Tánc

Támogatói program a 15 éves Frenák Pál Társulatnál

2014.09.29. 14:40
Ajánlom
Bepillantás a társulat életébe, próbanézés, különleges programok - egyre nagyobb betekintést enged a munkájába a Frenák Pál Társulat, méghozzá új, most induló pártolói programjuk, a Frenák Pál Társulat Baráti Kör keretében. A társulat idén 15 éves, ebből az alkalomból készítették el legendás induló előadásuk, a Tricks & Tracks második részét, amit december 5-én és 6-án láthat legközelebb a Trafó közönsége. A társulat művészeti menedzserével, Juhász Dórával beszélgettünk. INTERJÚ

- Miből fakad az ötlet, hogy felépítsétek a támogatói, baráti körötöket?

- Egy évek óta tervezett, fontos program elindításáról van szó, amire remek apropó, hogy a társulat idén 15 éves, tehát ez is az ünnep része. Az ötlet persze nem új, a hazai kortárs táncszcénában mégis egyedülálló, hiszen bár több múzeum, kőszínház működtet pártolói programot, a független előadóművészeti területen viszont egy-két erős kivételtől eltekintve alig léteznek támogatói rendszerek. Nekünk viszont meggyőződésünk, hogy bíznunk kell a mi nagyszerű közönségünkben. Egy ilyen baráti és pártolói kör kialakítása ugyanis elsősorban a kölcsönös felelősségről és bizalomról szól. Bizonyos projektek a nézők és a társulat közös összefogásából valósulnak meg, mi bízunk a támogatásukban, figyelmükben és megosztjuk velük az alkotás folyamatát, a megvalósult programok sikerét. Ma már művészeti és menedzsment szempontból is nagy rugalmasságra, innovatív, új formákra, friss ötletekre és valódi, átgondolt kollaborációkra van szükség. A Frenák Pál Társulat számára is egyre fontosabbak az elmélyült és felelősségteljes partneri együttműködések. Ilyen szempontból meghatározó partnerünk egy-egy hazai vagy külföldi játszóhely, nemzetközi fesztivál, a magyar állam, a Nemzeti Kulturális Alap és partnerünk az összes jegyvásárló, néző, rajongó, pártoló.

- Milyen partner az állam?

-  A Frenák Pál Társulat a leginkább támogatott független táncegyüttesek egyike, ám az éves támogatás mértéke így is évről-évre csökken, a legkardinálisabb probléma pedig az, hogy nincs lehetőség két-hároméves működési stratégiát kialakítani és hosszabb periódusokra pályázni, ami nehezíti a nemzetközi munkát, a kiszámítható működést, a hosszútávú stratégiai tervezést. A források csökkenésével alig marad kapacitás és tér az újításokra, nincs miből invesztálni a fejlesztésbe, pedig ez a terület jövője szempontjából is elengedhetetlen. A nemzetközi piac rohamtempóban változik, így még egy olyan ismert brand is, mint a miénk, arra kényszerül, hogy folyamatosan új piacokat találjon, de ez természetes folyamat. Ugyanakkor tény: minden új támogatás vagy forrás nagyobb mozgásteret ad a csapatnak és lehetővé teszi, hogy hosszútávú projektekben gondolkodjunk - ez pedig a túlélés és a fejlődés kulcsa. Nagyon büszkének kell lennünk, és azok is vagyunk, hogy az olykor nehéz körülmények ellenére is ilyen kimagasló értékeket tud létrehozni a társulatunk.

- Megszólítjátok tehát a magánembereket.

- Én azt gondolom, hogy felnőttnek kell tekintenünk a közönségünket és meg kell osztanunk velük, hogy az ő ötleteikre, támogatásukra is szükségünk van - bizonyos projektek esetében azon túl is számítunk rájuk, hogy jegyet vesznek az előadásainkra. Nyilván az a legkifejezőbb módja annak, hogy szeretnek bennünket, de világossá kell tenni, hogy rengeteg izgalmas lehetőségük van még. Évadokra szóló, három fokozatú támogatási rendszert találtunk ki, melyben a különböző összegű felajánlásokért cserébe bepillantást nyújtunk a társulat munkájába. A három szint különböző kedvezményeket, lehetőségeket biztosít. Az alapcsomag olyan információkat tartalmaz, amelyekhez nem fér hozzá az átlag néző: extra információkat a weboldalon, elővásárlási jogot a jegyekre. A magasabb kategóriák még érdekesebbek, egészen addig bezárólag, hogy velünk lehet tartani a társulat turnéin. Együtt utazhatunk, betekintést nyerhetnek a próbákba, beszélgetéseken vehetnek részt a támogatóink. A honlapunkon (www.frenak.hu) összefoglaltuk táblázatszerűen a különböző szintű csomagokat.

