Tánc

Szerelem a forradalom idején

1970.01.01. 01:00
Ajánlom
A romantikus balettek álomvilága helyett valós társadalmi indulatokat visz színre a Párizs lángjai, Vaszilij Vajnonen 1932-ben koreografált balettja. Az Opera Michael Messerer újragondolt verzióját tűzte műsorára. Ez a forró hangulatú változat minden bizonyára jól fog esni a hideg, sötét, téli hónapokban.

A cikk eredetileg az Opera Magazin 2020 téli számában jelent meg.

Az eredeti táncmű Borisz Vlagyimirovics Aszafjev zenéjére és Félix Gras A déli vörösök című regénye nyomán készült. A komponista a francia forradalom emblematikus dallamait, köztük a Marseillaise-t gondolta tovább, nem csoda hát, ha annak lüktető, forradalmi lelkülete találkozott a mindössze harmincegy éves koreográfus ifjonti lelkesedésével. Ugyanez a fiatalos hév szűrődik át a darab mozgásnyelvén is. A látványos, három felvonásos táncmű bővelkedik olyan dinamikus mozdulatokban, amelyek az atletikus tánc ellenállhatatlan ünnepévé avatják azt. A hattyúk tava vagy a Csipkerózsika klasszikus lépésanyaga felnagyítva köszön vissza, sok-sok népi motívumot tartalmazó karaktertánccal és tömegjelenettel dúsítva, amelyek a meghitt szólók és pas de deux-k közé ékelődve lehengerlő hatást gyakorolnak a nézőre. Vajnonen koreográfiája egy kultúrtörténeti fordulatot is rögzít: a balett születésétől fogva arisztokrata műfaj volt, amely a cári Oroszországban érkezett csúcspontjára. Ennek ellenére a szovjet balettel szemben egy ideig elvárásként fogalmazódott meg, hogy a szocreál igényekhez alkalmazkodjon. Vajnonen librettója ezzel összhangban az arisztokrácia hatalmát ledöntő népet ünnepli.

A Párizs lángjait először a leningrádi Kirov Balett állította színpadra. A következő évben a moszkvai Bolsojban is bemutatták, ahol több mint harminc éven keresztül az állandó repertoár részét képezte. Azonban – a szovjet korszak sok más, korábban népszerűnek bizonyult balettjához hasonlóan – ez a darab is a süllyesztőbe került, amikor a fiatal koreográfusok generációja még atletikusabb, sportteljesítménynek is beillő művekkel rukkolt elő.

A Párizs lángjait véglegesen a történelem szemétdombjára helyezték volna, ha Alekszej Ratmanszkij nem látta volna meg benne a kínálkozó lehetőséget. 

Erre akkor került sor, amikor a Bolsoj Balett művészeti vezetőjeként (2004–2008) áttekintette a társulat szovjet kori repertoárját, és úgy döntött, „újrafordítja” a Vajnonen-művet. Nem rekonstruálta, hanem újrakontextualizálta azt. Forradalmiból szinte ellenforradalmivá hangolta a darabot, és a szerelmesek drámájára helyezte a hangsúlyt.

144320482_10158087170383181_7284049902953372927_o-160844.jpg

Párizs lángjai (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház)

A balett eredeti verziójához tért vissza Michael Messerer, aki a Mihajlovszkij Balett művészeti vezetőjeként 2013-ban készítette el saját adaptációját. Messerer 1980-ban hagyta el szülőföldjét, és haladó koreográfus hírében állva, a brit Királyi Balett szerződtette, mielőtt 2009-ben meghívást kapott a Mihajlovszkij Balett művészeti stábjába, amelyet hamar nemzetközi színvonalra emelt. Saját bevallása szerint a legfontosabb, amit a nyugati balettművészetből tanult, az a hagyományok tisztelete. „Azt gondolom, hogy nagyon nehéz előrelépni anélkül, hogy emlékeznénk a múltra” – vélekedik.

Úgy érezte, tartozik azzal a hazájának, hogy új életet lehel az egykor szebb napokat látott Vajnonen-műbe.

Az eredeti koreográfia hetven százalékát megtartotta, a fennmaradó lépésanyagot pedig úgy alkotta meg, hogy az organikusan illeszkedjék az előbbibe. Igyekezett belehelyezkedni Vajnonen nézőpontjába, és elképzelni, hogyan állítaná színpadra úgy, hogy érdekes legyen a mai néző számára. A közönség lelkesedése igazolta, hogy a Párizs lángjai még mindig hordoz releváns üzeneteket. „Mindannyian tudjuk, hogy a francia forradalom során mindkét oldalon rengeteg vért ontottak. Mégis, ma is azokra az idealista elvekre – a szabadság, egyenlőség és testvériség gondolatára – alapozzuk az életünket, amelyekért a francia forradalmárok harcoltak” – fogalmazott.

Az előadás online közvetítése 2021. február 6-án 20 órakor kezdődik. További információ ide kattintva.

Fejléckép: Michael Messerer (fotó: Alekszej Ciler / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Grecsó Zoltán: „A szabad tánc óriási erőt ad”

Rendkívül sikeres volt a kezdet tavaly, nem kérdés a folytatás: az idén 16 éves Willany Leó Improvizációs Táncszínház január 31. és február 2. között a második Willany Leó Improvizációs Fesztivált rendezi meg – együttműködésben a Trafóval.
Tánc ajánló

Neves ukrán balett-társulat viszi színre A hattyúk tavát a Kongresszusi Központban

A balettirodalom legismertebb műve, egy legendás történet Csajkovszkij halhatatlan zenéjével most az Ukrainian Classical Ballet előadásában látható! A társulat A hattyúk tavával tér vissza márciusban a Budapest Kongresszusi Központba.
Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.