Tánc

Szabadesés közös térben

2010.10.29. 07:27
Ajánlom
Az egyedi, belülről építkező koreográfiákból és az erősen improvizatív mozgássorból fakadóan meglepő rutinosságnak és profizmusnak lehetünk szemtanúi a KET-ben – hat fiatal táncos szólóiból Io sono címmel összeállított október 29-i táncesten.

A színpad felől vaksötétben lopóznék át a nézőtér irányába, de mivel az orromig se látok, még csak nem is sejtem, merre kéne osonnom, hogy ne zavarjak senkit. Mádi Laci, az előadás egyik táncosa siet elém, hogy magabiztos léptekkel vezessen át az imbolygó téren. Amikor feljön a fény, látom, hogy a végtelenül egyszerű, mégis egy díszletelemmel izgalmassá tett színpadon még csak melegítenek és nyújtanak a táncosok az aznapi próbához. Katonka Zoltán - aki jó kisszínházi produkcióhoz híven egyben a fénytervezője is az előadásnak - valahol a magasban leng. Mindenki megérkezett és elkészült, koreográfus nélkül azonban egymásra tekintenek, hogy kezdhetnek-e.

Hatból öten hasonló múlttal és tapasztalatanyaggal rendelkeznek: Horváth Adrienn, Hargitai Mariann, Katonka Zoltán, Mádi László és a KET-be idén érkező Molnár Zita mind a MU Terminál "táncoskeltetőként" is gyakran emlegetett műhelyében tanultak, és az egyéves képzés után jöttek a társulathoz, Palcsó Nóra pedig a Táncművészeti Főiskolán végzett néptánc és színházi tánc szakon. Önálló koreográfiát eddig még egyikük sem készített, ez lesz az első alkalom, hogy csakis saját mozgásvilágot építenek fel és mutatnak be. Az előadás saját elképzeléseik nyomán született, meséli Katonka Zoltán: "Mindenkinek volt valamilyen ötlete, de ezek megvalósítására nem volt korábban lehetőség és idő. Még nem voltunk olyan helyzetben, hogy abból indulhatunk ki: ez itt a mi időnk, a mi terünk, a mi zenénk, a mi mozdulataink. Amikor ennek nekikezdtünk, semmit sem akartunk megkötni, nincs a szólókban semmilyen fix mozdulatsor. A fényeket és a járásokat rögzítettük, de a mozgás száz százalékosan improvizatív. Ez olyan, mint a szabadesés, nem tudod, hogy mi jön közbe."

Kérdésemre, hogy a koreográfus vezetésének hiánya nem okoz-e nehézségeket, Hargitai Mariann fogalmazza meg azokat a bizonytalanságokat, amekyeket a szabadeséssel együtt járó szédülés okoz: "Nekem biztonságérzetet ad, ha úgy megyek ki a színpadra, hogy tudom, mi fog velem történni. De itt nem ez történik. Még egyáltalán nem tudom, milyen lesz hetven ember előtt improvizálni. Most viszont párhuzamosan egy másik olyan munkafolyamatban is benne vagyunk, ahol nagyon sokat improvizálunk a próbákon, ez pedig nekem segítséget ad, hogy ebben az előadásban létezni és működni tudjak. Már érzem, hogy eljutottam valahonnan valahova, de még nem megyek biztonsággal a színpadra, ezt még szoknom kell. Az improvizáció nagyban függ attól is, hogy milyen lelkiállapotban vagy aznap. Lehet, hogy megszületett a fejedben egy gondolat, de azt az aznap történtek is nagyon befolyásolják. Ezért tehát minden hónapban új és új előadás születik majd meg."

Az improvizációt tapasztalat- és biztonságérzet megszerzéséhez szükséges mozgás terének, az egymás iránti figyelem és a párhuzamos alkotás közegének tekintik. "Már abból sokat tanulunk és merítünk, ha látjuk egymást improvizálni" - teszi hozzá Horváth Adrienn. Beleszólni viszont nem kívánnak a másik munkájába, szeretnék meghagyni egymást az egyszeri, spontán, akkor, abban a pillanatban, az adott zenére megszülető érzések inspirációjában. „Nem kritizáljuk vagy elemezzük egymást, egy ilyen műfajban nem is szabad. Amit ő hoz ki magából, abba én hogy is szólhatnék bele? Én miért mondjam neki, hogy ne úgy csinálja? Ez az ő egyénisége, az ő tánca, az ő aktuális érzése. Egy koreográfiába bele lehet kötni, de egy improvizációba sosem" - fogalmazza meg Palcsó Nóra.

A beszélgetés után megkérdezik tőlem, hogy tetszett a próba (kiderül, én láttam először egyben a készülő előadást). Az obligát kérdésre az obligát válasz helyetti reakcióm láthatóan megnyugtatja őket: azt hittem, nagyrészt rögzített koreográfiával dolgoznak, itt-ott improvizatív fordulatokkal színesítve. Amit láttam, az hat magabiztos, mozgássorában egymástól karakteresen eltérő, egyéni bemutatkozást sejtet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nagy neveket rendez Török Ferenc a Vígszínházban

A Bella Figura című darabot mutatja be online a Vígszínház Török Ferenc rendezésében. A 21. századi párkapcsolatokról és emberi viszonyokról szóló előadás premierjét február 27-én, szombaton láthatja a közönség.
Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

A bakibalett, amelyben a táncosoknak muszáj hibázni – VIDEÓ

Jerome Robbins 1956-os koreográfia a néző rekeszizmait is megdolgoztatja. Chopin keringőjére repkednek tétovázva a balerinák.
Tánc hír

Valentin-napon indul a Nemzeti Táncszínház új sorozata

A legnagyobb táncos legendák és feledhetetlen történetek elevenednek meg a Nemzeti Táncszínház legújabb online sorozatában, a Dance Details-ben.
Tánc hír

A jelenből és jelenről táncol a Duda Éva Társulat

Különleges táncelőadást hívott életre a Duda Éva Társulat: túllépve a tavaszi karantén alatt készített Egypercesek videósorozaton, a tavaly megélt élményeket, kollektív tapasztalatot szeretnék színpadra adaptálni. A PRIZMÁT február 25-én közvetítik a TRIP Hajóról.
Tánc hír

Az artistaművészet előtt tiszteleg a Fővárosi Nagycirkusz új online műsora

A cirkusz új épületének 50. évfordulóját egyedülálló programokkal ünnepli az intézmény, köztük egy nagyszabású produkcióval, a Dinasztiákkal.
Tánc hír

Ingyenesen látható Mándy Ildikó táncelőadása

Mándy Ildikó Harangozó Gyula-díjas koreográfus előadása, a Bozonok, lüktető energiával tölti meg a teret, és a mozgásanyagot filmes megoldásokkal társítva húzza be a nézőt egy szinte megfoghatatlan világba.