Furcsa ritmus, amit meg kell szokni
A legelső szembeötlő különbség - bármelyik korábbi órával szemben, amit kipróbáltam - az volt, hogy a latin társastánc órán nem melegítettünk be. Azonnal belevágtunk a közepébe, és elkezdtük tanulni a lépéseket, amelyek egyáltalán nem voltak nehezek, de a ritmus miatt akadtak gondjaim. Egy négynegyedes ütemből ugyanis egyet a rumbánál ki kell hagyni, amit nagyon nehéz volt megszoknom. Az óra elején szóba elegyedtem egy harmincas párral, ők először jártak életükben tánciskolában. A pár női tagja vonszolta el kedvesét, hogy a bulikban könnyebben tudjanak egymással kommunikálni, mozogni. Mint később kiderült, akadt angol úr is az órán, így alkalmi tanáromnak, Kéri Zsoltnak angolul is kommentálnia kellett a mozdulatokat. Hozzám egy kedves huszonéves csatlakozott, akiről kiderült, már néhány órán belekóstolt a latin társastáncok világába, és közelebbi kapcsolatba került a szambával, de rumbázni először jött ő is.
Rumba
A Rumba több kubai páros tánc gyűjtőneve. Jelentése "ünnep" vagy "tánc". A táncban lírai mozdulatok keverednek erotikus elemekkel. Ami a zenét illeti, gazdag afrokubai ritmusok jellemzik. Két tánc fejlődött ki ezekből a ritmusokból: a XIX. században a Habanéra és a XX. században a Modern Rumba, melyek egymással szoros rokonságban vannak. A zenét vagy lassan játszották, mint később az Európában népszerű Rumba-Bolerót, vagy gyorsabb tempóban, mint a Rumba-Guarachat-t és a "Kubai Rumbát". A tánc New Yorkon keresztül került át Európába 1930-ban. A "The peanut wendor" volt az első rumbasláger, mely a világot is meghódította. A két "rumbaháborúban" (1956-58 és 1961-63) a Rumba-technika szabványosításáról vitatkoztak. A "Cuban style" - amit az Angliában élő francia Pierre a Mambóból fejlesztett ki - vetélkedett a "Square Rumba"-val, a lassú Rumba-Boleróval, amelyet Franciaországban Lucien David alkotott meg. A "rumbaháború" azzal fejeződött be, hogy egy nemzetközi bizottság eldöntötte, hogy a Rumbát két különböző alaplépésre lehet felépíteni. Végül a "Cuban style" terjedt el, mivel csaknem minden versenypár ezt a szisztémát használta. Ma a tánciskolák is erre a szisztémára építenek.A táncot az erotikus játék, az izzó szerelmi versengés jellemzi. Sok figurában a nőies csábítóművészet is megmutatkozik. A nemek párbeszédében a nő ingadozik az odaadás és az elutasítás között, a férfi a vonzódás és a függetlenség között. Ennek fontos kifejezőeszközei a csípő- és medencemozgások. A Rumbát 1964-ben sikerült a versenyek alapanyagaként elismertetni. Azóta a latin táncversenyek nélkülözhetetlen programja. (forrás: Wikipédia) |
Igazi erotikus tánc a rumba
Miután tanárunk megmutatta az alaplépéseket, amelyek önmagukban sem voltak könnyűnek mondhatóak, bekapcsolta a zenét. Először magunkban próbáltuk a korábban tanult mozdulatokat a zenére hangolni. A furcsa az volt az egészben, hogy a négynegyedes ütemből egyet kihagytunk, pedig ösztönösen arra is mozogtam volna, mint kiderült azonban, a rumbánál az kimarad. Amikor már körülbelül tudtuk, hogyan is kellene kinézni a lépéseknek, partnerünket is bevontuk, és megpróbálkoztunk a páros tánccal. Néhány hibás mozdulat után rábíztam magam a tánctársamra, aki sok korábbi partnerem után szerencsére rendelkezett azzal a képességgel, hogy finoman, de határozottan vezetett engem.
A kéztartás is nagyon fontos a rumbánál
Egy kis páros gyakorlás után rátértünk az irányítás és a helyes kéztartás fontosságárára. Tanáraim megmutatták, mi történik, ha a nő nem hagyja magát irányítani a rumba során. Kiderült, hogy mennyire fontos a táncparketten, hogy engedjük, hogy férfi legyen az irányító, illetve az is, hogy kezünket úgy tartsuk mi lányok, hogy a férfiak könnyedén tudják jelezni, épp melyik lépést akarják a következőkben megtenni. Az óra végén néhány könnyű rumba slágerre gyakoroltuk a tanultakat, és megkönnyebbültem, mikor kiderült, hogy nem az én ritmusérzékemmel van a probléma, hanem a rumba számít bonyolultnak a társastáncok között. Nehézség ide vagy oda, én nagyon élveztem ezt a táncot is, és az öt alkalmas kezdő órák során rájöttem: bármilyen táncot válasszunk is, a legfontosabb, hogy adjuk át magunkat az ösztöneinknek, és a mozgás, a zene élvezetének.