Tánc

Shakespeare, táncba zárva

2017.06.13. 15:36
Ajánlom
A Madách Színház július 16-ig tartó Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának táncművészeti műsora, a Shakespeare, ahogy nekünk tetszik című táncfantázia az angol bárd három drámájának esszenciáját fordítja le a mozgás nyelvére.

A táncfantáziát nyitó Szentivánéji álom (koreográfus, rendező: Molnár Ferenc) a modern tánc segítségével, ha nem is tragédiává, de súlyos drámává változtatja Shakespeare vígjátékát. A hangsúly itt nem Puck mókázására és a mesteremberek szerencsétlenkedésére esik (utóbbiak ki is maradtak a darabból), hanem az eredeti mű legelemibb motívumaira.

Táncfantázia

Táncfantázia (Fotó/Forrás: Madách Színház / Mohos Angéla)

A táncosok olyan örök dolgokat jelenítenek meg, mint a birtoklásvágyból eredő viszálykodás, a szexuális őrület vagy az összekavarodó-összegabalyodó szerelmespárok meséje. A cselekmény egyes elemeinek apróbb változtatásával pedig a Szentivánéji álomnak az az üzenete kerül előtérbe, hogy mi, emberek csupán emberfeletti lények játékszerei vagyunk, s egész életünk valamely felsőbb hatalomnak van kiszolgáltatva.

Hogy ezzel a nyugtalanító érzéssel még jobban tudjunk azonosulni, a darab közembereit megjelenítő szereplők modern ruhában, modern eszközök és díszletek (okostelefon, diszkó, szélturbinák) között mozognak, s sokszor a legmodernebb zenékre, például technóra táncolnak, míg a tündérvilág figurái körül minden (a zene, a kosztümök mintázata) ősi, természetközeli és fenyegető.

Táncfantázia

Táncfantázia (Fotó/Forrás: Madách Színház / Mohos Angéla)

A cselekmény helyett inkább az érzésekre és impressziókra koncentráló Szentivánéji álomnál még elemeltebb volt a Rómeó és Júlia (koreográfus, rendező: Velekei László), amely forradalmi módon női szemszögből ábrázolta a 400 éves szerelmi történetet. A modern balett a fiatalok tragédiáját annak a lánynak szívszaggató sztorijává sűrítette, akinek első szerelme egyben az utolsó volt.

A táncdarab az eredeti mű kronológiájához is újítóan nyúlt hozzá, hiszen Júlia haláltusájával kezdődik, és mintegy onnan visszatekintve meséli el néhány képben a lány és Rómeó közös történetét, azaz megismerkedésüket a bálon, titkos esküvőjüket, majd egymástól való elszakításukat, végül mindörökre.

Táncfantázia

Táncfantázia (Fotó/Forrás: Madách Színház / Mohos Angéla)

A két drámai hangulatú darab súlyát a táncfantázia zárlataként A makrancos hölgy Broadway-musical verziója, a Csókolj meg, Katám! (Kiss Me, Kate) alapján készült adaptáció (koreográfus, rendező: Tihanyi Ákos) oldotta. A Cole Porter-musical Too Darn Hot című betétdalába sűrített előadás (a szólót Ekanem Bálint Emota énekelte) a Shakespeare-mű szilajságát, játékosságát és életörömét ragadja meg, miközben egyenesen a szteppcipős-keménykalapos-nadrágtartós dzsesszkorszakba röpíti vissza a nézőt.

A Shakespeare, ahogy nekünk tetszik táncfantáziát még június 13-án és 24-én ismétlik a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján. Aki pedig a Rómeó és Júlia vagy a Szentivánéji álom könnyedebb feldolgozásaira kíváncsi, az benevezhet a Shakespeare mesék gyerekeknek részeként színpadra kerülő Szentivánéji álom lightra vagy a Rómeó és Júlia (fiktív) keletkezési történetéről mesélő Szerelmes Shakespeare-re.

További részleteket ide kattintva olvashat a fesztiválról. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.
Tánc magazin

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?
Tánc ajánló

Harminc év után Diótörő az Operettszínházban

A Budapesti Operettszínház színpadán harminc év után láthat ismét balettelőadást a közönség. Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikusa kerül színpadra, amelyben a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is bemutatkoznak.
Tánc videó

Ezek a videók bizonyítják, hogy a balettosoknak is van humora

Gondolta volna, hogy a kimerítő balettórák és előadások között paródiavideók forgatásával ütik el az idejüket a táncosok?
Tánc táncterápia

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.