Tánc

Szenvedélyesen szeretem a szakmámat!

2010.03.09. 11:21
Ajánlom
Jónás Zsuzsa, Virág Melinda és Hámor József, Gergye Krisztián és Szögi Csaba a társalkotói a Közép-Európa Táncszínház márciusi premierjének, a Viharnak. Jónás Zsuzsával a készülő darabról beszélgettünk, és arról, mik a tapasztalatai táncpedagógusként, koreográfusként és táncosként.

- Évekig táncoltál külföldön, táncpedagógusi diplomát is Párizsban szereztél. Mi az, ami a legfontosabb különbség számodra a francia, a holland és a magyar táncéletben tapasztaltak között?

- A Magyar Fesztivál Balettnél és a Budapest Táncszínháznál töltött időszak után, eredetileg fél évre mentem ki Hollandiába a Company Djazzexhez. Összesen hét, külföldön töltött év lett belőle. Rengeteg pozitív tapasztalatot szereztem, azt láttam például, hogy Hollandiában, Franciaországban több száz ugyanolyan jó táncos van ugyanarra a helyre: a versenyszellem doppingolja őket, megtanulják, mi a szakma iránti alázat, ugyanakkor nyitottak egymás munkáira. A kinti fesztiválokon mindenki megnézett mindenkit: a balett-táncos a néptáncost, a néptáncos a kortárs előadást. Hollandia után Franciaország következett, Raza Hammadinál táncoltam a Ballet Jazz Artban, és ezzel párhuzamosan moderntánc-pedagógusnak tanultam az Escape Pleiade-ben. Kint rengeteg kurzuson vettem részt, többek között Jiří Kylián, Matt Mattox, Angelin Preljocaj kurzusain, azóta is rendszeresen visszajárok Franciaországba és Brüsszelbe, hogy részt vegyek egy-egy workshopon vagy megnézzem az aktuális előadásokat. Szenvedélyesen szeretem a szakmámat! Persze, már én sem vagyok annyira őrült, mint régebben, ma már képes vagyok kijönni a próbateremből, amikor úgy érzem, ideje van pihenni.

- Milyen élmény most a KET-tel dolgozni?

- A Közép-Európa Táncszínházban már négy éve tanítok. Itt végre egy olyan csapatot találtam, akik profik, akarnak dolgozni, és megvan bennük a tánc iránti tisztelet. Azért is vállaltam el, hogy a Vihar társkoreográfusa legyek, mert ismerem ezeket a táncosokat, és ők is ismernek engem, így tudjuk, mit várhatunk egymástól. Nagyon örülök annak, hogy a Vihar próbáit már novemberben elkezdtük, így tudunk időt hagyni a kísérletezésre, a tapasztalatok leülepedésére. Van idő arra, hogy a táncosok is elmondhassák a véleményüket, kreatívan vegyenek részt a folyamatban, hogy tudatosítsák magukban egy-egy mozdulat érzelmi gyökerét, hogy megkeressék, nekik mit jelent a Vihar.

- Hogyan épül fel a próbafolyamat?

- Jelenleg mindhárman, Virág Melinda, Hámor József és én tizenöt-húsz perces koreográfiákon dolgozunk. A végén ezeket összedolgozzuk majd, de addig is folyamatosan nézzük és véleményezzük egymás munkáját. Gergye Krisztiánnal és Szögi Csabával, a darab társalkotóival együtt alakítjuk a készülő előadást. Philipp György, a zeneszerző is folyamatosan velünk van a próbákon. Szeretek társakkal dolgozni, izgalmas, hogy egy közös munka során alakítjuk egymást, és az is, hogy le kell győznünk a saját egónkat, hogy együtt hozzunk létre valami értékeset.

- Téged mi izgat leginkább a Viharban?

- Az út a megbocsátásig. Hogy számtalan sérelem, fájdalom után az ember el tudjon jutni oda, hogy megbékéljen, túllépjen a haragján, és képes legyen más perspektívából nézni a dolgokat.

- Táncosként hogy érezted magad az utóbbi években? Csak mert szerintem összesen két darabban vagy igazán a helyeden: Frenák Pál KáOsz! című darabjában és Duda Éva Lunatikájában.
- Örülök, hogy ezt mondod, én is pontosan így érzem. Amikor hazajöttem, sokáig nem kaptam olyan igazi feladatot, mellyel valóban meg kellett volna küzdenem. Sokáig komoly problémáim voltak azzal, hogy egy-egy feladattal azonosulni tudjak. Szerintem nem az a lényeg, hogy az ember minél híresebb-nevesebb együttesnél táncoljon, hanem, hogy a tudását tudja-e kamatoztatni, megfelelő intelligenciával, alázattal, minőségi munkával. Duda Éva darabja, a Lunatika jókor jött, olyan volt számomra, mint a megváltás. Teljesen felszabadultam tőle. Nagyon szeretem a csapatot, akikkel együtt táncolok, és mesés volt az az irány, amerre Évi elindított minket. Hagyott minket szabadon alkotni, szabadon létezni a színpadon. Frenák Pál pedig külön fejezet az életemben, elképesztő szenzorai vannak, pontosan érzi egy-egy táncos személyiségét: a KáOsz!-ban annyi mélység van, hogy mindent ki tudok adni magamból. A KáOsz! szülőszékes jelenetében nagyon erős tapasztalat ért: mintha minden szülő nő fájdalmát, sőt minden vetélés fájdalmát éreztem volna egyszerre. Az összes nő eggyé vált bennem, és ez olyan kín volt, hogy utána hátul percekig nem tudtam abbahagyni a zokogást. Pali ott állt mellettem, és azt mondta: "Igen, ez az!"

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Klasszikus

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.