Tánc

Punk-balett David Bowie-val

2014.03.04. 15:14
Ajánlom
A Brit-szigetek széles körben elismert vezető koreográfusa Michael Clark és társulata nagysikerű előadásával Budapestre, a Trafóba érkezik március 6-7-én. A come, been and gone David Bowie lüktető, misztikus világát csempészi egy felkavaró és gyönyörű kortárstánc-darabba.

Az 1962-es születésű skót Michael Clark azért választotta a koreográfusi pályát, mert meggyőződése szerint a mozgás hangosabb, mint a beszéd. Munkáiban a klasszikus hagyományokat kortárs érzékenységgel, az erényt a bűnnel, a fesztelenséget a kontrollal, az eleganciát a zaklatottsággal elegyíti. Clarkot a zenét, a divatot és a képzőművészetet is keresztező munkái tették legendássá. Olyan zenekarokkal, divattervezőkkel és képzőművészekkel dolgozott együtt, mint a Wire, a Bodymap, Leigh Bowery, a Trojan vagy Sarah Lucas. „Nincs olyan élő táncos-koreográfus, aki ilyen természetességgel lépi át a klasszikus tánc, valamint a rock és divat vakmerő csillogása közti határvonalat.", írta róla a brit The Independent On Sunday.

A Michael Clark Company kritikusok által sokat dicsért come, been and gone című darabja erősen popzenei ihletettségű: elsősorban David Bowie zenéjére épül, de Lou Reed, a Velvet Underground vagy Brian Eno dalai is hallhatóak a darabban. Hogy egy másik brit lapot, a Daily Expresst idézzük: "A come, been and gone lüktető tetőpontján olyan érzésünk támad, mintha egy 70-es évekbeli klubban lennénk, ahol Bowie harsog a hangfalakból és a hallhatatlanság érzése fut végig az ereinkben, egy lehetőségekkel teli világban."

Az, hogy a darab David Bowie zenéje köré épül, korántsem véletlen. Bowie a hatvanas évek végén maga is belekóstolt a kortárs tánc világába, sokat tanult Lindsay Kemp táncos-koreográfustól ("Mindennapi élete az egyik legszínháziasabb dolog volt, amit valaha láttam", nyilatkozta Bowie, mesteréről), színpadi előadása a kezdetektől épít a mozgás, a tánc elemeire. Bowie az intellektuális popzene kulcsfigurája, a könnyűzene történetének egyik legfontosabb határátlépője, aki értelmezte és újraértelmezte a kultúra és a pop, a magasművészet és a pop viszonyát. Michael Clark generációja, azaz a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójának fiatal brit punkjai számára Bowie amúgy is példa volt, leginkább ami a bátor kísérletezést, az extravaganciát, a szélsőségességet, a határsértést, az elhagyható járt utat, a sutba dobható akadémikus tudást illeti. 

A produkció mindezeken túl eredeti fénytervéért emelhető ki: Charles Atlas, filmrendező, díszlet- és fénytervező e társulati alkotómunkáján kívül élő videómixeket készít például az elmúlt évek egyik legizgalmasabb könnyűzenei produkciójának, az Antony and The Johnsons-nak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.