Tánc

Rondó - A próba című rockbalett alkotói, szereplői válaszolnak

2005.11.14. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal A próba című rockbalett újbóli bemutatása kapcsán kérdeztük a darab három alkotóját, illetve szereplőjét arról: az 1982-es bemutató óta megváltozott társadalmi-politikai környezet miatt módosult-e az előadás jellege, illetve jelentése?

Szakály György (az 1982-es előadásban Júdás megformálója, a mostaniban az Üldözők főnöke)

Egy színházi mű értéke nagyon jól lemérhető azon, hogy mondanivalója, problémafelvetése mennyire időtálló. Azt kell mondjam, hogy „A próba” című rockbalett ma még aktuálisabb, mint bemutatása évében. Akkoriban még hajlamosak voltunk azt hinni, hogy a kirekesztés, a másik ember politikai vagy vallási meggyőződése miatti üldöztetése csak valami távoli, egzotikus ország mindennapjaihoz tartozhat, miközben tudtuk, hogy nálunk sem zajlik minden úgy, ahogy szerettük volna látni. Ma már kicsit szomorúan figyelem, hogy az intolerancia, a kirekesztés, a másik ember egyéni gondolatainak elutasítása mennyi tragédiát gerjeszt a világban, így most már nálunk is. Szeretném hinni, hogy a magunk művészi eszközeivel képesek vagyunk felébreszteni a közönség figyelmét, hogy egymás elfogadása, a mások iránti tisztelet még a megoldhatatlannak tűnő helyzeteken is átsegítheti a közösségeket.

Keveházi Gábor (az 1982-es előadásban Júdás megformálója, jelenleg az Operaház balett-együttesének vezetője)

A próba a terrorról és az erőszakról szól, arról, hogy hogyan rombolják le ezek értékeinket, és veszik el tőlünk mindazt, ami a legértékesebb. A terror témája sajnos nemhogy vesztett volna aktualitásából az elmúlt húsz év alatt, hanem pontosan ellenkezőleg: jobban körülvesz minket, mint valaha. Talán nem annyira közvetlen, nem érezzük annyira húsbavágóan, de a terror és az erőszak ugyanúgy jelen vannak, betolakszanak a mindennapjainkba, mint az 1982-es bemutató idején. A próba nem csak azért fontos darab, mert a témája ennyire időtálló, hanem azért is, mert képes ráirányítani a figyelmünket az életünk olyan részeire is, amelyeket hajlamosak vagyunk már-már természetesnek felfogni. Félek, hogy a gyermekeim és az ő gyermekeik úgy fognak felnőni, hogy azt hiszik, az erőszak, az üldözöttség, az intolerancia az élet velejárói, amelyeket el kell fogadnunk, hiszen ezt látják, hallják, érzik minden nap. Szükség van arra, hogy létezzenek A próbához hasonló művek, amelyek számukra is megmutatják, hogy nem kell mindezt így elfogadni, és igenis léteznek olyan értékek, érzések, mint a szeretet, az elfogadás és a tisztelet, amelyekkel száműzhető a terror.

Fodor Antal (a balett rendezője és koreográfusa)

A körülöttünk lévő világ megváltozott, de mi, emberek semmit sem változunk belül. A külső máz lekopik vagy átfestődik. Belső lényegünk marad. Üldözők és üldözöttek vagyunk. Gyilkosok. Megfeszítünk és megfeszíttetünk. Képesek vagyunk üldözni embertársainkat vallásuk, bőrük színe vagy akár politikai nézeteik miatt. Üldözzük haszonlesésből, szerzési vágyból. Folyik a verseny, a küzdelem a pénzért, a hatalomért kicsiben és nagyban egyaránt. A versenyben győztesek és vesztesek vannak. A vesztesek pedig elhullanak, vagy kiirtják őket. A győztes megszerzi a másik ember állását, pozícióját, asszonyát, pénzét, hatalmát. Népirtások és hétköznapi gyilkosságok. Vannak-e olyanok, akik képesek a vesztesek, az üldözöttek mellé állni? Kiállni értük, értünk, önmagukért? Mert meg vagyon írva, hogy a győztesekből lesznek a vesztesek, csak ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni. Mindaddig, amíg győztesek vagyunk. De hiszen emberek vagyunk. Esendők. Üldözők és üldözöttek. Győztesek és vesztesek. Ezt mindig, újra és újra el kell mondani. Azért, hogy amikor győztesek vagyunk, akkor is legyen erőnk és bátorságunk kiállni a vesztesekért, az üldözöttekért. És nem csak azért, mert tudva tudjuk, hogy mi is lehetünk vesztesek. Nem volt okom változtatni a darab gondolati tartalmán. Ugyanúgy aktuális, mint volt huszonhárom vagy hatvan évvel ezelőtt. A „mázon” változtattam. Kicsit lekapartam, kicsit átfestettem. A hatalom és az erőszak szimbólumait próbáltam közelebb hozni, felismerhetőbbé tenni mindazok számára, akik huszonhárom éve még nem is éltek. A darab fogadtatásából arra következtetek, ez sikerült. Minden, viszonylag elfogadható műalkotás többrétegű. Remélem, ez is az. Most a darab egy számomra nagyon fontos rétegét, üzenetét emeltem ki. De remélem, a mű nem csak erről szól. Azt is remélem, hogy akit a darab megérint, azt hozzásegíti ahhoz, hogy majd egyszer, a próbatételnél, amikor választania kell, tudatosan vagy tudattalanul, de helyesen döntsön.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Tánc szergei polunyin

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Tánc magazin

Tíz izgalmas adalék a Giselle című baletthez

Misztikum, borzongás, őrület és egy világokon átívelő szerelem – na meg elképesztő tánctechnika. Január 18-tól ismét műsorra tűzi a Magyar Nemzeti Balett az egyik legnépszerűbb romantikus balettet, Adolpe Adam Giselle-jét. Összeszedtük, miért is olyan izgalmas ez a mű.
Tánc hír

Fenyves Márk emlékének szentelik az idei SzólóDuó Fesztivált

A január 10-12. között zajló tánc fesztiválon összesen huszonkét koreográfiát láthat a közönség.