Tánc

Szót érteni egymással

2017.06.29. 09:11
Ajánlom
Hód Adrienn a kortárs táncélet megkerülhetetlen és karakteres alkotója, akinek Grace című darabja kiérdemelte a 2017-es Lábán Rudolf-díjat, emellett Nemes Jeles László legújabb filmjében is alkot. A testi jelenlétről, a filmes munkákról és a társadalom égető kérdéseiről is faggattuk őt.
Hód Adrienn

Hód Adrienn (Fotó/Forrás: Hamarits Zsolt)

- Előadásainak visszatérő témája a hangsúlyos testi-fizikai jelenlét, amely sok esetben a test lemeztelenítésével jár. Milyen jelentései vannak a táncelődásaiban a testnek, és mennyiben más ez, mint a „hétköznapi test”?

- Minden attól függ, hogy mire használod a testet, és annak milyen formai megjelenései vannak. A kortárs táncban épp ez a lényeg, hogy teljes mértékben elrugaszkodhatsz az eddigi táncformáktól. Minden kultúrában és korban más, hogy ki miért táncol, mit akar kifejezni a mozgással. Most dolgozom épp Nemes Jeles László Sunset című produkciójában, ahol századfordulós mozgásformák betanítása a szerepem. Miközben kutattam ezt a kort, felvetődött bennem a kérdés, hogy milyen lehetett, amikor valaki ezen a rendszeren kívül, szabadon mozgott. Volt-e annak eseménye? Vajon minden korban megvolt a „kortárs tánc”? Visszatérve a kérdésre, én úgy jutottam el a meztelenséghez, hogy nem tudtam olyan, testet fedő anyagot választani, ami ne határozná meg a figurát kor, stílus, hovatartozás szintjén. Így azt mondtam: akkor nem kell jelmez. A meztelen test rengeteg jelentést és érzetet hordoz, és tabukat dönget. Ez mindenkinél más, attól függően, ki mit hozott magával.

Én megértem mások gondolatait a meztelenségről, ugyanakkor még nem találtam olyan érvet, ami miatt ne kellene a testet felszabadítani.

- Mennyiben fontos egy táncelőadásban, hogy beszéljen a különféle társadalmi tabukról?

- Én az életben is próbálok közel kerülni az emberekhez. Családhoz, barátokhoz, új ismerősökhöz, idegenekhez. Beszélgetni velük, és megérteni egymást. Elfogadni egymás másságát és komolyan venni az érveket. Nem lehetünk teljesen egyformák, de meg kell tanulnunk egymás mellett élni.

A tabukról szerintem lehetetlen nem beszélni, muszáj erre alkalmat keríteni.

- A jelenkor vizuális kultúrája teljesen átformálja a néző színházzal kapcsolatos elvárásait. Érezhető ebben változás? Egyre újabb eszközökkelkell közel hozni a nézőt ?

- Szerintem nem kellenek új eszközök. Van, hogy én is érzem, hogy a színház vizuálisan „kevés”, aztán látok egy jó előadást, ahol civil ruhában négy színész áll, és azt érzem, működik. Szerintem nem itt van a lényeg, lehet egy nagyon látványos, technikákkal megtömött film is lapos és silány.

- Nem a Sunset az első Nemes Jeles László-film, amiben dolgozik, a Saul fiát is Ön koreografálta. Mennyiben más egy színpadi munka, mint a film? Milyen eltérések vannak a két  filmbeli munka között?

- Szeretem az alkalmazott munkákat, csapatban dolgozni és egy kis része lenni a nagy egésznek. A Hodworksben mindenre van rálátásom, hatalmas a felelősség a többiek felé. A menedzserrel együtt folyamatot építünk, ki vagyunk rakva a piacra, el kell adni a darabokat, hogy tovább lehessen dolgozni. Ezen a területen megélhető a teljes szabadság is abban a kérdésben, hogy mit is szeretnénk létrehozni. Ezzel szemben egy alkalmazott munkánál megvan a téma, amit életre kell kelteni.

A Sunsetben a korhű mozgások megkoreografálása a dolgom.

A nagy különbség a Saul fia és a Sunset között számomra az, hogy a Saul fiához szinte csak a forgatás kezdetekor csatlakoztam, a Sunsetnél pedig részese voltam az előkészületi munkálatoknak is.

Hodworks: Grace

Hodworks: Grace

- Ha egy témát választhatna, amely a legégetőbb  kérdés  a jelenkori kultúrában, mi lenne az?

- Igen égető lenne, hogy ezt megtaláljam, mert 2018 februárjában jön ki a következő Hodworks-előadás a Trafó Kortárs Művészetek Házával koprodukcióban.

Sokszor tör rám a kérdés, hogy merre induljak. Meg az is, hogy kell-e egyáltalán téma.

A Hodworksben soha nem egy témából indulok ki, hanem sok érdeklődési pontból, kérdésből, érzetből, amit az alkotótársakkal együtt a próbateremben improvizációs folyamatok során elkezdünk megélni. A legégetőbb kérdés számomra most mégis az, hogy hogyan tudunk egymással szót érteni mi, emberek. Hogyan látunk át a saját egónkon, és milyen lenne az a közös platform, ahova mindenki szívesen megérkezne. Mik azok a közös pontok bennünk, amiket fontosnak érzünk, és vállalunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Amikor a tánc találkozik a jelnyelvvel

Frenák Pál már rég kitalálta a kettő házasítását, sőt saját formanyelve egyik alapkövévé avatta, de itt egészen más, sokkal konkrétabb formában láthatjuk a találkozásukat.
Tánc ajánló

Csipkerózsika nővé válik

A Coincidance Társulat legújabb előadása, az Aurora egy olyan Csipkerózsika történet, amely Gyulai Júlia koreográfiájával a nővé válás univerzális történetét meséli el egy korántsem mindennapi táncelőadás formájában.
Tánc cirkusz

Elefántfürdetéssel indul a Cirkuszok Éjszakája

Idén is elefántfürdetéssel indul szombaton Balatonlellén a Cirkuszok Éjszakája. Az országos sorozat keretében a Magyar Nemzeti Cirkusz, a Richter Flórián Cirkusz, a Fővárosi Nagycirkusz, az Exit Cirkusz és az Eötvös Cirkusz várja különleges programokkal a közönséget.
Tánc recirquel társulat

Ukrán artisták, anyaföld és elemelkedés a Recirquel új előadásában

Idén is meghívást kapott a világ legnagyobb előadó-művészeti fesztiváljára a Recirquel. Ezúttal a Vági Bence által rendezett, hét világklasszis ukrán artistát felvonultató My Land című előadást viszi a társulat.
Tánc gyász

Elhunyt a Macskák koreográfusa

Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.