Tánc

Roboz Ágnes: "Kilencvenévesen is sokat tanulok"

2016.06.16. 11:27
Ajánlom
A mindenki által csak Mesternőnek szólított Roboz Ágnes június 18-­án tölti be 90. életévét. Ebből a jeles alkalomból köszöntik a hazai és a nemzetközi táncvilág emblematikus képviselői az Állami Balettintézet alapító tanárát, Várkonyi Zoltán felejthetetlen filmjeinek koreográfusát, a Royal Ballet School (London) és a Hágai Királyi Konzervatórium karakter­- és néptánc tanárát a Hagyományok Házában. Az elismert koreográfussal a Nemzeti Táncszínház munkatársa beszélgetett sokszínű, hosszú és különleges pályájáról.
Roboz Ágnes

Roboz Ágnes (Fotó/Forrás: Nemzeti Táncszínház)

- A kilenvenedik születésnapja kapcsán beszélgetünk most, nem telik el úgy táncszínházi premier vagy fontosabb táncesemény, ahol ne találkoznánk. Hogy telnek a napjai? Honnan van ennyi energiája?

- Kilencven év nem rövid idő, ráadásul ebből harmincöt évet Hollandiában éltem, és talán nincs is Európában olyan ország, ahol ne tanítottam volna, ám Magyarországon nem ismerek mindenkit, és nem megyek mindenhova, csak ha jól érzem magam, vagy ha érdekel valami. Engem a családomon és a barátaimon kívül a szakma az, ami a legjobban érdekel, és az az érzésem, hogy ezt csak úgy lehet csinálni, ha az ember szereti a szakmáját. Ez ad nekem erőt ahhoz, hogy kimozduljak, persze mindig van egy jó barátom, aki elvisz az előadásokra, hiszen a mozgás már nem az erősségem. Ez elég szomorú, mert az ember leél egy életet mozgással, és a sors a végén azt veszi el tőle, ami a legkedvesebb volt neki.

A mi szakmánk azonban ilyen, fájó lábbal léptünk fel, fájó lábbal tanítottunk.

Ez valahol egy belső pontosság és fegyelmezettség, ezért én mindig csodálkozom, ha az emberek nem pontosak. Az óráról nem volt szabad elkésni (példát is kellett mutatni), a színházban fizetni kellett, ha elkéstünk a próbáról, így ez valahogy beivódott az emberbe. Van, egy bizonyos belső gép, ami diktálja az időt. Ez a művészek és koreográfusok iránti tiszteletem jele is. Kíváncsi természetem folytán nagyon érdekel, hogy merre tart a művészet.

- Egész élete a táncról szólt. Tíz évesen bekerült a Trojanov Balett akadémiájára, majd koreográfus szakon végzett a Színművészeti Főiskolán. A Fővárosi Operettszínház tagja volt 1950-1956 között, és az Állami Balettintézetben nép- és karaktertáncot oktatott 1951-től 1971-ig. Európa számos táncintézményében tanította különböző népek táncait. 1971-től Hollandiában élt és tanított 2006-ig. Hogy tudta megőrizni alkotó energiáját? Hogyan lehet ennyi éven át megújulni?

- Az inspirációt néha maga a történelem adja.

Elkezdtem balettozni, aztán még a háború alatt láttam Szentpál Olga egyik előadását, és elkezdett érdekelni a mozgásművészet. Időközben bekerültem az Operába, de megbetegedtem, és időszakosan abba kellett hagynom a táncot. Mindeközben férjhez mentem, és bár a férjem orvos volt, szükségem volt egy olyan lehetőségre, ahol tandíj nélkül tanulhattam táncolni. Ekkor láttam meg a Színművészeti Főiskola hirdetését, ahol koreográfus tanszakot indítottak -és mit ad isten- Szentpál Olga volt a tanszak megbízott vezetője. Nem akartam én koreográfus lenni, csak táncolni szerettem volna. Mivel valamiből meg is kellett élnünk, szabadidőmben néptánccsoportokat tanítottam. Többek között meghívtak a Kossuth Akadémiára is, mert abban az időben a jövendőbeli tiszteknek kötelező volt valamilyen kultúrszakot végezni. 1949-ben felkérték ezt a csoportot, hogy a március 15-i ünnepi előadáson lépjenek fel az Operában, de mivel a Zöldkeresztes nővéreknél is tanítottam, a két csoportot összeházasítva, lett egy 72 tagú együttes. Ezen az estén ott volt Gáspár Margit is, aki már tudta, hogy az Operettszínházat államosítani fogják -ő lesz az igazgató-, behívatott magához, és felajánlott nekem egy koreográfusi állást. Így a diplomámat a Szabad szél című operettel kaptam meg az Operettszínházban.

