Tánc

Shadowland: az árnyék táncbirodalma

2012.02.27. 17:05
Ajánlom
Álomszerű fény-árny játék és élő táncszínház – röviden így lehetne összegezni az amerikai Pilobolus társulat Shadowland című produkcióját. A maga nemében unikális árnyékszínházi előadásról a Pilobolus egyik vezető táncosa, Beth Lewis beszél.

- Látva a részleteket az előadásból az a gyerekkori játékunk jutott eszembe, amikor ellenfényben kipróbáltuk, milyen figurákat tudunk életre kelteni a falon. A Shadowland születésekor ti is kísérleteztetek a fénnyel és árnyékokkal, vagy már az elején pontosan tudtátok, hogy mi lesz a történet?

- Nem, nem, persze, hogy nem.!Nálunk is valahogy úgy zajlott, mint annak idején a te, de nyugodtan mondhatom azt is, hogy az én gyerekkoromban. Amikor elkezdtünk dolgozni ezen a produkción, még nem tudtuk, hogy mi felé megy majd a történet. Az elején még az sem dőlt el, hogy egy kutyalány lesz a főszereplő, hanem több mindennel kísérleteztünk. Megnéztük, hogyan mutatna egy elefánt, de ötletként felmerült a teve is, na, ez utóbbit meglehetősen hamar elvetettük. Az is eszünkbe jutott, hogy űrlényeket formáljunk meg, ezt aztán végképp gyorsan elfelejtettük. (Nevet.) Szóval ötletbörzét tartottunk, rengeteget improvizáltunk a mozgásokkal és árnyékokkal, végül nyolc hónapnyi közös együtt gondolkodás után jöttünk ki a végső történettel. Ezt azért ne úgy képzeld el, hogy a folyamat lezárult. Ellenkezőleg, ez a műsor az első naptól kezdve, mindmáig alakul és formálódik.

- Azt már tudjuk, hogy egy kutyalány a főszereplő, de hogy épül fel ez a folyton változó történet, ami, a Spongya Bob című animációs sorozat írója, Steven Banks közreműködésével született.

- A Shadowland egy tinédzser lányról szól, aki a lázadó időszakát éli, és az előadás során, átmegy egy félelmetes átalakuláson, vagyis kutyává változik. Ezzel pedig elkezdődik egy kalandos utazás, ha úgy tetszik, beiratkozik az élet iskolájába. Találkozik egy tucatnyi izgalmas figurával, és legalább ennyi váratlan helyzetbe keveredik az útja során.  

- Ha jól értem, akkor ez a felnőtté válás története.

- Valóban igen, de ez igazából egyfajta elfogadástörténet, ami arra tanít, hogy érezd magad jól a saját bőrödben. Gondolom, mindannyian emlékszünk még rá, hogy tinédzserkorban alapvető problémánk az identitáskeresés. Tehát ez a kislány a történet során felfedezi a saját személyiségét, és elfogadja önmagát pusztán azáltal, hogy egy korábban nem tapasztalt helyzetben találja magát.

- Hihetetlen koncentrációt igényelhet az előadás technikai a megvalósítása, mert elég egy rossz félmozdulat és a kutyalányból mégiscsak egy ufoelefánt lesz.

- Valóban nagy-nagy szellemi és fizikai koncentrációt követel meg ez a produkció, mert egy aprócska hiba, és oda a figura. Mindannyian képzett táncosok vagyunk, de ez akkor sem egy szokványos mozgásszínházi előadás. Itt, ha elvéted a mozdulatot, improvizálhatsz, és kikeveredhetsz belőle, de a helyzet az, hogy a műsor teljes időtartama alatt borzasztóan összeszedettnek kell lennünk, mert máskülönben nem jön össze a kívánt árnyképjáték. Azt azért hozzáteszem, hogy az élő táncszínház eleve egy olyan közeg, ahol biztosan soha nem tudhatod, hogy mi fog történni a színpadon. A mi társulatunk ebben hihetetlenül jó, hogy mindig gondolunk arra, miként kerüljük ki a nem várt szituációkat, amikor például nem érkezik meg időben a fény... Az sem titok, hogy amikor hat évvel ezelőtt abszolút elsőkként kezdtük el ezeket az árnyfigurákat kipróbálgatni, akkor látványos, de statikus alakokat hívtunk elő. Az évek során azonban kidolgoztuk, hogyan lehet ezeket az árnyfigurákat élettel megtölteni úgy, hogy kilépjenek a kezdeti mozdulatlanságukból. Számos fantasztikusan kitalált táncprodukciót mutatnak be szerte a világon, de olyat nem sűrűn láthatsz, hogy kilenc ember kiáll a színpadra és létrehoznak egy olyan árnyalakzatot, ami ráadásul még él és mozog is. Nos, szerintem ez a bámulatos része a mi műsorunknak.

- Ha már itt tartunk, szerinted ez az előadás film, színház, tánc, varázslás vagy mindezek együtt?

- Egy csipetnyi mindegyikből. Miközben egyértelműen nem film, mert semmit nem vetítünk, minden élőben megy.

- Bocsánat a közbevetésért, de úgy értettem, vizuálisan tűnik filmszerűnek.

- Igen, ezzel teljesen egyetértek! Ez a produkció valóban a négy elemnek az elegyéből jön létre, ugyanis ez az előadás kétségtelenül megmozgatja a közönség több érzékszervét is. A tánc mellett, éppolyan erős hatása van az árnyjáték által létrehozott filmes hatásnak, illetve amiről a beszélgetésünk elején szó esett, a gyerekkori álmainkat is visszahozza. Profi táncillúzió.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.
Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.