- Jelenti ez azt, hogy elsősorban a rajongóitokat célozzátok meg?

- Igen, de leginkább azért, mert itthon nincs valódi hagyománya a magánmecenatúrának, és meggyőződésem, hogy fokozatosan kell kialakítani ezt a fajta támogatói tudatosságot itthon. Azaz első körben nyilván nem azokat kell meggyőzni a támogatói program fontosságáról, akik soha életükben nem láttak még Frenák-előadást. Azokkal, akiknek személyes élményeik vannak, sokkal könnyebb dolgunk van. Amikor meghirdettük a programot, gyönyörű leveleket kaptunk nézőktől - és nem csak Magyarországról, de külföldön élő magyaroktól is - hogy mennyire fontos számukra a társulat munkája, hogy imádják az előadásokat, és ha kis összeggel is, de segíteni szeretnének. Ők a mi, elsődleges bizalmi körünk. Ők érzik a munkánk ügy jellegét is.

- Mire gondolsz ez alatt?

- Az oktatási programunra például, amit részben pályázati támogatásból, másrészt viszont ezekből a támogatói összegekből tudunk megvalósítani. A Frenák Pál Társulat kezdett el először Magyarországon beavató előadásokat tartani iskolások számára a kortárs tánc területén, körülbelül tíz éve, a Gördeszkák című produkciónkhoz kapcsolódóan. Ez most is a missziónk része, legutóbb a Twins című produkciónk kapcsán tartottunk beavató előadásokat itthon, ami a táncosainknak is hatalmas élmény volt - ráhangoló és feldolgozó beszélgetések, foglalkozások keretében találkoztunk és találkozunk a fiatalokkal. Itt az a cél, hogy minél több középiskolás találkozzon a kortárs tánc műfajával, így alacsony jegyárakkal vagy ingyenes programokkal dolgozunk - így a támogatások, a plusz bevételek teszik lehetővé ezeket a foglalkozásokat.

- Van nyitottság Magyarországon az emberekben kultúratámogatásra? Hogy történik ez külföldön?

- Részese vagyok egy hároméves washingtoni kulturális ösztöndíjprogramnak, ami a Kennedy Center for the Performing Arts és a DeVos Institute együttműködésében valósul meg. Egy kimondottan művészeti menedzsment-programról van szó, ahol művészeti intézmények és formációk vezetői találkoznak, a világ minden részéről évente összesen huszonhárom embert hívnak meg, és a kulturális terület nemzetközi tendenciáiról, problémákról, megoldásokról, trendekről és stratégiákról egyeztetünk. Sok szempontból hatalmas inspiráció ez a program. Az Egyesült Államokban ugyanis elképesztő kulturális fundraising zajlik, a kulturális projektek többsége elsősorban magánpénzből valósul meg, az állampolgárok támogatják a kulturális szervezeteket, programokat. Nálunk ez a fajta már-már automatikus, aktív támogatói tevékenység még hiányzik. Rendkívül érdekes látni a kinti mechanizmusokat, technikákat, ám ezek persze egy az egyben természetesen nem ültethetők át, ezt - érzékeny reagálva a magyarországi viszonyokra - adaptálni kell a hazai kontextusra.  

- Frenák Pál és a társulata erősen kötődik Franciaországhoz. Onnan mennyire számíthattok támogatásra?

- Sokat próbálunk itthon, a társulatban francia és magyar táncosok egyaránt dolgoznak, de a táncosok többsége Budapesten él, így a kreációs munka is itt zajlik. Projekt alapon dolgoznak velük további alkotók, táncosok, zeneszerzők itthon és külföldön egyaránt. Franciaországból nem elsősorban támogatás érkezik, hanem együttműködő partnereink vannak, vagyis megmutatkozási lehetőségeink, partnerintézményeink, fesztiválok, akik kíváncsiak a munkánkra.

- Az évad első fellépései a Tricks & Tracks 2. Trafó-beli előadásai.

