Tánc

Román Sándor nélkül működik tovább az ExperiDance

2019.06.29. 15:05
Ajánlom
Áprilisban a társulat megszűnéséről is felröppent egy hír, miután nyolc fontos táncos belső feszültségekre hivatkozva elköszönt a társulattól. A feszültség a vezetőségben is szakításhoz vezetett, Román Sándor összepakolt, aminek okáról nyilatkozatot is megjelentetett. Most Vona Tibor, a társulat ügyvezetője tájékoztatta a sajtót saját álláspontjáról.
Vona_Tibor_portre-144225.jpg

Vona Tibor (Fotó/Forrás: ExperiDance Production)

„Nem vagyok hajlandó belemenni ócska sárdobálásba, a 19 éves brand értéke ennél többre méltó”

– nyilatkozta Vona Tibor, az ExperiDance ügyvezető - társtulajdonosa a június 27-én megtartott, az ExperiDance Production "Együtt egyet " névre keresztelt 2019/2020-as színházi évadát bemutató  sajtótájékoztatóján, ahol megjelent Debreczeni Ildikó, a társulat alapító jelmeztervezője, Pozsgai Zsolt rendező, Gömöry Zsolt zeneszerző és Beke Farkas Nándor, a 100 Tagú Cigányzenekar elnöke is. Mint Vona elmondta, a társulat művészeti szekciójának keretein belül egy generáció- és struktúraváltással együtt járó időszerű repertoárfrissítés zajlik, mely elkerülhetetlen volt, figyelembe véve azt a tényt, hogy 2019. április 18-a óta teljes mértékben leállt a társulat műsorszolgáltatása. Vona Tibor a sajtótájékoztatón Román Sándor nyilatkozatára reagált, melyet alább idézünk. 

Román Sándor az MTI-nek adott nyilatkozatán így fogalmaz: "az ExperiDance Társulat 19 éves fennállása alatt a két tulajdonos között a kezdetektől világos munkamegosztás volt: Én a társulat művészeti vezetője voltam, aki kizárólag az alkotó és kreatív feladatokkal foglalkozott, míg Vona Tibor volt felelős az üzletvitelért, a pénzügyekért az ExperiDance cégcsoporthoz tartozó gazdasági társaságok egyedüli ügyvezetőjeként". Hozzátette: 2018 nyarán, miután az ExperiDance, illetve ennek kapcsán ő is többször is összefüggésbe került a sajtóban a kulturális tao-val, benne is felmerültek a kérdések, hogy mégis miként gazdálkodik a cég, mikre költ. "Sajnos azonban válaszokat nem kaptam, így nem volt más választásom, és jogi képviselőkhöz fordultam, hogy a cég gazdálkodását érintő kérdések, illetve annak tárgyában, hogy milyen üzleti tervek szerint végzi tevékenységét a cégcsoport, választ kaphassak. Vona Tibor azonban minden kérdés megválaszolásától elzárkózott és azt gondolom, hogy a kérdések egyre terhesebbek lettek számára míg végül 2019. április közepétől 8 táncos felmondásával az előadások ellehetetlenültek. Mint megtudtam, Vona Tibor időközben értékesítette tőlem független cégét a fia részére, aki innentől kezdve ugyanazt a tevékenységet kezdte folytatni, melyet ez idáig közös cégünk végzett, és legjobb tudomásom szerint az ExperiDance Produkcióit is elkezdte értékesíteni". Mint fogalmazott, folyamatos atrocitások érték őt és a tánckar tagjait is, majd Vona Tibor egyszercsak biztonsági szolgálatot kezdett alkalmazni, hogy őt, a táncosokat és a próbatermi munkálatokat "sajátos módon ellenőrizzék". Az atrocitások teljesen ellehetetlenítették a munkavégzést, a táncosokban félelmet szültek, így nem volt más választása: elhagyta az ExperiDance próbatermeit. Elmondása szerint a próbatermekbe jelenleg sem léphet be, "hiszen azt a Vona Tibor megbízása alapján dolgozó biztonsági szolgálat emberei megakadályozzák". Tudomására jutott az is, hogy néhány régi táncosa gazdasági társaságot alapított annak érdekében, hogy az ő szellemi termékét, azaz a koreográfiáit Vona Tibor fia cégének a közreműködésével az ExperiDance márkanév alatt mutassák be. "Ezek a táncosok ma az ExperiDance próbatermeiben az én darabjaimat próbálják Vona Tibor fia cégének megrendelésére, egy őrző-védő társulás abszurd védelmében" – fogalmazott Román Sándor.

