Tánc

Román Sándor nélkül működik tovább az ExperiDance

2019.06.29. 15:05
Ajánlom
Áprilisban a társulat megszűnéséről is felröppent egy hír, miután nyolc fontos táncos belső feszültségekre hivatkozva elköszönt a társulattól. A feszültség a vezetőségben is szakításhoz vezetett, Román Sándor összepakolt, aminek okáról nyilatkozatot is megjelentetett. Most Vona Tibor, a társulat ügyvezetője tájékoztatta a sajtót saját álláspontjáról.
Vona_Tibor_portre-144225.jpg

Vona Tibor (Fotó/Forrás: ExperiDance Production)

„Nem vagyok hajlandó belemenni ócska sárdobálásba, a 19 éves brand értéke ennél többre méltó”

– nyilatkozta Vona Tibor, az ExperiDance ügyvezető - társtulajdonosa a június 27-én megtartott, az ExperiDance Production "Együtt egyet " névre keresztelt 2019/2020-as színházi évadát bemutató  sajtótájékoztatóján, ahol megjelent Debreczeni Ildikó, a társulat alapító jelmeztervezője, Pozsgai Zsolt rendező, Gömöry Zsolt zeneszerző és Beke Farkas Nándor, a 100 Tagú Cigányzenekar elnöke is. Mint Vona elmondta, a társulat művészeti szekciójának keretein belül egy generáció- és struktúraváltással együtt járó időszerű repertoárfrissítés zajlik, mely elkerülhetetlen volt, figyelembe véve azt a tényt, hogy 2019. április 18-a óta teljes mértékben leállt a társulat műsorszolgáltatása. Vona Tibor a sajtótájékoztatón Román Sándor nyilatkozatára reagált, melyet alább idézünk. 

Román Sándor az MTI-nek adott nyilatkozatán így fogalmaz: "az ExperiDance Társulat 19 éves fennállása alatt a két tulajdonos között a kezdetektől világos munkamegosztás volt: Én a társulat művészeti vezetője voltam, aki kizárólag az alkotó és kreatív feladatokkal foglalkozott, míg Vona Tibor volt felelős az üzletvitelért, a pénzügyekért az ExperiDance cégcsoporthoz tartozó gazdasági társaságok egyedüli ügyvezetőjeként". Hozzátette: 2018 nyarán, miután az ExperiDance, illetve ennek kapcsán ő is többször is összefüggésbe került a sajtóban a kulturális tao-val, benne is felmerültek a kérdések, hogy mégis miként gazdálkodik a cég, mikre költ. "Sajnos azonban válaszokat nem kaptam, így nem volt más választásom, és jogi képviselőkhöz fordultam, hogy a cég gazdálkodását érintő kérdések, illetve annak tárgyában, hogy milyen üzleti tervek szerint végzi tevékenységét a cégcsoport, választ kaphassak. Vona Tibor azonban minden kérdés megválaszolásától elzárkózott és azt gondolom, hogy a kérdések egyre terhesebbek lettek számára míg végül 2019. április közepétől 8 táncos felmondásával az előadások ellehetetlenültek. Mint megtudtam, Vona Tibor időközben értékesítette tőlem független cégét a fia részére, aki innentől kezdve ugyanazt a tevékenységet kezdte folytatni, melyet ez idáig közös cégünk végzett, és legjobb tudomásom szerint az ExperiDance Produkcióit is elkezdte értékesíteni". Mint fogalmazott, folyamatos atrocitások érték őt és a tánckar tagjait is, majd Vona Tibor egyszercsak biztonsági szolgálatot kezdett alkalmazni, hogy őt, a táncosokat és a próbatermi munkálatokat "sajátos módon ellenőrizzék". Az atrocitások teljesen ellehetetlenítették a munkavégzést, a táncosokban félelmet szültek, így nem volt más választása: elhagyta az ExperiDance próbatermeit. Elmondása szerint a próbatermekbe jelenleg sem léphet be, "hiszen azt a Vona Tibor megbízása alapján dolgozó biztonsági szolgálat emberei megakadályozzák". Tudomására jutott az is, hogy néhány régi táncosa gazdasági társaságot alapított annak érdekében, hogy az ő szellemi termékét, azaz a koreográfiáit Vona Tibor fia cégének a közreműködésével az ExperiDance márkanév alatt mutassák be. "Ezek a táncosok ma az ExperiDance próbatermeiben az én darabjaimat próbálják Vona Tibor fia cégének megrendelésére, egy őrző-védő társulás abszurd védelmében" – fogalmazott Román Sándor.

Vona Tibor tájékoztatta a megjelenteket, hogy 2018. júliusában azért lett 28 főről 48 főre felduzzasztva a tánckar létszáma, hogy a működés a hihetetlen nagy előadásszám mellett is biztos legyen. Ennek ellenére két ciklusban is elmaradt a tavaly szeptemberre meghirdetett Amazonok premier, melyre  minden jegy elkelt, melyeket az előadás elmaradásával egyesével, mindenkinek vissza kellett váltani; vagyis akkor már érezhetőek voltak a művészeti szekción belül a válság jelei. Vona Tibor megerősítette: valóban elment 8 táncművész, akik – mint fogalmazott – Román Sándor emberi viselkedése, a tarthatatlan belső tánckari morális viszonyok miatt döntöttek az évad közbeni távozásukról. Vona Tibor szerint ez azonban még nem indokolta, hogy a megmaradt 40 főből 24 fő ne tudjon kimenni a színpadra. Vona Tibor és mögötte az értékesítési menedzsment saját állítása szerint mindössze 72 órával az utolsó előadás előtt kapta a hírt Román Sándor ügyvédjétől, hogy „nincs tovább”. Román Sándor ügyvédje ekkor azt írta: "ügyfelem mindent megtett"; de az azóta sem derült ki, hogy mi is volt ez a minden, vagy tett-e egyáltalán bármit a turné folytatása érdekében. Az ügyvezető meglátása szerint a 2019. április 18-i leállás óta Román Sándor egy szál szalmát sem tett keresztbe a meglévő repertoár helyreállításáért – ugyanakkor kollégáival együtt döbbenten tapasztalta, hogy a nagy krach után, 2019. április 19-én egy ismeretlen zenei és koreográfiai anyag készülődik a cégcsoport által finanszírozott próbateremben. Amikor a menedzsment feltette a kérdést, hogy miért nem az elveszett repertoár helyreállítása zajlik, arra választ nem kapott; ekkor született meg a döntés arról, hogy szorosabb ellenőrzés alá vonják a próbatermekben zajló munkát és betekintést kérnek a próbarendbe.

