Tánc

Rémálom az Elme utcában

2008.03.06. 00:00
Ajánlom
A vendégkoreográfussal (túl) ritkán dolgozó Szegedi Kortárs Balettnek először készített darabot a dél-alföldi városból elszármazott Duda Éva. A társulatvezető Juronics Tamás egy régebbi, Szegeden még nem játszott opuszát reciklálta az alkalomra.

A Zöld Szalon (foto: Dusha Béla)

Két rész – két világ: A tudattalan című táncest alkotó elemeinek vajmi kevés közük van egymáshoz, kettejük summázása a közhelyszámba menő címmel csillapítja az egyik értékeit, s elmélyíti a másik hiányosságait. Mégis érdekes egymás társaságában látni őket: A Zöld Szalon legjobb pillanataiban egyszerre tud rafináltan érzéki és finoman szellemes maradni, míg a Semmi és soha című húszperces, fül- és agykínzó látványosság rémisztően sivár és zavarba ejtően kézenfekvő gondolatiságot sulykol. Az utóbbi üressége önkéntelenül is segíti az előbbi érvényesülését.

A szegedi kisszínház színpadát zöld körfüggöny zárja szelíd félkörbe, előtte tíz, piros szőrmébe bújtatott retrofotel – Duda Éva maga tervezte minimáldíszlete Stadler Ferenc végig főszereplő fényterve és Kunert Péter sokgyökerű zenei montázsa révén folyton változó nagyságú és hangulatú, titkosat és nyíltat elegyítő üres tér. A Zöld Szalon erről is szól: a kis közösséget mintha provokálná a szigorú bezártság, a Lynch-filmek hangulatát idéző szolid háttér előtt felhorgadnak ösztöneik. A nyitóképet halványan átszínező kéjvágy az est első felét szervező elemi erővé izmosodik a két-, három-, négy vagy sokszemélyes etűdök révén.
A „mindenki mindenkivel” képlete ugyanis kombinatorikai segédlettel véges számú variációra bontható, s Duda igyekszik is építeni a szegedi táncosok kiváló képességeire. A kikezdhetetlen technikai felkészültségnek azonban eszköznek, s nem célnak kellene lennie: a személyiség nézőcsábító, színpadról sugárzó erotikus varázsa hiányzik, főleg a lányok esetében. Persze mindenki nagyon dögös és kihívó, de mintha mindegyikük ugyanúgy lenne az (alkata miatt kivétel Jónás Zsuzsa, akinek sudár termetére már a Hattyúk tavában előadást szabott Juronics Tamás). Emiatt aztán Czár Gergely és Haller János szókimondóan erotikus, mégis árnyalatos kettőse vagy Czár kecses szólója sokkal inkább emlékezetesek. A hórihorgas fiú (Kalmár Attila) és a csöppnyi lány (Tóth Andrea) kettőse annak szórakoztató, aki még nem látta ezt a poént a szegediektől; Tarnavölgyi Zoltán perverz matadorának jelmeze eredetibb, mint a figura maga, Finta Gábornak pedig újra csak az agyatlan őshím ismerős kontúrjai jutottak.

Hogy a téma érdekes-e ötven percig, egyéni ízlés dolga is, Duda Éva mégis jórészt sikerrel teljesíti a feladatot: a táncosokkal együtt és külön-külön is igyekezett valamit kezdeni. A nekilendülő kéjfutamok közti kényszerű pihenők világosan tagolják a darabot: az egymás mellé rendelt történetkék önállóan is megállják helyüket, miközben utólag érzékelhetővé válik szerepük az egészben. A lágy erotika és a sejtelmes szépség jegyében telt nehéz éjszaka másnapját Nina Simone örökzöldje jelenti be: I’m feeling good.


Semmi és soha (foto: Dusa Gábor)

És ekkor még valóban jól érezzük magunkat, ám Juronics Tamás váratlan támadással dönti romba a szép reményeket. A Semmi és soha nyitányában a fényoszlop magányába zárt Juronics előbb önmagára, aztán a fejére, majd a szívére mutat, közben mögötte később kifejtett képek villannak fel. Mozdulata feszes önanalízist ígér, intim vallomással kecsegtet a nemrég még gazdag képzeletű koreográfus lelki tájainak nem ismert szögleteiről.

Ehelyett jók és rosszak, feketék és fehérek, tudat(ta)lanok és tudatosak véresen komolyra vett, ám a juronicsi világot eluraló effekthajhászás miatt nem túl izgalmas, de kétségkívül intenzív csatározását látjuk. Formalinban ázó műszívek és premier plánban szétmarcangolt emberi agyak között, dobhártyaszaggató (zaj)zenére lázadnak a gonoszak tiranni hatalma ellen az állati létben tengődő elnyomottak. Orvos és ápolt, rab és börtönőr, meg persze tudatos és tudattalan – a sor sokáig folytatható, de minek? Az pedig, hogy végül a megtört tekintetű főhőst mozdulatlanul eltáncoló Juronics vagy a fehér porfelhőbe burkolódzó kísértetlány győzedelmeskedik, megjósolható.

A tudattalan a Szegedi Kortárs Balett előadása; A Zöld Szalon; kor., d.: Duda Éva; j.: Földi Andrea; világítás: Stadler Ferenc; zene: Kunert Péter, Nina Simone; km.: Czár Gergely, Fehér Laura, Finta Gábor, Haller János, Jónás Zsuzsa, Kalmár Attila, Palman Kitti, Szarvas Krisztina, Tarnavölgyi Zoltán, Tóth Andrea; Semmi és soha; kor.: Juronics Tamás; látvány: Molnár Zsuzsa; világítás: Stadler Ferenc; km.: Czár Gergely, Fehér Laura, Finta Gábor, Haller János, Jónás Zsuzsa, Juronics Tamás, Palman Kitti, Szarvas Krisztina, Tarnavölgyi Zoltán, Tóth Andrea)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Kezdőket és profikat is vár a Duda Éva Társulat nyári workshopja

A Duda Éva Társulat első alkalommal rendezi meg nyolc napon át tartó intenzív kurzusát augusztus 1. és 8. között, amelyre kezdőket, haladókat és profi táncosokat is várnak.
Tánc ajánló

A Cirkusz az Éjszakában zárja a Müpa online közvetítéssorozatát

A Recirquel előadása június 28-án 19 órától első alkalommal látható teljes egészében online.
Tánc ajánló

Hazai és nemzetközi néptánc kavalkáddal készül a Nemzeti Táncszínház

A flamenco, a tangó, a kortárs és a hagyományőrző magyar táncok töltik be a Millenárist július 16. és 23. között a Nemzeti Táncszínház nyáresti, szabadtéri táncestjein, a TáncParkon.
Tánc interjú

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.