Vona Tibor tájékoztatta a megjelenteket, hogy 2018. júliusában azért lett 28 főről 48 főre felduzzasztva a tánckar létszáma, hogy a működés a hihetetlen nagy előadásszám mellett is biztos legyen. Ennek ellenére két ciklusban is elmaradt a tavaly szeptemberre meghirdetett Amazonok premier, melyre  minden jegy elkelt, melyeket az előadás elmaradásával egyesével, mindenkinek vissza kellett váltani; vagyis akkor már érezhetőek voltak a művészeti szekción belül a válság jelei. Vona Tibor megerősítette: valóban elment 8 táncművész, akik – mint fogalmazott – Román Sándor emberi viselkedése, a tarthatatlan belső tánckari morális viszonyok miatt döntöttek az évad közbeni távozásukról. Vona Tibor szerint ez azonban még nem indokolta, hogy a megmaradt 40 főből 24 fő ne tudjon kimenni a színpadra. Vona Tibor és mögötte az értékesítési menedzsment saját állítása szerint mindössze 72 órával az utolsó előadás előtt kapta a hírt Román Sándor ügyvédjétől, hogy „nincs tovább”. Román Sándor ügyvédje ekkor azt írta: "ügyfelem mindent megtett"; de az azóta sem derült ki, hogy mi is volt ez a minden, vagy tett-e egyáltalán bármit a turné folytatása érdekében. Az ügyvezető meglátása szerint a 2019. április 18-i leállás óta Román Sándor egy szál szalmát sem tett keresztbe a meglévő repertoár helyreállításáért – ugyanakkor kollégáival együtt döbbenten tapasztalta, hogy a nagy krach után, 2019. április 19-én egy ismeretlen zenei és koreográfiai anyag készülődik a cégcsoport által finanszírozott próbateremben. Amikor a menedzsment feltette a kérdést, hogy miért nem az elveszett repertoár helyreállítása zajlik, arra választ nem kapott; ekkor született meg a döntés arról, hogy szorosabb ellenőrzés alá vonják a próbatermekben zajló munkát és betekintést kérnek a próbarendbe.

Román Sándornak erre az volt a reakciója, hogy 2019. május 1-jén – saját döntése alapján – összecsomagolt, kipakolta irodáját és önszántából elhagyta az akkori teljes tánckarával a társulatnak fenntartott luxus szakmai körülményeket biztosító Váci úti székházkomplexumot.

ExperiDance_sajtotajekoztato-144222.jpg

ExperiDance sajtótáéjkoztató (Fotó/Forrás: ExpectionriDance Produ)

A művészeti vezetés passzivitása, a fontos ügytől tartós elmaradása és távolságtartása országosan 54 előadás lemondását eredményezte, mely közel negyedmilliárdos év közbeni, előre nem tervezett bevételkiesést okozott, és ez a TAO támogatások elvesztése után végleg felborította az idénre pénzügyileg amúgy is kivéreztetett csapat gazdálkodását (a társulat értékesítése általában 6 hónapra előre kötött szerződéseket). Vona Tibor meggyőződése, hogy ezen lemondott ExperiDance előadások helyére tervezték beléptetni a közös próbateremben próbált előadást, amelyet állítólag jelenleg is próbálnak a Tálentum egyik Rottenbiller utcai, Román Sándor által bérelt próbatermében. Vona Tibor elmondása szerint Román Sándor, miután megszerezte a friss tánckar névlistáját, végighívogatta a rajta szereplő, korábban a társulatot elhagyó táncművészek jelentős részét, és megpróbálta rávenni őket arra, hogy még véletlenül se merjenek visszajönni táncolni az ExperiDance-be. Ennek ellenére Benkő Morvai Veronika, Benkő Dávid, Újszászi András – valamennyien hosszú évek óta az ExperiDance szólistái, alkotói – által alapított cégbe

folyamatosan áramlanak vissza azok a táncművészek, akik korábban akár Román Sándor miatt, vagy épp az ő oldalán hagyták el a cégcsoportot.

