Tánc

Rémálom az Elme utcában

2008.03.06. 00:00
Ajánlom
A vendégkoreográfussal (túl) ritkán dolgozó Szegedi Kortárs Balettnek először készített darabot a dél-alföldi városból elszármazott Duda Éva. A társulatvezető Juronics Tamás egy régebbi, Szegeden még nem játszott opuszát reciklálta az alkalomra.

A Zöld Szalon (foto: Dusha Béla)

Két rész – két világ: A tudattalan című táncest alkotó elemeinek vajmi kevés közük van egymáshoz, kettejük summázása a közhelyszámba menő címmel csillapítja az egyik értékeit, s elmélyíti a másik hiányosságait. Mégis érdekes egymás társaságában látni őket: A Zöld Szalon legjobb pillanataiban egyszerre tud rafináltan érzéki és finoman szellemes maradni, míg a Semmi és soha című húszperces, fül- és agykínzó látványosság rémisztően sivár és zavarba ejtően kézenfekvő gondolatiságot sulykol. Az utóbbi üressége önkéntelenül is segíti az előbbi érvényesülését.

A szegedi kisszínház színpadát zöld körfüggöny zárja szelíd félkörbe, előtte tíz, piros szőrmébe bújtatott retrofotel – Duda Éva maga tervezte minimáldíszlete Stadler Ferenc végig főszereplő fényterve és Kunert Péter sokgyökerű zenei montázsa révén folyton változó nagyságú és hangulatú, titkosat és nyíltat elegyítő üres tér. A Zöld Szalon erről is szól: a kis közösséget mintha provokálná a szigorú bezártság, a Lynch-filmek hangulatát idéző szolid háttér előtt felhorgadnak ösztöneik. A nyitóképet halványan átszínező kéjvágy az est első felét szervező elemi erővé izmosodik a két-, három-, négy vagy sokszemélyes etűdök révén.
A „mindenki mindenkivel” képlete ugyanis kombinatorikai segédlettel véges számú variációra bontható, s Duda igyekszik is építeni a szegedi táncosok kiváló képességeire. A kikezdhetetlen technikai felkészültségnek azonban eszköznek, s nem célnak kellene lennie: a személyiség nézőcsábító, színpadról sugárzó erotikus varázsa hiányzik, főleg a lányok esetében. Persze mindenki nagyon dögös és kihívó, de mintha mindegyikük ugyanúgy lenne az (alkata miatt kivétel Jónás Zsuzsa, akinek sudár termetére már a Hattyúk tavában előadást szabott Juronics Tamás). Emiatt aztán Czár Gergely és Haller János szókimondóan erotikus, mégis árnyalatos kettőse vagy Czár kecses szólója sokkal inkább emlékezetesek. A hórihorgas fiú (Kalmár Attila) és a csöppnyi lány (Tóth Andrea) kettőse annak szórakoztató, aki még nem látta ezt a poént a szegediektől; Tarnavölgyi Zoltán perverz matadorának jelmeze eredetibb, mint a figura maga, Finta Gábornak pedig újra csak az agyatlan őshím ismerős kontúrjai jutottak.

Hogy a téma érdekes-e ötven percig, egyéni ízlés dolga is, Duda Éva mégis jórészt sikerrel teljesíti a feladatot: a táncosokkal együtt és külön-külön is igyekezett valamit kezdeni. A nekilendülő kéjfutamok közti kényszerű pihenők világosan tagolják a darabot: az egymás mellé rendelt történetkék önállóan is megállják helyüket, miközben utólag érzékelhetővé válik szerepük az egészben. A lágy erotika és a sejtelmes szépség jegyében telt nehéz éjszaka másnapját Nina Simone örökzöldje jelenti be: I’m feeling good.


Semmi és soha (foto: Dusa Gábor)

És ekkor még valóban jól érezzük magunkat, ám Juronics Tamás váratlan támadással dönti romba a szép reményeket. A Semmi és soha nyitányában a fényoszlop magányába zárt Juronics előbb önmagára, aztán a fejére, majd a szívére mutat, közben mögötte később kifejtett képek villannak fel. Mozdulata feszes önanalízist ígér, intim vallomással kecsegtet a nemrég még gazdag képzeletű koreográfus lelki tájainak nem ismert szögleteiről.

Ehelyett jók és rosszak, feketék és fehérek, tudat(ta)lanok és tudatosak véresen komolyra vett, ám a juronicsi világot eluraló effekthajhászás miatt nem túl izgalmas, de kétségkívül intenzív csatározását látjuk. Formalinban ázó műszívek és premier plánban szétmarcangolt emberi agyak között, dobhártyaszaggató (zaj)zenére lázadnak a gonoszak tiranni hatalma ellen az állati létben tengődő elnyomottak. Orvos és ápolt, rab és börtönőr, meg persze tudatos és tudattalan – a sor sokáig folytatható, de minek? Az pedig, hogy végül a megtört tekintetű főhőst mozdulatlanul eltáncoló Juronics vagy a fehér porfelhőbe burkolódzó kísértetlány győzedelmeskedik, megjósolható.

A tudattalan a Szegedi Kortárs Balett előadása; A Zöld Szalon; kor., d.: Duda Éva; j.: Földi Andrea; világítás: Stadler Ferenc; zene: Kunert Péter, Nina Simone; km.: Czár Gergely, Fehér Laura, Finta Gábor, Haller János, Jónás Zsuzsa, Kalmár Attila, Palman Kitti, Szarvas Krisztina, Tarnavölgyi Zoltán, Tóth Andrea; Semmi és soha; kor.: Juronics Tamás; látvány: Molnár Zsuzsa; világítás: Stadler Ferenc; km.: Czár Gergely, Fehér Laura, Finta Gábor, Haller János, Jónás Zsuzsa, Juronics Tamás, Palman Kitti, Szarvas Krisztina, Tarnavölgyi Zoltán, Tóth Andrea)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc kult50

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.
Tánc interjú

„El lehet mondani az igazságot úgy, hogy ne fájjon” – Beszélgetés Keleti Évával

A Teréz körút egyik csodálatos bérházának klasszikus polgári lakásában ülünk Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfussal. Otthona középpontjában az az óriási asztal áll, ami mellett minden vasárnap összegyűltek a család idősei és fiataljai, máskor pedig a hatvanas-hetvenes évek legnagyobb színészei, táncművészei, rendezői és koreográfusai foglaltak helyet. Ezekben a szobákban töltötte utolsó karácsonyát Róna Viktor, innen rohant át Keleti Éva segíteni, amikor a közelben lakó Orosz Adél hazatért újszülöttjével.