Tánc

Román Sándor: Leonardo zseni volt, de nem tudós

2015.04.14. 06:58
Ajánlom
A színpadon repkedő modern drónok meg nem valósult futurisztikus szárnyakat szimbolizálnak az Én, Leonardo című új ExperiDance-produkcióban. A plakáton tűzpiros Ferrariból kilépő karrierista főhős a reneszánsz zseni jelenkori újragondolása. Román Sándor táncelőadásával a Milánói Világkiállításon is komoly nemzetközi érdeklődésre számíthat.

- A köztudatban élő, általános Leonardo da Vinci-képet, a sokoldalú, korát meghaladó, találmányairól ismert polihisztor alakját erősen átírják az új produkcióban. Életének milyen rejtett oldalára világítanak rá?

- Az általános közvélekedés szerint valóban egy polihisztor zseniről van szó, akinek a találmányai mégsem valósulhattak meg. A valódi siker elkerülte, mert azt kevesen tudják róla, hogy sokrétű érdeklődése mellett az egzakt részletekre már nem mindig figyelt oda. Jövőbe mutató felfedezései csak papíron maradtak fenn, mert munkái sokszor egy kíváncsi megfigyelő kissé felszínes tapasztalatából táplálkoztak, nem pedig a tudományból.

- A sajtótájékoztatón kifejezett izgalmas és különleges anekdotákat, életrajzi elemeket osztottak meg Meskó Zsolt rendezővel közösen. Ilyen komoly előtanulmányokat folytattak Leonardoval kapcsolatban?

- Igen, alaposan utána olvastunk a főszereplőnek, az alkotást egy komoly lexikális munka előzte meg, ami elsőre nekünk is csalódást okozott. Legalábbis ahhoz a tudóshoz képest, akit korábban Leonardoként ismertünk. Aki ma őt csak a tudományos nagysága felől közelíti meg, az bizonyos értelemben hamis képet fest. A zsenialitásáról szóló történetek csak ideák formájában léteznek, amit ma már erősen torzítva látunk. Közelebb lépve kiderül, hogy kíváncsi és kreatív ember volt, de közel sem annyira sikeres, mint ahogy manapság hivatkozunk rá.

- Nem félnek tehát megmutatni a gyengébb, emberi oldalát sem. Mi okozta a sikertelenségeit?

- Az, hogy nem szánt elég időt a tételek tudományos bizonyítására. A festészetben és az anatómiában tényleg fantasztikus dolgokat vitt véghez, de a repülésre alkalmas szárnyakat például hiába tervezte meg. A leírásaiban a felhajtóerővel már nem foglalkozott, hiszen a matematikában nem volt annyira jártas. Rengeteg dolog érdekelte őt, de mintha jellemzően nem vitte volna végig saját gondolatmenetét a megvalósításig. Zseni volt, de mégsem tudományos. Tanítványai a halála után megpróbálták rendszerezni azt az átláthatatlan univerzumot, amit maga után hagyott, de nem volt egyszerű feladatuk, mert ráadásul összes munkáját tükörírással írta, tehát bal kézzel jobbról visszafelé.

- Az ExperiDance modern feldolgozásában egy fiatal és egy idős Leonardo is megjelenik majd. Egyben pedig a modern kor karrierre törekvő embertípusaként láttatják, aki körül a legújabb technológia drónjai röpködnek.

- A két különböző korú főszereplővel a művész igazi arcát kívánjuk bemutatni táncban. A fiatal sikerre éhes, karrierista Leonardo gyakran hoz hirtelen, meggondolatlan döntéseket, ennek pedig zsenialitása és művészete látja kárát. Idősebb énje ennek az életstílusnak tart tükröt, és híres művének, az Utolsó vacsorának befejezésekor szembesül saját tékozlásával. A hadi iparban használt drón technológiával a repülés modern elemére utalunk, ami egy látványos színpadképként jelenik meg a show-ban.

- A tizenöt éves ExperiDance egyik sikerének titka, hogy a művészi szempontok mellett a nagyon tudatos brandépítésre is figyelmet fordít, és ezt nem csak az alkotásban, hanem a nemzetközi piacon is kamatoztatja. Így volt ez a Leonardo-darab esetében is?

- Az előadás megtervezése az ExperiDance-nél egy több tényezős összművészeti munka, amiben a rendező és koreográfus mellett a producernek, Vona Tibornak is fontos szerep jut. Az új darab kapcsán egyaránt mérlegelnünk kellett a hazai és külföldi nézői igényeket, hiszen az ExperiDance-nek már volt egy olasz témájú előadása korábban, a Szenvedélyem, Velence. A Leonardo-darab ötlete Manfred Schweigkofler olasz rendezőtől származik, és az előadás első verzióját a 2015-ös Milánói Világkiállítás egyik fő attrakciójaként készítettük el múlt év októberében. Azért született meg idén tavasszal egy szinte teljesen új előadás, mert a világkiállításon hamarosan szintén fellépő Cirque du Soleil váratlanul bejelentette, ingyen előadásokat tartanak majd Milánóban. Ez teljesen átrendezte a piaci viszonyokat és a mi darabunkat is.