Roboz Ágnes tanít

Roboz Ágnes tanít

Ebben az időben Lőrinc György megalapította a Balettintézetet, és megint egy nő jött az életembe, aki a sorsomat irányította. Vaszilij Vajnonen felesége, Klavdia Armasevszkaja balettmesternő javasolta, hogy én legyek az intézet jövőbeli karaktertánc tanára, azaz, hogy a balettekben szereplő stilizált néptáncokat oktassam. Engem akkorra már komolyan érdekelt a néptánc, egyrészt beleszeretettem Mojszejevék stilizált világába, eljártam a MEFESZ (Magyar Egyetemisták és Főiskolai Egyesületek Szövetsége) próbákra és néptáncot jártam gyűjteni Rábai Miklóssal. A vágyam az volt, hogy a főiskola elvégzése után, az Állami Népi Együtteshez kerüljek, és Rábai Miklós asszisztense lehessek.

1969-ben meghalt a férjem, kénytelen voltam eltartani a családomat. Ekkor kaptam egy meghívást, hogy mutassam meg módszeremet a hágai Konzervatóriumban és öt másik holland iskolában. Az újdonság erejével hatottam rájuk, a Konzervatórium rektora azonnal szerződést ajánlott. Akkoriban a Koncertiroda rendezte ezeket a külföldi szerződéseket, kikerültem egy évre, soha nem akartam disszidálni, de annyira bevált a módszerem, hogy végül kint maradtam. Meghívtak számtalan országba, 14 évig voltam például a kölni nyári tanfolyam tanára, ahol több mint nyolcvanan vettek részt az óráimon.

Roboz Ágnes tanít

Roboz Ágnes tanít

Végül 35 évet éltem Hollandiában, 80 éves koromig ingáztam Hága és Budapest között, de mindig volt itthon lakásom, mert ha hazajöttem, akkor a saját otthonomban akartam lakni, nem szállodában. 80 évesen eldöntöttem, hogy annak ellenére, hogy megkaptam a holland állampolgárságot a holland táncművészetért végzett munkámért, végleg hazatérek. Úgy döntöttem, hogy ha fizikailag nem is veszek részt a magyar táncéletben, de szellemileg ott segítek, ahol tudok. A kint töltött évek alatt rengeteg barátságot kötöttem, és úgy gondoltam, hogy ezekkel a tapasztalatokkal itthon hasznossá tudok válni.

Idős koromra rájöttem, hogy a szeretet és a megértés tart engem életben, és az, hogy örülni tudok mások sikerének.

Itthon jöttem rá, hogy mekkora boldogságot jelent, ha azokat az embereket, akik hozzám fordulnak, segítem. Azért jönnek hozzám, azért van társaságom, mert pozitívan állok hozzájuk. A negatív emberi magatartás nem tesz jót a szervezetnek, romboló hatású. Én is sokat tanulok mindenkitől még 90 éves koromban is. Aki akar, az folyamatosan tanulhat, egy életen át, és ehhez hozzátartozik mások megbecsülése is. Például ezek a közös gondolatok segítettek bennünket Jiří Kyliánnal is, a közel 40 éves barátságunk alatt.

Roboz Ágnes tanít

Roboz Ágnes tanít

- Beszéltünk a klasszikus balettről és a néptáncról is, azonban a kortárs táncról még nem. A magyar kortárs tánc nagyjából a rendszerváltással egy időben kezdett el újból fejlődni, közel 50 év kimaradt a nemzetközi viszonylatokhoz képest. Milyen jövőt jósol ennek a műfajnak?

