Tánc

Sztárok, akik balerinának készültek

2017.05.21. 10:11
Ajánlom
Audrey Hepburn, Diane Kruger és Majsai-Nyilas Tünde olyan színésznők, akik fiatalon táncosként képzelték el az életüket, de végül színházban vagy filmben kötöttek ki. A művészek azt is elmondják, miért döntöttek így!

Audrey Hepburn 5 évesen kezdett balettozni Angliában, miután lenyűgözte őt George Balanchine társulatának egyik előadása. Később, szülei válása és a háború miatt sokat költöztek, de a legjobb iskolákban tanulhatott: előbb a holland balettsztár, Winja Marova lett mestere az Arnhem School of Music-ban, majd  Sonia Gaskellnél folytatta balett-tanulmányait, aki azonnal felismerte a benne rejlő óriási tehetséget. Jól haladt tehát a sikerhez vezető úton, azonban végül mégis meghiúsult álma, ugyanis túl magasnak bizonyult. Táncos képességeit ugyanakkor az 1952-es The Secret People című filmben és az 1957-es Funny Face című filmben Fred Astaire oldalán is megcsillogtatta.

Audrey Hepburn

Audrey Hepburn

Brigitte Bardot három évig tanult a Párizsi Konzervatórium balett szakán, ígéretes tehetségként évfolyamában harmadikként végzett, amikor megnyert egy modellversenyt és elkezdett filmezéssel foglalkozni. 7 év kihagyás után újra színpadra állt balerinaként a Csipkerózsikában a Párizsi Operaházban. Ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta: „7 év kihagyás után nagyon nehéz újra balettozni, úgyhogy nagyon büszke vagyok a Csipkerózsika pas de deux-jéban nyújtott teljesítményemre Michel Renaud oldalán”.

Brigitte Bardot

Brigitte Bardot

Sarah Jessica Parker a hetvenes években a School of American Ballet-ben tanult klasszikus balettet. Miután 12 évesen beválogatták az Annie című Broadway-musicalbe, egyre inkább a színház és a film vált főszereplővé az életében, táncos kvalitását azonban az 1984-es Girls Just Want to  Have Fun  című filmben még tudta kamatoztatni.

Girls Just Want to Have Fun

Girls Just Want to Have Fun

Diane Kruger a londoni Royal Ballet Schoolba járt, mielőtt egy térdsérülés miatt 13 éves korában le kellett mondania a balettkarrierről. „Évekig teljesen el voltam veszve, míg egyszer látott valaki táncolni, és azt mondta: Neked modellnek kéne lenned!”. Diane egész szép sikereket ért el a modellszakmában, mígnem több kisebb szerep után a hírnevet Wolfgang Petersen Trója című filmjében Szép Heléna szerepe hozta meg számára. Táncosként a 2004-es Wicker Park című filmben tűnt fel.

Diana Kruger a Wicker Park című filmben

Diana Kruger a Wicker Park című filmben

Jessica Brown-Findlay, akit a legtöbben a Downtown Abbey című sorozatból ismernek, a National Youth Balletben tanult táncot és annyira tehetséges volt, hogy 15 éves korában a Kirov Balettel is fellépett a Royal Operaházban. Ekkor azonban érte egy végzetes térdsérülés: háromszor műtötték, és a legutolsó alkalommal nem sikerült jól az operáció. Azt mondták neki, soha többé nem táncolhat. „Ez óriási csalódás volt számomra, de szerencsés voltam: a barátaim bátorítottak, hogy próbáljam magam újradefiniálni, ki is vagyok én, ha nem balett-táncos”. Így jött életébe a filmezés.

Jessica Brown-Findlay

Jessica Brown-Findlay (Fotó/Forrás: Boo George)

Naomi Campbell táncos édesanyja nyomdokaiba lépve szeretett volna balerina lenni. 10 éves korában felvették az Italia Conti Academy of Theatre Arts balett szakára, de sajnos hamar kiderült, hogy magassága nem teszi őt alkalmassá a pályára.

Naomi Campbell

Naomi Campbell

Penelopé Cruz kilenc éven keresztül élt annak az álmának, hogy egyszer balerina válik belőle. A Spanyol Nemzeti Konzervatóriumban tanult balettet, majd New Yorkban Christina Rota iskolájába járt. Később, miután 15 évesen háromszáz másik jelentkező előtt megnyert egy tehetségkutató versenyt, felhagyott a tánccal, otthagyta az iskolát, és minden idejét induló színészkarrierjének szentelte. A színésznő a mai napig azt vallja, hogy a balett fontos szerepet játszott filmes sikereiben. Táncos szempontból a legnagyobb teljesítményt talán a Kilenc című filmben nyújtotta.

Penelope Cruz a Kilenc című filmben

Penelope Cruz a Kilenc című filmben

Zoe Saldana az ECOS Espacio de Danza Academy-n tanult kalsszikus balettet, és listánk többi szereplőjével ellentétben nem sérülés, vagy jobb lehetőségek miatt hagyta abba a táncot, hanem mert úgy érezte, „meghalt belül” - ahogy azt a Huffington Postnak nyilatkozta. 2000-ben a Center Stage című táncfilmben tűnt fel, ami amellett, hogy neki is meghozta a sikert, a táncosok kedvencévé vált.

Zoe Saldana a Center Stage című filmben

Zoe Saldana a Center Stage című filmben

Amy Adams, a többszörös Oscar-jelölt amerikai színésznő 18 évesen adta fel balett-táncosnői vágyait, miután addigra meglehetősen megviselte testét ez az életforma. „A testem tönkrement a balettban, gondoltam elmegyek Los Angelesbe, a színészkedésre koncentrálok, hátha csoda történik velem” - mesélte a The Daily Telegraphnak adott egyik interjújában a váltásról.

