Tánc

Sokkold az emlékezeted!

2014.01.28. 17:53
Ajánlom
Vandekeybus legelső koreográfiája mindenkit sokkolt 1987-ben. Január 31-én és február 1-jén a Trafóban kerülhetünk az Ultima Vez társulatának hatása alá.

1987-ban a huszonnégy éves flamand Wim Vandekeybus - akit addig csak Jan Fabre táncosaként ismertek - az Amire a test nem emlékszik/What the body does not remember című koreográfiájával egy csapásra a táncvilág élvonalába került. Egykor mestere, Fabre fizikális-teátrális-minimális-performance világából fejlesztette ki sajátos stílusát, amelynek központjába a táncot helyezte. A darab készítésével párhuzamosan alapította meg saját társulatát, az Ultima Vezt. Negyedszázaddal később Vandekeybus újra színpadra állította egykori világsikerét. A darab mit sem veszített lendületéből és meggyőző erejéből, ma is megkerülhetetlen alapmű.

Vandekeybus színpadi mozgást, zenét és filmet mesterien elegyítő munkáiban a tánc fizikai határait feszegeti: kirobbanó energia, veszély, extrém érzelmek dominálnak abban az autentikus koreográfusi formanyelvben, amelyhez két évtizede hű maradt.

A darab 1987-ben valósággal sokkolta a nézőket, a New York Times kritikusa például így írt róla: „Egyszerre kemény, brutális, játékos, ironikus és rémisztő. A jelzők teljességgel alkalmatlannak bizonyulnak ennek a szokatlanul innovatív táncelőadás leírására." (Anna Kisselgof, The New York Times, November 22nd, 1987) A darab nem csak újszerű koreográfiájával, hanem szokatlan zenei világával, illetve a zenei és táncelemek hangsúlyos ütköztetésével vívta ki a szakma elismerését. Ezért a darabért Vandekeybus és zeneszerzői, Thierry De Mey és Peter Vermeersch megkapták az egyik legrangosabb amerikai díjat, a Bessie-t.

A What the body does not remember radikális, ugyanakkor játékos, technikás és rendkívül kockázatos darab. A kilenc táncos saját teljesítőképessége határain is túljut, egészen addig a meghatározó pontig, amikor már nincs más választás. Az előadással a társulat bejárta világot, és mindenkit lenyűgözött, ahogy Vandekeybus nyersen feszegette a test fizikai teljesítőképességének határát. Egyszerre ébreszt csodálatot és rémületet a nézőben, aki döbbenten figyeli, mire is képes még az emberi test.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Plusz

Kicsoda valójában a hölgy a híres „We Can Do It!” poszteren?

Mindenki ismeri az ikonikus posztert, amelyen egy nő feszít, mellette a híres szlogen: „Meg tudjuk csinálni”. De kicsoda a képen látható hölgy?
Zenés színház

Népdalt énekelve sétál át a macska a hivatalon

Halas Dóra és Nagy Fruzsina már a második közös előadásukat készítették el a Soharóza kórussal. Catwalk-koncertnek nevezik az általuk alkotott műfajt, amelyben elegyednek a kóruskoncert, a színház és a divatbemutató jellegzetességei. Az Ügyben népdalokat dolgoztak fel, bár mint mondták, Kodály és Bartók óta valami nagyon félrecsúszott a népzene társadalmi megítélésében.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tim Burton világát is megidézi a Fővárosi Nagycirkusz új bemutatója

Az április 20-án bemutatott Repülőcirkusz című show-t a világhírű artista, Kristóf Krisztián rendezte, aki olyan jeleneteket is beemelt a cirkuszi előadásba, amiket Tim Burton kérésére álmodott meg a Dumbo című amerikai filmhez.
Tánc interjú

"A tánc segít eggyé olvadnunk a természettel" – Interjú a TAO Dance Theater vezetőjével

Igazi kuriózum lesz májusban a Nemzeti Táncszínházba látogató TAO Dance Theater, akik ezúttal a világhírű Numerical Series (Számsorok) című alkotásukból az 5 & 9 számú koreográfiákat mutatják be a magyar közönségnek. Az előadás kapcsán Tao Ye-t kérdeztük.
Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.
Tánc hír

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.