Román Sándornak erre az volt a reakciója, hogy 2019. május 1-jén – saját döntése alapján – összecsomagolt, kipakolta irodáját és önszántából elhagyta az akkori teljes tánckarával a társulatnak fenntartott luxus szakmai körülményeket biztosító Váci úti székházkomplexumot.

ExperiDance_sajtotajekoztato-144222.jpg

ExperiDance sajtótáéjkoztató (Fotó/Forrás: ExpectionriDance Produ)

A művészeti vezetés passzivitása, a fontos ügytől tartós elmaradása és távolságtartása országosan 54 előadás lemondását eredményezte, mely közel negyedmilliárdos év közbeni, előre nem tervezett bevételkiesést okozott, és ez a TAO támogatások elvesztése után végleg felborította az idénre pénzügyileg amúgy is kivéreztetett csapat gazdálkodását (a társulat értékesítése általában 6 hónapra előre kötött szerződéseket). Vona Tibor meggyőződése, hogy ezen lemondott ExperiDance előadások helyére tervezték beléptetni a közös próbateremben próbált előadást, amelyet állítólag jelenleg is próbálnak a Tálentum egyik Rottenbiller utcai, Román Sándor által bérelt próbatermében. Vona Tibor elmondása szerint Román Sándor, miután megszerezte a friss tánckar névlistáját, végighívogatta a rajta szereplő, korábban a társulatot elhagyó táncművészek jelentős részét, és megpróbálta rávenni őket arra, hogy még véletlenül se merjenek visszajönni táncolni az ExperiDance-be. Ennek ellenére Benkő Morvai Veronika, Benkő Dávid, Újszászi András – valamennyien hosszú évek óta az ExperiDance szólistái, alkotói – által alapított cégbe

folyamatosan áramlanak vissza azok a táncművészek, akik korábban akár Román Sándor miatt, vagy épp az ő oldalán hagyták el a cégcsoportot.

Vona Tibor közlése szerint ezen a ponton döntött úgy ügyvezetőként, hogy a nyugodt szakmai munka biztosítása érdekében távol tartja Román Sándort a székházban zajló próbáktól megbeszélésektől. A repertoárral kapcsolatos szerzői és egyéb jogok a cégcsoport tulajdonában vannak. Vona Tibor elmondta, okiratokkal igazolhatóan a cég gazdálkodásába mindig is szabad betekintést engedett Román Sándornak, illetve ügyvédjének, merthogy Román Sándor 2018 júniusa óta csak ügyvédjén keresztül kommunikált és tartotta a kapcsolatot tulajdonostársával és a cégcsoport menedzsmentjével. Közlése szerint Román Sándor e lehetőséggel nem élt, vagyis mindenféle valós tény, adat ismerete nélkül hivatkozik gazdasági visszásságokra, ami nyilvánvalóan képtelen feltételezés egy NAV által folyamatosan vizsgált, könyvvizsgáló által ellenőrzött cégcsoport esetén.

Vona Tibor távol szeretné tartani a botránytól a cégcsoportot, amelyben úgy látja, a strukturális újraépítkezés után még több az erő és a spiritusz, mint azelőtt bármikor. A táncművészek aktív állományi létszáma folyamatosan nő, jelenleg 34 főnél jár. Őket kár lenne terhelni a tulajdonostársak közti nehézséggel, ám ezek megoldása is fontos, és Vona Tibor e körben sem zárkózik el a jövőépítő párbeszédtől, de ha ez nem vezetne eredményre, akkor is őszintén reméli, hogy Román Sándor mielőbb kibontja saját művészeti programját. Az ExperiDance pedig a 2019/2020-as évadra 4 darab visszaállítását tűzte ki célul (ezek: az Ezeregyév, a Fergeteges - Sissi legendája, a Gyöngyhajú lány balladája - Omega musical és a Cinderella). Vona Tibor a sajtótájékoztató végén tisztelettel meghívta a sajtó képviselőit az Ezeregyév szeptember 19-i RaM évadnyitó előadására.

(Címlapkép forrása: ExperiDance Production)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Klasszikus

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.
Tánc

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.
Tánc ajánló

A Nemzeti Táncszínházban várnak az éjszaka csodái

4 év és 19 teltházas előadás után búcsúzik a Trafótól Az éjszaka csodái. A Weöres Sándor ihlette vizuális trip új helyen, a Nemzeti Táncszínházban kerül repertoárra, először november 7-én.
Tánc interjú

"Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna"

Negyven éve az akkori végzős klasszikus balett-évfolyam forradalmi hevülettől fűtve úgy döntött, társulatot alapít, és radikálisan új irányokat keres a táncművészeten belül. A Győri Balettről Kiss Jánost kérdeztük, akinek ez az utolsó évada társulatigazgatóként.