Tánc

Sznobizmus a Szigeten

2007.08.10. 00:00
Ajánlom
A Sziget második napján pornyelés helyett a sarat lehetett dagasztani, de a hardcore bulizás és a kortárs művészet nemes vetélkedése tovább folytatódott. Ráadásul az éjszakában a magyar táncélet két pillérnője (őskövületet mégsem írhatok) kapott teret, Bozsik Yvett és Ladányi Andrea.

Bozsik Yvette

Az első meccset Mozart és a nagyszínpadon dübörgő The Chemical Brothers vívta meg, s a küzdelmet helyi szinten A varázsfuvola nyerte jó néhány decibellel. Mégsem a műfajnál szokatlan hangerő volt az, ami Bozsik darabját felhígította - azzal együtt, hogy ez a majd’ másfél órás verzió sűrített változata volt az eredetileg két felvonásos produkciónak. A Mozart-évre készült koreográfia szándéka szerint az opera "táncnyelvre való átültetése". Azonban az előadásból nem tűnt úgy, hogy lenne a témáról, Mozart zenéjéről táncos szempontból annyi mondanivaló, ami ilyen hosszan tartalmas tud lenni. Nagyon lelkiismeretesen kívánta követni az eredeti szüzsét, az egyes áriákat meg nem lehetett megvágni, ezért aztán egy-egy jelenet sokszor teljesen érdektelen tánckari időkitöltéssé vált. Némely áriára, helyzetre valóban volt originális ötlete a koreográfusnak, de nem ezek határozták meg a darabot. A legkarakteresebb figura ismét – mint Bozsiknál máskor is – Vati Tamás volt, aki hajléktalan, kukázó Papagenóként szinte a szálak mozgatójaként szerepelt, s inkább uralta a játékot, mint az Éj királynője vagy Sarastro. Meglepő volt számomra, hogy e kevéssé ingergazdag előadás mégis akkora sikert váltott ki. Aggódni kezdtem, hogy a sznobizmus a Szigeten is felütötte a fejét...


Ladányi Andrea

Éjféltől Ladányi Andrea és Ivo Dimchev mutatták be közös munkáikat, amelyek inkább a performance műfajába tartoznak. Az a bizonyos elszántság, lelkesedés és némi perverzió ezen az estén is megmutatkozott, hiszen mindkét női szóló és a végén két férfi duettje nagyon is feszegette a határokat. Első ránézésre nem a könnyed szórakoztatás kategóriájába tartoztak, s csak a kitartó és jóindulatú nézők juthattak el aztán az élményhez. Mindhárom darab nagyon lassan kezdődött, nehezen lehetett csak rájönni a miértekre, illetve arra, hogy nem kell feltétlenül kérdezni és választ várni. Ha mindezen sikerült túllépni, igazán szórakoztató lett Ladányi Andrea szólója, aki idegbeteg művésznőként jelent meg először szőke parókában, a japán színházat felidéző, minimalista képi világú térben, adott interjút, s vált egyre hisztérikusabbá és ironikusabbá is. Majd ugyanez következett feketében nagyon váratlan, mégis egészében érthető fordulatokkal. A másik két produkció kevésbé volt összetett és erős hatású. Az amnéziás, piros hajú, bőrű, ruhájú, bőröndű nő (Kovács Martina) monológja gyakran vesztett színpadi feszültségéből. A két aranyruhás, diszkókirály (Gergely Attila és Kovács Lehel) duettje inkább becketti abszurd játéknak tűnt, amelynek ha elfogadtuk a szabályait, jókat lehetett kacagni.

A Színház és Táncsátor mellett mindennap kétszer is teret kap a 04 Shu Műhely, amely performanszsorozat névvel fedi le "tánc és képzőművészet találkozását 10 négyzetméteres vágódeszkán". Az általam látott akciókban csak az utolsó paramétert véltem felfedezni, az első kettőből valahogy kimaradtam…

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Tánc magazin

Ez a táncos -16 fokban perdült táncra, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozásra

A díjnyertes koreográfus, Corey Baker ötlete volt, hogy az Antarktiszon készítsenek táncfilmet, ami lenyűgöző képi világával az eltűnőben lévő természeti értékeket állítja fókuszba.
Tánc ajánló

Pillants be az artisták mindennapjaiba a Recirquellel!

A légtornász egy napja című előadás vasárnap két alkalommal látható a Müpa Műhelytitkok rendezvénysorozat keretében.
Tánc hír

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.
Tánc ZSIMÜ 2019

Két vendégkoreográfus munkájával zárja az évadot az Inversedance

Egyben a Zsidó Művészeti Napok záróeseménye is lesz a Panta Rhei című kettős ősbemutató június 2-án, a közelmúltban megnyílt Nemzeti Táncszínház nagytermében.