Tánc

Színes álmok

2008.02.29. 00:00
Ajánlom
Új bemutatóval várja nézőit a 20. születésnapját ünneplő Szegedi Kortárs Balett. A Nemzeti Táncszínházzal közösen készült A tudattalan című produkciót ma mutatják be Szegeden. A két részből álló előadás egyik koreográfusa Duda Éva.

Duda Éva

- Dolgoztál korábban a Szegedi Kortárs Balettel?

- Sokat dolgoztam korábban Szegeden, ’99 óta gyakorlatilag rendszeresen készítek koreográfiákat, de ezek alapvetően alkalmazott koreográfiák, különféle zenés előadásokhoz készült színpadi mozgások és táncbetétek. A társulatot jól ismerem, de ez velük az első önálló munkám.

- Hogyan kezdődött az együttműködés?

- Szeptemberben felhívott a Balettet vezető Juronics Tamás, és elmesélte, hogy van egy alapkoncepció, melynek kapcsán rám gondolt, vagyis szeretné, ha én készíteném a két egyfelvonásosból álló előadásban az egyik koreográfiát. Először kicsit megijedtem, de végül örömmel elfogadtam a felkérést, és január óta zajlanak a próbák. A tematika alapvetően tehát adott volt, ehhez kellett nekem kitalálni valamit. A tudattalan elég tág fogalom, sok asszociáció köthető hozzá, ezért elkezdtem egy kicsit kutatni, beleástam magam a témába, és azzal kezdtem dolgozni, azt kezdtem továbbgondolni, ami ennek kapcsán leginkább érdekesnek tűnt számomra.

- Mi a legemlékezetesebb élményed a próbafolyamatról?

- Egy nagyon összeszokott, technikailag kiválóan felkészült és igen lelkes társulattal találkoztam, akik szívesen fogadtak, nyitottak és segítőkészek voltak. Nagyon élveztem a munkát, és kifejezetten örülök annak, hogy rengeteget nevettünk: ha a próbákon valaki elsütött egy poént, akkor a többiek ezt variálták, és végül mindannyian kacagtunk. Nagyszerű humora van a társulatnak. Intenzív, ám jó hangulatú próbafolyamat áll mögöttünk.

- Az alaptémán kívül kapcsolódik-e egymáshoz a két előadás, A Zöld Szalon illetve a Semmi és soha?

- Nem. Teljesen különböző, önálló produkciókról van szó, és nem csupán azért, mert a szünet is elválasztja őket egymástól. Más a díszlet, más a zene, a Zöld Szalon álomszerűbb, finomabb, míg Juronics Tamás munkája, mely egy korábbi koreográfia felújítása, sokkal keményebb, ridegebb ösztönvilágot tár elénk. De nem szeretnék Tamás előadásáról beszélni, nem ültem be a próbákra, nem akartam, hogy az előadás hatása vagy befolyása alá kerüljek. Ilyenkor szinte lehetetlen kívülállónak maradni.

- Téged mi inspirált? Mit jelképez a Zöld Szalon?

- Ez a téma számomra egy furcsa, színes és mozgalmas, fülledt erotikájú világot idéz fel, a múlt századelő és a párizsi szalonok világa jutott eszembe, ahol szól a zene, pezseg az élet. Ezt az atmoszférát próbáltam megteremteni a színpadon. A zenei anyagot Kunert Péter készítette, akivel évek óta dolgozom együtt. A zenéhez néhány jól ismert sláger szolgált alapul, de nem feldolgozásokról van szó, a dalok hangszerelése, stílusa teljesen mai. Nem pusztán szalonzene, és nem csak háttérként vagy aláfestésként funkcionál, hanem szoros összefüggésben van a tánccal, a látvánnyal. Földi Andrea jelmezeit is a korabeli ruhák ihlették. A Zöld Szalonban nagy piros fotelek vannak, izgalmas fények, van benne valami revü-szerű, és ebben a világban különféle viszonyok teremtődnek meg a táncosok között, különféle módokon kerülnek kontaktusba egymással. Az benne az izgalmas, hogy a képzelet és valóság határán vagyunk, ez lehet akár egy valódi szalon, de nézhetjük úgy is, mint egy képzeletben vagy a tudat belsejében lejátszódó történetet.

- A Zöld Szalon kötődik-e bármiben két utóbbi munkádhoz, a Közép-Európa Táncszínházban készített Az Ismeretlenhez vagy az Arénához?

- Mindenképpen. Mostanában hasonló témák és problémák foglalkoztatnak. Ezek egymástól független, nagyon különböző előadások, mégis sok motívum, alapérzet köti őket össze. Úgy működöm, hogy ha valami érdekel, akkor attól nehezen tudok szabadulni, újabb és újabb kifejezési formákat próbálok keresni hozzá, vagy megpróbálom más aspektusból megközelíteni. De ne kérdezd, hogy pontosan mik ezek a motívumok, hiszen épp ezért vagyok koreográfus, az én nyelvem a test, a mozdulatok nyelve, ezt nem tudom szavakkal megfogalmazni.

- Az Ismeretlen bemutatója alig több mint két hónapja, december elején volt. Keményen, szinte szünet nélkül dolgozol. Milyen feladatok várnak e bemutató után?

- A tudattalan most több alkalommal megy Szegeden, március végén Budapesten lesz látható, és ősszel is repertoáron marad. Tavasszal a MU Terminálosokkal dolgozom majd együtt, ezt követően a Szegedi Szabadtéri Játékokra, a Szentivánéji álom című musicalhez készítek koreográfiát, és kilátásban van egy filmes munka is. Igen, ez elég sok, egyik a másik után, nincs sok idő pihenni. Ez egy ilyen időszak, de élvezem, hiszen ilyenkor lehet régi terveket, álmokat megvalósítani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Plusz

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet október 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.