Tánc

Susanna Leinonen Company: And the line begins to blur

2011.04.18. 09:00
Ajánlom
Az And the line begins to blur (És halványul a válaszvonal) táncjáték az emberi természet határfelületeivel foglalkozik. Az egyén és a közösség közötti növekvő feszültség, valamint a jellegzetes, vizuális elemek a múltra és a jövőre egyaránt vonatkoznak, egy olyan erős és szürreális világot teremtve meg, ahol a kendőzetlen szépség szembekerül az élet sötét oldalával.

Susanna Leinonen munkája, az And the line begins to blur, egy lélegzetelállítóan szép és harmonikus darab. Minden eleme holisztikusan egészíti ki ugyanazokat a témákat, az atmoszférát és a látványt. Az ilyen fajta tökéletesség könnyen lélektelenné és unalmassá válhat, de semmi ilyen nem történik itt, ahol a korábbi munkákból ismert témák - a különösség és a valahová tartozás - is teret kapnak a műben. Leinonen művei mindig is a különösséggel és furcsasággal foglalkoztak, de mostanában több szorongás van bennük. Még a vad, szürreális látomások sem mindig kínálnak megkönnyebbülést. Leinonen kezdettől fogva a saját világát teremtette meg, és nem tételezi fel, hogy a nézők ezt egyszerűen, minden erőfeszítés nélkül megérthetik. Az álom és a fantázia képeit tárja elénk egy olyan világból, amely más, mint a miénk. Ugyanennél az oknál fogva ezek a képek kiszámíthatatlanok és ijesztők is. Leinonen munkája a sci-fi és horrorfilmek atmoszférájából is ad egy keveset.

Az And the line begins to blur világosabb és tisztább, mint az elődei voltak. Matti Jykylän fényei hatásos, tompított, kétdimenziós képeket teremtenek, amelyek elmosódottá és ködössé válnak - időről időre ezekbe a képekbe lépnek be a táncosok, vagy ezekből mennek ki. A néző már a darab elején megtapasztal egy rémisztő pillanatot, amikor egy lámpa leesik a mennyezetről, majdnem egy táncos fejére. Csak gyenge fénycsík marad, amely úgy világítja meg a színpadot, mint egy börtöncellát a benne lévő lámpa. Kasperi Laine akusztikája és zenéje, finoman, de kifejezett szándékkal megragadva a figyelmet, jól kiegészíti a vizuális elemeket és a koreográfiát. Erika Turunen jelmezei pedig, amelyek ázsiai háborús filmek hangulatát idézik, erősítik azt az érzést, hogy a koreográfia egy katonai jellegű, fegyelmezett csoportra utal: ha valaki nem engedelmeskedik, annak ott nincs helye. A kitaszítottság leírása nagyon egyszerű. Ez ellen nem lehet harcolni - és itt jelennek meg a mű kiforrottabb és felnőttes elemei.

Leinonen művében a mozgás, ahol a kezek és a torzó drámai erővel állnak össze díszítő elemekké, lágyabb lett, és több helyet igényel. A koreográfus a korábbról ismert művészek mellé új, nagyszerű táncosokat is talált: Patrick Bragdell, Eric Ernerstedt, Laura Lohi és Elina Häyrynen a saját elképzeléseiket is hozzáadják a finoman irányított mozgáshoz, úgy, hogy nem bontják meg annak egységét. Heidi Lehtoranta és Kaisu Hölttä, akárcsak maga Leinonen, ennek a művészetnek a mesterei. Az And the line begins to blur mindössze félórás; a koreográfusnak sikerült rövidre fogni. A mű nem laposodik el a vége felé, és a nézők a kezdettől fogva a befejezésig egy izgalmas esemény közepén vannak. Egyértelmű, hogy itt a minőség nem a mennyiség szinonimája.

And the Line Begins to Blur - Susanna Leinonen Company 2011. április 24. 19:00

Nemzeti Táncszínház Budapest Táncfesztivál

Ea.: Elina Häyrynen, Kaisu Hölttä, Natasha Lommi, Pekka Louhio, Jarkko Lehmus, Maija Kiviluoto, Liisa Pietikäinen 
Zene: Kasperi Laine 
Fényterv: Matti Jykylä 
J.: Erika Turunen 
Jelmez kivitelezés: Liisa Mäenpää, Tipi Taskinenű 
Kor.: Susanna Leinonen 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc recirquel

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.
Tánc fájdalom

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Tánc magazin

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Tánc ajánló

Fogyaszd a kultúrát is környezettudatosan!

A Sziget idén a Love Revolution szlogen jegyében telik. A teljesség igénye nélkül összeszedtük, mik azok a társadalmi témák, amikkel a kulturális programok, előadások, performanszok foglalkoznak majd a Szigeten.