Tánc

Shadowland: az árnyék táncbirodalma

2012.02.27. 17:05
Ajánlom
Álomszerű fény-árny játék és élő táncszínház – röviden így lehetne összegezni az amerikai Pilobolus társulat Shadowland című produkcióját. A maga nemében unikális árnyékszínházi előadásról a Pilobolus egyik vezető táncosa, Beth Lewis beszél.

- Látva a részleteket az előadásból az a gyerekkori játékunk jutott eszembe, amikor ellenfényben kipróbáltuk, milyen figurákat tudunk életre kelteni a falon. A Shadowland születésekor ti is kísérleteztetek a fénnyel és árnyékokkal, vagy már az elején pontosan tudtátok, hogy mi lesz a történet?

- Nem, nem, persze, hogy nem.!Nálunk is valahogy úgy zajlott, mint annak idején a te, de nyugodtan mondhatom azt is, hogy az én gyerekkoromban. Amikor elkezdtünk dolgozni ezen a produkción, még nem tudtuk, hogy mi felé megy majd a történet. Az elején még az sem dőlt el, hogy egy kutyalány lesz a főszereplő, hanem több mindennel kísérleteztünk. Megnéztük, hogyan mutatna egy elefánt, de ötletként felmerült a teve is, na, ez utóbbit meglehetősen hamar elvetettük. Az is eszünkbe jutott, hogy űrlényeket formáljunk meg, ezt aztán végképp gyorsan elfelejtettük. (Nevet.) Szóval ötletbörzét tartottunk, rengeteget improvizáltunk a mozgásokkal és árnyékokkal, végül nyolc hónapnyi közös együtt gondolkodás után jöttünk ki a végső történettel. Ezt azért ne úgy képzeld el, hogy a folyamat lezárult. Ellenkezőleg, ez a műsor az első naptól kezdve, mindmáig alakul és formálódik.

- Azt már tudjuk, hogy egy kutyalány a főszereplő, de hogy épül fel ez a folyton változó történet, ami, a Spongya Bob című animációs sorozat írója, Steven Banks közreműködésével született.

- A Shadowland egy tinédzser lányról szól, aki a lázadó időszakát éli, és az előadás során, átmegy egy félelmetes átalakuláson, vagyis kutyává változik. Ezzel pedig elkezdődik egy kalandos utazás, ha úgy tetszik, beiratkozik az élet iskolájába. Találkozik egy tucatnyi izgalmas figurával, és legalább ennyi váratlan helyzetbe keveredik az útja során.  

- Ha jól értem, akkor ez a felnőtté válás története.

- Valóban igen, de ez igazából egyfajta elfogadástörténet, ami arra tanít, hogy érezd magad jól a saját bőrödben. Gondolom, mindannyian emlékszünk még rá, hogy tinédzserkorban alapvető problémánk az identitáskeresés. Tehát ez a kislány a történet során felfedezi a saját személyiségét, és elfogadja önmagát pusztán azáltal, hogy egy korábban nem tapasztalt helyzetben találja magát.

- Hihetetlen koncentrációt igényelhet az előadás technikai a megvalósítása, mert elég egy rossz félmozdulat és a kutyalányból mégiscsak egy ufoelefánt lesz.

- Valóban nagy-nagy szellemi és fizikai koncentrációt követel meg ez a produkció, mert egy aprócska hiba, és oda a figura. Mindannyian képzett táncosok vagyunk, de ez akkor sem egy szokványos mozgásszínházi előadás. Itt, ha elvéted a mozdulatot, improvizálhatsz, és kikeveredhetsz belőle, de a helyzet az, hogy a műsor teljes időtartama alatt borzasztóan összeszedettnek kell lennünk, mert máskülönben nem jön össze a kívánt árnyképjáték. Azt azért hozzáteszem, hogy az élő táncszínház eleve egy olyan közeg, ahol biztosan soha nem tudhatod, hogy mi fog történni a színpadon. A mi társulatunk ebben hihetetlenül jó, hogy mindig gondolunk arra, miként kerüljük ki a nem várt szituációkat, amikor például nem érkezik meg időben a fény... Az sem titok, hogy amikor hat évvel ezelőtt abszolút elsőkként kezdtük el ezeket az árnyfigurákat kipróbálgatni, akkor látványos, de statikus alakokat hívtunk elő. Az évek során azonban kidolgoztuk, hogyan lehet ezeket az árnyfigurákat élettel megtölteni úgy, hogy kilépjenek a kezdeti mozdulatlanságukból. Számos fantasztikusan kitalált táncprodukciót mutatnak be szerte a világon, de olyat nem sűrűn láthatsz, hogy kilenc ember kiáll a színpadra és létrehoznak egy olyan árnyalakzatot, ami ráadásul még él és mozog is. Nos, szerintem ez a bámulatos része a mi műsorunknak.

- Ha már itt tartunk, szerinted ez az előadás film, színház, tánc, varázslás vagy mindezek együtt?

- Egy csipetnyi mindegyikből. Miközben egyértelműen nem film, mert semmit nem vetítünk, minden élőben megy.

- Bocsánat a közbevetésért, de úgy értettem, vizuálisan tűnik filmszerűnek.

- Igen, ezzel teljesen egyetértek! Ez a produkció valóban a négy elemnek az elegyéből jön létre, ugyanis ez az előadás kétségtelenül megmozgatja a közönség több érzékszervét is. A tánc mellett, éppolyan erős hatása van az árnyjáték által létrehozott filmes hatásnak, illetve amiről a beszélgetésünk elején szó esett, a gyerekkori álmainkat is visszahozza. Profi táncillúzió.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Klasszikus

Varga Judit: Hiányzott a női példakép

Varga Judit nevével az idei fesztivál programjában többször találkozhatunk zeneszerzőként és kurátorként is. Judit szeptember óta a bécsi zeneakadémia (MDW) médiazeneszerzés professzora, aki ezt megelőzően a budapesti és a bécsi Zeneakadémián párhuzamosan tanított.
Színház

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Cirkusztörténelmet írt ifj. Richter József és Merrylu Richter

Pas de deux – balett lóháton című produkciójukkal elnyerték mindkét fődíjat, a magyar cirkuszigazgatók aranyfokozatú díját és fesztivál nagydíját, az Arany Pierrot-díjat is.
Tánc hír

Latin életérzés a Szegedi Kortárs Balett előadásában

Három egyfelvonásos produkcióval indítja az új év bemutatóinak sorát a Szegedi Kortárs Balett februárban. Az előadásokon keresztül a vágy megnyilvánulásának különböző fajtáival foglalkoznak.
Tánc interjú

„Sok kihívás elé állítjuk a szereplőket” – Interjú a Szent Boszorkány alkotóival

A 2019-es Staféta-pályázat kiemelt kategóriájának egyik nyertes alkotópárosával, Pál Dániel Leventével és Kalmár Ákossal a Szent Boszorkány című újcirkuszi est január 7-ei bemutatója kapcsán beszélgettünk.
Tánc hír

Úgy tűnik, használ a francia balettművészek tiltakozása

Engedményeket ajánlott a francia kormány a nyugdíjkorhatár emelése ellen tiltakozó balettművészeknek, akiknek sztrájkja már több mint nyolcmillió euró veszteséget okozott.
Tánc hír

Ilyen szépen sztrájkolni csak a balettosok tudnak

Karácsonykor feltette az i-re a pontot a Párizsi Opera Balett. A december 5. óta tartó, nyugdíjreform ellenes sztrájkot egy szabadtéri Hattyúk tava-részlettel koronázták meg a táncosok december 24-én.