Tánc

Rugalmas húrok

2015.02.15. 08:04
Ajánlom
A balett szabályos kivitelezéséhez, a technika tökéletes kimunkálásához széles körű adottságra van szükség. Az egyensúlyérzéken, fizikai erőn, a kondíción, kimunkált izomzaton túl elengedhetetlen a megfelelő hajlékonyság. Egyáltalán mi nevezhető pontosan annak, mi a jelentősége, hány éves korig, és milyen gyakorlatokkal fejleszthető a táncos hajlékonysága? MAGAZIN

A flexibilitás az ízületek mozgékonyságát jelenti, amely az a képesség, hogy a mozgást az ízületekben nagy kiterjedéssel tudjuk elvégezni. A táncban ennek különös jelentősége van a csípőízületek, a váll ízületei, a gerinc háti szakaszának esetében, a megfelelő mozgásformák, pózok, ugrások végrehajtásához. A hajlékonyság adottsága gyerekkorban igazán jelentős, és kamaszkorig fejleszthető látványosan. Az említett életkoron túl, több tényező is befolyásolhatja azt az izmok, ízületi szalagok rugalmasságán át, az izmok nyugalmi állapotáig és az ellazulás készségéig.

A külső tényezők, melyek a táncostól függetlenek, például a környezeti hőmérséklet vagy a napszak, de az sem elhanyagolható, hogy éppen mozgás előtt vagy után van az adott táncos. A tágság általában negatív kapcsolatban van az izomerővel, az erős, kötött izomzatú táncos - amely leginkább a férfi művészekre jellemző - általában kevésbé hajlékony, illetve esetében különös jelentősége van az egyes, hajlékonyságot fejlesztő gyakorlatoknak. Természetesen ez minden balettnövendékre vagy professzionális táncosra igaz, függetlenül attól, hogy kiválasztásukat nagyban befolyásolja, mennyire flexibilisek a mindennapos nyújtás, folyamatos fejlesztés nélkül, mert, mint minden egyéb, ez a képesség is könnyen leromlik. Megemlítendő azonban, hogy a túlzott tágság már inkább hátrányt jelent a táncban is, mivel nagyban növeli a sérülések kockázatát.

Az izmok, ízületek nyújtása végezhető passzív, statikus vagy dinamikus gyakorlatok formájában, attól függően, hogy magát a mozgást, vagy külső segítséget is igénybe veszünk. Minden esetben figyelni kell a testet és a fájdalomérzetet, az eltelt idő mértékét, ugyanis legalább három perc szükséges, hogy a test reagáljon a nyújtás hatásaira. A stretching nem pusztán a hajlékonyságot fejleszti, de a sérülések és az izomláz is megelőzhető vele. A nyújtást segítheti a magasabb hőmérséklet vagy az arra alkalmas napszak, egy-két nap pihenőidő a héten, ezek azonban mind szubjektív szempontok, mert érdemes mindig az adott testre, fizikumra szabni a tágítást. A légzés szintén segítségül szolgálhat, a levegő kifújásakor hatékonyan nyújtható az adott testrész.

Egy táncművész erőszeretettel használja eszközként a balettrudat, a balett-terem falát, vagy az úgynevezett nyújtógumit, valamint a fekvő helyzetű erősítéssel egybekötött nyújtás is megfelelő módszernek bizonyulhat. Gyakran találkozunk egyenes háttal a lábra dőlő vagy lábát, csípőízületből kifordítva, állóspárgában megtartó táncművésznél, melyek a későbbi balettpózok kivitelezésére is rávezetik a táncost. Fontos, hogy egy adott hajlékonysági elem végrehajtásakor annak megtartása jelenti a pontos kivitelezést. A Vaganova-rendszerben a balettpózok, mozdulatok szabályosságát jelzi az, hogy az egyes testrészek pontosan hány fokos szöget zárnak be egymással. Az arabesque esetében például a szigorúan egyenesen tartott állóláb 90 fokot zár be a hátrafele fölemelt lábbal, ahogy attitude-nél ez a szög 45 vagy 90 fok is lehet. A lábdobások kivitelezésekor lényegében nincsen felső határ, a cél legalább a 180 fok, egy igazán látványos grand jeté kivitelezésekor a lábak 180 fokot meghaladóan vágódhatnak szét a levegőben.

