Tánc

Szív- és csonttörés a Magyar Táncfesztiválon

2017.06.22. 15:25
Ajánlom
A győri táncfesztivál harmadik napját nemcsak színpadi drámák keretezték, ahogy mondani szokás: „az élet közbeszólt".

Ismét bebizonyosodott, hogy a cirkuszművészet veszélyes terep. Azzal a szándékkal érkeztem éppen a fesztivál harmadik napjára Győrbe, hogy végre megnézzem a Recirquel Társulat Adieu! című kétszemélyes bohócelőadását. Ez a tervem nem sikerült. Két szomorú bohócot láttam, és nem a karakterükből adódóan voltak lehangoltak: az előző napi főpróbán Pintér Áron megsérült, bordáját törte, így nem tudtak jelen lenni a fesztiválon. Mindezért sajnálatukat fejezték ki az előadás helyett vetített Mi ez a cirkusz? című film előtt, egy rövid videóban.

A Recirquel Társulatról szóló film viszont második megnézésre is üt, sokszor fáj és szorít szívtájékon,

mert igaz pillanatokat rögzít, és visszaadja azt a belső küzdelmet, ami egy újcirkusz előadás premierje (A meztelen bohóc) előtti fizikai és lelki igénybevétel összeadódásából keletkezik.

Mi ez a cirkusz?

Mi ez a cirkusz?

Ezután nem maradt más a napból, mint a Miskolci Balett és a GG Tánc Eger közös előadása, az Anna Karenina, amit a Győri Balett művészeti vezetője, Velekei László koreografált. Az előadás a Vaskakas Művészeti Központ kamaraterem méretű előadóterében kapott helyet, ami a késői kezdés (21:30) ellenére is megtelt. Egy irodalmi mű táncadaptációja mindig kétesélyes: vagy beleesik az illusztrálás csapdájába, vagy a fizikalitás révén többletjelentéseket tud generálni.

Kapcsolódó

"Ne a végső tettén keresztül ítéljük meg Anna Kareninát"

Velekei László, a Győri Balett koreográfusa és művészeti vezetője ezúttal a Miskolci Balett és a GG tánc Eger közös produkcióját, az Anna Kareninát koreografálta, ami a Nemzeti Táncszínházzal közös együttműködésben született meg. Az új darab kapcsán - amelyet a fővárosi közönség először a Budapest Táncfesztiválon láthat- arról faggattuk, hogyan lehet egy ilyen terjedelmes nagyregényt a tánc nyelvén összesűríteni.

Velekei László az előbbi esetet egy határozott mozdulattal kizárta már akkor, amikor Csepi Alexandra dramaturggal egy időbeli csavart vitt a színrevitelbe, vagyis megcserélte a két felvonást.

Így az első felvonásban már „letudjuk” Anna öngyilkosságát, a másodikban pedig egyfajta flashbackként elkezdhetjük fejtegetni, megérteni a miérteket. Ebből adódóan a második felvonás dimenziókkal izgalmasabbra sikerült, bár az első részben is nagyon szép megoldások mutatkoztak például a standard táncok és a kortárs balett eszközkészletének ötvözésében a báli jelenetekben, a vonatsíneket megtestesítő, két sorfalt alkotó kirekesztő tömegben, és felvillantak a karakterek közti főbb viszonyrendszerek is. Már itt látjuk, hogy Velekei László nem bíbelődik a különböző történetszálak alapos kibontásával, lecsupaszítja azt az Anna (Kovalszki Boglárka)-Vronszkij (Dragos Dániel)-Karenin (Lukács Ádám) háromszögre. Mellettük felvillan ugyan a Kitty ( Mohai Cintia)  és Levin (Bolla Dániel) kapcsolata, de a legfőbb fókusz a társadalmi elvárásoknak kitett Anna belső konfliktusaira, egyén és környezetének ellentétére helyeződik.

