Tánc

Sznobizmus a Szigeten

2007.08.10. 00:00
Ajánlom
A Sziget második napján pornyelés helyett a sarat lehetett dagasztani, de a hardcore bulizás és a kortárs művészet nemes vetélkedése tovább folytatódott. Ráadásul az éjszakában a magyar táncélet két pillérnője (őskövületet mégsem írhatok) kapott teret, Bozsik Yvett és Ladányi Andrea.

Bozsik Yvette

Az első meccset Mozart és a nagyszínpadon dübörgő The Chemical Brothers vívta meg, s a küzdelmet helyi szinten A varázsfuvola nyerte jó néhány decibellel. Mégsem a műfajnál szokatlan hangerő volt az, ami Bozsik darabját felhígította - azzal együtt, hogy ez a majd’ másfél órás verzió sűrített változata volt az eredetileg két felvonásos produkciónak. A Mozart-évre készült koreográfia szándéka szerint az opera "táncnyelvre való átültetése". Azonban az előadásból nem tűnt úgy, hogy lenne a témáról, Mozart zenéjéről táncos szempontból annyi mondanivaló, ami ilyen hosszan tartalmas tud lenni. Nagyon lelkiismeretesen kívánta követni az eredeti szüzsét, az egyes áriákat meg nem lehetett megvágni, ezért aztán egy-egy jelenet sokszor teljesen érdektelen tánckari időkitöltéssé vált. Némely áriára, helyzetre valóban volt originális ötlete a koreográfusnak, de nem ezek határozták meg a darabot. A legkarakteresebb figura ismét – mint Bozsiknál máskor is – Vati Tamás volt, aki hajléktalan, kukázó Papagenóként szinte a szálak mozgatójaként szerepelt, s inkább uralta a játékot, mint az Éj királynője vagy Sarastro. Meglepő volt számomra, hogy e kevéssé ingergazdag előadás mégis akkora sikert váltott ki. Aggódni kezdtem, hogy a sznobizmus a Szigeten is felütötte a fejét...


Ladányi Andrea

Éjféltől Ladányi Andrea és Ivo Dimchev mutatták be közös munkáikat, amelyek inkább a performance műfajába tartoznak. Az a bizonyos elszántság, lelkesedés és némi perverzió ezen az estén is megmutatkozott, hiszen mindkét női szóló és a végén két férfi duettje nagyon is feszegette a határokat. Első ránézésre nem a könnyed szórakoztatás kategóriájába tartoztak, s csak a kitartó és jóindulatú nézők juthattak el aztán az élményhez. Mindhárom darab nagyon lassan kezdődött, nehezen lehetett csak rájönni a miértekre, illetve arra, hogy nem kell feltétlenül kérdezni és választ várni. Ha mindezen sikerült túllépni, igazán szórakoztató lett Ladányi Andrea szólója, aki idegbeteg művésznőként jelent meg először szőke parókában, a japán színházat felidéző, minimalista képi világú térben, adott interjút, s vált egyre hisztérikusabbá és ironikusabbá is. Majd ugyanez következett feketében nagyon váratlan, mégis egészében érthető fordulatokkal. A másik két produkció kevésbé volt összetett és erős hatású. Az amnéziás, piros hajú, bőrű, ruhájú, bőröndű nő (Kovács Martina) monológja gyakran vesztett színpadi feszültségéből. A két aranyruhás, diszkókirály (Gergely Attila és Kovács Lehel) duettje inkább becketti abszurd játéknak tűnt, amelynek ha elfogadtuk a szabályait, jókat lehetett kacagni.

A Színház és Táncsátor mellett mindennap kétszer is teret kap a 04 Shu Műhely, amely performanszsorozat névvel fedi le "tánc és képzőművészet találkozását 10 négyzetméteres vágódeszkán". Az általam látott akciókban csak az utolsó paramétert véltem felfedezni, az első kettőből valahogy kimaradtam…

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.