Vona Tibor közlése szerint ezen a ponton döntött úgy ügyvezetőként, hogy a nyugodt szakmai munka biztosítása érdekében távol tartja Román Sándort a székházban zajló próbáktól megbeszélésektől. A repertoárral kapcsolatos szerzői és egyéb jogok a cégcsoport tulajdonában vannak. Vona Tibor elmondta, okiratokkal igazolhatóan a cég gazdálkodásába mindig is szabad betekintést engedett Román Sándornak, illetve ügyvédjének, merthogy Román Sándor 2018 júniusa óta csak ügyvédjén keresztül kommunikált és tartotta a kapcsolatot tulajdonostársával és a cégcsoport menedzsmentjével. Közlése szerint Román Sándor e lehetőséggel nem élt, vagyis mindenféle valós tény, adat ismerete nélkül hivatkozik gazdasági visszásságokra, ami nyilvánvalóan képtelen feltételezés egy NAV által folyamatosan vizsgált, könyvvizsgáló által ellenőrzött cégcsoport esetén.

Vona Tibor távol szeretné tartani a botránytól a cégcsoportot, amelyben úgy látja, a strukturális újraépítkezés után még több az erő és a spiritusz, mint azelőtt bármikor. A táncművészek aktív állományi létszáma folyamatosan nő, jelenleg 34 főnél jár. Őket kár lenne terhelni a tulajdonostársak közti nehézséggel, ám ezek megoldása is fontos, és Vona Tibor e körben sem zárkózik el a jövőépítő párbeszédtől, de ha ez nem vezetne eredményre, akkor is őszintén reméli, hogy Román Sándor mielőbb kibontja saját művészeti programját. Az ExperiDance pedig a 2019/2020-as évadra 4 darab visszaállítását tűzte ki célul (ezek: az Ezeregyév, a Fergeteges - Sissi legendája, a Gyöngyhajú lány balladája - Omega musical és a Cinderella). Vona Tibor a sajtótájékoztató végén tisztelettel meghívta a sajtó képviselőit az Ezeregyév szeptember 19-i RaM évadnyitó előadására.

(Címlapkép forrása: ExperiDance Production)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Az irodalom "bonyolult" férfialakjainak társkereső hirdetései

A könyvekben élvezzük a bonyolult jellemmel rendelkező titokzatos férfiakat, akik nehéz sorsot cipelnek, esetleg titkokat is rejtegetnek. Kérdés, hogy ezek a tulajdonságok egy randi esetén is ilyen vonzóak lennének-e.
Színház

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Plusz

Fáy Miklós: Hány CD elegendő egy életre?

Fáy Miklós kritikus ezúttal többek között a Philharmonia Orchestra válogatásalbumával, a Honvéd Férfikar születésnapi koncertjével, Michael Chabon új kötetével és a Szentendrei Képtár A nagy könyvlopás című tárlatával foglalkozik.
Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Ünnepelt koreográfusok munkái a Budapest Táncfesztiválon

Franciaország, Nagy Britannia és New York neves táncegyüttesei mellett a legnagyobb magyar tánctársulatok is várják az érdeklődőket február 27. és március 11. között.
Tánc gyász

Elhunyt Erdélyi Alice balettművész

Az Operaház egykori magántáncosa 91 éves volt.
Tánc balett

Pénzhiány miatt elmarad a rangos balettverseny

Pénzhiány miatt idén nem rendezik meg a világ egyik legrégibb és legtekintélyesebb balettversenyét, a „balettolimpiát” a bulgáriai Várnában.
Tánc hír

Fiatal táncosoknak hirdet ösztöndíjat a MANK

A Fülöp Viktor táncművészeti ösztöndíj egy éven át tíz fő részére havi bruttó 200 ezer forint összegű támogatást jelent.
Tánc interjú

Birkózó a színházteremben – Interjú Nagy Józseffel

1986 decemberében a Szkénében mutatta be első előadását Nagy József alias „Szkipe”, de A pekingi kacsára Párizs figyelt fel igazán. A világhírű koreográfussal élete meghatározó állomásairól is beszélgettünk: Magyarkanizsa, Budapest, Párizs, majd vissza.