Tánc

Szót érteni egymással

2017.06.29. 09:11
Ajánlom
Hód Adrienn a kortárs táncélet megkerülhetetlen és karakteres alkotója, akinek Grace című darabja kiérdemelte a 2017-es Lábán Rudolf-díjat, emellett Nemes Jeles László legújabb filmjében is alkot. A testi jelenlétről, a filmes munkákról és a társadalom égető kérdéseiről is faggattuk őt.
Hód Adrienn

Hód Adrienn (Fotó/Forrás: Hamarits Zsolt)

- Előadásainak visszatérő témája a hangsúlyos testi-fizikai jelenlét, amely sok esetben a test lemeztelenítésével jár. Milyen jelentései vannak a táncelődásaiban a testnek, és mennyiben más ez, mint a „hétköznapi test”?

- Minden attól függ, hogy mire használod a testet, és annak milyen formai megjelenései vannak. A kortárs táncban épp ez a lényeg, hogy teljes mértékben elrugaszkodhatsz az eddigi táncformáktól. Minden kultúrában és korban más, hogy ki miért táncol, mit akar kifejezni a mozgással. Most dolgozom épp Nemes Jeles László Sunset című produkciójában, ahol századfordulós mozgásformák betanítása a szerepem. Miközben kutattam ezt a kort, felvetődött bennem a kérdés, hogy milyen lehetett, amikor valaki ezen a rendszeren kívül, szabadon mozgott. Volt-e annak eseménye? Vajon minden korban megvolt a „kortárs tánc”? Visszatérve a kérdésre, én úgy jutottam el a meztelenséghez, hogy nem tudtam olyan, testet fedő anyagot választani, ami ne határozná meg a figurát kor, stílus, hovatartozás szintjén. Így azt mondtam: akkor nem kell jelmez. A meztelen test rengeteg jelentést és érzetet hordoz, és tabukat dönget. Ez mindenkinél más, attól függően, ki mit hozott magával.

Én megértem mások gondolatait a meztelenségről, ugyanakkor még nem találtam olyan érvet, ami miatt ne kellene a testet felszabadítani.

- Mennyiben fontos egy táncelőadásban, hogy beszéljen a különféle társadalmi tabukról?

- Én az életben is próbálok közel kerülni az emberekhez. Családhoz, barátokhoz, új ismerősökhöz, idegenekhez. Beszélgetni velük, és megérteni egymást. Elfogadni egymás másságát és komolyan venni az érveket. Nem lehetünk teljesen egyformák, de meg kell tanulnunk egymás mellett élni.

A tabukról szerintem lehetetlen nem beszélni, muszáj erre alkalmat keríteni.

- A jelenkor vizuális kultúrája teljesen átformálja a néző színházzal kapcsolatos elvárásait. Érezhető ebben változás? Egyre újabb eszközökkelkell közel hozni a nézőt ?

- Szerintem nem kellenek új eszközök. Van, hogy én is érzem, hogy a színház vizuálisan „kevés”, aztán látok egy jó előadást, ahol civil ruhában négy színész áll, és azt érzem, működik. Szerintem nem itt van a lényeg, lehet egy nagyon látványos, technikákkal megtömött film is lapos és silány.

- Nem a Sunset az első Nemes Jeles László-film, amiben dolgozik, a Saul fiát is Ön koreografálta. Mennyiben más egy színpadi munka, mint a film? Milyen eltérések vannak a két  filmbeli munka között?

- Szeretem az alkalmazott munkákat, csapatban dolgozni és egy kis része lenni a nagy egésznek. A Hodworksben mindenre van rálátásom, hatalmas a felelősség a többiek felé. A menedzserrel együtt folyamatot építünk, ki vagyunk rakva a piacra, el kell adni a darabokat, hogy tovább lehessen dolgozni. Ezen a területen megélhető a teljes szabadság is abban a kérdésben, hogy mit is szeretnénk létrehozni. Ezzel szemben egy alkalmazott munkánál megvan a téma, amit életre kell kelteni.

A Sunsetben a korhű mozgások megkoreografálása a dolgom.

A nagy különbség a Saul fia és a Sunset között számomra az, hogy a Saul fiához szinte csak a forgatás kezdetekor csatlakoztam, a Sunsetnél pedig részese voltam az előkészületi munkálatoknak is.

Hodworks: Grace

Hodworks: Grace

- Ha egy témát választhatna, amely a legégetőbb  kérdés  a jelenkori kultúrában, mi lenne az?

- Igen égető lenne, hogy ezt megtaláljam, mert 2018 februárjában jön ki a következő Hodworks-előadás a Trafó Kortárs Művészetek Házával koprodukcióban.

Sokszor tör rám a kérdés, hogy merre induljak. Meg az is, hogy kell-e egyáltalán téma.

A Hodworksben soha nem egy témából indulok ki, hanem sok érdeklődési pontból, kérdésből, érzetből, amit az alkotótársakkal együtt a próbateremben improvizációs folyamatok során elkezdünk megélni. A legégetőbb kérdés számomra most mégis az, hogy hogyan tudunk egymással szót érteni mi, emberek. Hogyan látunk át a saját egónkon, és milyen lenne az a közös platform, ahova mindenki szívesen megérkezne. Mik azok a közös pontok bennünk, amiket fontosnak érzünk, és vállalunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.
Tánc magazin

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?
Tánc ajánló

Harminc év után Diótörő az Operettszínházban

A Budapesti Operettszínház színpadán harminc év után láthat ismét balettelőadást a közönség. Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikusa kerül színpadra, amelyben a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is bemutatkoznak.
Tánc videó

Ezek a videók bizonyítják, hogy a balettosoknak is van humora

Gondolta volna, hogy a kimerítő balettórák és előadások között paródiavideók forgatásával ütik el az idejüket a táncosok?
Tánc táncterápia

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.