- A gyökereim visszamennek a balettra és a mozgásművészetre is, hiszen tizennyolc évesen lehetőségem volt Szentpál Olgától tanulni, aki nagy példaképemmé vált. A kortárs művészetekkel kapcsolatban a fejlődést kell nézni, a kort kell nézni, az hozza magával ezt a művészeti ágat. Az sem véletlen, hogy az első világháború idején, a mozgásművészetnek nagy jelentősége lett, el akartak szakadni a kötelezőtől, el a spicc cipőtől, a haladó ideákat mozgással is szerették volna kifejezni. Mi, magyarok szerintem el vagyunk elmaradva a nemzetközi viszonylathoz képest, így nekem nagyon sok minden, ami itt történik úgynevezett modern táncként, az már avíttnak tűnik.

Alapvetően a jó táncban hiszek, ha több jó darab születne, a sajtó is többet foglalkozna ezzel a kérdéssel.

Így talán a közönség is jobban szeretné és értené ezt a fajta önmegvalósítást. Természetesen egy színháznak és a művészeknek is tekintettel kell lenni a közízlésre, fontos, hogy teltház legyen esténként, de az is fontos, hogy a nézők megértsék testünk mondanivalóját, és az alkotók a technika helyett a kifejezőerőre több hangsúlyt fektessenek. Talán az is baj, hogy van, aki csak az egyik formát szereti, a másikat nem, számomra, csak egy szeretnivaló tánc van, a „jó tánc”!

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a Port.hu felületén!

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemzeti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Jazz/World

Elhunyt Baksa-Soós János "beat"-legenda, képzőművész

A Kex együttes egykori énekese, Január Herceg Tova ICY hosszú betegség után, 73 éves korában hunyt el - adta hírül a Magyar Narancs.
Klasszikus

Elhunyt Szilvágyi Sándor gitárművész

Életének 57. évében elhunyt Szilvágyi Sándor Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas gitárművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára – tudatta a Zeneakadémia.
Zenés színház

Akit a hivatásszeretet éltet – 10 érdekesség Lehoczky Zsuzsáról

Idén júliusban ünnepelte 85. születésnapját Lehoczky Zsuzsa. A Nemzet Színésze, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, a Budapesti Operettszínház örökös tagja hét évtizedes pályafutása alatt szinte minden fontosabb szubrett-szerepet eljátszott, neve összeforrt az operettjátszás nagy korszakával és a magyar musical születésével. Szeptember 27-én jubileumi gálát rendeznek a tiszteletére a Budapesti Operettszínházban, ahol pályatársai, barátai köszöntik.
Plusz

Több száz éve kortárs – Beszélgetés Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával

Kultúrával telik meg a tér, az utca, a kirakat: a Budapesti Őszi Fesztivál a hagyományos művészeti terek mellett a hétköznapjainkba is táncot, színházat, irodalmat, képzőművészetet hoz. Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Don Quijote modern köntösben

Don Quijote történetéhez nyúl az idén 10 éves Feledi Project, amely a Budapest Táncfesztiválon mutatja be legújabb előadását szeptember 27-én.
Tánc videó

Kötélen sétált át Párizs fölött egy artista – VIDEÓ

Az ismert francia művész, Nathan Paulin az Eiffel-torony és a Szajna túlpartján álló Chaillot Színház között kifeszített kötélen egyensúlyozott végig.
Tánc gyász

Elhunyt Loósz Krisztina táncművész

A Győri Balett egykori magántáncosát tragikusan fiatalon, 57 évesen érte a halál – tudatta az intézmény a Facebook-oldalán.
Tánc ajánló

Szinergiák – Különleges találkozásoknak ad otthont a Fővárosi Nagycirkusz

A társművészeteké a főszerep idén ősszel a Fővárosi Nagycirkuszban. A Carmina Burana mágikus világa, az Urban Verbunk egyszerre újító és hagyományőrző táncművészete, a Duda Éva Társulat újraértelmezett táncszínháza és a Monte Christo grófja című musical, valamint a Kijevi Cirkuszakadémia művészeti projektje várja a közönséget.
Tánc hír

„Premier” fesztivál a Nemzeti Táncszínházban

Három nemzetközi társulat részvételével és hazai bemutatókkal veszi kezdetét a tánc legrangosabb hazai ünnepe, a Budapest Táncfesztivál, melyet szeptember 18. és október 9. között rendeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.