Tánc

Rugalmas húrok

2015.02.15. 08:04
Ajánlom
A balett szabályos kivitelezéséhez, a technika tökéletes kimunkálásához széles körű adottságra van szükség. Az egyensúlyérzéken, fizikai erőn, a kondíción, kimunkált izomzaton túl elengedhetetlen a megfelelő hajlékonyság. Egyáltalán mi nevezhető pontosan annak, mi a jelentősége, hány éves korig, és milyen gyakorlatokkal fejleszthető a táncos hajlékonysága? MAGAZIN

A flexibilitás az ízületek mozgékonyságát jelenti, amely az a képesség, hogy a mozgást az ízületekben nagy kiterjedéssel tudjuk elvégezni. A táncban ennek különös jelentősége van a csípőízületek, a váll ízületei, a gerinc háti szakaszának esetében, a megfelelő mozgásformák, pózok, ugrások végrehajtásához. A hajlékonyság adottsága gyerekkorban igazán jelentős, és kamaszkorig fejleszthető látványosan. Az említett életkoron túl, több tényező is befolyásolhatja azt az izmok, ízületi szalagok rugalmasságán át, az izmok nyugalmi állapotáig és az ellazulás készségéig.

A külső tényezők, melyek a táncostól függetlenek, például a környezeti hőmérséklet vagy a napszak, de az sem elhanyagolható, hogy éppen mozgás előtt vagy után van az adott táncos. A tágság általában negatív kapcsolatban van az izomerővel, az erős, kötött izomzatú táncos - amely leginkább a férfi művészekre jellemző - általában kevésbé hajlékony, illetve esetében különös jelentősége van az egyes, hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatoknak. Természetesen ez minden balettnövendékre vagy professzionális táncosra igaz, függetlenül attól, hogy kiválasztásukat nagyban befolyásolja, mennyire flexibilisek a mindennapos nyújtás, folyamatos fejlesztés nélkül, mert, mint minden egyéb, ez a képesség is könnyen leromlik. Megemlítendő azonban, hogy a túlzott tágság már inkább hátrányt jelent a táncban is, mivel nagyban növeli a sérülések kockázatát.

Az izmok, ízületek nyújtása végezhető passzív, statikus vagy dinamikus gyakorlatok formájában, attól függően, hogy magát a mozgást, vagy külső segítséget is igénybe veszünk. Minden esetben figyelni kell a testet és a fájdalomérzetet, az eltelt idő mértékét, ugyanis legalább három perc szükséges, hogy a test reagáljon a nyújtás hatásaira. A stretching nem pusztán a hajlékonyságot fejleszti, de a sérülések és az izomláz is megelőzhető vele. A nyújtást segítheti a magasabb hőmérséklet vagy az arra alkalmas napszak, egy-két nap pihenőidő a héten, ezek azonban mind szubjektív szempontok, mert érdemes mindig az adott testre, fizikumra szabni a tágítást. A légzés szintén segítségül szolgálhat, a levegő kifújásakor hatékonyan nyújtható az adott testrész.

Egy táncművész erőszeretettel használja eszközként a balettrudat, a balett-terem falát, vagy az úgynevezett nyújtógumit, valamint a fekvő helyzetű erősítéssel egybekötött nyújtás is megfelelő módszernek bizonyulhat. Gyakran találkozunk egyenes háttal a lábra dőlő vagy lábát, csípőízületből kifordítva, állóspárgában megtartó táncművésznél, melyek a későbbi balettpózok kivitelezésére is rávezetik a táncost. Fontos, hogy egy adott hajlékonysági elem végrehajtásakor annak megtartása jelenti a pontos kivitelezést. A Vaganova-rendszerben a balettpózok, mozdulatok szabályosságát jelzi az, hogy az egyes testrészek pontosan hány fokos szöget zárnak be egymással. Az arabesque esetében például a szigorúan egyenesen tartott állóláb 90 fokot zár be a hátrafele fölemelt lábbal, ahogy attitude-nél ez a szög 45 vagy 90 fok is lehet. A lábdobások kivitelezésekor lényegében nincsen felső határ, a cél legalább a 180 fok, egy igazán látványos grand jeté kivitelezésekor a lábak 180 fokot meghaladóan vágódhatnak szét a levegőben.

A számérték fölfelé eltérhet, azonban ebből következően az előírt, lefektetett minimum a szabályos kivitelezéshez elengedhetetlen. A nemzetközileg elismert balerinák az egyes balettmozdulatok kivitelezése közben szinte rácáfolnak az anatómiára, testük adottságaival új, sajátos modern keretrendszert teremtenek a balettben, és átírják Vaganova szabályait. Ilyen Svetlana Zakharova, a Bolshoi vezető balerinája napjaink egyik leghajlékonyabb táncművésze, aki lábát 200 fokig emeli, developpéi, lábdobásai, jeté ugrásai ezáltal különösen látványosak. A Mariinszkij Színház prímabalerinája, Alina Somova fizikai képességeiről nemrég a Telegraph brit napilap is elismerően nyilatkozott.

A „klasszikusan szép, zeneileg sokatmondó" balerina lábai az ugrások közben bőven meghaladják a vízszinteset, a ritmikus gimnasztika mozdulataira emlékeztetve a nézőt. Az ehhez hasonló rugalmasság, a megfelelő hajlékonyság eléréséhez persze nem elég erre születni, a test folyamatos karbantartása is elengedhetetlenül szükséges a látványos sikerhez. A számértékek teljesítéséhez minden táncosnak át kell élni a húrok lassan nyúló feszülő fájdalmát, eleget téve a közhelyes mondásnak: „a balett akkor jó, ha fáj."

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Zenés színház

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.
Zenés színház

Zenés színházi kísérlet az Örkény Színházban

Mindössze egy színész és zenész, egy szobába zárva – a helyzet, sőt a Winterreise sem ismeretlen a színházszerető közönség számára, hiszen az elmúlt években számos feldolgozása született már. Tarnóczi Jakab rendezésében az Y generáció önemésztő magányossága fogalmazódik meg Schubert Téli utazás-dalciklusán keresztül.
Klasszikus

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.