Tánc

Rémálom az Elme utcában

2008.03.06. 00:00
Ajánlom
A vendégkoreográfussal (túl) ritkán dolgozó Szegedi Kortárs Balettnek először készített darabot a dél-alföldi városból elszármazott Duda Éva. A társulatvezető Juronics Tamás egy régebbi, Szegeden még nem játszott opuszát reciklálta az alkalomra.

A Zöld Szalon (foto: Dusha Béla)

Két rész – két világ: A tudattalan című táncest alkotó elemeinek vajmi kevés közük van egymáshoz, kettejük summázása a közhelyszámba menő címmel csillapítja az egyik értékeit, s elmélyíti a másik hiányosságait. Mégis érdekes egymás társaságában látni őket: A Zöld Szalon legjobb pillanataiban egyszerre tud rafináltan érzéki és finoman szellemes maradni, míg a Semmi és soha című húszperces, fül- és agykínzó látványosság rémisztően sivár és zavarba ejtően kézenfekvő gondolatiságot sulykol. Az utóbbi üressége önkéntelenül is segíti az előbbi érvényesülését.

A szegedi kisszínház színpadát zöld körfüggöny zárja szelíd félkörbe, előtte tíz, piros szőrmébe bújtatott retrofotel – Duda Éva maga tervezte minimáldíszlete Stadler Ferenc végig főszereplő fényterve és Kunert Péter sokgyökerű zenei montázsa révén folyton változó nagyságú és hangulatú, titkosat és nyíltat elegyítő üres tér. A Zöld Szalon erről is szól: a kis közösséget mintha provokálná a szigorú bezártság, a Lynch-filmek hangulatát idéző szolid háttér előtt felhorgadnak ösztöneik. A nyitóképet halványan átszínező kéjvágy az est első felét szervező elemi erővé izmosodik a két-, három-, négy vagy sokszemélyes etűdök révén.
A „mindenki mindenkivel” képlete ugyanis kombinatorikai segédlettel véges számú variációra bontható, s Duda igyekszik is építeni a szegedi táncosok kiváló képességeire. A kikezdhetetlen technikai felkészültségnek azonban eszköznek, s nem célnak kellene lennie: a személyiség nézőcsábító, színpadról sugárzó erotikus varázsa hiányzik, főleg a lányok esetében. Persze mindenki nagyon dögös és kihívó, de mintha mindegyikük ugyanúgy lenne az (alkata miatt kivétel Jónás Zsuzsa, akinek sudár termetére már a Hattyúk tavában előadást szabott Juronics Tamás). Emiatt aztán Czár Gergely és Haller János szókimondóan erotikus, mégis árnyalatos kettőse vagy Czár kecses szólója sokkal inkább emlékezetesek. A hórihorgas fiú (Kalmár Attila) és a csöppnyi lány (Tóth Andrea) kettőse annak szórakoztató, aki még nem látta ezt a poént a szegediektől; Tarnavölgyi Zoltán perverz matadorának jelmeze eredetibb, mint a figura maga, Finta Gábornak pedig újra csak az agyatlan őshím ismerős kontúrjai jutottak.

Hogy a téma érdekes-e ötven percig, egyéni ízlés dolga is, Duda Éva mégis jórészt sikerrel teljesíti a feladatot: a táncosokkal együtt és külön-külön is igyekezett valamit kezdeni. A nekilendülő kéjfutamok közti kényszerű pihenők világosan tagolják a darabot: az egymás mellé rendelt történetkék önállóan is megállják helyüket, miközben utólag érzékelhetővé válik szerepük az egészben. A lágy erotika és a sejtelmes szépség jegyében telt nehéz éjszaka másnapját Nina Simone örökzöldje jelenti be: I’m feeling good.


Semmi és soha (foto: Dusa Gábor)

És ekkor még valóban jól érezzük magunkat, ám Juronics Tamás váratlan támadással dönti romba a szép reményeket. A Semmi és soha nyitányában a fényoszlop magányába zárt Juronics előbb önmagára, aztán a fejére, majd a szívére mutat, közben mögötte később kifejtett képek villannak fel. Mozdulata feszes önanalízist ígér, intim vallomással kecsegtet a nemrég még gazdag képzeletű koreográfus lelki tájainak nem ismert szögleteiről.

Ehelyett jók és rosszak, feketék és fehérek, tudat(ta)lanok és tudatosak véresen komolyra vett, ám a juronicsi világot eluraló effekthajhászás miatt nem túl izgalmas, de kétségkívül intenzív csatározását látjuk. Formalinban ázó műszívek és premier plánban szétmarcangolt emberi agyak között, dobhártyaszaggató (zaj)zenére lázadnak a gonoszak tiranni hatalma ellen az állati létben tengődő elnyomottak. Orvos és ápolt, rab és börtönőr, meg persze tudatos és tudattalan – a sor sokáig folytatható, de minek? Az pedig, hogy végül a megtört tekintetű főhőst mozdulatlanul eltáncoló Juronics vagy a fehér porfelhőbe burkolódzó kísértetlány győzedelmeskedik, megjósolható.

A tudattalan a Szegedi Kortárs Balett előadása; A Zöld Szalon; kor., d.: Duda Éva; j.: Földi Andrea; világítás: Stadler Ferenc; zene: Kunert Péter, Nina Simone; km.: Czár Gergely, Fehér Laura, Finta Gábor, Haller János, Jónás Zsuzsa, Kalmár Attila, Palman Kitti, Szarvas Krisztina, Tarnavölgyi Zoltán, Tóth Andrea; Semmi és soha; kor.: Juronics Tamás; látvány: Molnár Zsuzsa; világítás: Stadler Ferenc; km.: Czár Gergely, Fehér Laura, Finta Gábor, Haller János, Jónás Zsuzsa, Juronics Tamás, Palman Kitti, Szarvas Krisztina, Tarnavölgyi Zoltán, Tóth Andrea)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A Recirquel produkciójával nyit újra Ausztria kortárs művészeti központja

A Recirquel Társulat trilógiájának befejező darabjával, a Solus Amorral nyitja meg kapuit május 20-án a kortárs előadóművészet egyik kiemelkedő európai játszóhelye, a Festspielhaus St. Pölten.
Tánc interjú

„Álmomban az Andrássy úton sétáltam” – interjú Kozmér Alexandrával

Huszonnégy éve van a pályán, eltáncolta a balettirodalom legszebb szerepeit, újabban pedig balettmesteri feladatokat is ellát. Kozmér Alexandra a Budapesti Operettszínház új, rendkívüli balettelőadásában mutatja meg, hogy a tánc nem ismer korhatárt.
Tánc ajánló

Továbbra is nyitva tart a Táncszínház virtuális színpada

Izgalmas hetek várnak a táncművészet iránt érdeklődőkre májusban és júniusban is. Új előadásokkal és műsoron tartott repertoár darabokkal továbbra is házhoz jön a táncművészet a Nemzeti Táncszínház online színpadán. 
Tánc ajánló

Balettpremierek és ősbemutatók az első Bartók Tavasz programján

Az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek igazi különlegességeket tartogat a táncrajongók számára, hiszen május 7. és 24. között a hazai táncszcéna számtalan jelentős együttese megmutatja magát, legyen szó néptáncról vagy balettről. Az előadásokat pedig a világ bármely részéről ingyenesen követhetik a nézők a fesztivál honlapján.
Tánc hír

Újra látható a Recirquel nagy sikerű előadása

Egy hónappal a Festspielhaus St. Pölten online közvetítése után május 2-án a Müpa is virtuális műsorára tűzi a Recirquel Társulat Non Solus című előadását.