- Idén 15 éves a csapat. Ünnepi darabunk ez, hiszen 15 éve mutattuk be a Trafóban az első részt, hatalmas "boom" volt akkor a kortárs tánc területén. Ez a produkció jelentette az áttörést a Trafónak is, elképesztő siker volt, sokat turnéztunk vele. Frenák Pál munkájának jellegzetes stílusjegyei már ebben az előadásban megmutatkoztak, fontos mérföldkő ez a társulat életében, ezért is éreztük azt, hogy a második rész az ünnepi évad méltó eleme lesz. A darab alapfelvetése ráadásul most is megdöbbentően aktuális.

- Mennyiben más a második rész az elsőhöz képest?

- Nagyon erősen benne van az első is, ám nem puszta felújításról van szó, sokkal inkább továbbgondolásról, ez egyfajta művészi reflexió is, érzékenyen reagál a bemutató óta eltelt 15 évre. A szereplők a színpadon néznek szembe tizenöt évvel ezelőtti önmagukkal, az előadás tele van emlékképekkel, idézetekkel, idézőjelekkel, pontosan ettől lélegzetelállító. Jantner Emese táncosnőnk például mindkét produkció részese, a mostaniban egy ponton lekettőződik, átveszi egy másik táncos a szerepét, a táncosok karakterekből karakterekbe bújnak, miközben az egész előadás felkavaróan sodró, brutálisan dinamikus. A koreográfia úgy idézi meg a 15 évvel ezelőtti előadást, hogy nem bizonyos korábbi elemeket ismétel, hanem erőteljesen épít az új táncosok személyiségére. Be kell vallanunk, nehéz volt hozzányúlni ehhez az anyaghoz, hiszen mindenki fejében emblematikus előadásként él. Felkavaró és nagyszerű volt látni, hogy a bemutatón, az első három, tavaszi előadáson hogy reagálnak azok a nézőink, akik annak idején látták az első részt és hogyan az a fiatal, új közönség, akik most találkoztak először Frenák Pál munkájával. Azt gondolom, hogy erős reakciókat váltott ki, hatalmas siker volt, meghatározó élmény - mindkét generáció számára.

- Úgy hírlik, nehéz volt bejutni ezekre az előadásokra, miért csak három előadást tartottatok, most pedig miért csak kettőt?

- Valóban pillanatok alatt elkapkodták a jegyeket, tavasszal és most ősszel is, de tiszteletben kell tartanunk, hogy minden játszóhelynek megvan a maga műsorpolitikája, így a Trafó is időről-időre, bizonyos ritmus szerint tűzi műsorra az előadásait. A Tricks & Tracks 2. december 5-én és 6-án tér vissza Budapestre, mi is nagyon várjuk.

- Ezen kívül milyen élete lesz az előadásnak? Itthon csak a Trafóban játsszátok?

- Igen, hiszen ott jött létre mindkét verzió, arra a térre született, Frenál Pál számára is fontos volt, hogy az ünnepi második rész is a Trafóban "legyen otthon". Ugyanakkor más előadásainkkal fellépünk az Átrium Film-Színházban, a Nemzeti Táncszínház játszóhelyein, a Művészetek Palotájában is. Tavasszal tartjuk a produkció francia bemutatóját, több helyre utazunk a régióban, de nem csak a Tricks&Tracks 2. járja a világot, hanem a Fiúk, az InTimE, az x&y - battement de coeur és több szólókoreográfia, többek között a "magyar tánctörténet egyik legszebb szólójaként" számont tartott MenNonNo is.

- Milyen előadásaitok vannak még a horizonton?

- A Fiúk október 4-én a Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó keretében látható majd, aztán Frenák Pál egy német együttes számára készít koreográfiát, majd vár ránk egy erdélyi turné és egy igen sűrű december, amit a Trafóban nyitunk két újabb Tricks&Tracks előadással, majd Berlinbe utazunk, ahol a Collegium Hungaricum Berlin tereiben egy régóta tervezett, különleges szóló-duó estet láthat a közönség, és szintén decemberben mi nyitjuk az I. Berlini Magyar Táncfesztivált. Különleges évzáró meglepetéssel készülünk a két ünnep közti időszakra, mindeközben pedig már most zajlanak az előkészületek a 2015-ös új kreáció kapcsán, amiről még nem árulhatok el sokat, de a bemutató 2015 tavaszára várható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.