A számérték fölfelé eltérhet, azonban ebből következően az előírt, lefektetett minimum a szabályos kivitelezéshez elengedhetetlen. A nemzetközileg elismert balerinák az egyes balettmozdulatok kivitelezése közben szinte rácáfolnak az anatómiára, testük adottságaival új, sajátos modern keretrendszert teremtenek a balettben, és átírják Vaganova szabályait. Ilyen Svetlana Zakharova, a Bolshoi vezető balerinája napjaink egyik leghajlékonyabb táncművésze, aki lábát 200 fokig emeli, developpéi, lábdobásai, jeté ugrásai ezáltal különösen látványosak. A Mariinszkij Színház prímabalerinája, Alina Somova fizikai képességeiről nemrég a Telegraph brit napilap is elismerően nyilatkozott.

A „klasszikusan szép, zeneileg sokatmondó" balerina lábai az ugrások közben bőven meghaladják a vízszinteset, a ritmikus gimnasztika mozdulataira emlékeztetve a nézőt. Az ehhez hasonló rugalmasság, a megfelelő hajlékonyság eléréséhez persze nem elég erre születni, a test folyamatos karbantartása is elengedhetetlenül szükséges a látványos sikerhez. A számértékek teljesítéséhez minden táncosnak át kell élni a húrok lassan nyúló feszülő fájdalmát, eleget téve a közhelyes mondásnak: „a balett akkor jó, ha fáj."

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

„A humor minden karanténból kiszabadul” – Novák Ferenccel beszélgettünk születésnapján

A Kossuth-díjas koreográfus, rendező – a szakmában csak ’Tatának’ hívják – ma 89 éves. Születésnapján hívtuk föl, és most tudtuk meg tőle: 1 millió forintot ajánlott föl – a Magyar Táncművészek Szövetségén keresztül – tíz, a karantén miatt állás nélkül maradt táncosnak. Úgy gondolja: a Nemzet Művésze cím arra kötelezi őt, hogy visszaadjon a közösségének. Boldog születésnapot, Novák Ferenc!
Tánc néptánc

Otthon legényesezik a magyar táncélet legjava - videó!

A táncok királyát Sánta Gergő kihívása nyomán már több ezren táncolják, többek közt Juronics Tamás és Ertl Péter is járta. A kihívással biztatnak az otthonmaradásra és demonstrálják, hogy ott is van lehetőség a gyakorlásra.
Tánc videó

Artisták otthon – Kulisszatitok és humoros jelenet a cirkuszosok videóin

A cirkuszosok is kampányt indítottak az otthon maradásért, a kezdeményezéshez már száznál is több művész csatlakozott.
Tánc cirkusz

Esténként előadásokat közvetít a Nemzeti Cirkusz

A Magyar Nemzeti Cirkusz minden este cirkuszi előadásokkal szórakoztatja a közönséget a közösségi oldalán a koronavírus-járvány miatt elmaradó produkciók miatt.
Tánc interjú

„Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal”

Március 6-án mutatták be a felfrissített koreográfiájú Laurenciát az Erkel Színházban, amelyben próbavezető balettmesterként működött közre Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt Ferenc díjas táncművész, az Operaház örökös tagja és a Halhatatlanok társaságának tagja. Ennek apropóján beszélgettünk az előadás szünetében a mesternővel a pályakezdőségről, a hazai balettről és Leningrádról, szerepálmokról, valamint arról, mit tehet az ember, ha elveszíti a motivációját.