Tánc

Szív- és csonttörés a Magyar Táncfesztiválon

2017.06.22. 15:25
Ajánlom
A győri táncfesztivál harmadik napját nemcsak színpadi drámák keretezték, ahogy mondani szokás: „az élet közbeszólt".

Ismét bebizonyosodott, hogy a cirkuszművészet veszélyes terep. Azzal a szándékkal érkeztem éppen a fesztivál harmadik napjára Győrbe, hogy végre megnézzem a Recirquel Társulat Adieu! című kétszemélyes bohócelőadását. Ez a tervem nem sikerült. Két szomorú bohócot láttam, és nem a karakterükből adódóan voltak lehangoltak: az előző napi főpróbán Pintér Áron megsérült, bordáját törte, így nem tudtak jelen lenni a fesztiválon. Mindezért sajnálatukat fejezték ki az előadás helyett vetített Mi ez a cirkusz? című film előtt, egy rövid videóban.

A Recirquel Társulatról szóló film viszont második megnézésre is üt, sokszor fáj és szorít szívtájékon,

mert igaz pillanatokat rögzít, és visszaadja azt a belső küzdelmet, ami egy újcirkusz előadás premierje (A meztelen bohóc) előtti fizikai és lelki igénybevétel összeadódásából keletkezik.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Ezután nem maradt más a napból, mint a Miskolci Balett és a GG Tánc Eger közös előadása, az Anna Karenina, amit a Győri Balett művészeti vezetője, Velekei László koreografált. Az előadás a Vaskakas Művészeti Központ kamaraterem méretű előadóterében kapott helyet, ami a késői kezdés (21:30) ellenére is megtelt. Egy irodalmi mű táncadaptációja mindig kétesélyes: vagy beleesik az illusztrálás csapdájába, vagy a fizikalitás révén többletjelentéseket tud generálni.

Kapcsolódó

"Ne a végső tettén keresztül ítéljük meg Anna Kareninát"

Velekei László, a Győri Balett koreográfusa és művészeti vezetője ezúttal a Miskolci Balett és a GG tánc Eger közös produkcióját, az Anna Kareninát koreografálta, ami a Nemzeti Táncszínházzal közös együttműködésben született meg. Az új darab kapcsán - amelyet a fővárosi közönség először a Budapest Táncfesztiválon láthat- arról faggattuk, hogyan lehet egy ilyen terjedelmes nagyregényt a tánc nyelvén összesűríteni.

Velekei László az előbbi esetet egy határozott mozdulattal kizárta már akkor, amikor Csepi Alexandra dramaturggal egy időbeli csavart vitt a színrevitelbe, vagyis megcserélte a két felvonást.

Így az első felvonásban már „letudjuk” Anna öngyilkosságát, a másodikban pedig egyfajta flashbackként elkezdhetjük fejtegetni, megérteni a miérteket. Ebből adódóan a második felvonás dimenziókkal izgalmasabbra sikerült, bár az első részben is nagyon szép megoldások mutatkoztak például a standard táncok és a kortárs balett eszközkészletének ötvözésében a báli jelenetekben, a vonatsíneket megtestesítő, két sorfalt alkotó kirekesztő tömegben, és felvillantak a karakterek közti főbb viszonyrendszerek is. Már itt látjuk, hogy Velekei László nem bíbelődik a különböző történetszálak alapos kibontásával, lecsupaszítja azt az Anna (Kovalszki Boglárka)-Vronszkij (Dragos Dániel)-Karenin (Lukács Ádám) háromszögre. Mellettük felvillan ugyan a Kitty ( Mohai Cintia)  és Levin (Bolla Dániel) kapcsolata, de a legfőbb fókusz a társadalmi elvárásoknak kitett Anna belső konfliktusaira, egyén és környezetének ellentétére helyeződik.

Anna Karenina

Anna Karenina

A táncosok részéről mindig nagy teljesítményt követelnek a cselekményes táncjátékok, hiszen itt már „arcokra”, ún. „színészi játékra” is szükség van a történetmeséléshez. Kovalszki Boglárka csak tavalyelőtt került a társulathoz, saját elmondása szerint mélyvíz volt számára Anna szerepe. Egy tapasztalt, rutinos előadót is nagy kihívás elé állított volna az a fajta retrográd karakterépítés, amit ez a dramaturgiai csere megkívánt:

a megtört, már-már meghasonlás szélén álló nőtől a még izgatott, szerelmes fiatalasszony irányába mutató jellemábrázolást viszont a tőle telhető maximális alázattal hozta Kovalszki Boglárka.

Vronszkij az első felvonásban még inkább csak test, de a második felvonásra nála is előszüremkedtek a figura árnyalatai a feszes katonatiszt karakter mögül.

A második felvonásból egy jelenetet emelnék ki, ami az egész előadás esszenciáját jelenti: Anna és Karenin ágyjelenete, ahol Anna képzeletéből előtörve, fizikai valójában is megelevenedik Vronszkij. A Karenin ölelésébe kényszeredetten belefeszülő, azt újra és újra megkerülő Anna, valamint a hátulról hozzásimuló, egyszerre jelenlévő és eltűnő, koreografikusan szinte „áttetszővé” váló Vronszkij hármasában egy mindenkori alapérzés, a megszokott kapcsolatból való elvágyódás küzdelme válik rendkívül szemléletessé. Ehhez képest kissé elvarratlannak tűnik a befejezés, ami ugye nem is igazi befejezés. Boldognak látjuk a főszereplőket együtt, pedig tudjuk, (hiszen láttuk) hogy nem azok. Ha a néző értelmezni tudta a visszafelé építkezést, akkor talán még emlékszik Anna halálának pillanatára, ami zárójelbe téve az utolsó képet nagy kontrasztot alkot, és kiadja a két pont közti feszültséget. Időben viszont talán túl távol kerülünk ahhoz, hogy egyéb rendezői értelmezés nélkül kellően erősen tudja ez a pillanat magába foglalni a véget és a kezdetet. Mindenesetre részemről már a fent említett „ágyjelenet” rendkívül izgalmas hármasa miatt is megérte megnézni az előadást. Mindenközben a téren a Heveder Banda játszott erdélyi népzenét, ami már előrevetítette a 4. nap néptáncból merítkező programját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Színház

Schilling Árpád: „Csak az áldozatok tudják leleplezni a tettest”

A budapesti Katona József Színház zaklatási ügye kapcsán tette közzé véleményét Schilling Árpád rendező közösségi oldalán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A sztárgyár tovább dübörög: újabb dokumentumfilm készül Polunyinról

A Satori című film a botrányos balett-táncos életének legújabb fejezeteit viszi vászonra, de azt egyelőre nem tudni, a film érinti-e majd a közösségi médiában tavaly elkövetett ámokfutását.
Tánc gyász

Vasárnap búcsúztatják Foltin Jolánt

November 24-én, vasárnap 15 órakor tartják Foltin Jolán Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas koreográfus-rendező, táncpedagógus, a nemzet művésze búcsúztatóját a Pesti Vigadóban - tudatta a család szerdán az MTI-vel.
Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.