- Hogyan lehet ilyenkor művészi és piaci értelemben egyensúlyozni, továbblépni?

- Az egyértelmű volt, hogy egy világhírű társulat ingyenes előadásaival nem kelhetünk versenyre. Ugyanakkor továbbra is szerettünk volna ezen a fontos eseményen előadásainkkal jelen lenni, és ezen keresztül újabb külföldi meghívásokra pályázni. Az első, hagyományosabb verziót, mely inkább a külföldi elvárásoknak kívánt megfelelni, egy művészileg szabadabb, saját koreográfusi stílusomhoz közelebb álló, új koncepció követte. Ebből született meg idén áprilisra az Én, Leonardo című előadás, de az még nem dőlt el, melyik produkcióval tudunk majd Milánóban fellépni. A magyarországi bemutató április 17-én lesz a RaM Colosseumban.

- Mit tapasztal, miben különbözik egy nemzetközi turné és egy magyarországi előadássorozat?

- Saját magam és a társulatom számára is azért fontos az európai jelenlét, mert a külföldi vendégelőadások során látjuk azt, hogy kint egészen eltérő elvárásrendszer működik. Ez egyfajta minőségbiztosítást jelent számunkra: a sokféleségnek és minőségnek is meg kell felelni a külföldi nagy színházaknál. Ezek a folyamatok itthon máshogy zajlanak, a nézők más szempontokat vesznek figyelembe. Az én táncosaim azonban mindkét terepen versenyképesek, és mind hazánkban, mind nemzetközi színpadon megtanultak  helytállni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hét új bemutatóval készül a Radnóti Színház a következő évadra

A Radnóti Miklós Színház megtartotta évadzáró társulati ülését a Tesla Labor udvarán, melyen elbúcsúztatták a járványhelyzet miatti "mostoha évadot" és nyilvánosságra hozták a 2021|2022-es szezon új premierjeit.
Klasszikus

"Gyógyuljunk a zene erejével!” - Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

A Nemzeti Filharmonikusok "Vidd tovább a dallamot!" szlogennel hirdette meg a 2021/2022-es évadot, melyben megtalálható hét színes műsort kínáló bérlet, egy régóta sikeres, közkedvelt beavató koncertsorozat és több izgalmasnak ígérkező bérleten kívüli hangverseny is.
Színház

Kilenc bemutatót tervez az új évadban az Örkény Színház

Kilenc bemutatót tervez a 2021/2022-es évadban a fővárosi Örkény István Színház, ahol a jövő szezonban Bodó Viktor, Kovács D. Dániel, Tarnóczi Jakab, Ördög Tamás, Schwechtje Mihály és Kelemen Kristóf rendezését is láthatja a közönség.
Plusz

Jankovics Marcell előtt tisztelegnek az idei Fiatalok Szabadtéri Fesztiváljának résztvevői

Július 30-án elstartol a FISSZ FESZT, Dunakeszi családi fesztiválja, melyen megemlékeznek a nemrégiben elhunyt Jankovics Marcell Kossuth-díjas filmrendezőről is. A szervezők a tavalyi évhez hasonlóan ezúttal is változatos programkínálattal, érdekes táncművészeti és színházi előadásokkal, valamint klasszikus és könnyűzenei koncertekkel várják az érdeklődőket.
Könyv

Szerdán kezdődik az Irodalom Éjszakája

Összesen 24 ország 25 írójának szövegeit olvassák fel június 23. és 25. között esténként Budapest különböző helyszínein, az Irodalom Éjszakája rendezvényen. Az idei téma a VÉSZKIJÁRAT.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Gálaműsorral és premierrel ünnepel a 70 éves Magyar Állami Népi Együttes

Nagyszabású programsorozattal ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Magyar Állami Népi Együttes, amely a jubileum alkalmából könyvbemutatóval, szabadtéri kiállítással és premierrel is kedveskedik nézőinek. Az ünnepet gálaműsor koronázza meg a Szegedi Szabadtéri Játékokon.
Tánc ajánló

Sokszínűség, közös tánc, interaktív programok a TáncParkban

Az országos trendhez igazodva teraszt nyit a táncművészet is! Újra könnyed nyári élményt ígér a magyar táncművészet otthona, a Nemzeti Táncszínház a kulturális tartalomra vágyó közönségnek július 14–22. között.
Tánc hír

Ismét élőben játszik a Recirquel Társulat

A Solus Amor című produkcióval nyitja meg kapuit június 25-én a Müpa Fesztivál Színháza. Nem ez lesz az egyetlen újcirkusz-produkció a színházteremben: a trilógia egy másik darabja, a My Land is színre kerül.
Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc ajánló

Körbetáncolja a Földet a Góbi Rita Társulat

Az univerzum nagyságát és a magányosan létező egyén folyamatos útkeresését tematizálja a Góbi Rita Társulat legújabb produkciója, melyet június 19-én mutatnak be az online térben.