Tánc

Réti Anna: "A jelenlét tudatossága nehéz feladat"

2012.05.16. 07:34
Ajánlom
Réti Anna táncos, koreográfus idén márciusban másodszor kapta meg a legszínvonalasabb alkotók és alkotások elismeréséért járó Lábán Rudolf-díjat a Vis-a-vis találkozások A-val című előadásáért. A darab kapcsán a "pszichológiai táncszínház"-ról, a groteszk színpadi elemekről és a tudatos önmegfigyelésről beszélgettünk.

- Pécsett és aztán Hollandiában tanultad a táncot. Milyen tapasztalataid voltak kint?

- 1997-ben tizennyolc évesen mentem ki Hollandiába, és akkor kinyílt előttem a világ. Rengeteg dolgot ott tapasztaltam meg először, és meg kellett tanulnom egészen máshogy gondolkozni a testemről. Például az első balettórán közölte a tanárom, hogy felejtsem el a Vaganova-rendszert úgy, ahogy van. Mindent kezdtünk szépen elölről. Tudatosítanom kellett a mozdulataimat, ügyelni rá, hogy ne csak a végrehajtás legyen a lényeg. Kint nagyon figyeltek arra, hogy mire képes az adott táncos teste.

- Táncosként miért jön vissza az ember Magyarországra dolgozni?

- Azért kellett hazajönnöm, mert nem kaptam meg a munkavállalási engedélyt, pedig munkám is lett volna. Még nem voltunk EU-tagok, és akkor egy kicsit bekeményítettek a hollandok.

- Ha épp nem önálló produkciót csinálsz, akkor különböző társulatokban szoktál felbukkanni: a Tünet Együttessel, a Szputnyikkal és az Artusszal dolgozol. Miért nincs egy Réti Anna Társulat?

- Az első időkben, amikor visszajöttem Rotterdamból, volt egy nagy lendület, amikor sok mindenkivel dolgoztam. Csak lassan, az idők során találtam meg, hogy hol van az én helyem, mi az a közeg vagy egyáltalán mi az a forma, amiben ki tudom magam fejezni. Ehhez végig kell pásztázni és kipróbálni sok mindent. Azokat az állandó alkotótársakat, akikre egyébként nagyon vágyom, valószínűleg még nem sikerült megtalálnom.

- Mi az az irány, aminek mentén szeretsz dolgozni?

- Nekem nagyon fontos, hogy a test és szellem egyszerre próbáljon átadni egy üzenetet. A barátaim azt szokták mondani, hogy "pszichotáncszínház"-at csinálok (nevet), aminek a terápia is része. Érdekel, hogyan lehet a testet átformálni és azzal egy vizuális trükköt létrehozni. Lényeges számomra, hogy amiről beszélni szeretnék, az ne csak az én saját magánügyem legyen, hanem igenis mindenkihez szóljon. Magamból indulok ki, de az a szándékom, hogy bevonjak másokat is. A Vis-a-vis című előadásomnak például úgy kezdtem neki, hogy egy interjúsorozatot csináltam a legkülönbözőbb korú, szakmájú és érdeklődésű emberekkel.

- Mi érdekelt? Mi szerint választottad ki az alanyaidat?

- Leginkább az ismerőseim közül választottam. Beszélgettem Mérő László matematikussal, Uhrik Dóra művésznővel, Tenigl Takács László buddhista filozófussal, Halasi Zoltán költővel, színészekkel, táncosokkal, egy terhes anyukával, egy élsportolóval és egy filmrendezővel. Arra voltam kíváncsi, hogy a különböző emberek mennyire tudatosan vannak jelen az életükben, egyáltalán felmerül-e bennük ez a kérdés. A másik pont az volt, hogy amikor a munkájukban kreatívan vesznek részt, akkor azt a jelenlétet hogyan tudják megfogalmazni. Ezekre nagyon különböző válaszokat kaptam, volt, aki nem is értette a kérdést, és azt mondta, hogy nincs is miről beszélni, hiszen annyira egyértelmű az állandó jelenléte. De volt olyan, aki pontosan le tudta írni ezeket az állapotokat.

- Ez egyfajta önreflexiós vizsgálat?

- Inkább a saját életünk tudatos megfigyelése. De azt is hívhatjuk tudatosságnak, ha az ember észreveszi, hogy nincsen jelen. Engem ez a téma azért foglalkoztatott, mivel azt éreztem, hogy sokszor nem vagyok jelen az életemben, és így rengeteg időt elpazarolok. Jelen lenni rendkívül nehéz feladat. Ez lett a témája a Vis-a-vis találkozások A-val című darabnak.

- Jól érzem, hogy erősen vonzódsz a groteszk dolgokhoz, hangulatokhoz? Sokszor egyszerre szórakoztatóak és dermesztőek azok a képek, amiket a színpadon megvalósítasz.

- Nagyon örülök, ha ez jön át. Sokszor kaptam olyan visszajelzéseket, főleg a Lélek pulóver nélkül és a Kártyavár kapcsán, hogy bátor dolog, kicsit túl bátor ilyen erősen kifejezni azt, ami belül mozgat. Ebben talán az őszinteség is kicsit meghökkentő lehet, az emberek gyakran visszahátrálnak, hogy "köszönöm, ez nekem túl sok". Viszont az nagyon fontos, hogy mindig legyen benne valami, ami megmosolyogtat, ami empátiát ébreszt bennük.

- Milyen terveid vannak a közeljövőre?

- Nagy Józseffel kezdtünk el tavaly egy új darabot, azt fogjuk folytatni, és egy portugál koreográfussal, Paulo Riberióval fogunk bele egy új munkába ősszel. De addig is lesz még pár előadás, például június 14-én és 15-én a Vis-a-vis találkozások A-val az Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér kamaratermében.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.