Tánc

Szabadesés közös térben

2010.10.29. 07:27
Ajánlom
Az egyedi, belülről építkező koreográfiákból és az erősen improvizatív mozgássorból fakadóan meglepő rutinosságnak és profizmusnak lehetünk szemtanúi a KET-ben – hat fiatal táncos szólóiból Io sono címmel összeállított október 29-i táncesten.

A színpad felől vaksötétben lopóznék át a nézőtér irányába, de mivel az orromig se látok, még csak nem is sejtem, merre kéne osonnom, hogy ne zavarjak senkit. Mádi Laci, az előadás egyik táncosa siet elém, hogy magabiztos léptekkel vezessen át az imbolygó téren. Amikor feljön a fény, látom, hogy a végtelenül egyszerű, mégis egy díszletelemmel izgalmassá tett színpadon még csak melegítenek és nyújtanak a táncosok az aznapi próbához. Katonka Zoltán - aki jó kisszínházi produkcióhoz híven egyben a fénytervezője is az előadásnak - valahol a magasban leng. Mindenki megérkezett és elkészült, koreográfus nélkül azonban egymásra tekintenek, hogy kezdhetnek-e.

Hatból öten hasonló múlttal és tapasztalatanyaggal rendelkeznek: Horváth Adrienn, Hargitai Mariann, Katonka Zoltán, Mádi László és a KET-be idén érkező Molnár Zita mind a MU Terminál "táncoskeltetőként" is gyakran emlegetett műhelyében tanultak, és az egyéves képzés után jöttek a társulathoz, Palcsó Nóra pedig a Táncművészeti Főiskolán végzett néptánc és színházi tánc szakon. Önálló koreográfiát eddig még egyikük sem készített, ez lesz az első alkalom, hogy csakis saját mozgásvilágot építenek fel és mutatnak be. Az előadás saját elképzeléseik nyomán született, meséli Katonka Zoltán: "Mindenkinek volt valamilyen ötlete, de ezek megvalósítására nem volt korábban lehetőség és idő. Még nem voltunk olyan helyzetben, hogy abból indulhatunk ki: ez itt a mi időnk, a mi terünk, a mi zenénk, a mi mozdulataink. Amikor ennek nekikezdtünk, semmit sem akartunk megkötni, nincs a szólókban semmilyen fix mozdulatsor. A fényeket és a járásokat rögzítettük, de a mozgás száz százalékosan improvizatív. Ez olyan, mint a szabadesés, nem tudod, hogy mi jön közbe."

Kérdésemre, hogy a koreográfus vezetésének hiánya nem okoz-e nehézségeket, Hargitai Mariann fogalmazza meg azokat a bizonytalanságokat, amekyeket a szabadeséssel együtt járó szédülés okoz: "Nekem biztonságérzetet ad, ha úgy megyek ki a színpadra, hogy tudom, mi fog velem történni. De itt nem ez történik. Még egyáltalán nem tudom, milyen lesz hetven ember előtt improvizálni. Most viszont párhuzamosan egy másik olyan munkafolyamatban is benne vagyunk, ahol nagyon sokat improvizálunk a próbákon, ez pedig nekem segítséget ad, hogy ebben az előadásban létezni és működni tudjak. Már érzem, hogy eljutottam valahonnan valahova, de még nem megyek biztonsággal a színpadra, ezt még szoknom kell. Az improvizáció nagyban függ attól is, hogy milyen lelkiállapotban vagy aznap. Lehet, hogy megszületett a fejedben egy gondolat, de azt az aznap történtek is nagyon befolyásolják. Ezért tehát minden hónapban új és új előadás születik majd meg."

Az improvizációt tapasztalat- és biztonságérzet megszerzéséhez szükséges mozgás terének, az egymás iránti figyelem és a párhuzamos alkotás közegének tekintik. "Már abból sokat tanulunk és merítünk, ha látjuk egymást improvizálni" - teszi hozzá Horváth Adrienn. Beleszólni viszont nem kívánnak a másik munkájába, szeretnék meghagyni egymást az egyszeri, spontán, akkor, abban a pillanatban, az adott zenére megszülető érzések inspirációjában. „Nem kritizáljuk vagy elemezzük egymást, egy ilyen műfajban nem is szabad. Amit ő hoz ki magából, abba én hogy is szólhatnék bele? Én miért mondjam neki, hogy ne úgy csinálja? Ez az ő egyénisége, az ő tánca, az ő aktuális érzése. Egy koreográfiába bele lehet kötni, de egy improvizációba sosem" - fogalmazza meg Palcsó Nóra.

A beszélgetés után megkérdezik tőlem, hogy tetszett a próba (kiderül, én láttam először egyben a készülő előadást). Az obligát kérdésre az obligát válasz helyetti reakcióm láthatóan megnyugtatja őket: azt hittem, nagyrészt rögzített koreográfiával dolgoznak, itt-ott improvizatív fordulatokkal színesítve. Amit láttam, az hat magabiztos, mozgássorában egymástól karakteresen eltérő, egyéni bemutatkozást sejtet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.