Tánc

Szót érteni egymással

2017.06.29. 09:11
Ajánlom
Hód Adrienn a kortárs táncélet megkerülhetetlen és karakteres alkotója, akinek Grace című darabja kiérdemelte a 2017-es Lábán Rudolf-díjat, emellett Nemes Jeles László legújabb filmjében is alkot. A testi jelenlétről, a filmes munkákról és a társadalom égető kérdéseiről is faggattuk őt.
Hód Adrienn

Hód Adrienn (Fotó/Forrás: Hamarits Zsolt)

- Előadásainak visszatérő témája a hangsúlyos testi-fizikai jelenlét, amely sok esetben a test lemeztelenítésével jár. Milyen jelentései vannak a táncelődásaiban a testnek, és mennyiben más ez, mint a „hétköznapi test”?

- Minden attól függ, hogy mire használod a testet, és annak milyen formai megjelenései vannak. A kortárs táncban épp ez a lényeg, hogy teljes mértékben elrugaszkodhatsz az eddigi táncformáktól. Minden kultúrában és korban más, hogy ki miért táncol, mit akar kifejezni a mozgással. Most dolgozom épp Nemes Jeles László Sunset című produkciójában, ahol századfordulós mozgásformák betanítása a szerepem. Miközben kutattam ezt a kort, felvetődött bennem a kérdés, hogy milyen lehetett, amikor valaki ezen a rendszeren kívül, szabadon mozgott. Volt-e annak eseménye? Vajon minden korban megvolt a „kortárs tánc”? Visszatérve a kérdésre, én úgy jutottam el a meztelenséghez, hogy nem tudtam olyan, testet fedő anyagot választani, ami ne határozná meg a figurát kor, stílus, hovatartozás szintjén. Így azt mondtam: akkor nem kell jelmez. A meztelen test rengeteg jelentést és érzetet hordoz, és tabukat dönget. Ez mindenkinél más, attól függően, ki mit hozott magával.

Én megértem mások gondolatait a meztelenségről, ugyanakkor még nem találtam olyan érvet, ami miatt ne kellene a testet felszabadítani.

- Mennyiben fontos egy táncelőadásban, hogy beszéljen a különféle társadalmi tabukról?

- Én az életben is próbálok közel kerülni az emberekhez. Családhoz, barátokhoz, új ismerősökhöz, idegenekhez. Beszélgetni velük, és megérteni egymást. Elfogadni egymás másságát és komolyan venni az érveket. Nem lehetünk teljesen egyformák, de meg kell tanulnunk egymás mellett élni.

A tabukról szerintem lehetetlen nem beszélni, muszáj erre alkalmat keríteni.

- A jelenkor vizuális kultúrája teljesen átformálja a néző színházzal kapcsolatos elvárásait. Érezhető ebben változás? Egyre újabb eszközökkelkell közel hozni a nézőt ?

- Szerintem nem kellenek új eszközök. Van, hogy én is érzem, hogy a színház vizuálisan „kevés”, aztán látok egy jó előadást, ahol civil ruhában négy színész áll, és azt érzem, működik. Szerintem nem itt van a lényeg, lehet egy nagyon látványos, technikákkal megtömött film is lapos és silány.

- Nem a Sunset az első Nemes Jeles László-film, amiben dolgozik, a Saul fiát is Ön koreografálta. Mennyiben más egy színpadi munka, mint a film? Milyen eltérések vannak a két  filmbeli munka között?

- Szeretem az alkalmazott munkákat, csapatban dolgozni és egy kis része lenni a nagy egésznek. A Hodworksben mindenre van rálátásom, hatalmas a felelősség a többiek felé. A menedzserrel együtt folyamatot építünk, ki vagyunk rakva a piacra, el kell adni a darabokat, hogy tovább lehessen dolgozni. Ezen a területen megélhető a teljes szabadság is abban a kérdésben, hogy mit is szeretnénk létrehozni. Ezzel szemben egy alkalmazott munkánál megvan a téma, amit életre kell kelteni.

A Sunsetben a korhű mozgások megkoreografálása a dolgom.

A nagy különbség a Saul fia és a Sunset között számomra az, hogy a Saul fiához szinte csak a forgatás kezdetekor csatlakoztam, a Sunsetnél pedig részese voltam az előkészületi munkálatoknak is.

Hodworks: Grace

Hodworks: Grace

- Ha egy témát választhatna, amely a legégetőbb  kérdés  a jelenkori kultúrában, mi lenne az?

- Igen égető lenne, hogy ezt megtaláljam, mert 2018 februárjában jön ki a következő Hodworks-előadás a Trafó Kortárs Művészetek Házával koprodukcióban.

Sokszor tör rám a kérdés, hogy merre induljak. Meg az is, hogy kell-e egyáltalán téma.

A Hodworksben soha nem egy témából indulok ki, hanem sok érdeklődési pontból, kérdésből, érzetből, amit az alkotótársakkal együtt a próbateremben improvizációs folyamatok során elkezdünk megélni. A legégetőbb kérdés számomra most mégis az, hogy hogyan tudunk egymással szót érteni mi, emberek. Hogyan látunk át a saját egónkon, és milyen lenne az a közös platform, ahova mindenki szívesen megérkezne. Mik azok a közös pontok bennünk, amiket fontosnak érzünk, és vállalunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A tánc a legjobb kulturális immunerősítő – elkezdődött a 15. Magyar Táncfesztivál

Két tánctechnikai bravúr-darabbal nyitott hétfőn este Győrben a Magyar Táncfesztivál.
Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.