Tánc

Shakespeare a laborban

2015.03.04. 08:00
Ajánlom
Kulcsár Noémi a Magyar Táncművészeti Főiskola Moderntánc Tanszékének vezetője és a Kulcsár Noémi Tellabor műhely koreográfusa. Társulatával A vágy villamosa című koreográfia után most ismét egy klasszikus drámához nyúl: március 6-án mutatják be a Macbethet a MOM Kulturális Központban. A bemutató kapcsán az alkotófolyamatról és az új irányok kereséséről beszélgettünk. INTERJÚ

- Mit jelent a társulat neve?

- A Tellabor egy mozaikszó: a labor és a balett szó megfordítása ('tellab') egyesül benne. Azért adtam ezt az elnevezést, mert szerettem volna a szokványos "társulat", "csoport" szavakat megkerülni. A balett szóhoz pedig azért ragaszkodom, mert (bár kortárs tánc alkotó vagyok), már ez a kifejezés is közhelyessé vált.

- A nevetekben elrejtett labor szó milyen kísérletezésre utal?

- Eleinte a koreografálásban a test új megközelítési lehetőségeit kerestem. Érdekelt, hogy mi van, ha tördeljük a mozdulatokat, mi történik, hogyha az emberi test szélsőségeit mutatom meg, vagy esetleg olyan furcsaságok irányába is elmegyek, ami már egyáltalán nem esztétikus. Koreográfusi működésem elején ezekhez a kísérletekhez bevontam egy vizuális csapatot, akik különböző digitális kinekt-technikákkal és vizuális akciókkal dolgoztak. A közös munka eredményeként született meg a Kert és a Body Building című előadásunk. A második kísérleti fázisban az irodalom felé fordultam A vágy villamosával, ott a saját alkotói útkeresésem volt a cél. Most pedig még mindig az irodalomnál maradva jön létre a Macbeth, itt viszont a bábot vonjuk be új médiumként, amiben két tehetséges bábművész hallgató segít nekünk.

- Hogyan lehet táncnyelven egy klasszikus darabon keresztül aktualitásokról beszélni?

- Most éppen ezzel kísérletezem. A Macbetch-ben például az érdekelt, hogy hogyan tudom a hatalommániának a mozgáson keresztül a zsigeri lényegét megfogalmazni. Véleményem szerint nincs olyan cselekedetünk, ami mögött nem az önös hatalomérdek húzódik meg. A tánc nyelvén ezt nagyon nehéz érvényesen kifejezni. Mindemellett arra is törekszem, hogy a néző történetkeresési kényszerét felülírjam úgy, hogy ettől függetlenül is jól szórakozzon. A vágy villamosánál még meghagytam kapaszkodónak a történet linearitását, ott a tulajdonképpeni mondanivalómat a jeleneteken belüli erőviszonyokba próbáltam belesűríteni.

- A Macbethnél mennyit hagysz meg a shakespeare-i történetből?

- Vázlataiban követem a darab cselekményét, de a történetmesélést groteszk módon szeretném felvázolni és a hatalomvágyról szóló személyes véleményemet egy nagyon naturális mozdulatnyelven szándékozom elmondani. A báb eleve ad egyfajta elrajzolt jelleget az előadásnak, ami kifejezi azt az eltartást, ami szerintem szükséges egy ilyen hatalomorientált közeg elviseléséhez: szerintem ez csak úgy lehetséges, ha képesek vagyunk a helyzetünkre kívülről tekinteni és rámosolyogni, mert különben nem tudnánk tovább létezni. 

- Az, hogy prózai alapanyaggal dolgoztok, azt jelenti, hogy beszélni is fognak a táncosok a színpadon?

- Nem. A darabomban nem használom a shakespeare-i szöveget, csak magát a történetet.

- A próbafolyamat elején van szövegelemző próba?

- Van, csak egy kicsit másképpen. Ami nagyon lényeges, hogy már ekkor nagyon határozottan kell tudnom alkotóként, hogy mit akarok a táncostól kérni. Bizonyos szempontból ugyanis kisebb a táncos alkotói szabadsága, mint a színészé, hiszen itt mozdulatok helyettesítik a szavakat, ami egy sokkal nehezebben dekódolható nyelv, mint a színészi verbalitás. A mozdulatnak nagyon ülnie kell a karakterre ahhoz, hogy a jellemfejlődés jól érzékelhető legyen a nézők számára. Ugyanakkor a tánc, jellegéből adódóan önmagáért való: a mozgáskaraktereken túl vannak mozdulatok, amiknek nincs jelentősége a dráma szempontjából. Nincs például szavakra cserélhető jelentése annak, hogy egy adott ponton miért dobja fel a lábát a táncos: egyszerűen azért, mert az szép. Nem veszíthetjük el a táncnak ezt a jellegét.

- Milyen szerepet szánsz a bábnak a táncos testek között?

- Engem mindig is nagyon izgatott a báb, mert hihetetlen kifejezőereje van. A bábok nem önálló figuraként lesznek jelen, hanem a táncos testekhez kapcsolódva egyfajta protézisként. Nincs tehát külön bábmozgatójuk, hanem a táncos mozdulatainak következtében kelnek életre, így többletjelentések is létrejönnek. Nem bábelőadást szeretnék létrehozni, hanem egy olyan táncdarabot, amiben az emberi test a báb segítségével egy pillanat alatt átvált egy új jelentésbe.

- Mi inspirál téged koreografálás közben?

- Egyrészt a táncos személye: egy-egy darab azért is jön létre, mert találtam hozzá egy alkalmas személyt. Nagyon inspirál a zene, és a filmeket is nagyon szeretem. Nagyon szeretem a művészfilmeket, de a mainstreamet is kedvelem: a zombifilmek például kincsesbányának számítanak ebből a szempontból. A Transzfer című duettet Tarr Béla A torinói ló című filmjének atmoszférája ihlette, de a Rómeó és Júlia című koreográfiám esetében is megpróbáltam a filmes szerkesztési elveket beépíteni. Igazából a tematikus darabok azért is kezdtek el érdekelni, mert ezek a művek alkalmat adnak arra, hogy a színpadi megjelenítésükben egyfajta filmszerű dinamikáját alkalmazzak. Hála istennek a visszajelzések azt mutatták, hogy felismerhető volt ez a szándék. 

- 2010-ben a Dollface című koreográfiából készítettél egy táncfilmet is. Ott hogyan változtak a koreografálás szempontjai?

- A MOME egyik médiadizájnos hallgatójával, Rubi Annával dolgoztam együtt, aki 2012-ben megrendezte a Mag című filmet is, amihez szintén én készítettem a mozgást. Érdekes, hogy nem koreografáltam másként, merthogy valójában mindig filmet akarok csinálni színpadra. Nekem ez alapból kattanásom.

- Említetted, hogy sokszor a táncos inspirál. Ez a Macbeth esetében is így volt?

- Igen, Csere Zoltán lesz Macbeth, Szarvas Krisztina pedig a Lady. Kriszta a Szegedi Kortárs Balett vezető táncosa volt sokáig és most már velem dolgozik. Az ő drámája, szenvedélye és ereje szerintem Lady Macbeth maga. Egy igazi generátor, aki akár azt is el tudja játszani, hogy jobban akarja a hatalmat, mint maga Macbeth.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.