Tánc

Székely Szilveszter: "Örömmel játszanék negatív figurát"

2014.11.30. 10:45
Ajánlom
Egyedüli táncosként vehetett át idén a Junior Prima Díjat. Székely Szilvesztert elsősorban Bozsik Yvette előadásaiból ismerheti a közönség. Interjúnkból kiderül, milyen más táncműfajok érdeklik a színházon kívül. INTERJÚ

- Látod, hol és merre tartasz a táncos pályán?

- Huszonhét évesen nehezen tudom megmondani, hány évem van még táncosként. Lehet, csak néhány, de akár húsz is. A táncos a testével dolgozik, ha holnap kitörik a lábam, véget ér a történet. Általánosabban nézve: nem tudom sehova sem elhelyezni magamat a magyar táncéletben, habár immár hat éve Bozsik Yvette-nél dolgozom. Szeretném egyszer egy külföldi felsőoktatási intézményben is képeztetni magamat. A tanítás nagyon meghatározza az életemet, még sincs elég időm rá, hiszen jelenleg hat színházban dolgozok, a próbák és az előadások kitöltik a napom jelentős részét. Ezzel együtt nagyon élvezem az oktatást is, sok fejlődnivalóm van még benne. Azt érzem, ebben van a hosszú távú utam. Nagyon közel áll hozzám a témám: versenytáncosoknak tanítok klasszikus balettet. Ebből is írtam szakdolgozatomat a Táncművészeti Főiskolán és adtam elő egyszer egy nemzetközi tánctudományi konferencián. Folyamatosan keresnek meg versenytáncosok, hogy elsajátítsanak némi balettos tudást is.

- Te magad versenytáncoltál valaha? Bozsik Yvette előadásai alapvetően a kortárs tánc elemeiből építkeznek.

- Gyerekkoromban két évig versenytáncoltam Zalaegerszegen, nagyon jó eredményeink voltak, aztán amikor Pécsre kerültem a Táncművészeti Szakközépiskolába, abba kellett hagynom. Később Pesten, a Táncművészeti Főiskolán a szakdolgozatom írása közben nagyon sok videót elemeztem, olyan külföldi versenytáncosokét, akiknek komoly balett alapjaik vannak. Azt láttam, akinek van ilyen képzettsége, sokkal eredményesebb a versenytáncban is.  A kettő közötti kapcsolatot építettem fel tudományos alapon a dolgozatomban. Később ebből jött az ötlet, hogy magam is tanítsak nekik. Bozsik Yvette munkáiba akkor lettem szerelmes, amikor az iskolában sok előadásfelvételt néztünk meg tőle, aztán tizennyolc éves koromban élőben is láttam egy duettjét Vati Tamással. Ekkor született meg a vágy, hogy nála szeretnék táncolni, ami három év múlva be is következett.

- Tehát az időd legnagyobb részét a színházi tánc teszi ki.

- Abszolút. Minden nap van tréningünk, próbánk vagy előadásunk, ezekből kettő-három is, a legkülönbözőbb kombinációkban. Ahogy említettem, hat színház tíz-tizenegy produkciójában szerepelek jelenleg. Ez a sokféleség a fejlődés és az új kapcsolatok építése szempontjából is hasznos. Soha nem szerettem egy dolognál leragadni, ezért is örülök, hogy Yvette ennyi felé rendez, koreografál és viszi magával a társulatát. Folyton új impulzusok érnek bennünket. Legalább ennyire szeretem a változatosságot a táncstílusokban, az előadásokban is. Klasszikus balett, versenytánc, musical, opera, gyerekelőadások - ezekkel mind találkozom mostanában.

- A díjátadón említettél egy Mikszáth-idézetet: "A szerencse lakása a munka". Hitvallásod ez?

- Ez az egyetlen idézet, ami megmaradt a fejemben eddigi életem során. Biztos azért, mert nagyon hiszek benne: ha dolgozunk, annak biztos meglesz az eredménye. Ez igaz bármilyen területre az életben. Egyébként akkor találkoztam ezzel a mondattal középiskolásként, amikor 2005-ben a Madách-Mikszáth Vers- és Prózamondó Versenyre készültem, majd meg is nyertem.

- A portréfilmedben beszéltél arról is, szívesen szerepelnél filmben.

- Nagyon szeretném vásznon is kipróbálni magamat, akár prózai színészként, akár táncosként. Nem tudom, lesz-e valaha lehetőségem erre. Izgat a forma, hogy a kamera közelsége miatt sokkal intenzívebb munkával kevesebbet kell játszani. Örömmel játszanék például negatív figurát. Szívesen dolgoznék együtt Zomborácz Virág filmrendezővel, aki szintén az idei Junior Prima Díjasok között van.


2014-ben hat színművész, egy táncos és egy forgatókönyvíró-rendező vehette át a Junior Prima Díjakat és az azzal járó kétmillió forintot jelképező FHB Gold bankkártyákat az FHB Bank jóvoltából.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.