Anna Karenina

Anna Karenina

A táncosok részéről mindig nagy teljesítményt követelnek a cselekményes táncjátékok, hiszen itt már „arcokra”, ún. „színészi játékra” is szükség van a történetmeséléshez. Kovalszki Boglárka csak tavalyelőtt került a társulathoz, saját elmondása szerint mélyvíz volt számára Anna szerepe. Egy tapasztalt, rutinos előadót is nagy kihívás elé állított volna az a fajta retrográd karakterépítés, amit ez a dramaturgiai csere megkívánt:

a megtört, már-már meghasonlás szélén álló nőtől a még izgatott, szerelmes fiatalasszony irányába mutató jellemábrázolást viszont a tőle telhető maximális alázattal hozta Kovalszki Boglárka.

Vronszkij az első felvonásban még inkább csak test, de a második felvonásra nála is előszüremkedtek a figura árnyalatai a feszes katonatiszt karakter mögül.

A második felvonásból egy jelenetet emelnék ki, ami az egész előadás esszenciáját jelenti: Anna és Karenin ágyjelenete, ahol Anna képzeletéből előtörve, fizikai valójában is megelevenedik Vronszkij. A Karenin ölelésébe kényszeredetten belefeszülő, azt újra és újra megkerülő Anna, valamint a hátulról hozzásimuló, egyszerre jelenlévő és eltűnő, koreografikusan szinte „áttetszővé” váló Vronszkij hármasában egy mindenkori alapérzés, a megszokott kapcsolatból való elvágyódás küzdelme válik rendkívül szemléletessé. Ehhez képest kissé elvarratlannak tűnik a befejezés, ami ugye nem is igazi befejezés. Boldognak látjuk a főszereplőket együtt, pedig tudjuk, (hiszen láttuk) hogy nem azok. Ha a néző értelmezni tudta a visszafelé építkezést, akkor talán még emlékszik Anna halálának pillanatára, ami zárójelbe téve az utolsó képet nagy kontrasztot alkot, és kiadja a két pont közti feszültséget. Időben viszont talán túl távol kerülünk ahhoz, hogy egyéb rendezői értelmezés nélkül kellően erősen tudja ez a pillanat magába foglalni a véget és a kezdetet. Mindenesetre részemről már a fent említett „ágyjelenet” rendkívül izgalmas hármasa miatt is megérte megnézni az előadást. Mindenközben a téren a Heveder Banda játszott erdélyi népzenét, ami már előrevetítette a 4. nap néptáncból merítkező programját.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Könyv

Az író, akinél Vámos Miklós sem jön rá a fordulatokra

Ezúttal a méltatlanul előítéletesen kezelt orosz irodalom egy képviselőjét ajánlja Vámos Miklós, aki e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.
Tánc magazin

70 éve a tánc szolgálatában

1950. október 14-én Állami Balett Intézetként nyitotta meg kapuit a mai Magyar Táncművészeti Egyetem. Az intézmény fennállása óta számos változás történt, a képzés mára a táncművészet teljes műfaji spektrumát lefedi. A különleges évfordulóról egy előadás keretében emlékeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc kult50

Társadalmi krízistánc – Duda Éva a Kult50-ben

Csodaország első ránézésre a legjobb hely, ahol elképzelhetjük az életünket: itt minden a mi szórakozásunkat szolgálja, és bármi megtörténhet, amire vágyunk. Ez azonban csak illúzió. A felszín alatt káosz uralkodik, a világ velejéig romlott. Természetesen nem véletlen, hogy a szociálisan érzékeny, kritikus gondolkodású Duda Éva éppen 2019-ben döntött úgy, hogy táncba ülteti ezt a témát.
Tánc interjú

„El lehet mondani az igazságot úgy, hogy ne fájjon” – Beszélgetés Keleti Évával

A Teréz körút egyik csodálatos bérházának klasszikus polgári lakásában ülünk Keleti Éva Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotográfussal. Otthona középpontjában az az óriási asztal áll, ami mellett minden vasárnap összegyűltek a család idősei és fiataljai, máskor pedig a hatvanas-hetvenes évek legnagyobb színészei, táncművészei, rendezői és koreográfusai foglaltak helyet. Ezekben a szobákban töltötte utolsó karácsonyát Róna Viktor, innen rohant át Keleti Éva segíteni, amikor a közelben lakó Orosz Adél hazatért újszülöttjével.