Amy Adams fiatal balettnövendékként

Amy Adams fiatal balettnövendékként

Esztergályos Cecília nyolc és fél éves korától a Balettintézetbe járt. „Világéletemben balett-táncos akartam lenni. Kitűnően végeztem, de lehetőség híján lekerültem 1960-ban a Pécsi Balletthez. Közben Szabó István felfedezett, és leforgatta velem a Te című filmet, aminek nagy sikere volt ” - mesélte. Felvételizett a színművészetire sikerrel, és ezután a film átvette a tánc helyét az életében.

Esztergályos Cecília a Pécsi Balett Rossini-zenéjére készült Nyitány című balettjében

Esztergályos Cecília a Pécsi Balett Rossini-zenéjére készült Nyitány című balettjében

Majsai-Nyilas Tünde 1984-tól négy éven keresztül járt az Állami Balettintézetbe, ekkor azonban felismerte, hogy nem ez a neki szánt út. „Elég hamar rájöttem, hogy alkatilag nem erre születtem. Ahhoz, hogy helyt álljak, háromszor annyit kellett dolgoznom, mint a társaimnak. Tudtam, hogy nem lesz belőlem balerina. De akik bekerültünk oda, mindenáron végig akartuk csinálni. A színház egy mágikus közeg, nem véletlen, hogy azóta is itt vagyok a színpadon: megfertőződtem” - nyilatkozta lapunknak korábban a Vígszínház színésznője.

Majsai-Nyilas Tünde

Majsai-Nyilas Tünde

Marozsán Erika szintén hosszú éveket töltött a Balettintézetben. Táncos tudását 2011-ben a Bozsik Yvette által rendezett Bál, avagy a táncos mulatság című darab felújított változatában elevenítette fel. Akkor így nyilatkozott a Fideliónak: "A Balettintézetben töltött évek emlékeit még mindig mélyen őrzöm a lelkemben, és talán az izmaimban is. Minden próba egy furcsa érzelmi folyamat, mintha a 19 éves önmagammal találkoznék, vagy legalábbis egy majdnem elfelejtett énemmel. Ha nem is megy még zökkenők nélkül, de igyekszem helyt állni e táncos darabban, csodálatos táncosok között. Érdekes kihívás".

Marozsán Erika, Vati Tamás - Bál, avagy a táncos mulatság - Bozsik Yvette Társulat

Marozsán Erika, Vati Tamás - Bál, avagy a táncos mulatság - Bozsik Yvette Társulat (Fotó/Forrás: Horváth Judit)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Mégsem mutatja be a Pesti Színház Székely Csaba társadalmi megosztottságról szóló darabját

Sokan várták már nagy izgalommal a Pesti Színház őszre meghirdetett premierjét, amiben Székely Csaba legújabb darabját, a Kalandfilmet mutatták volna be, Kincses Réka rendezésében. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Színház

Jelentős színházi társulatok szűnhetnek meg

A kulturális kormányzat nyilvánosságra hozta az előadó-művészeti szervezetek támogatására vonatkozó döntését. Több, a működési támogatások csökkentése miatt eleve nehéz helyzetbe került, akár évtizedes sikeres múlttal és figyelemre méltó jelennel rendelkező, közfeladatot ellátó társulat egyáltalán nem kap támogatást.
Tánc

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.
Zenés színház

Fiatal tehetségek gálakoncertjével köszöntik a nyolcvanéves Marton Évát

Egykori és jelenlegi növendékei, valamint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny díjazottjainak fellépésével köszönti születésnapja alkalmából az énekesnőt a Magyar Állami Operaház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Fények és árnyékok – különleges lengyel táncelőadások érkeznek a Bethlen Téri Színházba

Magda Niedzielska és Eryk Makohon előadásai a Közép-Európa Táncszínház szervezésében lesznek láthatók június 8-án és június 10-én. Előbbi a testnek a fényhez és a sötétségnek való viszonyait vizsgálja, utóbbi a nemek sztereotipikus társadalmi felfogását veszi górcső alá.
Tánc interjú

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.
Tánc ajánló

Összművészeti ünnepi esttel zárul a 10. Színházi Olimpia

Június 24-én nívós zenei kísérettel megvalósuló táncelőadásokkal és Szent Iván éji mulatsággal zárul az idei év legnagyobb színházi eseménye, a 10. Színházi Olimpia. A színpadi produkcióknak és az azokat követő rendhagyó programoknak a Margitszigeti Színház ad otthont.
Tánc interjú

„Ezen a szerepen egy életen át kell dolgozni” – interjú Beck Mariával

Decemberben mutatkozott be a közönségnek Máriaként A diótörőben, tavasszal Odette/Odile és Kitri szerepében láthattuk. Beck Mariát különös életútjáról, félig amerikai, félig orosz identitásáról és a balettirodalom női karaktereihez való viszonyáról kérdeztük.
Tánc interjú

Egy nagy kisember, aki egy könyvben szerepel Barisnyikovval – Kováts Tibor balettművésszel beszélgettünk

Kováts Tibor a nyolcvanas években a legrangosabb balettversenyeken „verte végig” a világ balett-táncosait, majd tizenhárom évnyi szünet után ismét színpadra állt Duda Éva Frida, az élet múzsája című táncdarabjában. Táncról, infantilizmusról, a balett nimbuszáról, tanításról, szégyenlősségről és öniróniáról is beszélgettünk vele.