az első hivatásosok, akik külföldre is elvitték a magyar zsonglőrök hírét. Alapító tagjuk, Gora Krisztián pedig tüzes eszközök gyártásával és terjesztésével is hírnevet szerzett magának.

Aki itthon tanulni szeretne, az megteheti a Magyar Zsonglőregyesület által működtetett Inspirál Cirkuszközpontban, ahol rendszeres és alkalmi workshopok adnak erre lehetőséget.

Ez a tűz nem "színpadi tűz"

A tűzzsonglőrök valódi tűzzel dolgoznak, tehát a "hideg tűz", "színpadi tűz", illetve "játéktűz" nem szerepelnek a fogalmaik között. Az eszközökön az égő felületet kevlár biztosítja, ami petróleumba mártva körülbelül  72 °C  fokon lobban be, égéshője pedig megközeltőleg 150°C  fokos. A valódi  veszélyek miatt tehát a tűzzsonglőrködést hosszú gyakorlási idő előzi meg.

Farkas Linda

Farkas Linda

A Fehér Főnix - Hommage á Farkas Linda

Tavaly a nemzetközi tűzszonglőr közösséget is sokkolta Farkas Linda halála , aki egy tüzes jelmez kipróbálásába halt bele. 

Farkas Linda nemcsak tűzzsonglőr volt, hanem igazi előadó, aki a tüzes tárgymanipulációt olyan organikusan kötötte össze a tánccal, mint ahogy arra csak nagyon kevesek képesek.

Előadásai joggal voltak nevezhetőek kortárs táncprodukcióknak, azzal az extrával, hogy nemcsak ő táncolt, hanem a lángok is körülötte. Ezen túl pedig képzőművészként is remekelt: saját terevzésű kosztümjei önmagukban is magas művészi értéket képviseltek. A Szigeten az idei év legnagyobb tűzprodukciója az ő emlékére születik meg. A Cirque Du Sziget színpadon minden este 21:15-kor kezdődő előadás a The White Phoenix címet viseli, ami azt hirdeti, Linda életműve ritka volt, mint a „fehér főnix”. A hatalmas show életre hívásáért a hazai zsonglőrök legjava fogott össze: a Tűzmadarak, Flame Flowers és a német Solstix közös munkájából született meg. Az ihletett hangulat, a szépség és a veszélyes mutatványok garantáltak!

Flame Flowers

Flame Flowers

Történetek tűzzel elmesélve

A Fidelio Színház- és Táncsátor előtti téren minden este 15-20 perces tűzszínházi etűdöket láthatunk az élvonalbeli társulatok produkciói közül. A egy berlini székhelyű csapat, akik erős baráti szálakkal kötődnek a magyar zsonglőrökhöz. A Valerie Ann Sealey, Steve Joshua Dyffort alkotta duó az életben is egy párt alkot, így produkcióik is a kettejük közti harmóniára épülnek: specialitásuk, hogy a tüzes kontaktbotot egymás testén átgörgetve hozzák mozgásba. Előadásuk csütörtök este 22:45-kor látható.

Pénteken a már említett Tűzmadaraké a porond. Swing Over című, háromszemélyes előadásukban a bűvészeszközök és a partnerakrobatika is kiemelt szerephez jut. Szombaton ugyancsak tőlük látható a 2 for 1 című újcirkusz etűd, amiben egy ártatlan férfi két túlságosan játékos nőszemély karmai közé kerül. Az előadók egyedi tervezésű, különleges látványelemekkel,  technikás zsonglőrködéssel és lírai levegőakrobatikával mesélik el a nem várt fordulatokkal teli történetet.

Vasárnap a Flame Flowers társulat mutatkozik be Lángok keringője című előadásával, melynek témája a nő és a férfi közti párbeszéd. A mozdulatsorok és a zene kiválasztásakor az alkotók régi korok klasszikus stílusaihoz nyúltak vissza. A társulat specialitása a letisztult formák keresése és az elegancia érvényre juttatása.

Hétfőn ismét a Tűzmadarak látható a Fireflow című darabbal, ami két nő és egy férfi történetét meséli el egy régiségboltban. Ebben a közegben a tűz ősi ereje leolvasztja a karakterekről a régi maszkokat, melynek hatására új tetterővel néznek szemébe az elavult szokásaikkal. Vasárnap a tapasztalt zsonglőrökből frissen megalakult Kócos Cirkusz zárja a sort: Kócológia című darabjukkal egy sajátos nomád eleganciát juttatnak kifejezésre tűzzel, tánccal, zsonglőrelemekkel, és akrobalansszal.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Ne hagyd a sorsod csillagokra” – 100 éve született Pilinszky János

November 27-én ünnepeljük a 20. századi magyar költészet egyik legtitokzatosabb alakja, Pilinszky János születésének 100. évfordulóját, akinek irodalmi hatása máig elevenen él. Szikár sorai számos művészt megérintettek és megihlettek, megemlékező cikkünkben olyan alkotók méltatják a költőt, akik saját munkásságukkal is szorosan kapcsolódnak Pilinszky János költészetéhez.
Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Lapokba zárt mozdulatok

Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.
Tánc hír

Több mint 40 francia városban mutatják be a Recirquel előadását

Történetének eddigi leghosszabb turnéjára indul 2021 novemberében a Recirquel: a számos nemzetközi díjjal jutalmazott My Landet összesen 47 alkalommal mutatják be Franciaország-szerte.
Tánc hír

Nívódíjat kapott Nemzeti Táncszínház

Az Építőipari Nívódíj után a FIABCI is díjazta a Nemzeti Táncszínházat: a legjobb magyar kulturális épületnek választották XXIII. FIABCI Hungary Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton.
Tánc ajánló

Gálaesttel és kötettel ünnepli az Operaház Dózsa Imrét

A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas táncművész 80. születésnapjára készített gála november 21-én látható az Erkel Színházban.
Tánc interjú

Duda Éva: „Muszáj cselekednünk”

Duda Éva több mint két évtizede a hazai kortárs táncélet meghatározó alakja, saját társulatával rendszeresen képviselteti magát rangos magyar és nemzetközi fesztiválokon. Legújabb darabjában, a RAMAZURI-ban a cirkusz és a tánc találkozik. A koreográfussal az új formákról, az előadásról és a független szféra helyzetéről beszélgettünk.